Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat în această săptămână un proiect care prevede numeroase schimbări în legislația pentru asigurările auto obligatorii (RCA).
Cea mai importantă noutate este legată de modul în care se calculează sistemul bonus-malus. Astfel, șoferii vor fi penalizați cu "patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane".
Potrivit legislației, fiecare clasă malus presupune creșterea prețului la asigurarea RCA în anul următor în funcție de gravitatea faptelor comise, iar patru clase echivalează cu o creștere a prețului pentru RCA cu 40%. Cu alte cuvinte, șoferii care produc accidente cu vătămări corporale sau decese vor plăti cu 40% mai mult pentru asigurarea RCA în anul următor.
În prezent, legislația nu face diferența între accidentele cu daune materiale și cele în care există și vătămări corporale și decese, iar penalizarea este de două clase.
Astfel, în prezent, indiferent de natura daunei, șoferul plătește cu 20% mai mult pentru RCA în anul următor.De asemenea, proiectul include și numeroase alte modificări, dintre care doar una va mai avea efecte directe asupra șoferilor.
Astfel, proiectul propune dezvoltarea unei aplicații electronice pentru completarea formularului de "constatare amiabilă de accident", element care ar elimina practic necesitatea de a completa formularul în format tipărit. O astfel de aplicație trebuie însă acceptată de toți asiguratorii de pe piața RCA.
Proiectul ASF este în dezbatere publică până în 5 decembrie.
Ideal ar fi fost ca daca incalci anumite reguli sa primesti automat malus. Adica treci pe rosu, depasesti viteza cu x km, depasiri in locuri interzise. Toate asta trecute in baza de date si apoi , la reinoirea politei sa primesti malus.
Mă refeream la faptul că am condus multe mașini înmatriculate pe alți proprietari (persoane juridice, în special).