Hyundai Kona Electric este propunerea mărcii coreene pe piața populară a SUV-urilor. Modelul electric dezvoltat de constructorul asiatic este disponibil în două versiuni de putere și baterie. Varianta de bază folosește un motor electric de 99 kW și o baterie de 39.2 kWh, iar vârful de gamă, cel care ne-a însoțit în #ElectricRomânia by Vitesco Technologies, este echipat cu un motor de 150 kW (204 CP) și o baterie cu o capacitate netă de 64 kWh.
Pe parcursul celor opt zile, cei 14 jurnaliști și creatori de conținut care au luat parte la turul țării cu mașini electrice au fost "răsfățați" de Kona Electric cu o autonomie generoasă și cu timpi de încărcare mici, datorită posibilității utilizării unei prize DC cu o putere de până la 50 kW.
JURNALIȘTII DIN #ElectricRomânia DESPRE Hyundai KONA ELECTRIC
ADRIAN MITREA (0-100.ro)
Hyundai Kona electric se remarcă pozitiv printr-o suspensie extrem de tolerantă pe drumuri proaste și printr-o calitate a fabricației excepțională. Nu bate, nu troncăne, nu zornăie. Fără greierași. Autonomia versiunii testate, cu baterie de 64 kWh (net), poate trece lejer de 400 de kilometri pe drumuri naționale. Ca mașină electrică, merge foarte bine și are o eficiență bună.
Pe de altă parte, îi lipsește rafinamentul, iar instalația audio este obositoare, deși aparent bass-ul puternic îți ia ochii. Mă rog... urechile. Geamurile nu se pot ridica sau coborî din cheie, luminile albastre din interior (de la butoane) sunt obositoare pe timp de noapte, iar camera video de marșarier are rezoluție proastă și rămâne activă doar cât mașina se află în R, deci nu până la finalizarea manevrelor înainte-înapoi specifice operațiunii de parcare.
Deranjant este și faptul că “îți fură” volanul din mâini la accelerări mai bruște, ceea ce poate fi periculos. Este un comportament specific mașinilor electrice cu roți motrice față... comportament pe care Kona electric nu pare să vrea să-l ascundă sau tempereze.
BOGDAN MIRICĂ (LA VOLAN - DIGI24 ȘI REVISTA ECOWHEELS)
Dacă vrei să privești relaxat electrificarea, trebuie să te uiți la Hyundai Kona EV. E definiția relaxării pentru clientul crispat, care își face tot felul de scenarii negativiste, construite pe marginea sindromului de range-anxiety. Și, foarte important, într-o perioadă în care toate mașinile aleargă în direcția unui viitor populat doar cu ecrane tactile, Kona EV este o oază de ergonomie, cu butoanele lui clare și simpliste. E drept, aș fi inclus în simplismul ăsta o climatizare pe două zone. Ceva obligatoriu pentru epoca noastră. Nu am lăsat calitatea plasticelor să ne descurajeze, pentru că accelerația e savuroasă. Nu discutăm despre cum arată, pentru că, și după trei ani pe piață, spatele lui Kona încă îmi amintește Angry Birds.
PETRE BARAC (AUTOMARKET.RO)
"Range anxiety" nu există în vocabularul lui Hyundai Kona Electric. O autonomie foarte bună, de 450 de kilometri, este punctul său forte. După aproape 350 de kilometri făcuți azi și peste 7 ore petrecute la volan, pot spune că mașina este plăcută la condus și destul de confortabilă. Interiorul nu mă încântă, dar partea bună e că te obișnuiești repede cu sistemul de infotainment și te descurci relativ ușor cu toate butoanele și comenzile. Kona este o mașină electrică bună, însă cam anostă și lipsită de personalitate.
ALIN IONESCU (MAȘINISTUL)
Deși nu este proiectată de la zero ca o mașină full electrică, Hyundai Kona Electric se simte natural și oferă o autonomie generoasă. Cu bateria de 64 kWh (capacitate utilă), crossoverul are o autonomie reală de peste 400 km, astfel că anxietatea specifică mașinilor electrice este aproape inexistentă în utilizarea cotidiană. Kona stă bine și pe dinamică. În versiunea cu bateria de top de 64 kWh (preț de pornire de 38.175 de euro), Hyundai-ul dispune de 204 CP și 395 Nm, care îi permit să atingă 100 km/h cu start de pe loc în 7.6 secunde. Mai mult, forța motorului electric și platforma cu tracțiune față fac ca modelul coreen să rupă aderență chiar și la viteze de 60-70 km/h, atunci când pedala de accelerație este apăsată brusc la podea.
O parte din “vină” o au, desigur, și anvelopele cu rezistență redusă la înaintare. Exemplarul prezent în #ElectricRomania, în echiparea de top Luxury+, cu vopsea metalizată Ceramic Blue, are un preț promoțional de 43.340 de euro cu TVA inclusă. Din acest cost se scade ecobonusul de 9265 de euro oferit de stat prin programul Rabla Plus, ceea ce reduce prețul mașinii la 34.075 de euro. Luând în calcul autonomia și perfomanțele menționate mai sus, dar și echiparea bună (modelul testat dispune de toate dotările și sistemele de asistență de care ai avea nevoie într-o mașină modernă), Hyundai Kona are cel mai bun preț în raport cu ce oferă dintre toate automobilele din tur.
TUDOR RUS (DOUALOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM)
Hyundai Kona este pentru doritorii de electrice alegerea pragmatică dictată de matematica pură din spatele autonomiei și al consumului de energie electrică.
Sigur, plasticul de la interior nu e cel mai moale de pe planetă, dar poate timpul va trece mai frumos peste el. Sportivitatea nu e neapărat un selling point, deși șasiul este unul echilibrat, cu tente picante în modul sport. Altfel, partea vizuală de la interior și exterior ține de ochiul fiecăruia, de multe ori încețoșat de preferințe personale și subiectivism - nimic greșit aici, din punctul meu de vedere. Dar dacă e să trag linie, Kona iese pe plus cu lejeritate pentru cei care prețuiesc timpul. Timp salvat cu încărcarea, cu pauzele ceva mai mici în care bateria înfulecă electricitate sau cu posibilitatea de a continua drumul de acolo de unde alte electrice se opresc.DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST)
Hyundai Kona Electric este una dintre cele mai plăcute surprize din acest tur. Cu un look futurist, modelul coreean întoarce capete pe stradă, iar autonomia oferită de bateria de 64 kWh (capacitate netă) este extrem de mare. Oficial, cifra este de 450 km, dar cu un stil mai temperat de condus poți trece lejer de 500 km cu un singur plin de baterie. Iar consumul mediu se menține în jur de 12 kWh/100 km chiar și atunci când am ales să merg în ritm mai susținut pe drumurile pustii din zona satelor Charlottenburg și Altringen pe care le-am vizitat în ziua 6 din Electric România 2020.
Kona electric are avantajul că poate fi condus și doar cu pedala de accelerație dacă alegem nivelul trei pentru recuperarea energiei din clapetele amplasate pe volan. Îmi place și selectorul cu butoane pentru direcția de mers, iar amplasarea portului de încărcare în partea din față a mașinii face mai simplu accesul la stațiile de încărcare.
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO)
Hyundai a reușit să vină pe piață cu un produs care poate scoate din vocabularul pasionaților de electrice termenul de range anxiety. Cu o baterie de 64 kWh net, SUV-ul asiatic reușește să parcurgă fără emoții peste 400 de kilometri cu un “plin” al bateriei și chiar poate să depășească valoarea oficială de 449 de kilometri. Iar acest lucru nu-l poți trece cu vederea, mai ales că prima întrebare a curioșilor este “cât pot să merg cu ea?”.
Dacă pui la socoteală și faptul că ai în față un SUV (segmentul cu cele mai bune vânzări din ultimii ani) vei descoperi un produs atractiv. Totuși, interiorul nu este cel mai atractiv din segment, Hyundai mizând prea mult pe elementele clasice din portofoliu. Cei 204 cai putere sunt suficienți pentru a simți din plin senzațiile pe care le poate oferi un model electric, însă modul “necivilizat” în care livrează resursele în Sport i-ar putea speria pe cei mai puțin experimentați.
ROBERT STAN (LIFENEWS.RO)
Ultima zi dintre cele opt ale #ElectricRomânia a început cu confortul dat de bateria de 64 kWh a SUV-ului electric Hyundai Kona care promite un drum Sibiu - București fără a fi nevoie de pauze la stațiile de încărcare. De altfel, de la Sibiu la Pitești mașina a consumat mai puțin de 25% din energie. (Atenție, în sens invers, valorile vor fi cu totul altele).
Pe lângă o autonomie de cira 400 de kilometri, ba chiar mai mare dacă avem în vedere că o mare parte a drumului este în coborâre, Kona Electric pune la dispoziția șoferului 204 CP, ceea ce se traduce prin accelerații excelente pentru a depăși la nevoie, plus un pachet de dotări care nu lasă prea mult loc de mai bine.
Toate acestea la un loc înseamnă un drum liniștit, dacă nu luăm în calcul pauza forțată de mai bine de o ora de pe valea Oltului (deja "obișnuitul" si tragicul accident care oprește complet traficul și iți dă peste cap orice estimare de timp), la bordul unei mașini cu un pret de 42.935 euro (Hyundai Kona Electric, Luxury+).
HYUNDAI KONA ELECTRIC ÎN #ELECTRICROMÂNIA 2020 by VITESCO TECHNOLOGIES |
|||||
ZIUA 1 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
BUCUREȘTI | 88% | ||||
240 km | 3/5 | ||||
SFÂNTU GHEORGHE | 33% | 91 minute Stație Hotel Park (DC 50 kW) |
52.7 kWh | 97% | 50 lei |
43 km | 3/5 | ||||
BALVANYOS | 87% | ||||
CONSUM MEDIU ZIUA 1 | 15.6 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 43.8 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 6 ore și 29 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | o oră și 31 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 283 km (13.26% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 44 kWh | ||||
COST EFECTIV | 50 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 410.3 km | ||||
ZIUA 2 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
BALVANYOS | 87% | ||||
155 km | 2/5 | ||||
BACĂU | 62% | 23 minute Stație Central Plaza (e.On) (DC 50 kW) |
15.1 kWh | 81% | 25.7 lei |
134 | 4/5 | ||||
IAȘI | 50% | 55 minute Stație Hotel Select (DC 50 kW) |
32 kWh | 100% | 44.8 lei |
CONSUM MEDIU ZIUA 2 | 13.2 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 44.7 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 6 ore și 28 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | o oră și 18 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 289 km (13.54% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.2 kWh | ||||
COST EFECTIV | 70.5 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 484.8 km | ||||
ZIUA 3 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
IAȘI | 100% | ||||
141 km | 3/5 | ||||
PIATRA NEAMȚ | 64% | 75 minute Stație MOL (e.On) (DC 50 kW) |
28 kWh | 100% | 47 lei |
202 km | 4/5 | ||||
TÂRGU MUREȘ | 63% | 30 minute Stație e-Charge (DC 50 kW) |
18 kWh | 86% | 35 lei |
CONSUM MEDIU ZIUA 3 | 15 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 48 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 7 ore și 24 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | o oră și 45 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 343 km (16.07% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 51.5 kWh | ||||
COST EFECTIV | 82 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 426.7 km | ||||
ZIUA 4 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
TÂRGU MUREȘ | 85% | ||||
185 km | 4/5 | ||||
CLUJ-NAPOCA | 45% | 125 minute Stație MOON (DC 75 kW) |
36.2 kWh | 100% | 0 lei |
CONSUM MEDIU ZIUA 4 | 15.2 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 41 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 5 ore și 16 minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | 2 ore și 5 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 195 km (9.14% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 29.7 kWh | ||||
COST EFECTIV | 0 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 421 km | ||||
ZIUA 5 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
CLUJ NAPOCA | 97% | ||||
333 km | 3/5 | ||||
TIMIȘOARA | 42% | 54 minute Stație MOL Plugee (DC 50 kW) |
29.2 kWh | 80% | 29 lei |
CONSUM MEDIU ZIUA 5 | 11.6 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 51.3 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 6 ore și 29 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | 54 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 333 km (15.6% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.6 kWh | ||||
COST EFECTIV | 29 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 551 km | ||||
ZIUA 6 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
TIMIȘOARA | 79% | ||||
115 km | 3/5 | ||||
TIMIȘOARA | 60% | 82 minute Stație MOL Plugee (DC 50 kW) |
31.1 kWh | 99% | 29 lei |
12 km | 3/5 | ||||
HOTEL TIMIȘOARA | 97% | ||||
CONSUM MEDIU ZIUA 6 | 11.7 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 34 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 3 ore și 44 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | o oră de 22 de minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 127 km (5.96% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 14.9 kWh | ||||
COST EFECTIV | 0 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 547 km | ||||
ZIUA 7 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
TIMIȘOARA | 97% | ||||
274 km | 3/5 | ||||
SIBIU | 36% | 77 minute Stație e-charge (DC 50 kW) |
42.9 kWh | 95% | 83.7 lei |
2 km | 3/5 | ||||
SIBIU | 95% |
30 minute |
4 kWh | 99% | 0 lei |
CONSUM MEDIU ZIUA 7 | 15.4 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 72.5 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 3 ore și 54 minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | o oră și 47 minute | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 283 km (13.26% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 43.5 kWh | ||||
COST EFECTIV | 83.7 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 415.6 km | ||||
ZIUA 8 | |||||
Oraș plecare/ Distanță parcursă |
Nivel Baterie/ Ritm șofat |
Timp de încărcare | Energie încărcată | Baterie la plecare | Cost încărcare |
SIBIU | 98% | ||||
281 km | 1/5 | ||||
BUCUREȘTI (FINAL) | 46% | ||||
CONSUM MEDIU ZIUA 8 | 12.9 kWh/100 km | ||||
VITEZĂ MEDIE | 56.2 km/h | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 4 ore și 59 de minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | - | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 281 km (13.17% din total) | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 36.2 kWh | ||||
COST EFECTIV | 0 lei | ||||
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ | 496.1 km | ||||
TOTAL 8 ZILE | |||||
DISTANȚĂ TOTALĂ PARCURSĂ | 2134 km | ||||
TIMP EFECTIV DE RULARE | 44 de ore și 43 minute | ||||
TIMP EFECTIV DE ÎNCĂRCARE | 10 ore și 42 de minute | ||||
ENERGIE CONSUMATĂ | 296.6 kWh | ||||
VITEZĂ MEDIE | 50.3 km/h | ||||
COST TEORETIC ÎNCĂRCARE DOMESTICĂ (0.6 lei/kWh) | 178 lei | ||||
COST EFECTIV (în #ElectricRomânia) | 315.2 lei | ||||
CONSUM MEDIU (Ponderat) | 13.9 kWh/100 km | ||||
AUTONOMIE REALĂ MEDIE | 466 km |
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
BRAVOS HYUNDAI - de mult spuneam pe automarket.ro ca, asiaticii incep sa dea (unele) lectii marilor producatori auto europeni...
Cu TESLA este alta poveste.....
Din nou, BRAVOS HYUNDAI si de ce nu, concernului coreean HYUNDAI-KIAI!!!
Practic, cu un ecotichet, o poți avea pe la vreo 28-29000 si vorbim de 204 cp/390 Nm, 5 ani garanție fără limita de km.
@aha
Aveti amandoi dreptate, coreeni au scos 2 masini electrice foarte competente si pentru asta merita toata stima deoarece in felul asta ridica stacheta si obliga si pe ceilalti producatori sa munceasca mai mult sa propuna publicului ceva similar sau mai bun.
Singurul lucru care ma deranjeaza la ele oarecum e ca nu sunt pe platforme gandite de la bun inceput pentru electrice, sunt practic o adaptare a platformei de la versiunile lor termice si trebuie sa traiasca cu inconvenientele de proiectare ale unei termice. Dar la autonomie si la modul cum isi gestioneaza resursele sunt vedete amandoua.
Partea pozitiva totusi e ca apar an de an noi modele electrice si segmentul deja e bine populat cu oferte pentru toate buzunarele care contin cel putin 20-25.000 euro. Daca ai buget mai mic de aceasta suma, vei merge tot pe termice, desi pe termen lung, luand in considerare toate costurile, tot acolo ajungi. Insa daca nu esti restrictionat sub aceasta suma, nu mai merita sa te uiti la masini termice noi peste 25k euro, cand alternativele electrice sunt astazi atat de interesante.
altfel coreenii dau lectii tuturor, inclusiv nemtilor desi unii (audi parca) s-au incuscrit cu ei si tot degeaba.
poate prind si eu peste 10 ani unu aproape gratis si il reanimez ca merge cred cu 2-3 baterii de stivuitor casate cu schepsis.
- diesel consum de 6%
- benzina consum 7%
- GPL consum 8%
Costurile pentru cei 2134 km ar fi urmatoarele:
- diesel: 576 lei (4.5 lei litrul)
- benzina: 657 lei (4.4 lei litrul)
- GPL: 426 (2.5 lei litrul)
- electric incarcat public: 315 lei
- electric incarcat acasa: 178 lei
Concluzia? Viitorul e electric dar doar incarcat acasa.
impulsiona cumpărătorii să achiziționeze produse noi. Altfel s-ar umple drumurile de "nu bate, nu troncăne boss". In altă ordine de idei, tichetul pomana există și la electrocasnice și nu e o invenție românească. Numai că noi suntem mai cârcotași.
r multumi doua bonusuri pentru o masina, unul este cam putin, deocamdata asteapta mega testul din 2024.
Eu as face un hiper test, cate opt modele pentru fiecare sistem de propulsie, benzina, diesel, hibrid, electric, dar asta ar insemna sa dai in cap electricelor, pentru ca n-ar iesi la aproape niciun capitol pe primele locuri, cel putin la autonomie si pret, nicio sansa, cu exceptia unor hibride, care sunt mai scumpe, dar si la electrice avem preturi mari, gen E-tron sau Taycan, iar la costuri de exploatare, poate in fata unor modele pe benzina sa fie mai convenabile.
@pipo si nu numai ...
am facut socoteli luind in calcul Kona benzina Preffered vs Kone EV Preffered, pornind de la Hyundai Canada ... site-ul oficial ...
aceleasi optiuni la ambele ...
preturile cu tva inclus ...
Kona Preffered benzina: 29.480,68 $CAN
Kona Preffered EV. : 56.594,14 $CAN
diferenta : 56.594,14 $CAN - 29.480,68 $CAN =
= 27.113,46 $CAN
consumul : 8,6/7,0/7,9 L/100km; media =7,83 L/100km
consideram 1$/L benzina ... => 7,83 $/100km
25.000 km /an = cit circul eu aproximativ;
am nevoie de 1957.5 L benzina/an = 1957.5 $CAN/an
consum mediu electrica : 13.9 kwh (?) eu il voi considera la 18 kwh (pe site la Hyundai e dat 17.4 kwh/100 km, sic! acu dupa ce am scris am verificat! ) avind in vedere iarna de aci muuult mai grea ...
1kwh aci e 0,1 $CAN (aprox. 0,3 RON)
deci 18 kwh x 0,1 = 1,8 $CAN/100 km =>
pt 25.000 km costul curentului e de 450 $CAN/an
no, unde vreau sa ajung:
aci am un eco-bonus de 13.000 $ pt EV
deci 56.594,14 - 13.000 = 43.594,14 $CAN
EV vs Benzina =>
56.594,14 - 29.480,68 = 27.113,46 $
EV cu eco-Bonus vs Benzina =>
43.594,14-29.480,68 = 14.113,46 $
acuma, socotelile ...
diferenta de 27.113,46 $ : 1957,5 $/an (benzina) = 13,851 ani pt a recupera investitia cu conditia ca energia electrica sa fie ZERO ...
diferenta de 14.113,46 $ : 1957,5 $/an (benzina)= 7,201 ani pt a recupera investitia cu conditia ca energia electrica sa fie ZERO ...
fara subventie avem:
56.594,14+(450$/an(energia)x10 ani de utilizare) = 56.594,14+4.500 $ =
61.094,14 $ = costul masinii + al energiei
cu subventie avem :
43.594,14+(450$/an(energia)x10 ani de utilizare) = 43.594,14+4.500 $ =
48.094,14 $ = costul masinii + al energiei
Benzina:
29.480,68 $CAN = pretul masinii pe benzina
1957,5 $/an = cost carburant/an
10 ani utilizare
carburant = 10 x 1957,5 $/an = 19.575 $
cost masina + carburant = 29.480,68 $ + 19.575 $ =
49.055,68 $
concluzii :
benzina vs EV subventionat
49.055,68 $ - 48.094,14 $ = 961,54 $
benzina vs EV ne-subventionat
49.055,68 $ - 61.094,14 $ = - 12.038,46 $
la actuala masina, Hyundai Elantra Touring, 2011, 2.0L, am cheltuit pe reparatii si intretinere in 9 ani 7.281,74 $; din care 2 schimburi de cauciucuri si unul de frine le scot din calcul, adica am redus pretul la 6.054,72 $ ...
presupunind ca masina pe benzina va avea aceleasi costuri de intretinere/reparatii, va trebui sa adun la suma masinii si costul intretinerii : adica, 6.054,72 + 49.055,68 $ = 55.110,40 $ ...
masina EV nu va avea ulei de schimbat, frinele mai rarut, filtre (?)=ioc, distributie, ambreiaj, cauciucuri, ...
acum observam ca :
benzina vs EV ne-subventionat =>
55.110,40 $ - 61.094,14 $ = - 5.983,74 $ (adica 598,374 $/an mai mult pt EV; adica 49,8645 $/luna mai mult pt EV)
benzina vs EV subventionat =>
55.110,40 $ - 48.094,14 $ = 7.016,26 $ (adica 701,626 $/an mai mult pt Benzina; adica 58,467 $/luna mai mult pt Benzina)
toate astea in conditiile in care presupunem ca benzina nu se va scumpi, energia la fel ...
parerea mea:
acum e de luat electrica !!! la o utilizare de 10 ani e rentabil, chiar daca "investitia" (o masina nu e investitie, e cheltuiala) initiala e mult mai mare.
avind eco-bonusul si inca ceva mici facilitati gen benzi rezervate, incarcare gratuita pe alocuri, scutiri de taxe pe poduri/autostrazi, etc., devine si mai atractiva EV ...
ulterior, presupun ca preturile vor creste in special la energie pt ca statul va transfera din taxele si accizele din benzina spre energie ...
in contrabalans vor veni scaderi de preturi la masina EV ...
observati ca chiar si daca nu ar fi eco-bonusuri, acum ar fi destul de rentabil, la 25.000 km/an in cazul meu as plati aprox.50$/luna in plus pt EV vs Benzina ... la un calcul pe 10 ani.
daca as face 30-35.000 km/an atunci e clar mai rentabila EV !!!
si sunt sigur ca as face km mai multi pt ca am drumuri de mers la baie/plaja cu 200 km/sens deci EV cum e Kona cu 415 km autonomie(conform EPA) ar fi potrivita si mi-ar oferi o flexibilitate buna pt a ma deplasa cam pe unde as dori ...
drumuri bune s-aveti !
PS: nu e o pledoarie pt a cumpara EV, ci doar niste calcule pe care mi le-am facut si pe care vi le prezint ca vad ca sunt persoane care nu au facut socoteli concrete si vreau sa incerc sa clarific diferentele financiare; anul trecut as fi cumparat Kona EV dar aveau in stoc doar echiparea cea mai scumpa ... asa ca am luat o Santa Fe XL (Grand Santa Fe in Europa) pt a o folosi in special la sf de saptamina si la iesiri/concedii (la asta m-am pomenit cu o oferta cam de ne-refuzat!); mai incolo, cind Elantra va fi prea obosita (acu are 9 ani si 222.000 km) probabil ca vom merge pe EV ... vom vedea ...
mai multe info puteti vedea pe canalul meu YT ...
"mip-mix channel" (in engleza)
sau
"D'ale lu' Marin" (in romana)...
aci o cifra de bun simt e de 20.000 km/an cu masina, dar sunt f multi care fac navete lungi (50-100 km pe sens spre munca de ex.) si ajung la 40-50 mii km/an ... eu fac cam 40 pe zi, acu cu covid-u', inainte duceam si sotia la munca si erau 60 ... dar am si alte activitati la care tre sa ies ...
da, as putea face km aia (25.000) cam exclusiv cu incarcari de acasa ...
aici se sta la apartament, dar la casa ... intr-o proportie mai mare ca in RO, cel putin asta e impresia mea ...
preturile la incarcari sunt dupa cum am vazut pe aplicatia ChargeHubEV ar fi:
level 3 = 11,78 $/h
level 2 = 1,00 $/h
deci, deocamdata nu e scump ...
acasa am un consum anual de 19.176 kWh cu un cost de 1.776,48 $ pe o perioada de 365 zile ...
ar veni : 0,0926 $/kwh ca sa fiu mai precis ...
nu te mira de suma aia mare de kwh ...
tot e electric, incalzire, masina gatit, boiler apa calda, masina spalat si uscat haine, tot !
intretinerea la EV e oricum mult mai mica pt ca aici ai filtrele de aer pt habitaclu, cauciucurile, frinele vor tine mult mai mult (parca am vazut un american cu un Bolt la 100.000 mile nu schimbase frinele si erau in stare fff buna !); azi am vazut un articol despre F-150 EV si constructorul zicea ca intretinerea va scadea cu 40% ...
eu inclin sa cred ca la masinile astea mici vor scadea cu cel putin 50% raportat la ICE ...
nu ai distributie, ambreiaj, cutie de vit manuala sau automata, servodirectia e electrica ... nu ai nici filtru pt motor ... deci ...
sti, prima data cind am socotit asa la marea viteza, am vazut ca intre Kona EV si Kona ICE e o diferenta de pret de aprox.30.000 $ ... in ultimii 5 ani, tot aprox., am socotit ca am cheltuit cu benzina 3.000 $/an ... asa am ajuns la concluzia ca in 10 ani imi scot cheltuiala doar din carburant, fara sa socotesc beneficiile aduse de reducerile din intretinere ...
sa sti ca si aci sunt scumpe EV-urile, s-a vazut in provinciile unde nu sunt stimulente de la guvern ca nu se cumpara decit in nr fff mic !
aci in BC=British Columbia si QC=Quebec au tarife mici la energie si eco-bonusuri muuult mai generoase; ca sa ajute oarecum pe toata lumea, guvernul federal a intrat si el cu eco-bonus de 5.000$ care se adauga la cele provinciale; in QC, ai 5.000 de la Ottawa si 8.000 de la Quebec City ... total de 13.000 $ ...
unde mai pui una ?
am mai scris pe-aci in vara, ca la Chevrolet, in iulie aveau un rabat de 2.700 $ inainte de TVA !!!
adica un total de vreo 16.000 $ ...
asa ajungeai cu Bolt-ul american la vreo 36.000 $ cu taxe incluse cu tot ... fata de vreo 41-42.000 inainte de rabatul Chevrolet ...
si Bolt e cotat la 417 km autonomie de catre EPA !!!
pe drum se vad aci destul de multe electrice, Tesla Model3 e o vedeta fiindca ofera autonomie mare, sistem f bun de management al caldurii si statii de incarcare destule ...
dar vezi si Bolt (ca e disponibil si s-a vazut ca batriile se deterioreaza f greu, cam ca si la Tesla, pt ca au un sistem f bun de management al caldurii), Leaf si e-Niro si Kona si VW e-Golf, au inceput sa apara Audi si ceilalti mai scumpi ...
cum sa iti zic, producatorii nu prea fac fata cererii ... mai putin Chevrolet !
am vazut pe un forum de aci ca erau proprietari de Kona care asteptau si 1 an sa isi primeasca masina !!!
la Tesla cam in 3 luni o ai ...
Kia si ceilalti care mai fac ... min 6 luni ...
sa sti ca aici lumea e zgircita ... chiar daca tre sa dea mai mult la achizitie, prefera sa ia EV ...
ce am mai observat : cei care au trecut pe EV, nu mai prea au chef sa revina pe ICE ... chiar deloc !
ba sa vezi ca au fost care s-au dus din Montreal la Miami, in Folrida ... "numa' " vreo 2.700 km !!! cu ... Kia Soul EV, cu "astronomica" autonomie de ... 150 Km !!! tupeisti nu jucarie !
avea vreme de stat la incarcat ... ca la aia tre sa mergi des la ... "buda" !
i-a luat omului vreo 3 sau 4 zile !
cu una ICE faci drumul in 2 zile (am fost in 2019 si eu cu "Doina" = Elantra Touring si cam 1.200 km/zi ii faci lejer ca e multa autostrada !) ...
cam tot atit faci si cu o Tesla Model S sau Model 3 ... ca au peste 500 km autonomie ...
am auzit de familie de romani stabiliti aci care au trecut pe EV cu 2 masini din 2 pe familie !
au luat Leaf a doua generatie si Model 3 ...
cica cu 3-ul face drum Montreal - Toronto (600 km) cu o singura oprire la "buda" de 20 min si nu are emotii deloc cu autonomia ! domnul cu pricina face mai mult de 30.000 km/an ... am inteles ca face des naveta Montreal-Toronto si retur ...
si aci ca si in RO, lumea vrea preturi mai mici la EV, baiul e ca s-au scumpit si astealalte multicel !!!
ca ex. in 2011 cind am luat Elantra Touring, am fost si pe la altii si o Toyota Camry era 30.000 taxe incluse ! acu la banii aia iei Corolla ! la Honda Accord era tot asa pe la 25.000 + taxe, ajungeai la 30.000 ... acu iei Civic ! si atunci omul de rind ce zice? mai pun 10.000 si iau EV si e multumita toata lumea ...
sper ca am reusit sa te lamuresc oarecum sa pricepi cum e aci vs RO ...
sa nu ai idei preconcepute despre occidentali !
si astia-s oameni, se uita la bani chiar daca au mai multi ...
sa ii vezi si pe bogatani cit sunt de stricti ...
ca sa nu zic avari !!!
OK, @pipo, nu poti sa compari Romania cu Canada / US din foarte multe puncte de vedere. Cu aia 30.000 de euro, aici la unele case nu-ti cumperi nici camera de baie. Am prieteni care si-au renovat bucataria cu 40.000 de dolari. Asta ca si comparatie.
Legat de masini electrice, si eu stau pe tusa deocamdata. Deja R Class-ul nevestei e gata de duca dintr-o clipa in alta. La cea mai mica oportunitate l-am dat fara sa clipesc.
Cu toata greata de asiatice, la un moment dat m-am uitat si la kona rapid de tot. Din cate am citit unora nu le place tinuta de drum. Ma rog, depinde foarte mult cu ce o compari. Ca si bani insa, e mult peste bugetul meu alocat pentru masini. Cred ca punctul critic va fi atins cand voi termina de platit CLK-ul. Cel mai mult mi-ar place noua generatie GLA dar electrica. Preturile vor fi insa nebunesti, cel putin pentru primul an de vanzari, si inca nici n-a aparut pe piata. Ca varianta intermediara, cel mai probabil va fi un GLA prima generatie, cu motorul de 2.0L
Bolt mi se pare inca prea scump pentru ceea ce ofera. kona probabil ca ar avea mai mult sens, dar cumva nici ala nu-mi face cu ochiul. Aratarea aia de la kia nu-mi place de nici o culoare si daca mai mi-aduc aminte ca e si coreeanca, am pus punct discutiei.
Alta varianta ar fi sa mai tin R Class-ul cativa ani pana apare ceva rezonabil la masinile electrice. Pentru mine e clar ca lumina zilei ca daca stai la casa si ai naveta scurta de oras, (un 50km pe sens) masina electrica este ideala, indiferent de clima in care locuiesti (exceptie Alaska, Yukon, Nunavut, North-Western Territories, etc).
Daca rezist sa nu bag mana in portofel, cel mai bine ar fi sa astept o oferta electrica de la Ford, GM sau nemti (de ce nu si Tesla) in viitorul apropiat-mediu. Nevestei ii place foarte mult GLA. Mie nu. Dar trebuie sa recunosc ca i s-ar potrivi la fix cu stilul de condus si pentru ce-i trebuie in viata de zi cu zi. Pe urma ma gandesca ca GLA-ul nu-i place lui @dan_grc si ce ma fac daca intr-o zi dau nas in nas cu el? Pe unde mai scot camasa?
Oricum, balanta incepe sa incline tot mai puternic pentru electricitate, in toate domeniile. Indiferent ca ne place sau nu, ca vrem s-o acceptam sau nu. Beneficiile sunt evidente, dar si dependenta de o forma de energie care poate fi controlata extrem de usor si cu efecte imediate, e un mare semn de intrebare.