Echipa Jaguar Classic, o divizie specială a mărcii britanice al cărei scop este acela de a construi de la zero replici ale mașinilor care au făcut istorie pentru brandul britanic, tinde să devină una dintre curiozitățile fabuloase ale unei epoci în care tehnologia ne dezvoltă mașini din ce în ce mai sofisticate. Asta pentru că Jaguar Classic produce mașini în ediție limitată care pur și simplu întregesc istoria brandului din Albion.
După ce au realizat în 2014 o serie de șase exemplare Jaguar E-Type după specificațiile originale ale mașinii, inginerii echipei dedicate și-au orientat atenția acum spre XKSS, un model pe care marca din Coventry l-a construit în anii '50 pentru a le oferi clienților o alternativă de șosea la D-Type, mașina care și-a trecut în portofoliu trei titluri la Le Mans între 1955 și 1957. Destinul noului XKSS a fost însă unul desprins din filme: deși Jaguar a plănuit și a construit 25 de exemplare ale modelului său, nouă dintre acestea au ars complet în fabrica Jaguar din Browns Lane înainte ca ele să fie exportate în SUA către clienți.
Ei bine, Jaguar Classic va face un pod peste timp și va construi cele nouă mașini utilizând un amestec de tehnologii și materiale actuale, dar cu specificații, detalii și reguli puse în aplicare așa cum erau ele setate în anul de grație 1957.
Iar prototipul celor nouă mașini a fost prezentat astăzi la Los Angeles după o muncă de cercetare care s-a întins pe lungimea ultimelor 18 luni.
10.000 de ore pentru fiecare mașină
Construit manual după schițele originale din arhivele Jaguar și utilizând tehnologii precum scanarea vechilor mașini pentru stabilirea detaliilor corecte în asamblare, fiecare dintre cele nouă exemplare Jaguar XKSS va avea nevoie de 10.000 de ore de muncă pentru a fi construit de la zero la cheie.
Construcția în sine este și ea un amestec de materiale originale și tehnologie modernă. De exemplu, structura caroseriei va fi realizată din aliaj de magneziu, așa cum se întâmpla și în cazul modelului de acum 60 de ani, iar șasiul tubular al mașinii va fi produs de Reynolds, o companie specializată în construcția și reconversia modelelor istorice. Sub capotă se va afla un motor D-Type cu șase cilindri în linie de 3.4 litri care dezvoltă 265 de cai putere. Structura motorului este realizată din oțel turnat, iar cele trei carburatoare Weber DC03 păstrează design-ul și caracteristicile originalelor.
Interiorul a primit o atenție sporită din partea designerilor și inginerilor Jaguar Classic.
Toate elementele sunt construite conform planurilor originale, de la instrumentarul de bord cu ceasuri Smiths la lemnul utilizat la construcția volanului. De la textura pielii de pe scaune la butoanele de pe bord.Există însă și părți ale căror structură a fost modificată. Una dintre acestea este rezervorul, care a fost construit din materiale moderne și mult mai rezistente la uzură. De asemenea, siguranța șoferului și a pasagerului a suferit îmbunătățiri inerente.
Fiecare dintre cele nouă exemplare retro-moderne ale lui XKSS va costa în jur de un milion de lire sterline și vor fi livrate fericiților posesori începând cu primăvara anului 2017.
Inițiativa lui Jaguar este mai mult decât lăudabilă. Oare o vom vedea aplicată și la alții?