PRO ŞI CONTRA: Cu maşina la serviciu în Bucureşti
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Automarket și Think Outside the Box lansează astăzi o serie de dezbateri care își propun să analizeze modul în care reușim să ne adaptăm cerințele secolului 21 din punctul de vedere al mobilității personale. Vom discuta împreună și vă vom cere opinia în legătură cu subiecte care ne interesează și ne afectează pe toți în mod direct. Vom analiza modul în care șoferii și ceilalți participanți la trafic trebuie să se adapteze pentru a trăi împreună și ideile care își propun să salveze rolul mijloacelor de transport de orice tip. |
.
TOTB: Nu ești blocat în trafic, ești traficul
Te trezeşti la 6 dimineaţa, undeva în Drumul Taberei. Faci un duş, mănânci ceva, te îmbraci şi pe la 7 fără 10 cobori la maşină să pleci la job, în Piaţa Romană. Afară dai de o briză răcoroasă şi de un soare metalic. Te cuibăreşti pe scaunul şoferului şi îl încălzeşti la o treaptă inferioară (dacă ai opţiunea asta) sau dai drumul la nişte căldură. Porneşti radioul sau pui un CD cu muzică revigorantă. Aşezi cana de plastic cu cafea aburindă în suportul pentru pahare şi cobori puţin geamul, cât să exahalezi fumul de ţigară. Inhalezi prospeţime şi confort. Doi vecini de-ai tăi, Alin şi Marius, sunt colegi de job cu tine.
Alin se trezeşte şi el la 6 dimineaţa şi iese din casă în acelaşi timp cu tine, doar că foloseşte transportul în comun. Marius e, în schimb, biciclist. Se trezeşte pe la 7 şi pleacă spre job pe la 8 fără 10. Îl vezi coborând să-şi cumpere nişte ţigări. Porneşti motorul şi faci prima la dreapta, îl vezi pe Alin aşteptând autobuzul cu un ziar în mână, mai mergi 500 de metri, faci stânga, apoi dreapta şi te trezeşti într-un ambuteiaj care se întinde din apropierea Pieţei Moghioroş până hăt, la Răzoare. Trei rânduri plivite cu maşini până la linia orizontului. Zilnic crezi că va dispărea ca printr-o minune, dar te aşteaptă fidel.
Te deplasezi sacadat cu 10 km/h, ambreiaj-acceleraţie, scos din viteză şi băgat în a-ntâia, toată atenţia şi nervii ţi s-au întins pe şosea. Cafeaua s-a răcit, muzica începe să te râcâie, aşa că o opreşti, fumezi două ţigări până la primul semafor. Nervii se încing cu fiecare milimetru cucerit, aşa că opreşti căldura. La un moment dat vezi lângă tine autobuzul lui Alin. Alin a prins loc la geam şi citeşte relaxat, cu căştile în urechi.
După Răzoare, traficul se desţeleneşte, aşa că demarezi în trombă la vale, pe Dealul Academiei, ca un războinic cuceritor. În intersecţia de la Eroilor eşti flancat din nou. Ambreiaj-acceleraţie, scos din viteză şi băgat în a-ntâia. Mai fumezi două ţigări până la următorul semafor.Nu înţelegi de ce dracu’ e atât de aglomerat în fiecare zi. Înjuri autorităţile şi pe bou’ care a forţat să intre în faţa ta fără să-şi ceară voie cu mâna sau scuze cu avariile. A trecut la aţă prin dreptul botului maşinii tale. Dacă te plesnea ca bou’ de alaltăieri? Ar fi trebuit să ieşiţi amândoi din maşină, în zgomot de claxoane, să vă certaţi 10 minute, să faceţi schimb de numere, să mergi din nou la poliţie şi la asigurări. Înainte de intersecţia cu Calea Plevnei îl vezi din nou pe Alin. Vorbeşte cu colega lui de scaun, se hlizesc amândoi. E deja 8.10. Îţi mai aprinzi o ţigară. După alţi 5 metri parcurşi în 10 minute, îl vezi pe Marius trecând pe lângă tine cu căştile în urechi. Te rogi să-i deschidă cineva portiera în faţă.
Accelerezi ca un animal prădător din dreptul şantierului Berzei-Buzeşti, unde au fost demolate case pentru a se face loc maşinilor, urci dealul de la Sala Palatului şi cazi pradă străduţei Dem I. Dobrescu, pe care îşi are sediul Ministerul Muncii şi care ar trebui să fie cu sens unic înspre Bulevardul Magheru, din moment ce benzile celelalte sunt folosite mai mult pentru depăşirea coloanei care îţi mănâncă nervii. Eşti deja amorţit, te gândeşti că te aşteaptă opt ore de muncă. Pe la 9 fără 10 ieşi din chingi şi goneşti pe Magheru. Dai trei ture de bloc până găseşti un loc de parcare şi ajungi cu întârziere la job, la 9.20. Marius a ajuns la 9 şi bârfeşte deja la cafea cu Alin, ajuns şi el în timp ce tu-ţi căutai parcare.
Un scenariu deloc exagerat. Ştiu că pe alte rute din Bucureşti maşinile sunt mai puţine, dar eu pe ăsta merg spre centru. Stau în autobuz, cu căştile în urechi şi cu o carte în mână şi mă întreb de ce nu observă şoferii care merg zilnic cu maşina cât de greu se mişcă şi câtă energie consumă inutil, deşi îi înţeleg. În logica din ultimele decenii, prosperitatea şi confortul se măsoară în primul rând într-o locuinţă şi o maşină, care vin la pachet. În această logică, confortul locuinţei este transferat asupra maşinii, făcând ca aceasta să devină, practic, o a doua casă. Pe lângă statutul de om împlinit, locuinţa şi maşina îţi asigură şi operaţionalitatea sub imperiul confortului: acasă te relaxezi şi te odihneşti pentru a avea energie la job, iar maşina este menită să conserve această energie şi să minimizeze timpul pierdut în drum spre job.
Într-o maşină stai pe un fotoliu, ca în faţa televizorului, numai că în loc să butonezi telecomanda, apeşi pe nişte pedale şi răsuceşti un volan, vizionând însă acelaşi film. Când se strică ceva la ea, duci maşina la service, aşa cum chemi un instalator să-ţi repare o ţeavă în baie.
Acasă ştergi praful, speli şi aspiri, operaţiuni specifice unei spălătorii de maşini. Dar deşi unele autoturisme costă cât o casă, deşi poţi să le redecorezi pentru a-ţi spori confortul, deşi poţi să le dotezi cu DVD player (să butonezi ca la televizor) sau cu un scaun cu vibromasaj, nu îţi poţi considera maşina o a doua casă, cel puţin nu în Bucureşti. Nu ai controlul asupra confortului pe care îl ai într-un apartament. De fapt, e doar o iluzie a confortului. Ţi-l ştirbesc o infrastructură gândită pe un veceu turcesc şi un obicei stupid de a merge peste tot cu maşina.Maşina nu ar trebui considerată o a doua casă, ci o ustensilă care să completeze trusa de scule pe care mai toţi o avem prin case. Când ai o urgenţă, te sui în maşină şi rezolvi problema. Poţi să-l ajuţi pe un prieten să se mute. Sau să-ţi rezolvi nişte acte ce necesită zig zag-uri rutiere. Sau să mergi o dată pe săptămână să-ţi faci plinul de provizii de la un hipermarket. Cu maşina poţi să fugi de Bucureşti în weekend sau în vacanţă ş.a.m.d. Nu-i înţeleg pe oamenii care merg la job cu maşina în fiecare zi. Pur şi simplu nu îi înţeleg. Tocmai pentru că sunt prea comod şi vreau confort. În parcare am o bijuterie de 140 de cai, care se transformă într-o mârţoagă pe moarte în traficul din Bucureşti. De cele mai multe ori mor şi eu o dată cu ea.
AUTOMARKET: Nu mașinile, ci oamenii omoară orașul
Nu, nu, nu! Refuz să deschid discuția încercând să merg pe aceleași argumente care marșează pe idea de confort, de abordare personală, cât mai personală a situației. Refuz să discut încă o dată – oare a câtea? – în contradictoriu despre “războiul” dintre mașină și bicicletă, dintre mașină și mijlocul de transport în comun, dintre mașină și trotinetă, dintre mașină și orice altă soluție individuală sau nu de transport. Mai “curată” sau nu. Mai “verde” sau nu. Mai asumată sau (...) CLICK AICI pentru a citi restul dezbaterii.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Intern
-
Galeria Țiriac Collection, cea mai mare colecție privată de automobile din România, tocmai a primit două exponate noi. Este vorba despre două modele Porsche 911, dintre care unul este GT3 R Rennsport, un model produs în doar 77 de exemplare. (04.12)
-
Potrivit noilor date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, vânzările de mașini noi în România au scăzut cu 8 în luna noiembrie. Pentru ultimele 11 luni, vânzările au rămas în creștere față de anul trecut. (02.12)
-
Un nou studiu al pieței de mașini second hand din țara noastră arată că mai multe mașini au trecut prin mai mult de două schimbări de proprietar. Există cazuri în care mai multe mașini au trecut prin mâinile a nu mai puțin de 24 de proprietari diferiți pe parcursul vieții acestora. (28.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Dar haideti sa privim altfel lucrurile: sa ne gandim ca e zi ploioasa si e frig.
Alin (cel cu transportul in comun) ajunge la munca cu hainele si pantofii murdari. Eventual si cu un miros de nespalat imbibat in hainele lui.
Marius: mai are curaj sa mai mearga?
Ideea nu e ca nu e recomandat sa mergi cu masina la munca, ci cu ce fel de masina mergi. Daca pentru o zi toate masinile din Bucuresti ar fi un Peugeot 107 sau un Smart cred ca si distantele de deplasare s-ar micsora. Iar daca la asta s-ar mai adauga mersul cu autobuzul + schimbul cu metroul cand e posibil eu cred ca asta ar fi cea mai buna solutie. Sau in alt oras, cu tramvaiul.
Maine dimineata ma asteapta un drum din Aviatiei pana la Spitalul Universitar. Chiar am sa fiu atent sa vad in cat timp ajung. :)
In rest, transportul in comun zic ca e cea mai buna varianta, dar sa se mareasca numarul de autobuze,troleibuze,tramvaie si trenuri de metrou ca sa poti calatori in conditii civilizate nu ca in anii '70 atarnat de usa pe afara.
sa lasam fitzele, nu toti au nevoie de o super tinuta la serviciu, mirosul altora nu se impregneaza atat de repede/usor, nu pe toate rutele e foarte aglomerat si exemplele pot continua....
cunosc destui care in nebunia lor mai bine merg cu masina decat sa cumpere de mancare, am 3 vecini saraci, cu restante aproape permanente dar nu ar merge nici pana la colt fara masina
Acum vreo 5 ani lucram in Olanda si asistam la constructia unei hale si intr-o sambata dupamasa am mers cu seful meu sa vizitam santierul si surpriza luni trebuia deschis iar muncitorii terminasera instalatia electrica. Atunci sefu m-a intrebat daca nu vreau sa il ajut si s-a dat omul jos din Range Rover si-a dat sacoul Gucci jos s-a bagat in sant si am inceput sa intindem la cabluri.
Cati dintre romanasii nostrii puturosi si cu aere de rahat in nas ar face asa ceva?
In alta ordine de idei, eu nu stau in Bucuresti si treaba cu transportul in comun nu e asa de simpla, costa mai mult ca si cu masina (3Ron la dus 3 la intors) pt 10 KM pe care ii fac cu masina. Ca si timp tot pe acolo e si cu una si cu alta, din momentul in care autobuzul a ajuns in statie, dar avand in vedere ca pot astepta si 20 min in statie....
Cu transportul in comun. La noi circula numai microbuze de 16 locuri cu 40 de oameni in ele. Nu as putea sa cobor la capatul tramvaiului (oricum irelevant deoarece nu mai circula pana nu termina mizeria aia de pod de la dambovita) pentru ca ar trebui sa dau jumatate din microbuz jos (stau mai spre capatul liniei) deci va trebui sa ajung la capat de unde iau metroul ca sa ajung la unirii si sa merg inca 20 de minute pe jos. Ca sa nu mai zic ca pretul ar fi mult mai mare pentru totate astea.
Singurul lucru la care sunt de acord e ca as putea sa imi iau o masina mai mica (un Smart ar fi OK) insa conditiile economice de acum ma impiedica sa sustin doua masini (merg totusi destul de mult in weekend) desi ma gandesc de mult la asta (mai ales din cauza locurilor de parcare)
Pentru mine ramane masina momentan. Poate daca transportul in comun se va dezvolta si voi putea sa imi las masina la intrare in bucuresti si sa iau ceva de acolo...cred ca si mie mi-ar conveni sa merg mai linistit
@agroox Depinde foarte mult de traseu. De exemplu, pentru mine costul ii identic si cu masina si cu tramvaiul (ca benzina..dar sa nu uitam, masina la un numar de km are nevoie si de revizii, cauciucuri etc...si se strang). Dar acum vine avantajele colosale:
1. Cu tramvaiul...am 10 min in care stau si ma uit dupa gagice, pe geam la te miri ce. Cu masina nu pot face asta.
2. Am de mers aprox 400 m de acasa la tramvai si de la tramvai la servici aprox 200m. Prin urmare, 1.2Km de miscare Tinand cont de faptul ca am o viata foarte sedentara...sunt foarte bine veniti aia 1.2Km de miscare.
3. Cand ma intorc acasa...nu mai pierd 10 min cautand un loc de parcare
Timpul de deplasare ii aproximativ identic (cu bicicleta fac aproximativ 7 min, cu masina 14, cu tramvaiul aproximativ 18 minute)
Mersul prin oras cu masina ii o fita. Persoane cu care am lucrat din Londra, merg cu metroul la servici - aici vorbim de directori etc. Din aceleasi motive mai sus enumerate.
Mai mult, de exemplu, eu daca merg de la servici pana in centru si retur, cu bicicleta pe tot traseul fac 35 min, cu masina 45-60 min, depinde de aglomeratie. Ah...si nici n-am probleme cu locul de parcare :D De unde mai economisesc alte 10 min. Si dupa cum spuneam, eu stand toata ziua la birou...miscarea aia imi prinde foarte bine.
Da, daca-i vreme urata (ploaie etc) atunci iau masina. In fiecare dimineata de regula ma uit la stiri sau consult prognoza de pe net.
P.S. Iarna, cand sunt sub zero grade, fac cu masina aprox 25-30 min pana la servici (pana curat geamurile etc). Pe langa asta si inghet...si sunt mai expus racelii. Daca merg pe jos. Fac miscare, prin urmare ogranismul genereaza caldura...si nu-mi este frig...dar si miscarea duce la intarirea imunitatii...prin urmare, rezist mai bine la raceli.
Dar cu bicicleta/scuter-ul. Daca esti atent...riscurile sunt destul de mici. Eu de exemplu, cu bicicelta, am facut anul trecut peste 5000 km prin oras fara incidente. Adevarat...am suflat si in iaurt...dar n-am avut incidente.
Problema ii alta la noi romanii: ne credem singuri, invincibili, puri si neprihaniti...si suntem cu o vorba in gura: "eu nu pot sa patesc asta...eu sunt protejat divin".
Poate ca va convine sau nu comentariul meu, dar asa vad eu "mersul cu masina" la job...
In principal merg la munca cu motocicleta mai ales ca anul asta am avut 5 luni de caldura dar o folosesc si primavara si toamna. Am un job care imi cere sa fiu imbracat mai "business" si chiar nu e o problema pe motor asta. Ajung repede la munca si tot timpul ai loc de parcare. In Bucuresti mi se pare destul de sigur sa mergi cu motocicleta daca nu mergi tare si esti atent, semnalizezi soferii fiind obisnuiti cu motociclistii.
Mai folosesc masina, am un Citroen C1 care ca si motocicleta imi consuma cam 6 litri/100 km (deci economic si poluare mai putina). Nu vreau sa intru in amanunt legat de discutiile care le port cu barbati si surprinzator cu femei despre "ce masina mica am?cum sa mergem noi cu asemenea masina". Din 10 persoane cu care am aceasta discutie doar una maxim doua spun "ce buna e masina asta" oare snobismul ne caracterizeaza? Am 7000 km parcursi cu aceasta masina prin Europa in vacante (Ungaria, Austria, Serbia, Bulgaria, Croatia, Muntenegru, Turcia) si nu am nimic sa-i reprosez (consum 5,3 mediu, autostrazi si drumuri nationale). Mai folosesc transportul in comun cand nu am avut masina la dispozitie (nu taxiul desi imi permit nu e vorba de bani) sau cand a fost zapada. Din pacate nu folosesc bicicleta dar mi-am propus sa includ aceasta alternativa in deplasarile mele urbane. Personal incurajez cat mai multe persoane sa-si ia permisul pentru motociclete, am reusit sa fac asta, 5 prieteni au facut scoala de soferi inclusiv o fata :) si toti sunt incantati. Daca alegem masina ca mijloc de transport consider ca e normal sa ne orientam catre masini mici de oras cu consum si noxe reduce si pe cat posibil sa mearga mai multe persoane in aceeasi masina pentru ca sunt destui vecini, prieteni etc care au drum comun dar fiecare foloseste masina sa. Multumesc
Situatia descrisa este cea de la nivelul anului 2008. Cel mult 2009. Dar acum nu mai faci atat de mult pana in centru. Daca pleci la ora 06:50 ajungi in centru atat de repde cat ti-o permit limita de viteza si semafoarele.
Totusi ... sustin ideea articolului. Prea multi coconosi merg cu masina. Peste vara, cand multi sunt plecati la tara, se merge minunat. Nu mai este chiar asa de aglomerat. Ar trebui ca mult mai multi sa mearga cu RATB-ul si astfel sa forteze autoritatile sa suplimenteze numarul mijloacelor de transport in comun. Si sa se tina de treaba sa termine cat mai repede metroul ala.
Cu bicicleta ... te expui multor riscuri - eu sunt temerar si sunt dispus, dar cati sunt la fel? - si plus ca ajungi transpirat la serviciu si nu ai unde sa faci un dus. Si eu nu sunt unul comod. Merg foarte mult cu biciclete, dar clar, pentru mine, nu este o solutie. Plus ca, datorita faptului ca ritmul caridac este mult mai ridicat, iti iei si o cantitate mare de noxe si substante nocive in plamani.
Eu nu stau in Bucuresti dar orasul este mare si destul de aglomerat. Toti 3 incepem la 8.30 si plec pe la 7.50 de acasa. Las mai intai sotia la serviciul ei, apoi copilul (care are scoala in centru, f. aglomerat) si apoi merg la serviciu care se afla la marginea orasului. In total fac 11 km in 25 min.
Daca as fi folosit masina doar pentru mine atunci era valabila teoria cu autobuzul (din cand in cand) dar asa, nu.
Asadar, exista si altfel de situatii.
Vb de cei comozi si nepasatori, distanta scurta pana la serviciu, timp frumos afara, sunt cel putin 40% care intrunesc conditia asta!
Bravo!
Cine gandeste dincolo de ego-ul sau intelege, sau cel putin isi recunoaste o parte din vina pentru traficul greu de suportat, iar cei care ar trebui sa inteleaga si sa schimbe ceva in modul lor de viata, nu o vor face pentru ca efectiv nu inteleg ca se poate si altfel.
Ma refer la cei care au variante si care prefera sa planga in al lor jeepan decat sa rada in tramvai.
Eu unul militez pentru mersul pe bicicleta, insa recunosc ca infrastructura defectuasa (gandita exclusiv pentru masini) face mersul pe bicicleta in oras o adevarata aventura.
Lucrurile se vor schimba insa; sunt foarte multe semne incurjatoare in sensul asta si sper eu ca in curand cei care gandesc bine vor fi mai multi decat cei care traiesc in lumea lor.
Odata cu scumpirea combustibililor, multi se gandesc la mijloace alternative de nevoie, ceea ce este imbucurator zic eu :).
Bucurestiul este un oras plat si se preteaza foarte bine la mersul pe bicicleta in zilele frumoase. Altii ne-au demonstrat ca este de fezabil pentru un adult sa acopere pana la 20 Km zilnic pe bicicleta. In Iasi, parcurg ~3Km in medie 12 minute de dat la pedale, comparativ cu 15 cu masina, asta in conditiile in care traficul din Iasi e inca lejer.
Numarati in trafic cati barbati si cate femei sunt la volan si o sa vedeti ca barbatii sunt in inferioritate neta in unele zone din oras.
Apoi uitati-va in autobuze si o sa constatati exact inversul, exceptand pensionarii.
Cunosc familii cu o singura masina folosita doar de ea, el mergand cu autobuzul desi este sofer.
nu iau exemplul meu pentru ca stau inafara bucurestiului si serviciul e la 1.5 km de intrare . clar folosesc masina(as face 1 ora cu transportul in comun , minim).
in rest este destul de neplacut sa circulicu metroul sau autobuzul atata timp cat in metrou se gasesc 2 , 3 persoane certate cu apa si sapunul, sau cand mergi cu autobuzul sa stai in trafic cum stai si cu masina ta (clar mai bine blocat in trafic in masina decat in autobuz) . asta se rezolva prin benzi de circulatie dedicate exclusiv RATB-ului. o alta problema: ce faci vara cand trebuie sa porti costum si iesi de la metrou , urci ceva scari pana al suprafata la +40 de grade? iesi ud de transpiratie. astea sunt motivele pentru care eu NU aleg transportul in comun daca pot folosi masina. pe rutele unde e mai avantajos din punct de vedere al timpului cu metroul (diferenta de mare de 15 min) il folosesc cu succes; sau seara cand ies la o terasa in centru( e mai simplu sa las masina in parcare la SIR decat sa dau bani la parcagii nespalati din centru si sa mai si caut 30 min un loc de parcare).
in conditii civilizate (aer conditionat in toatre mijloacele de transport in comun, respectare orar, fara sa mergi lipit unul de altul, scari rulante la iersirea de la metrou pana la suprafata in toate statiile) DA . as folosi transportul in comun pentru a merge prin buc .
PS: Ca sa fiu mai putin abstract, credeti ca eu nu ma ciocnesc regulat de cazuri absurde in care cate un inchipuit sau altul merge prea incet in fata ta cu limuzina lui exorbitanta, tu ii semnalizezi calm, politicos si repetat sa se traga mai spre dreapta ca sa vorbeasca la mobil cat o pofti, numai sa fluidizeze traficul si sa ii lase sa-l depaseasca pe ceilalti din coada hectometrica din spatele lui, formata din cauza lui sau mai precis a indolentei lui de tip standard ISO, dar pur si simplu te ignora pana la paroxismul rabdarii omenesti, nu s-ar misca de pe directia lui preferata (in dauna restului) nici sa-l bombardezi ca-n Libia, unica ta sansa reala si ingaduita involuntar de dansul de a reveni la viteza fireasca de deplasare pe tronsonul respectiv fiind vreun viraj pe care il efectueaza, degajand strada principala, dar tot cu mobilul la ureche si tot mangaind alene volanul - intelegi instantaneu ca pentru el nu existi sub nici o forma, deci nici n-are de ce sa te sfideze sau sa te dispretuiasca din moment ce chiar nu te vede tridimensional, in carne si oase, el insusi fiind mult prea capital pentru el insusi ca sa mai admita si prezenta ta telurica si intersectia lui cinetico-intamplatoare cu tine, "sarantocule" care esti adicatalea! Sau poate ca, mare minune mare, existi, te vede si accepta reflex prezenta ta hiperderanjanta, deci nu te-ar ignora din firea lui, umanistul de el, manca-l-ar tetea de scump si drag, dar, vezi tu, nu-i prea permite necuprinsul, hegemonicul si tiranicul orgoliu personal (deci acesta-i de vina, nu el insusi, ca persoana, sic!) sa te lase sa-l depasesti...Cum adica, la urma urmei, da' shini eshti tu, mei prapaditule, cu rabla ta de doi lei (vechi), sa ma faci pi mini, apai nu viezi cu she bolid fain ma dau in stamba, mei nepricopsitule, balcanicule, neevoluatule, neimbogatitule cu bani de la stat, pardon, din afasheri tete-a-tete cu alti oamini de afasheri ca mini, pupa-mi-as norocu' tze a dat peste mini in viata asta de cacao pe care pretinii si protectorii mei polititzi le-o rezerva...fraierilor fara frontiere, neicusorule.
Noi avem 17 Km pina la servici, si facem cam 50 de minute (40 cand este liber, adica dupa ora 8 seara, si o ora jumate dimineta cand sunt blocaje). da, ar fi mai bine ca in loc de megane sa avem Mini sau smart.
Si mia bine ar fi daca as putea merge cu metroul la servici! Sunt intre doua statii de metrou, asa ca mersul pe jos pina la gura de metriu este exact portia de miscare de care ai nevoie. Iar odata ajuns jos, constati ca sistemul de metrou este aproape "echipotential", adica toate destinatiile sunt cam la acelasi interval de timp. La fel si temperatura este relativ constanta, vara nu sunt 35 de grade iar iarna nu este ger. DIn pacate metroul nu acopera toata suprafata orasului, si nici nu are legatura peste tot cu mijloace de transport rapide, asa cum este tramvaiul 41.
Deci nu, nu se poate generaliza, nu peste tot se poate folosi transpotrul in comun! Adeseori este nevoit sa folosesti autoturismul, cu toate dezavantajele. Si la noi la fabrica, ce este in afara orasului, macar nu avem problema parcarii ...
a) Ce au inteles mesajul, achieseaza la el si chiar il sustin (activ/pasiv etc)
b) Care au inteles partial mesajul: in "articolul" asta se face referire la acea categorie de oameni ce masina nu-i imperios necesara: care stau in oras, aproape de mijloacele de transport in comun, cand masina nu-i o necesitate ci un moft. Sunt oameni ce stau la 5-10 km de oras, ce n-au acces facil la mijloacele de transport in comun, persoane ce-si duc copii la scoala, etc...pentru ei masina ii o necesitate reala
c) Persoane ce n-au inteles nimic si din nefericire foarte probabil sa nu priceapa nimic (de la aia o sa-mi iau si minusurile). Acea categorie de oameni ce se plang ca drumurile-s prea aglomerate...si nu pot merge pana la butic sa-si cumpere o ciunga. Tot din categoria asta sunt oameni ce si-au facut credit pe 10 ani sa-si cumpere o masina bengoasa...si stau in chirie intr-o garsoniera cu sotia si unul sau doi copii. Care injura toata ziua ca ei stau blocati in trafic si ca fac pe un traseu 30-40 min...pe un traseu pe care faci 20 min pe jos/mijloacele de transport in comun. Tot persoanele astea (nu toate...adevarat) sunt acele persoane ce nu respecta regulile de circulatie (nici macar cele de bun simt)...pentru ca ele se grabesc...evident...ca domniile lor sunt prea superioare ca sa plece cu 5 min mai devreme...si sa ajunga la timp...respectand regulile de circulatie.
In aceiasi seara mi-am cumparat o bicicleta (din greseala am ales un MTB cam scump pentru transportul zilnic casa - serviciu si cu roti cam mici, de 26).
Ca si plusuri pot enumera faptul ca nu mai merg la sala castigand astfel timp pe care il pot dedica altor pasiuni pe care le am, distanta de 8 km o parcurg acum in fix 20 min si inca 20 minute obligatorii la dus. La un moment dat se puneau pariuri in birou daca voi mai veni cu bicicleta in conditiile in care afara erau minus 20 de grade. Si am venit, echipat cu hainele si protectiile de la snowboard, printre plugurile de zapada.
Ca si minusuri... exista mereu posibilitatea ca un pasager sa-ti deschida usa cand coboara, noxe, haine specializate dar murdare (nici nu ma mai obosesc sa le spal zilnic), mereu atent, ma asigur si pentru soferi.
Mie unul imi place pentru ca sunt dependent de andrenalina. In vacante practic WW Kayak, snowboard, catarare... de bicicleta insa nu mai vreau sa aud, a devenit ca un fel de masina.
In ultima vreme mi-am facut un obicei, vineri seara las bicicleta la birou si ma intorc alergand. 40 minute. Luni dimineata este cel mai vesel cand trebuie sa dau o "fuga" pana la serviciu :)
Recunosc, daca nu ar fi dusul si vestiarul nu as putea face asa ceva. Din pacate nu foarte multe companii ofera astfel de conditii angajatilor.
Ambele metode de transport au dezavantajele lor dar daca nu ar fi problema banilor crede-ma ca as sta bucuros in trafic 60-90 de min pe un drum pentru ca m-am saturat metrou. De ex in dimineata asta am ajuns pe peron si fiind deja extrem de multa lume am zis ca tre sa apara si metroul. Surpriza! A venit peste 5 minute si a trebuit sa ma urc fiindca intarziam si oricum nu se anunta mai liber urmatorul avand in vedere cati oameni au ramas in statie. Pana la unirii s-a tarat in vreo 20 de minute cu stationarile de rigoare. La unirii nu exagerez, a durat 5 minute pana am ajuns la intrarea in pasaj pentru a schimba linia. De la unirii pana la pipera am mers ceva mai bine dar am stationat ca de obicei la aurel vlaicu si era sa imi rup si cateva coaste cand preabineplatitul conductor a pus o frana la fel de nesimtita ca el. In fine...cam dupa 45 de minute in care am carat dupa mine un laptop si sacoul (e prea frig afara doar pt camasa) am ajuns la destinatie cu camasa fleasca pe mine. Desigur ca am inghetat pana la birou (desi sunt doar 2-300 de m) si fiind deja racit nu mi-a prins prea bine.
Asa ca daca mi-as permite sa merg cu masina zilnic as face-o! Si imaginati-va cum ar arata metrourile daca toti ar lasa masinile si s-ar ingramadi la Metrorex.
nu var relevanta afirmatiei cu masina de 150 de cai. chiar daca ar fi liber orasul. 150 de cai sau 70 tot aia e. limita e tot undeva la max 70-80 pe unele artere.
eu am masina de 150 de cai dar ii folosesc pe drumuri in afara orasului in conditiile in care nu risc sa afectez alti participanti al trafic. (depasiri , drumuri de munte) sau pe cate un circuit mai mutl sau mai putin amenajat.
gentelman-ii in trafic au devenit o raritate.
Masina de 150 CP are si ea rostul ei, cum spui, pe munte sau pe autostrazi (care nu prea exista la noi) pe distante lungi. In oras nu are sesn, tocmai din cauza limitarilor generate de traficul zilnic. Chiar loganul, pe care eu l-am apreciat, pare un pic excesiv! Dece Dacai-renaul a scos SUV-uri si 4x4, dar nu si Mini? Ceva de genul Lastunului, dar care sa functioneze?!
Dar cati romani isi permit sa aiba 2 sau mai multe masini diferite, ca sa fie optim adecvate situatiei?
Si - asa cum s-a mentionat - unde sa le parcheze?!
Relevanta se referea la gradul de frustrare, DACA as avea masina de 3.000 cmc sau un betley de 1,5 milioane euro, as fi SI MAI deranjat de faptul ca tot cu 15 km la ora trebuie sa ma tirasc!.
se presupune ca ai serviciul in drumul unei singure linii de transport in comun. daca ai de facut schimbul cu alte linii deja transportul in comun, de suprafata devine nerentabil, daca ai masina la dispozitie.
- in plus, autobuzul nu tine pasul cu masina personala, oricat de aglomerat ar fi. are statii pe drum si deci pierde locuri suficiente, lasand faptul ca te strecori prin trafic.
ieri si azi am avut nevoie sa plec din zona drumul taberei-prelungirea ghencea si sa ajung in pipera, folosind orasul (centura iese din calcul la orele diminetii rush-hour) am facut 40-50minute MAXIM folosind:
valea oltului - bd timisoara, iuliu maniu, pasaj basarab, mers prin pasaj victoriei, zona lac tei.
ce oare transport in comun as folosi de la plecare pana la destinatie, ca sa fac acelasi timp???
si situatia aceasta e mult mai raspandita, nu cand ai doar o ruta si o statie aproximat aproape
Crearea de autostrazi urbane ,care sa taie orasul ,mai ales centrul nu e o solutie.Uitativa la Moscova,un oras foarte similar cu Bucurestiu; cu artere inelare si radiale.Are niste bulevarde uriase,foarte late(mult mai late decat Magheru,Kiseleff,Mihai Bravu de ex),de 2-3 ori mai late si nu fac fata deloc.Bineinteles ,si orasul e de 2 ori mai mare pe N-S, la fel si pe E-V,dat totusi .Si metroul din Moscova care pana acum cativa ani era cel mai folosit din lume,cred ca de 10 ori mai multi calatori zilnic decat la noi. Si ce sosea de centura are(vreo 5-6 benzi/sens,plus alte 2-3 inelare...)si cu toate astea e un dezatsru traficul,in conditiile in care nr de masini raportat la populatie e mai mic decat la noi.Solutia e transportul in comun,desi multi nu vor sa auda asta.Noi magistrale de metrou,linii noi de metrou usor,autobuze cu banda proprie cu frecventa mult mai mare(max 5 min ,la ore d varf 2-3)asta e solutia.Bineinteles inelul median,centura latita,inelul central,cateva strapungeri,diamtetrala buzesti,latirea strazilor actuale ,viitoare a 3 vor ajuta,dar nu destul.
Stau in Aviatorilor si folosesc metroul in 80 % din calatoriile mele catre centru.Multi ma intreaba dc,eu le spun aceleasi lucruri care vi le-am spus si voua :))