Rebel sau elegant?

De Bogdan Mirică
Publicat Vineri, 03.09.2010
Volvo S60 se vrea a fi cel mai dinamic model din istoria suedezilor, dar şi un promotor al noilor sisteme de siguranţă, ascunse în spatele unui pachet care inspiră eleganţă. Am încercat să ne convingem de aceste atribute în cadrul unui test organizat de scandinavi şi pilotul român Titi Aur.

Esential

35 de km/h este viteza maximă de la care poate opri maşina sistemul Pedestrian protection, atunci când detectează coliziunea cu un pieton.
50 de km/h este viteza la care lovitura unei maşini poate fi percepută de către un pieton, ca o cădere în gol de la etajul 10.

La jumătatea lunii iulie, Volvo a invitat toţi reprezentanţii presei la evenimentul de lansare dedicat noului S60, model pe care colegul meu Mircea avusese deja ocazia să-l testeze în Portugalia. Evenimentul s-a desfăşurat în holul unei hotel din România, unde am fost întâmpinaţi de două fete drăguţe, care ne-au întrebat scurt: "Rebel sau elegant?".

Am ridicat puţin din sprânceană la cuvântul "rebel" şi am ales "elegant", pentru că mi se părea ceva mai pe stilul Volvo. Am aflat mai târziu că reacţia mea a fost una generală, schiţată şi de ceilalţi colegi din presă. Volvo a intuit probabil numărul mare de cârcotaşi şi a ţinut cu tot dinadinsul să ne convingă de calităţile modelului responsabil cu provocarea rivalilor germani din segmentul mediu.

Aşa că "suedezii naturalizaţi" au apelat la ajutorul singurului pilot român, al cărui nume rimează cu performanţele obţinute în motorsportul autohton, Titi Aur, pentru a ne proba caracterul de care ne-am îndoit. Ca teatru de desfăşurare a ostilităţilor a fost ales terenul de încercare al şcolii de pilotaj Titi Aur, locul unde vedeta putea să încropească liber o reţetă, gata să convingă presa de calităţile sedanului scandinav.

DSTC - un ESP mai evoluat

Prima zi a lui septembrie ne-a găsit la masă cu gazda, care a decis să ne împărtăşească din experienţa sa la volan şi din primele impresii pe care i le-a produs S60. După o scurtă trecere în revistă a calităţilor noului model şi a sistemelor de siguranţă revoluţionare care îl echipează, am fost împărţiţi pe două ateliere: unul care îşi propunea să ne arate cât de rebel este noul Volvo şi unul care demonstra eficienţa sistemelor de siguranţă.

Am nimerit în grupa care avea să se bucure mai întâi de un test al elanului şi unul de slalom printre jaloane. Cu Titi Aur în dreapta am experimentat direcţia destul de precisă a noului S60, dar şi îmbunătăţirile aduse noului sistem DSTC.

Responsabil pentru menţinerea maşinii pe drum, noul sistem vine cu funcţia Torque Vectoring Mode, responsabilă pentru repartizarea cuplului în momentul accelerării în curbe.

Intervenţia sistemului s-a simţit accentuat în momentul slalomului, atunci când puntea faţă trebuia să se descurce cu două comenzi: aceea de a accelera şi vira în momentul ocolirii conului.

Acelaşi Dynamic Stability Control s-a asigurat că testul elanului este trecut cu bine, la o viteză de aproximativ 60 de km/h. Pentru a dovedi însă că S60 este cel mai dinamic Volvo de până acum, organizatorii au pus la punct un mini circuit final, menit să demonstreze tuturor îmbunătăţirile aduse şasiului, oglindite în capacitatea suedezului de a aborda viraje strânse.

Sistemul care salvează viaţa pietonilor

După testul de adrenalină am trecut la atelierul următor, unde am testat rând pe rând trei sisteme de siguranţă, care anticipează îndeplinirea angajamentului luat de Volvo: acela de construi până în 2020 o maşina în care nu se poate muri.

Am folosit prima dată un manechin gonflabil pentru a pune la lucru sistemul Pedestrian Protection, o inovaţie introdusă odată cu lansarea lui S60. Am accelerat uşor până la 30 de km/h şi am rezistat tentaţiei de a călca frâna atunci când ne-am apropiat de manechin. Reacţia maşinii a fost promptă, frâna intervenind puternic şi oprind sedanul la câţiva centimetri de "picioarele acestuia", ca în filmuleţul de presă.

Sistemul este capabil să aplice o forţă de frânare de 1g, adică o valoare greu de reprodus de piciorul celui de la volan. În aceste condiţii, S60 poate opri de la 35 de km/h şi, implicit, salva viaţa unui pieton neatent.

Cei mai cârcotaşi dintre voi o să vă întrebaţi probabil ce va face S60 atunci când viteza de deplasare este mai mare de 35 de km/h. Ei bine, aplicare frânei de către sistemul Pedestrian Protection poate reduce viteza cu până la 35 de km/h.

Făcând un mic calcul, dacă rulaţi cu 80 de km/h şi aveţi ghinionul ca în faţa maşinii să ajungă un neatent, S60 vă va permite să-l loviţi cu doar 45 de km/h. Pedeapsa corporală ar putea fi însă fatală chiar şi la această viteză, dacă luăm în calcul faptul că impactul unui pieton cu o maşină la 50 de km/h este echivalent cu o cădere în gol de la etajul 10.

City Safety - pentru clipele de neatenţie de la semafor

Atelierul a mai inclus şi testarea sistemului City Safety, pus la lucru după un scenariu binecunoscut în traficul urban: rularea în coloană. Regăsit şi pe XC60, City Safety poate detecta oprirea vehiculului din faţă, atunci când te deplasezi în coloană.

Atent la schimbarea postului de radio sau la domnişoara din maşina alăturată, şoferul poate rata luminile de frână ale maşinii din faţă.

Volvo S60 ajută însă încă o dată persoana din spatele volanului şi aplică cu putere frâna atunci când detectează oprirea bruscă a vehiculului din faţă. Posesorul lui S60 scapă astfel de o zi petrecută la poliţie şi alte câteva săptămâni pierdute în service. Avantajul sistemului City Safety este acela că poate chiar să oprească maşina, atunci când şoferul nu reacţionează la avertizarea luminoasă şi sonoră, nu doar să încetinească. După cum puteţi observa şi în imagine, sistemul funcţionează chiar şi atunci când se folosesc baloane.


Ultima parte a atelierului Volvo a presupus testarea sistemului cruise control adaptiv, regăsit pe majoritatea modelelor din segment. Graţie unor senzori montaţi pe parbriz, maşina poate accelera sau decelera de la 30 la 200 de km/h, păstrând o distanţă constantă de vehiculul din faţă.

Pe lângă sistemele enumerate mai sus, pe care am avut ocazia de a le testa live, noul Volvo S60 vine cu un Lane Departure Warning, care avertizează şoferul la depăşirea benzii de rulare, cu un Blind Spot Information System, care monitorizează unghiul mort, şi cu un Driver Alert Control, care analizează comportamentul şoferului şi îl invită să ia o pauză atunci când este obosit.

Comentarii (16)

  • Stanila
    unde pot face si io testu ca voi?
    5 10
  • Stiu ca Volvo nu mai este fabricat de suedezi si ceva cu chinezi. Arata foarte bine, mai ramane sa vedem cat de bine se conduce .
    8 21
  • :)
    @ger: ba fix de suedezi e fabricat, doar ca marca este sub patronaj chinez.
    22 6
  • place
    o sa-mi iau si eu una, da peste 2-3 ani cind trece criza in Rom., si apar si ceva discounturi. ; ).
    e ceva diferit, ce chiar nu era pina acum.
    6 8
  • teama
    Nu vreau sa fiu carcotas, dar de ce au evitat testele cu obiecte solide? Manechine gonflabile, city safety testat cu un balon... le era teama de repetarea incidentului de la prezentarea mondiala?
    8 9
  • Stanila
    @ lui pana dispare criza Volvo da faliment!
    5 23
  • ff
    @staila taci ma imputitule volvo e foarte tare.eu am un xc60 e super si motor si tot
    15 8
  • haha
    ..pai normal ca acum au suflat si in iaurt... dupa ce i-a facut de ras "inginerul" de la lansarfea mondiala...
    Pe de alta parte, adevaratul test o sa fie numarul de incidente in primii ani - eu sunt convins ca sistemele functioneaza...
    Eu zic ca este corecta pozitionarea Volvo ca marca premium in concurenta cu nemtii, insa mai au mult de munca pana sa ajunga la diversitatea ofertelor germane...
    9 4
  • are TDI?
    4 21
  • @GF
    Ai fi stat tu cobai, chiar daca erai convins ca sistemele functioneaza? Sunt sisteme care cu cat e nevoie de ele mai rar cu atat mai bine. Nu cred ca ai vrea ca atunci cand esti la volan si iti sare un copil in fata sa fi nevoit sa vezi cum functioneaza Predestination Protection. Asa cum probabil niciodata nu vrei sa vezi cum arata airbag-ul masinii tale.
    11 1
  • sisteme de siguranta ...
    Conducerea preventiva este probabil cel mai bun sistem de siguranta. Si purtarea centurii de siguranta. Mai ales pe drumurile si soselele de la noi ... Bineinteles ca este important ca o masina sa aiba ABS, ESP, airbag-uri, Pedestrian Protection, City Safety ( care poate detecta miscarile a pana la 7 pietoni aflati in raza de actiune a sistemului ), dar fara primele doua lucruri de care am spus, situatia se poate complica ... De exemplu, la un impact frontal la 30 km/h, daca soferul nu poarta centura de siguranta iar airbag-ul nu se deschide, soferul in cauza se poate lovi cu capul de parbriz si gatul de volan, suferind accidentari serioase.
    Pe de alta parte, nu cred ca a dat bine ca in luna mai, in China, la automobilul folosit pentru test, sa nu functioneze sistemul City Safety. Au dat explicatia ca un angajat a uitat sa incarce una dintre baterii ... Stiam ca la o masina de test se verifica totul, mai ales daca reperul respectiv ajuta la functionarea unui alt sistem important, de prevenire a accidentelor. Masina de test, cu manechin la bord, s-a oprit ''fix'' in spatele unui camion, avand in momentul impactului cam 35 km/h ...
    Cred ca nu este bine sa ne bazam exclusiv pe anumite sisteme de siguranta sau sa consideram ca vor functiona mereu, oricat de inovatoare ar fi ele ... Poate conducerea preventiva ar trebui sa fie cumva obligatorie ...
    10 1
  • VICTOR
    S60
    chiar daca la prezentarea mondiala sau facut un pic de ras (posibil chiar si o sabotare) VOLVO are toate cartile in regula sa concureze cu nemtii,daca VOLVO NU are succesul care il avea odata este vina managementului, in anii 80-90 la multi nu le placea designul dar un VOLVO era scump iar cine il cumpara era sigur ca are pe mana ceva indistructibil de calitate si sigur, oricum cui ii place si isi permite VOLVO E TOT VOLVO
    13 3
  • @VICTOR
    * s-au facut
    4 1
  • a beauty
    ce bine ii sta in visiniuuuuuuuuuuuuuu!! Mai puneti poze, o galerie separata, orice!
    1 0
  • @GF
    Probabil din cauza a ce s-a intamplat la reprezentatia trecuta cand sistemul City Safety a "uitat" care ii era rostul. Am ras o saptamana cand am vazut faza :))
    Anyway, asteptam sa le vedem in practica. Sunt putin sceptic in ceea ce priveste toata chestia asta cu masina care merge singura.
    Adica necestia extrem de multe teste si o calibrare foarte fina altfel risti sa iti treaca o pasare prin fata masinii la 80km/h si masina sa puna frana, ceea ce ar fi tare neplacut.
    Dar vom trai si vom vedea
    1 1
  • arogantul
    city safety works
    cu cateva zile inainte de 1 decembrie 2011 eram in zona arcului de triumf si din cauza pregatirilor pt ziua nationala traficul era intens pe stradutele laturalnice, la un moment dat cand stationam intr-o coloana lunga la un semafor de pe sensul celalalt vine o pitipoanca blonda intr-un xc60, binenteles fizda vorbea la telefon si nu observa ca tuaregu din fata ei s-a oprit, noroc ca masina era mai inteligenta decat ea si a intrat in actiune city safety, frana brusca, masina s-a oprit la cativa centimetri de tuareg iar fizda cu nasu in volan ca proasta nu isi pusese nici centura de siguranta.

    asa ca toti carcotasii care tot vorbesc de ce s-a intamplat la prezentarea mondiala sa o lase mai moale, city safety functioneaza, chiar si cand masinile sunt conduse de proaste mioritice cu 12 clase.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru