Primul autobuz 100% electric produs în România, testat într-un nou oraș din țară

de Paul Cosma
Miercuri, 07.07.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Primul autobuz 100% electric produs în România va fi testat, timp de două săptămâni, în municipiul Făgăraş, acesta fiind cel de-al treilea oraş în care ajunge programul de testare.

După ce a mai fost în probe la Oradea și Brăila, prototipul de autobuz electric românesc a ajuns într-un nou oraș din țară. 

Primăria Făgăraș a anunțat că vrea să analizeze modul și costurile de operare, întrucât este interesată să achiziționeze autobuze electrice prin proiectele sale de mobilitate. 

“Pentru a evita confuziile, subliniez că aceste teste sunt independente de proiectele pe care le avem. Autobuzele incluse în proiectele finanţate cu fonduri europene vor fi cumpărate prin licitaţie publică, fără vreo legătură cu producătorul de la Baia Mare. Însă nu puteam rata oportunitatea de a testa primul autobuz electric construit în România, pentru că ne concentrăm pe transportul ecologic,” a declarat primarul Gheorghe Sucaciu.

Denumit ATP Bus e-UpCity, acesta a fost lansat oficial pe piaţa din România în 13 mai şi are omologare europeană.

Primul prototip are 83 de locuri (25 pe scaune), o lungime de 12,18 metri şi autonomie minimă, în oraş, de 200 de kilometri, care poate fi extinsă până la 360 de kilometri.

Autobuzul electric este dotat cu Wi-Fi, prize USB cu două porturi încorporate în dreptul fiecărui set de scaune şi monitor cu memorie externă portabilă pentru diferite proiecţii multimedia. 

Via Agerpres

Comentarii (30)

  • Adrian
    Eu pe producatori ii inteleg ca vor sa faca vanzari, iar un autovehicul electric e ieftin si usor de construit, il poate face si un producator de telefone.
    Nu ii inteleg pe cei de la conducere de ce se supun precum capcaunii acestor directive tembele de electrificare prin autobuze. Nu era mai bine sa tragi 2 fire pe toate strazile si sa cumperi TROLEIBUZE ? Era mai ieftin, dura mai mult, nu se mai stricau bateriile, nu trebuia sa tragi agregatul pe dreapta ca sa il incarci de 5 ori pe zi.
    Asa cumparati autobuze supraevaluate ca sa fiti sluga producatorilor de baterii ai viitorului apropiat. Dar, deh, vesticii tre sa mai primeasca si ei niste bani cumva daca renuntam la termice, nu ?
    Excelent!
    26 17
  • @Adrian
    bateriile si motoarele sunt din China. Vesticii nu primesc nimic. Practic se bricoleaza un autobuz cu componente cumparate de la diversi producatori.
    16 5
  • Troleibuzul are un traseu fix, doar pe unde sunt trase liniile. Dacă nu e curent, nu merge niciun troleibuz + că sunt și mai lente. Autobuzul electric poate merge pe orice traseu și i se poate schimba traseul zilnic, iar încărcarea se face pe timp de noapte sau la capăt de linie, cât e pauza între plecări. Mă îndoiesc că ajungi mult mai ieftin cu troleibuzul și infrastructura aferentă (pe lângă costurile de montaj ai și costuri de întreținere).
    18 20
  • @wonka
    Da,wonka, sa stii,in fiecare zi se schimba traseele autobuzelor iar troilebuzele sunt rele,rele ca-s cu mult mai ieftine,viabile si fiabile.
    18 10
  • pe invers
    Autobuzul are un traseu fix, doar pe unde sunt trase liniile. Dacă nu e curent, nu merge niciun autobuz ca nu se poate incarca + că sunt și mai glele consuma mai mult curent la demaraj. Troleibuzul poate merge pe orice traseu și i se poate schimba traseul zilnic, nu are nevoie de incarcare, e disponibil permanent. Autobuzul electric este un troleibuz cu baterie asa ca nu poate fi nicicand mai ieftin.
    12 14
  • @Adrian
    Pai si ce facem cand sunt lucrari pe diverse portiuni de drum? Ce ne facem cand cocalarul cu BMW opreste/parcheaza pe banda pe care circula troleibuzul? De ce sa umplem strazile de cabluri pentru curent? Daca intra cocalarul cu BMW si rupe stalpul ce mai face troleibuzul?
    Vesticii crezi ca primesc bani?
    Pai olandezii aia vestici au cea mai mare flora de autobuze electrice. Ei de ce nu merg oare cu troleibuzul? Poate ca stiu mai multe decat multi romani ca tine?
    https://www.facebook.com/telem.ro/videos/un-bmw-a-blocat-circulatia-tramvaielor-din-targu-cucu/480532659525465/
    https://youtu.be/oftBS7fpEz0
    https://youtu.be/3T_9gwgoWjY
    https://newspascani.com/a-scapat-cu-viata-dupa-ce-si-a-distrus-bmw-ul-si-a-rupt-un-stalp-de-electricitate-video/
    https://youtu.be/F8yJTfuGaEs
    Ar trebui trase cablurile de tensiune departe de strazi si mutati stalpii ca ii incurca tare pe soferii cu BMW.
    10 21
  • @18:22
    Ok,sa nu facem linie de troilebuz ca apar astia cu Bmw-urile sa rupa stalpii sau sa blocheze drumul. Ia mai spune-ne,Napoleon,esti sef pe salon?Cum iti vin camasile cu manecile lungi? Asa de fixist si obtuz esti si acasa?Mama,dumnezeule...
    17 8
  • Edikkk
    Un mare bravo ATP E BUS !!

    Pentru cei care vorbesc de aiurea cu troleibuzul...

    Da, este o soluţie bunicică, dar autobuzele sunt o soluţie mai bună.

    Arătaţi-mi un oraş care are doar troleibuze (şi sau tramvaie) dar nu are autobuze !?

    Aud?

    Nici unul.

    QED
    7 18
  • Adrian
    @Edikkkkkkkkkkkkkkkkkkkk, ai fost la Viena? Ai vazut ce retea eficienta de tramvaie au?

    @17:41 Momentan sunt produse in China, dar nu ai observat cate stiri sunt despre producatori si state europene care investesc in fabrici de baterii? Vei fi sluga lor pe viitor, pentru ca ei ”o fac mai bine” decat chinezii.

    @Wonka, Tine o baterie de autobuz 1 zi intreaga? Nu cred. Plus ca e mai greu, consuma mai mult curent, iar bateria trebuie schimbata dupa 2-3 ani la ritmul in care sunt folosite. E mai flexibil, da, insa troleibuzul este mai eficient ca si costuri. 2 fire si cateva racorduri nu cred ca sunt asa scumpe.
    14 7
  • Ro car
    Există troleibuze IMC (in motion charging) care se încarca în timp ce merg - au baterii, dar nu la fel de mari ca ale unui autobuz electric, cu care pot merge câțiva km. Asta e solutia de compromis: troleibuz + o baterie - nu foarte mare pentru situații excepționale (avarii rețea, accidente). La autobuzele electrice rămâne deschisă întrebarea: cărăm pasageri sau baterii?
    10 2
  • Pot pune pariu de acum ca toate componentele sunt importate, iar mare parte sunt din China
    10 4
  • @Adrian
    Ai fost in Olanda? Ai vazut ce retea de autobuze electrice au?
    Ai vazut ce retea de incarcare pentru masini electrice au?
    Ai vazut ce pondere are diesel in vanzarile de masini noi?
    https://products.damen.com/en/ranges/ferry/damen-ferry-2306-e3
    Cica se incarca in 7 minute.
    https://www.electrive.com/2021/03/02/worlds-largest-electric-ferry-yet-goes-into-service-in-norway/
    https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/electric-bus-public-transport-main-fleets-projects-around-world/
    https://www.london.gov.uk//press-releases/mayoral/london-has-europes-largest-electric-bus-fleet
    Hai ca astia se descurca si fara troleibuze. Oare or fi ei asa prosti si romanii mai destepti?
    Cu siguranta nu!!!
    Doar incearca sa faca si ei cate ceva, dar sunt mult incetiniti de mentalitati ruginite si de cocalari.
    6 13
  • Edikkk
    @Adrian

    Ha ha ha !! Ha ha ha!

    Ba crezi, ba nu crezi, eşti prea ca la biserică ca o babă temătoare.

    Dacă căutai Volvo electric bus cu încărcare ABB ai vedea că există autobuze care duc ori toată ziua, ori cu baterie mai mică şi încarcă la capătul liniei, pentru un tur retur.

    Aia cu cablurile de la troleu, eşti varză, sunt masiv de cupru (aliaj, mă rog, dar majoritar cupru) şi cântaresc cu siguranţă pentru doar o linie - cu mult peste bateriile eventualelor autobuze electrice.
    1 10
  • Citesc și mă crucesc, deja mă dor neuronii.
    Ce legătură are greutatea firelor rețelei aeriene a troleibuzelor sau tramvaielor cu greutatea bateriei?
    Rețeaua aeriană de obicei e comună pentru 2 sau 3 linii de transport în comun, adică 15 -20 de troleibuze să zicem.
    În schimb greutatea unui singur pachet de baterii pentru UN autobuz electric (și trebuie minim 200 kWh ca să aibă oarece autonomie) e de ordinul tonelor. Pentru FIECARE autobuz!

    Și despre ce vorbim de greutatea rețelei troleibuzelor când ea e susținută de stâlpi? În schimb fiecare autobuz electric își târăște chimicalele de câteva tone după el. FIECARE autobuz!

    Nu există articol în care să se vorbească despre troleibuze și să nu apară comentarii (d)edikkkkate autobuzului electric, pline de exagerări și laude deșănțate la adresa mamutului cu baterii.

    Troleibuzul e mai economic și mai FIABIL!
    7 2
  • Edikkk
    Troleibuzul FĂRĂ TOATĂ INFRASTRUCTURA este mai ieftin decât autobuzul electric.

    Dar nu o să meargă niciodată un troleibuz fără să aibă firele de curent.

    Un troleibuz , sau hai să fiu corect, o suită de troleibuze cu toată infrastructura sa necesară SUNT MAI SCUMPE ca total cost achiziţie şi folosire decât acelaşi număr dar de autobuze electrice şi mica lor infrastructură de încărcare la capăt linie.

    Înţelegi dle Kap ?

    Apoi, mai vine un factor, constrangerile !

    Poţi inventa o nouă linie complet nouă IMEDIAT şi fără investiţii, când ai autobuzele electrice.

    Adaugă şi acest cost (dacă ai făcut economie) şi trage linie.

    Concluzia este mai mult decât clară, dar te prefaci că nu înţelegi.

    PS numai valoarea cablurilor de cupru la o infrastructura unei singure linii, pe care circulă, 10 troleibuze, s-ar putea să coste mai mult decât cele 10 baterii ale celor 10 autobuze electrice !

    Înţelegi?

    PS2 a doua constrângere fizică şi deci economică, este: dacă un fir se rupe, până trimiţi maşina de reparaţii şi repară, chiar şi o singură oră, toate acele 10 troleibuze STAU.

    Adaugă şi acest cost.

    Înţeles?

    Hai că nu e greu.
    Ai înţeles, doar că ai ego.
    Iar ego denotă prostie.
    1 6
  • Rețeaua aeriană e comună pe mai multe linii de cele mai multe ori, diferind ramificațiile de la capete.
    Rețeaua de troleibuz constă din profile și cabluri, macazuri electromagnetice și suporturi chioare din oțel cu izolatori, poate niște stâlpi în plus dacă nu sunt suficienți cei deja existenți.
    Cum se pot compara acestea plus manopera de montaj cu valoarea a 10-20 baterii de tracțiune LI-Ion de minimum 200 kWh?
    Dacă în costul unui autoturism ponderea bateriei e de 30-45%, cât va fi dintr-un autobuz electric de 6-700.000 de euro? Cred că pentru 20 de autobuze vorbim măcar de 1,5 - 2 milioane de euro cost al bateriilor? Se compară cu niște km de cablu, suporturi și salariile a 5 angajați RATB care întind fire 2 săptămâni?

    În plus, rețeaua troleibuzelor se întreține, pe când bateriile alea când și-au terminat ciclurile trebuie schimbate. La cât timp? 2 ani? Alți bani, aceeași distracție periodic.

    Și da, traseul se poate reconfigura rapid cu autobuze. Dar ce se-ntâmplă, își iau oamenii cortul și se mută, se translatează cartiere întregi? Rutele din zonele populate sunt aceleași, măcar să apară vreun pol de dezvoltare nou și să fie nevoie de o linie de autobuze mai ieftine cu gaz natural.

    Greu de priceput.
    Mai ales ca propagandist habarnist.
    4 1
  • Edikkk
    Un pahar plin de ego nu are cum să înţeleagă nici cele mai simple lucruri

    Care manoperă montaj ale bateriilor?
    Ele vin deja montate, şi sunt incluse în preţul autobuzelor electrice.

    Încerci să minimalizezi exact ce costă foarte mult - infrastructura şi întretinerea infrastructurii de alimentare curent pentru troleibuze

    Ești un gică contra fără argumente şi care are nişte afirmaţii total greşite.

    Vezi manoperă la autobuze electrice unde nu se există, dar nu vezi manopera, sau forţa de muncă, mai bine zis (nu vorbim de producţie) exact acolo unde este ditamai elefantul în cameră.

    Mai lasă să treacă nişte ani şi citeşte din nou ce prostii ai scris.
    2 7
  • Am încercat să înșir logic niște argumente și sper că a avut rost pentru alți cititori.
    Nu și pentru un troll agramat care (se face că) nu pricepe românește după ce am explicat cât de simplu se poate, inclusiv cu estimări. Aici i se potrivea o replică din ”Căldură mare” ...
    5 1
  • Edikkk
    Moncher, eşti slab

    Înşiruirea ta, nu este logică. Arunci cu "cortul" ca să excluzi o constrângere economică care orice director sau CEO ar lua în considerare.

    Dar, mă opresc aici, pentru că tu nu ai ce învăţa. Eşti un om care nu analizează propriile idei măcar.

    Hai că deja îmi este greaţă.
    1 9
  • 1. "cu cablurile de la troleu [...] sunt masiv de cupru"
    2. "o suită de troleibuze cu toată infrastructura sa necesară SUNT MAI SCUMPE"
    3. "la autobuze electrice unde nu se există"
    4. "Înşiruirea ta, nu este logică"

    Troll agramat. Q.E.D.
    7 1
  • Mamona Musca
    @kap Insiruirile logice si pertinente nu merg cu Edikk el e cu nevoi speciale,probabil prin dans,muzica si cartonase colorate sa mai priceapa si trolache ceva.In Bucale sunt linii de troleibuz care au minimum 40 de ani si inca sunt functionale,asta e dovada ca investitia se amortizeaza foarte repede si rezista in timp,pe cand o baterie...sper sa-i oblige pe cei care vand o masina electrica sa fie obligati sa ia moca bateria inapoi atunci cand si-a depsit durata de functionare si s-o recicleze pe banii lor.
    6 1
  • Edikkk
    Musca...

    nu sunt împotriva troleibuzelor sau tramvaielor.

    Să zicem altfel, troleibuze nota 8, autobuze electrice nota 9, biciclete nota 10

    Autobuze PHEV nota 7
    Autobuze hibride nota 6
    Maşini termice nota 4

    Acum, dacă un oraş are şi tramvaie, troleibuze şi autobuze electrice - foarte bine !

    Oricum sunt, ca şi cum ar fi, trei fraţi buni.

    Ok?
    1 7
  • Edikkk
    https://atacul.ro/2020/01/15/adio-troleibuze-cablurile-de-cupru-vor-fi-vandute-ramane-de-vazut-cui-si-cu-ce-pret/

    Nu că mi-ar pare bine, în nici-un caz.

    Hai, pentru plăcerea dvs a tuturor, troleibuzele sunt mai bune.

    Seară bună.
    1 9
  • ”The use of overhead lines infrastructure for dynamic charging allows reducing the capacity of traction batteries. This is especially important in terms of long-term running costs, as lower battery capacity brings lower replacement cost. In the analysed case, it is possible to reduce the battery capacity from 180–200 kWh to 50–80 kWh. It also brings environmental benefits, as both the production of batteries and their disposal are harmful to the environment.”

    citat din ”Sustainable Use of the Catenary by Trolleybuses with Auxiliary
    Power Sources on the Example of Gdynia
    Department of Transport Electrical Engineering, Faculty of Electrical and Control Engineering, Gdansk
    University of Technology, 80-216 Gdansk, Poland”
    4 1
  • Edikkk
    Gdansk.... Şi ghici ce are Gdansk...

    Înțelegi?
    1 5
  • Studiul de caz s-a făcut în orașul Gdinia, foarte aproape de Gdansk.
    Și-n ciuda strâmbelor pe care vor să le bage trollii bateriilor concluzia e clară, chiar și pentru utilizatorii de google translate:

    ”However, this solution [of IMC trolleybus] is much more profitable for the public transport authority than introducing electric buses which are powered by large, high-capacity batteries with limited life expectancy, and can thus generate significant operating costs in the future (e.g., onboard battery replacement) and affect the performance of the public transport system.”

    cine e curios are și linkul
    https://www.mdpi.com/2412-3811/6/4/61/htm
    3 1
  • Profu'
    Edikkk nu stie limbi straine, chiar si cu romana se descurca mai greu. Il toleram in clasa desi ne trage inapoi, il toleram, ca stiti, acum sunt chestiile alea cu discriminarea copiilor cu probleme si nu vrem necazuri cu cine stie ce ong.
    0 0
  • Vasile
    Trebuie sa redefinim ce inseamna sa produci se pare... Sa aduci un autobuz din China caruia sa i schimbi emblema ca sa zici ca i produs in Romania, NU înseamnă produs in Romania. INFORMAȚI CORECT!
    0 0
  • Florin
    Pentru ca tot sunt o gramada de idei aici as dori sa va intrebati mai intai :
    1. Troleibuze, cablu, cupru, etc
    De cati ani sunt montati stalpii pe strazile voastre, ca eu in ultimul timp am vazut o gramada de stalpi deteriorati, Parca ideea de a scoate cablurile de telefonie si net ,, ilegale `` de pe stalpii electrici era ca sa se mai elimine din greutatea amplasata pe ei.
    2. Indiferent de cate troleibuze se afla in traseu pe linia de alimentare se consuma curent, deci energofag. Hm.
    3. Autobuzele electrice nu te curenteaza cand ploua si nu ai izolarea buna.
    0 0
  • Drobul de sare românesc...că cică am fi slugile occidentului...altul zice că de fapt bateriile şi motoarele electrice sunt ASAMBLATE in China COMUNISTĂ...dar de ce nu FABRICAȚI voi in România superdezvoltată bateriile şi motoarele electrice ??? De ce marii MILIARDARI ROMÂNI nu îşi construiesc supermarketuri (gen KAUFLAND şi LIDL )...de ce dați vina pe OCCIDENT....drobul de sare românesc e mai de actualitate acum decăt in 1989...occidentul NU FURĂ SĂRĂCIA din ROMÂNIA ....La voi românilor e problema !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru