Într-o cursă continuă a înarmării cu cele mai eficiente motoare, un bilanţ anual al celor mai eficienţi constructori auto din lume nu poate decât să răsplătească eforturile celor care se străduiesc cel mai mult.
Jato Dynamics a dat publicităţii un raport anual cu media emisiilor celor mai vândute 20 de branduri auto, precum şi media emisiilor în fiecare ţară europeană. România este şi ea prezentă în clasament.
Renault, lider pentru al doilea an consecutiv
Toţi constructorii auto se străduiesc să lanseze versiuni economice ale modelelor de serie tocmai pentru a reduce media emisiilor la nivelul întregii companii. Se pare că Renault are cea mai eficientă filosofie de acest tip, bazându-se foarte mult pe gama sa de vehicule electrice, care trage în jos media emisiilor, atingând şi anul acesta o valoare record de 108.4 g/km, cea mai mică valoare din clasamentul Jato.
Este pentru al doilea an consecutiv când Renault are cea mai mică medie a emisiilor dintre cei 20 de constructori analizaţi. Comparativ cu 2013, media a scăzut cu 1.8 g/km. Totul se datorează creşterii vânzărilor lui Renault Zoe, modelul electric al francezilor fiind livrat în 11.000 de unităţi. O contribuţie importantă au avut-o şi motoarele 0.9 TCe pe benzină şi 1.5 dCi, regăsite deja pe majoritatea modelelor din gamă.
Podium monopolizat de francezi
Podiumul Jato a fost completat de alţi doi constructori francezi. Este vorba despre Peugeot pe locul doi şi Citroen pe locul trei, adică Grupul PSA: Peugeot a afişat o valoare medie de 109.4 g/km graţie modelelor 108, 208 şi 308, în vreme ce Citroen s-a oprit la 111.4 g/km graţie lui C1 şi lui C4 Cactus. Acesta din urmă a înregistrat o medie de 96.9 g/km.Toyota a căzut un loc faţă de clasamentul din 2013, pe poziţia a patra. Japonezii au avut o gamă cu emisii medii de 112.5 g/km. Versiunile hibride, care au totalizat două treimi din vânzările lui Auris şi o treime din cele ale lui Yaris, şi-au spus cuvântul.
Nissan a avut cea mai importantă evoluţie, situându-se pe locul al cincilea, cu 15.4 g/km mai puţin faţă de valoarea din 2013. Şi ca să încheiem socotelile cu Alianţa Renault-Nissan, trebuie să amintim şi despre dacia. Constructorul român s-a poziţionat pe locul 12 din 20, cu o medie a emisiilor de 125.8 g/km. Este o îmbunătăţire cu 1.3 g/km, faţă de anul 2013. Cu toate acestea, constructorul român a căzut trei poziţii în clasamentul Jato, faţă de anul trecut.
Poziţie | Marcă |
Media emisiilor în 2014 |
Media emisiilor în 2013 |
Diferenţa | Poziţia în 2013 |
1 | Renault | 108.4 | 110.1 | -1.8 | 1 |
2 | Peugeot | 109.4 | 114.8 | -5.4 | 2 |
3 | Citroen | 111.4 | 116.3 | -4.8 | 4 |
4 | Toyota | 112.5 | 115.9 | -3.3 | 3 |
5 | Nissan | 113.8 | 129.2 | -15.4 | 12 |
6 | Seat | 117.3 | 118.8 | -1.5 | 6 |
7 | Fiat | 117.3 | 118.1 | -0.8 | 5 |
8 | Skoda | 121.5 | 125.3 | -3.8 | 8 |
9 | Ford | 121.7 | 122 | -0.3 | 7 |
10 | Volkswagen | 123.3 | 127.8 | -4.5 | 11 |
11 | Suzuki | 124.4 | 127.1 | -2.7 | 10 |
12 | Dacia | 125.8 | 127.1 | -1.3 | 9 |
13 | Volvo | 126.2 | 132 | -5.8 | 17 |
14 | Mazda | 128.9 | 135 | -6.1 | - |
15 | Hyundai | 129.7 | 129.7 | 0 | 15 |
16 | Opel/Vauxhall | 130.3 | 132 | -1.7 | 16 |
17 | Kia | 130.9 | 129.5 | 1.4 | 14 |
18 | Audi | 132.4 | 135 | -2.6 | 18 |
19 | BMW | 133.2 | 135.7 | -2.4 | 19 |
20 | Mercedes | 133.5 | 139.4 | -5.9 | 20 |
Codaşii clasamentului: triada Audi, BMW şi Mercedes
electrice şi hibride abia începe să prindă contur.
Codaşii clasamentului au fost Audi, BMW şi Mercedes, cu cele mai mari medii de emisii dintre cele 20 de branduri analizate. Este oarecum normal, având în vedere că dispun de maşini cu motoare puternice, iar segmentul modelelorDe apreciat totuşi că BMW X3 a contribuit alături de Honda CR-V la reducerea mediei segmentului SUV-urilor în Europa cu 6.4 g/km, până la 152.1 g/km.
Olanda este ţara cu media celor mai mici emisii
Dacă ne îndreptăm atenţia asupra ţărilor cu cele mai bune medii de emisii CO2, vom găsi pe primele poziţii ale clasamentului, după cum era de aşteptat, o ţară nordică.
Este vorba despre Norvegia, care simte beneficiile încurajării achizişiei de maşini electrice. Emisiile au scăzut cu 12.8 g/km faţă de 2013 şi acum vehiculele cu zero emisii au o cotă de piaţă de 12.4%, în condiţiile în care, la nivel european, cota acestor maşini este de numai 0.45%.Liderul acestui clasament a fost însă Olanda, care a încurajat achiziţia de maşini cu emisii reduse şi a obţinut o medie de 106.8 g/km. Pe locurile doi şi trei s-au situat Grecia şi Portugalia, şi ele cu emisii sub 110 g/km.
România a fost prezentă şi ea în topul ţărilor care şi-au redus media emisiilor în 2014. Comparativ cu 2013, acestea au scăzut cu 2.9 g/km, atingând o valoare de 126.3 g/km. Ţara noastră s-a clasat mai bine decât Germania, Elveţia, Suedia şi Polonia.
Poziţia | Ţara |
Media emisiilor CO2 în 2014 |
Media emisiilor CO2 în 2013 |
Diferenţa |
1 | Olanda | 106.8 | 108.9 | -2.1 |
2 | Grecia | 107.3 | 111.3 | -4 |
3 | Portugalia | 108.6 | 111.7 | -3 |
4 | Norvegia | 110.4 | 123.2 | -12.8 |
5 | Danemarca | 110.8 | 113.4 | -2.6 |
6 | Franţa | 113.9 | 117 | -3.1 |
7 | Croaţia | 115.7 | 125.4 | -9.7 |
8 | Irlanda | 116.9 | 120.4 | -3.6 |
9 | Italia | 117.9 | 120.7 | -2.8 |
10 | Spania | 118.7 | 122.2 | -3.6 |
11 | Slovenia | 120.8 | 125.3 | -4.5 |
12 | Belgia | 121.1 | 123.7 | -2.6 |
- | Media europeană | 123.3 | 126.8 | -3.5 |
13 | Marea Britanie | 124.6 | 128.1 | -3.6 |
14 | România | 126.3 | 129.2 | -2.9 |
15 | Austria | 127.4 | 130.5 | -3.1 |
16 | Finlanda | 128.2 | 132.8 | -4.6 |
17 | Suedia | 130.8 | 135.1 | -4.4 |
18 | Slovacia | 131.1 | 133.2 | -2.2 |
19 | Cehia | 131.2 | 135.1 | -3.9 |
20 | Ungaria | 131.5 | 133.8 | -2.3 |
21 | Germania | 131.9 | 135.8 | -3.9 |
22 | Polonia | 132.7 | 136.1 | -3.4 |
23 | Elveţia | 141.5 | 144.6 | -3.1 |
Publicati tabelul cu PROGRESELE anuale ale fiecarui producator. Este foarte interesant de vazut ca:
1. cea mai mare diferenta a emisiilor, pe marca, o are NISSAN urmeaza MAZDA si MERCEDES
2. cea mai mare crestere in clasament, prin prisma diferentelor anuale de emisii, MERCEDES de pe locul 20 pe3 si VOLVO de pe 17 pe 4. Insemna ca (fata de 2013) au progresat si motoarele au devenit mai putin poluante fata de anul precedent.
3. RENAULT si DACIA isi pastreaza rata de poluare mica.
4. Surpriza neplacuta, HYUNDAI polueaza la fel fata de anul precedent iar KIA chiar mai mult
Raman si alte aspecte legate de emisii de CO2, spre exemplu sunt producatori gen Mini, toyota, ford, citroen, Renault, Mazda, Toyota... etc care se intrec in ceea ce se numeste "ECO Lider" , cu vehicule cu motoare cu ardere interna si emisii sub 100g CO2. Dar inca o data conteaza foarte mult volumul de vanzari ale acestor vehicule.