Guvernul României vrea să reducă substanţial accidentele de pe şosele. În acest sens, a publicat un proiect care îşi propune schimbări majore în codul rutier şi nu numai. Automarket vă prezintă principalele modificări şi vă explică ce înseamnă fiecare.
Guvernul României plănuieşte reformarea completă a sistemului rutier din România până în 2020. Conform unui proiect denumit oficial "Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră" (SNSR), măsurile pe care Executivul le va lua au rolul de a scădea numărul accidentelor rutiere de pe şoselele din România, de a îmbunătăţi şi eficientiza sistemul de colectare a amenzilor şi de a schimba modalitatea de examinare pentru candidaţii la permisul de conducere.
Conform SNSR, accidentele rutiere din România cauzează pierderi economice şi sociale echivalente cu 1.5% din Produsul Intern Brut, iar şoferii tineri (18-25 de ani) sunt responsabili pentru o treime din accidentele foarte grave, viteza fiind principala cauză a acestora. Potrivit documentului care anunţă proiectul, un sfert dintre şoferii din România au primit amenzi pentru viteză în ultimii doi ani.
PRINCIPALELE SCHIMBĂRI VIZATE
-
EXAMEN MAI AMPLU PENTRU PERMIS - Modalitatea obţinerii permisului de conducere este una dintre principalele probleme vizate de proiectul SNSR. Astfel, confom acestuia, examenul clasic de conducere şi de verificare a cunoştinţelor va fi dublat de o verificare mult mai serioasă a competenţelor psihologice şi medicale ale viitorului şofer, evaluarea fiind astfel mult mai complexă. De asemenea, un candidat la permis va trebui să fi trecut de cei 10 ani de învăţământ obligatoriu.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, mai puţini viitori şoferi cu probleme medicale sau psihologice. Întărirea sistemului de examinare ar trebui să crească rata de candidaţi care pică examenele, deci numărul celor care obţin permisul va scădea.
-
INTRODUCEREA PERMISULUI PROVIZORIU - Conform SNSR, candidaţii la permis vor putea primi un "permis provizoriu", premergător celui clasic. Acesta le va da dreptul de a conduce doar pe teritoriul României şi cu unele restricţii. În plus, documentul anunţă că se studiază posibilitatea conducerii fără permis pe anumite porţiuni de drum public, cu condiţia ca cel de la volan să treacă peste o examinare şi prin cursuri în prealabil şi să conducă doar cu însoţitor. Cei din maşini vor răspunde juridic pentru integritatea lor, a maşinii sau a eventualelor daune.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, o experienţă mai mare pentru cei care vor obţine permisul de conducere. Practic, există riscul ca cei care nu au încă permisul definitiv să prezinte un pericol mai mare pentru trafic dacă nu respectă cu stricteţe restricţiile impuse.
-
PERMIS PENTRU MOPED-URI - Cei care conduc un moped pe drumurile publice vor avea nevoie de permis, pe care îl vor obţine în urma unei evaluări.
De asemenea, ATV-urile vor fi interzise complet pe şosele, excepţie făcând drumurile comunale.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? ATV-urile vor dispărea din oraşe şi de pe şosele. Cei cu moped-uri vor avea experienţa unui examen practic, deci vor prezenta un risc mai scăzut în trafic.
-
ELIMINAREA DETECTOARELOR RADAR - Conform proiectului SNSR, detectoarele de radar vor fi scoase din legalitate. Potrivit proiectului, această măsură are rolul de a "elimina agresivitatea rutieră".
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? În primul rând, prăbuşirea unui business care face bani frumoşi. În al doilea rând, o atenţie mai mare pentru şoferi mai ales în zonele localităţilor de tranzit pe Drumurile Naţionale. Este de urmărit şi care vor fi sancţiunile pentru cei care vor fi prinşi că folosesc aparate de detectare.
-
INTRODUCEREA TICHETULUI DE CONTRAVENŢIE - Amenzile vor putea fi plătite pe loc la agentul de poliţie (deşi acest lucru este posibil şi acum). Intră în peisaj aşa-numitul "tichet de contravenţie", anexat permisului de conducere, element care va dovedi plata amenzilor primite de respectivul şofer. În cazul în care acesta nu-şi plăteşte amenzile, permisul îi va fi ridicat până în momentul plăţii inegrale a acestora.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Pentru cei care îşi plătesc amenzile nu se schimbă nimic. Cei care obişnuiesc să le ignore vor avea însă probleme dacă vor fi opriţi de agenţii rutieri.
-
AMENZILE MERG (ŞI) LA BUGETUL DE STAT - Dacă până acum amenzile primite de un şofer erau contabilizate de bugetele locale, o parte dintre amenzi se vor îndrepta de acum înspre bugetul de Stat.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, măsura e exclusiv una de bucătărie internă. Practic, există riscul ca sumele care intră în bugetele locale să scadă, iar poliţiştii să încerce să acorde mai multe amenzi, pentru a "echilibra" situaţia.
-
AMENZI MAI MARI PENTRU VITEZE MAI MARI - Proiectul vizează modificarea modului în care sunt acordate amenzile. Astfel, sancţiunile cresc proporţional cu natura şi gravitatea contravenţiilor. Astfel, vitezele mai mari vor avea amenzi mai mari, iar durata de suspendare a permisului va creşte şi ea. Partea bună? Guvernul vrea să introducă posibilitatea ca durata să scadă pentru cei care asistă la cursuri speciale de conducere defensivă, care urmează programe de reabilitare psihologică sau care asistă în spitale la îngrijirea răniţilor în urma accidentelor rutiere.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Dacă obişnuieşti să rulezi cu viteze aproape de limita suspendării permisului, vei fi ars la buzunar.
Dacă vei fi prins cu peste 50 de km/h peste limita legală, durata de suspendare a permisului tău va depinde de ce viteză aveai. Salutăm însă introducerea programelor de reabilitare şi conştientizare, pentru că unii şoferi inconştienţi au nevoie de şocuri vizuale sau cognitive.
-
INSPECŢII TEHNICE PENTRU MAŞINILE ACCIDENTATE - După ce o maşină este reparată în urma unui accident, aceasta trebuie să treacă peste o Inspecţie Tehnică de Siguranţă în urma căreia maşina va primi sau nu dreptul de a reintra în circulaţie. Nu se specifică cine şi unde va efectua aceste inspecţii.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Mai puţine maşini nesigure pe şosele.
-
ACCIDENTE, INSTANŢE - Conform proiectului, judecătoriile şi tribunalele vor avea instanţe specializate în rezolvarea cazurilor rutiere, scopul fiind acela de a rezolva mai repede procesele. De asemenea, se va insista pe montarea a mai multor camere de supraveghere video în zonele importante ale străzilor şi şoselelor care ridică probleme. În cazul unui accident, ştirile care anunţă aceste evenimente vor avea un format modificat, chiar dacă proiectul nu detaliază în ce constă asta şi cum se va putea intra în politica editorială a instituţiilor de presă.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Responsabilii accidentelor grave soldate cu victime ar trebui să poată să fie învinuiţi mai repede. Proba video va conta în cazul în care vei fi învinuit pe nedrept în cazul unui accident.
-
PROMOVAREA TRANSPORTULUI PUBLIC - Proiectul SNSR vizează promovarea transportului public şi al celui individual nemotorizat (biciclete). De asemenea, se va descuraja transportul individual cu maşina, pentru a evita aglomeraţia din oraşe.
CE ÎNSEAMNĂ ASTA? Teoretic, ar trebui să vedem piste de biciclete create mai inteligent, campanii de promovare a folosirii acestora. Vor apărea, probabil, şi sisteme de car-sharing, prin care vei putea închiria cu ora o maşină pentru a-ţi rezolva problemele.
Pe de alta parte avand in vedere salariul minim pe economie amenzile imi par destul de mari si acum. Trebuie pastrat un echilibru. In fond vorbim de o contraventie si cu siguranta marea majoritate a noastra au luat odata o amenda pentru viteza.
si in plus masina fiind de 70k e sigur noua, deci mai sigura decat "harbul";
lasa ca ma vazut in ce "limite" merg cei cu harburile; chiar zilele trecute unul cu un harb de vento, ca sa-mi demonstreze ce viteaz e, depasea in viteza in oras pe banda 1, langa banda 1 fiind parcate masini perpendicular pe trotuar, oricand putand una din ele sa dea in marsarier; in plus un sfert din banda 1 era acoperita cu zapada;
si culmea ironiei era ca unul cu x6 negru mergea linistit; deci...?
politia l-a lasat pe taranoi sa plece (probabil il cunostea, fiind din acelasi sat) si ma opreste pe mine sub pretextul ca aveam viteza... evident ca nu a putut sa-mi arate inregistrarea video cum ca as fi avut viteza; a dat-o la intors kknarul;
deci cum e cu legile astea? se aplica preferential; si ala era cu un golf 3 ruginit, nu cu vreun ferrari; deci "pile" sunt peste tot, indiferent de cat de scumpa e masina.
Restul legilor sunt ok
In ceea ce priveste detectorul, sunt absolut de acord cu interzicerea lui dupa construirea macar a unor drumuri expres prin afara localitatilor. Nu e nevoie sa mergi cu 120, ci sa poti pastra un minim de 80-90km/h pentru viteza media pe distante lungi. In momentul in care exista aceasta alternativa, chiar si platita, nimeni nu mai are nici o scuza sa depaseasca vitezele legale in localitati. De asemenea, orice drum national care are 1,5 benzi minim/sens (Ex. E85) ar trebui sa traverseze marile orase pe centuri corespunzatoare, iar in localitatile de dimensiuni reduse traversate sa existe limite de 70km/h si supra/subtraversari pentru pietoni. Totodata orice trece de pietoni trebuie iluminata puternic pe timpul noptii, cu mai multe becuri suspendate pe toata desfasurarea ei pe drum. Astfel s-ar rari considerabil numarul accidentelor. De asemenea ar trebui ca politia locala sa desfasoare actiuni de disciplinare a localnicilor in ceea ce priveste traversarea strazii.
A conduce fara permis este o inconstienta. Degeaba ai pe cineva in dreapta. Cel din dreapta nu are pedale!!! Eu nu am condus pana cand m-am urcat in masina de scoala, si foarte bine a fost. Daca te apuci sa mergi pe ulite ai toate sansele sa deprinzi miscari gresite si va fi si mai greu sa te obisnuiesti, nu mai zic de pericolul pentru ceilalti de pe acea strada. Nu exista ora si strada care sa garanteze siguranta celorlalti in cazul in care tu nu stii care e frana si care e acceleratia!
Cand lumea merge inainte te pomenesti ca ne vor obliga sa mai caram dupa noi si alta bucata de carton. Propun dotarea masinilor de politie cu calculatoare legate la server-ele politiei, daca ii spui CNP-ul sa fie suficient sa iti gaseasca fotografia, permisul, abaterile anterioare si daca ai platit sau nu amenda (vise, ca la noi daca platesti o amenda trebuie sa trimiti chitanta prin posta...). Asta inseamna o strategie de progres, nu birocratie excesiva.
In principiu, pe hartie, totul pare in regula, mai ramane de vazut ce completari s-ar mai putea face si metodologia de aplicare a noilor norme.
Sunt foarte de acord cu: obligativitatea celor 10 ani de scoala pt a putea da de permis, permisul provizoriu (practic o legiferare si o urcare in nivel a condusului de la 16 ani) si a inspectie tehnice dupa reparatia automobilului, unde bine ar fi sa fie dublata de verificarea daca reparatia s-a facut la un service autorizat sau nu (ca sa terminam odata cu bombele de "service-uri" de pe la garajele blocurilor).
Sunt sceptic cu privire la interzicerea detectoarelor, deoarece ele pot fi in continuare folosite ascuns (cum ar fi cele montate in bara), sau pot fi inlocuite cu statii, iar bani la buget din comercializarea lor nu mai vin. Ar trebui montate mai multe camere acolo unde chiar este periculos si, in paralel, pe alocuri, camere false cu emisii asemanatoare radarelor, care sa-l faca pe sofer sa mearga incet crezand ca e radar adevarat (ideea e sa nu se spuna care sunt false si care adevarate). Exista afara indicatoare electronice cu emisii radar care te atentioneaza ce viteza e legala si ce viteza ai tu, daca o depasesti.
Cu pietonii, e cu dus si intors. Spre exemplul, trecerile nesemaforizate sunt, dupa parerea mea, un real pericol pentru toata lumea, si pt soferi, si pt pietoni. Daca le dai suprematia unora sau altora, risti sa creezi mai mult deranj.
Cu plata in functie de venit, m-am gandit si eu la asta si chiar vroiam a scriu, dar m-am gandit mai bine si am sters ideea. De ce zic asta? Pt ca, statistic vorbind, cei cu masini scumpe sau f scumpe, sunt putini, si tot statistic, nu sunt nici pe departe cei mai numerosi cand vine vorba de accidente. Ok, ca dam amenzi pt condus haotic, asta e bine, insa discriminarea pe baza de venit, pare si o idee socialista, si una care sa nu rezolve miile de inconstienti care merg cu 180 km/h intr-un harb care nu e in stare sa opreasca cum trebuie nici la 80 km/h.
@ovideatza
Pe de o parte, ai dreptate cu drumurile, mai precis cu lipsa lor. Pe de alta, asta avem si de asta trebuie sa ne folosim. Este si vina noastra ca nu punem o presiune mai mare asupra celor care ne conduc destinele si banii din taxe. Ia sa vedem, cum le-ar cadea o greva fiscala la nivel general? Si aici intervine problema solidaritatii intre noi, ca cetateni, solidaritate pe care n-o avem.
Chestia cu conducerea fara permis sau cu permis provizoriu e bine venita, din punctul meu de vedere, si se practica pe scara larga afara, aduce un plus de experienta atunci cand te "pui" la volan singur.
Aia cu bucata de carton, si mie mi se pare hilara, insa daca n-au gasit oamenii cum sa mai taie din furaciuni cand vine vorba de achizitii publice (vezi Logan-rui de 80.000 E cu calculatoare dintr-alea de care zici tu), merge si-o franzela pe cartela. :))
de aici se vede frustrarea ta, ciobanule; "muriti-ar capra"
si pietonii ar trebui sa se si asigure, nu sa se arunce pe trecerea de pietoni;
odata am oprit la o trecere de pietoni sa-l las pe un cretin cu bagaj pe role sa traverseze; cand a ajuns la jumatatea zebrei s-a oprit pe trecerea de pietonisi a inceput sa discute cu prietena sa care era pe trotuar; apoi s-a intors spre trotuar si a reinceput traversarea impreuna cu ea;
trecerea de pietoni e una si parcul e alta;wtf
si eu cand sunt pieton, prefer sa astept un pic, nu sa ma arunc in fata masinii, deoarece sunt sofer si stiu cum e.
mie scarba ca traiesc in tara asta.........pacat de ea........uni chiar vor so distruga cu totu..........romani trezitiva.........20 de ani sau pierdut........ijn urmatorii 10-15 ani va fi jale tot va fi vandut..........mie mila de generatia urmatoare(ce-i ce acum au 5-10 ani)
Romania are nevoie urgent de AUTOSTRAZI(nar strica 600-800 de km in urmatori 5 ani)
guvernanti astia de 2 lei sa construiasca 1000-2000 de fabrici de pe urma carora sa banaficieze statu(si binenteles puteau pe urma sa fure si ei cu duiumu ca nu se mai vedea)
Mai multa colaborare cu tarile straine..........
urmatori 5-10 ani sunt critici.........daca nu vom face ceva tara asta va fi ca si vanduta........
insa ei pur si simplu ne distrug........amenzi..........taxe........impozite.....
asta este trage romane...........
e condusa de afara; basescu si altii care or sa vina sunt numai niste marionete carora li se permite sa-si faca de cap, pt propriul interes;
de ce crezi ca ne-au primit in ue, de ce ne-au obligat sa cumparam nu-stiu-ce vaporase uzate de afara, de ce vor sa ne oblige sa cumparam anumite avioane samd;
suna a teoria conspiratiei... numai ca din pacate nu mai e teorie... e practica deja ;-)
Legile sint OK... iar detectoarele de radar sint inlocuite acuma de statii CB care sint muuult mai eficiente decit detecoarele...
Numai bine si drumuri line... :D
daca e sa fie ca afara, atunci sa fie si conditiile de afara; la asta nu te gandesti; nu poti face tocana de legume fara legume... aia e altceva, nu mai e tocana de legume... e chiar asa de greu de inteles?
in plus cine a zis ca daca afara e cum e, inseamna ca e si bine? ti se pare ca strainilor le plac toate legile lor? de-aia fac demonstratii, si de-alea adevarate, nu ca la noi;
confunzi civilizatia cu persuasiunea; dar ce sa intelegi tu!?!
p.s. macar eu am "gaz" de ars si nu sunt invidios pe vecinul cu masina mai scumpa decat mine.
- Pe soselele si strazile pe care le avem, pe cat mai multa portiuni cu linie continua sa montam: PARAPETI, GARDURI, SARMA GHIMPATA, CAPCANE PT CAUCIUCURI, GARD ELECTRIC, FASIE MINATA DE 30CM LATIME, ETC...daca mai aveti asemenea idei periculoase, va astept. Multe accidente se produc din cauza depasirilor si intoarcerilor pe linia continua. O solutie mai ieftina ar fi amplasarea mai multor intersectii giratorii.
- Esti incepator la volan categoria B? Foarte bine, nu ai voie sa conduci autoturisme cu motor mai puternic de 100 sau 120CP! Si nici sa conduci masini cu tractiune pe spate in primul an de carnet. Sa-i vezi pe ciutanii de 18 ani cu bmw-uri din anii 90 ce tampenii fac iarna pe gheata...estti incepator, adio BMW&stuff!
- Ai fost prins de politie mergand peste viteza legala si pe drum nu mai era nicio alta masina? Amenda redusa cu 50%!
- Voi reveni
Mai bine ar investi guvernul bani intr-un modulator de mentalitate ... Nu legea trebuie schimbata ci mentalitatea sau ar fi cazul sa faca cunostinta cu cuvantul empatie.
ps. ar fi fost frumos sa fie o lege retroactiva sa ii verifice pe toti cei actuali inca o data. Cred ca ar pica 80% din ei..
Primul articol al Codului Rutier ar trebui sa mentioneze suprematia pietonului in trafic. Adica a omului obisnuit care suntem toti cand nu ne aflam la volan."
ON:
Imi exprim si eu parerea ca simplu pieton...
Cum iti explici comportamentul de animale in masa a pietonilor care merg aproape pe mijlocul drumului (ziua sau noaptea), si vine masina din contrasens, iar tu ii claxonezi si nu se trag ?
Si lasand gluma, e doar un proiect... deocamdata. Sunt si parti bune, dar ce aveti frate cu detectorul de radar??? N-am mai auzit de alte tari (civilizate) unde asa ceva sa fie "interzis". Daca omul are asa ceva, care e problema?
Buba sta la educatie, capacitati, pretentii si infrastructura! Rezolvati acolo si apoi mai stam de vorba...
Si lasand gluma, e doar un proiect... deocamdata. Sunt si parti bune, dar ce aveti frate cu detectorul de radar??? N-am mai auzit de alte tari (civilizate) unde asa ceva sa fie "interzis". Daca omul are asa ceva, care e problema?
Buba sta la educatie, capacitati, pretentii si infrastructura! Rezolvati acolo si apoi mai stam de vorba...
@Expertu59, principala conditie pt obtinerea permisului este sa fii in stare sa stapanesti o masina, nu sa faci o parcare laterala fix la centimetru, dupa cum bine ai zis. Prietena mea a picat anul trecut la oras doar pt ca a "muscat" putin din bordura la o parcare laterala. Ok, dar atunci ce cauta pe strazi atatia "soferi" care nici macar sa tina bine de un volan nu sunt in stare?
Intre un sistem legislativ sever care se aplica in functie de grosimea portofelului si un sistem legislativ mai indulgent dar care se aplica la fel pt toata lumea, aleg a doua varianta!
Iar Devorattor sincer sa iti spun.. nici eu nu stiu ce cauta atatia soferi care nu stiu sa tina un volan in mana,mai si incurca pe altii dar problema si mai grava este ca ne pun vietiile in pericol ! Probabil ca se trage de la garcea si spaga de 300 de euro.Este trist ce se petrece...
@ovideatza
cred totusi ca nu e vorba de condus fara permis, ci de un sistem ca in afara (Germania, Ungaria etc.) unde la 16ani poti sa faci cursul pentru condus, dai un examen "mai lejer" si primesti un carnet provizoriu, cu care poti conduce doar daca este o persoana cu permis de conducere in dreapta ta (cred ca trebuie sa fie parinte sau posesorul autoturismului condus)...iar aceea persoana imparte responsabilitatea pentru ceea ce faci la volan, cu tine. adica, ca si cum sa ai un "instructor" langa tine, care sa aibe interesul ca tu sa nu faci nici-o prostie. iar cand implinesti 18ani poti obtine permisul final. stiu ca e bun sistemul, pentru ca parintele e obligat sa stea langa tine 1-2ani si sa incerce sa te invete cat mai bine pentru ca e pe barba lui, plus ca inainte de a-ti da tie "copilul tembel care azi si-a luat permisul" masina pe mana, poate si trebuie sa vada cum te descurci si cat te duce mintea (daca esti teribilist, agresiv, impulsiv etc.). ar ajuta mult la reducerea copiilor de 18ani care acum si-au luat carnetul si scot la o tura seara Touaregul lui tati si fac tot felul de tampenii...asta desigur necesita si implicarea parintilor, nivelul de inconstienta/prostie/etc. al acestora
cat despre duritatea amenzilor, treaba nu e asa simpla la noi cum e in alte tari. si amenzile in functie de venit sunt o idee buna, dar si cele egale...oricum la noi este o problema mare: multi capsunari, sau alte categorii de oameni(cred ca nu e nevoie sa le enumar)...care cretinul si-a luat o rabla din italia, germania etc. unde a lucrat 1-2 sau10luni la negru sau nu...il opreste politia la noi, il amendeaza ...si ce? el nu are nici un venit pe hartie, nu are bani etc. si asta e. va zic fiindca maica-mea a fost multi ani functionar public pe domeniul taxelor locale, si se lovea des de problema asta. obliga-l tu pe gigel, care n-are nici-un venit, traieste din ajutor social, dar are 2 bmw-uri in fata portii sa-ti plateasca taxe, impozite, amenzi etc. nu ai cum sa-l obligi, atata timp cat el NU ARE VENIT. bine-nteles ca nu-l intreaba nimeni de unde are masina etc. nu stiu ce sa zic, o solutie de genul amenda in functie de valoarea masinii, iar daca n-o achiti in 30zile sa poata fi confiscata, iar dupa 3 luni sa treaca in proprietatea statului care sa o valorifice?!?!adica in ideea ca, daca ai avut bani de masina de 50.000euro atunci sa ai bani si de amenda,indiferent ca tu traiesti teoretic din ajutor social sau nu, sau lucri in spania la negru sau nu. si zic ca in functie de valoarea masinii si nu de venit, fiindca e vorba totusi de trafic si despre cat esti tu dispus sa bagi in autoturism...din acelasi motiv ca amenda sa doara la fel de mult pentru toti, dar daca tu au venit de 1000000euro pe an, dar iti ajunge un VW Golf (de 10.000euro sa zicem) fiindca tu doar vrei sa ajungi din punctul A in B in siguranta, atunci sa ai amenda mai mica decat cel care si-a luat un M3 din 90`(15000euro) ca doar are putere si face teribilism pe strazi.
nu stiu, sincer, o chestie foarte complicata si delicata...cel putin la noi.sunt prea multe aspecte care tin mai ales de nivelul de cultura si educatie al poporului, ca sa poti aplica modelele din occident la noi.
o zi buna tuturor.
- De ce nivel de dificultate mediu? Pai daca este prea usor...e usor de inteles de ce nu-i bine. Daca este prea dificil...cu cat este mai dificil, cu atat candidatii vor fi mai descurajati si vor fi mai tentati sa recurga la "solutii alternative". Spaga la nenea Garcea a intrat de foarte mult timp in normalitate in Romania... Examenul trebuie sa fie ca si fusta unei femei inteligente: suficient de lunga cat sa acopere obiectu', dar suficient de scurta cat sa incite subiectu'! ;-)
- @rov, si eu sunt de acord cu filmarea obligatorie a ambelor probe ale examenului. La sala inregistrarile sunt doar video nu au sunet, asa ca...
- Dupa cum vedeti, pareri si idei sunt multe, dar...cine poala mea suntem noi versus guvernanti sa le dam lor sfaturi?...