Tot mai mulţi constructori auto caută să grăbească dezvoltarea maşinilor autonome, concentrându-se asupra eficienţei sistemelor capabile să evite accidentele. În această cursă pentru primul vehicul autonom de serie, producătorii ar putea neglija anumite aspecte destul de neplăcute pentru viitorii pasageri.
Unul dintre ele este banalul rău de mişcare (denumit popular ”rău de maşină”), senzaţia de greaţă pe care mulţi o experimentează atunci când parcurg distanţe mai lungi, iar traseul este destul de sinuos. Americanii şi-au pus deja această problemă şi avertizează asupra accentuării senzaţiei în maşinile autonome.
Cum ia naştere răul de mişcare?
Pentru cei care nu ştiu, răul de maşină sau răul de mişcare ia naştere din cauza unei contradicţii a informaţiilor primite de creier. Receptorii echilibrului din urechea internă simt în permanență poziția corpului, sesizează mișcarea (balansul) și trimit informaţia creierului.
La rândul lor, receptorii vizuali sesizează poziția corpului, de aparentă imobilizare, și transmit creierului informația.
Semnalele contradictorii fac ca organismul să fie derutat, iar lipsa de sincronizare declanşează starea de rău, manifestată prin greaţă, paloare, înroşirea feţei, somnolenţă, apatie, vărsături, dureri de cap şi chiar leşin.Potrivit unui studiu american, între 6 şi 12% dintre locuitorii Statele Unite vor suferi de această problemă în maşinile autonome.
Soluţii împotriva răului de mişcare
Michael Sivak, reprezentant al Institutului de Cercetare în Transport U-M, susţine că ”răul de mişcare va fi o problemă serioasă în maşinile autonome. Motivul poate fi pus pe seama a mai mulţi factori: conflictul dintre senzorii vizuali şi cei vestibulari, incapacitatea de a anticipa direcţia şi lipsa de control asupra direcţiei de deplasare. Totuşi problema va fi percepută diferit de oameni, în funcţie de activitatea pe care o desfăşoară în maşină”.Pentru a reduce acest efect, constructorii vor fi nevoiţi să ia anumite măsuri în maşinile autonome: să creeze un design care să limiteze răul de mişcare, să creeze interioare bine aerisite şi cu o suprafaţă vitrată mare, să monteze ecrane şi instrumente de afişaj transparente, să poziţioneze scaunele doar cu faţa la direcţia de deplasare, să limiteze mişcările capului şi să ofere scaune care se pot înclina complet.
via carscoops
Ideea e ca eu unul sincer cred ca as fi mai obosit sa conduca masina singura decat sa conduc eu.....si hai sa fim sinceri: a auzit cineva de masini autonome care depasesc singure? eu unul nu. poate nu m-am documentat destul. Probabil masina autonoma va fi automata doar pentru partea de cruise si pt depasiri tot manual se va executa procedura. Dar in cativa ani probabil ca vor fi masini care vor efectua si manevrele de depasire.
O zi buna to all!!!
Ideea e ca eu unul sincer cred ca as fi mai obosit sa conduca masina singura decat sa conduc eu.....si hai sa fim sinceri: a auzit cineva de masini autonome care depasesc singure? eu unul nu. poate nu m-am documentat destul. Probabil masina autonoma va fi automata doar pentru partea de cruise si pt depasiri tot manual se va executa procedura. Dar in cativa ani probabil ca vor fi masini care vor efectua si manevrele de depasire.
O zi buna to all!!!
PS. Vor fi si masini autonome de cocalari ? Care sa depaseasca singure pe linia continua, pe treceri de cale ferata sau in coloana ?! Zambiti, doar nu sunteti cocalari...