Primii pași în noua eră: MAN eTGE, utilitara electrică gândită pentru livrări urbane, și convoiul de camioane conectate ale producătorului bavarez

de Cornel Șocariciu
Joi, 09.08.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
MAN ne-a invitat în Berlin pentru a face cunoștință cu cele mai noi "produse" pregătite să fie expuse sub lumina reflectoarelor din cadrul Salonului Vehiculelor Comerciale de la Hanovra. Noua utilitară electrică eTGE, convoiul de camioane conectate și ultimele îmbunătățiri ale platformei digitale RIO.

În ultimii ani, nu doar constuctorii de turisme au investit în noile tehnologii (sisteme autonome și sisteme electrice de propulsie), ci și producătorii de vehicule de transport au acordat o atenție deosebită acestei tendințe. Inginerii constructorului bavarez MAN au primit mână liberă să dezvolte astfel de sisteme, în așa fel încât viața celui aflat la volan, dar și mediul înconjurător să aibă și mai multe beneficii.

Anul acesta, cu ocazia Salonului Vehiculelor Comerciale de la Hanovra (19 - 27 septembrie), MAN prezintă noile tehnologii pe care le-a dezvoltat în acest scop. Pe lista premierelor se află convoiul de camioane conectate, prezentarea noii utilitare electrice MAN eTGE în fața publicului și o gamă variată de tehnologii gândită pentru a ușura munca șoferilor și pentru a îmbunătățiti sistemul de transport din cadrul firmelor.

MAN eTGE: fratele lui eCrafter cu autonomie de 170 de kilometri

O zi cu multă umezeală și un cer acoperit. Microbuzul plin cu jurnaliști iese pe una dintre șoselele care ocolește Berlinul și se îndreaptă către una dintre zonele care intră sub administrația aeroportului Schönefeld. Era pentru prima dată când aveam să fiu pe o pistă, dar nu în compania unor mașini sportive, ci alături de noul MAN eTGE, o utilitară pur electrică pe care germanii o pregătesc deja de câțiva ani pentru lansarea pe piață. 

Bavarezii au organizat întâlnirea cu avangarda propriei game în vecinătatea unei piste. Nu pentru ca noi să vedem în cât timp accelerează MAN eTGE de la 0 la 90 km/h (viteza maximă limitată a utilitarei electrice), ci pentru a asista și la o scurtă demonstrație a camioanelor conectate. Dar despre această experineță voi povesti în partea a doua a materialului.

MAN eTGE, fratele de platformă al lui Volkswagen eCrafter, a intrat deja în producția de serie în cadrul fabricii din Wrzesnia, Polonia, iar lista de pre-comenzi a fost deschisă. În România, utilitara electrică încă nu poate fi comandată (cel mai probabil, modelul va fi disponibil din 2019), dar în Germania prețul de pornire anunțat este de 69.500 de euro. Dublu față de prețul de bază al versiunilor pe motorină, care în germania costă de la 35.000 de euro în sus. Mai mult, câteva orașe din Germania, Austria, Belgia, Franța, Norvegia și Olanda au primit deja noul eTGE și-l utilizează experimental pentru livrările din spațiul urban.

În urma unui studiu, s-a ajuns la concluzia că vehiculele comerciale care își desfășoară activitatea în mediul urban parcurg zilnic circa 100 de kilometri. Bateria de 36 kWh hrănește motorul electric capabil să ofere 100 kW și 290 Nm. Reprezentanții constructorului din Munchen ne-au spus că pachetul de acumulatori pierde aproximativ 15% din capacitatea de încărcare în 10 ani sau după circa 2.000 de cicluri. În plus, bateriile au câte 6 sau 12 celule care pot fi înlocuite separat. Timpul de încărcare variază de la 5 ore și jumătate până la 9 ore, în funcție de stația folosită. O priză cu încărcare rapidă poată să încarce bateria la 80% în doar 45 de minute.

Nemții au analizat, au calculat și au tras linie: 170 de kilometri este autonomia maximă pe care MAN eTGE o poate oferi. În cel mai negru scenariu, autonomia ajunge la 120 de kilometri. Iar la această valoare s-a ajuns în urma unor teste realizate în trafic cu vehiculul încărcat.

Și pentru că tot am ajuns în acest punct, pentru moment, MAN eTGE este disponibil doar în versiunea Furgon în variantele de 3.5 tone și 4.25 de tone, iar sarcina utilă variază de la o tonă la 1.75 tone. În versiunile normale, pe motorină, sarcina utilă e mai ridicată cu 0.5 tone.

Deși prețul de pornire este unul destul de ridicat, MAN oferă standard pe eTGE un sistem de navigație, parbriz și scaune încălzite, asistență la fârnarea de urgență, aer condiționat automat, cameră pentru mersul cu spatele și blocuri optice cu LED.

Pentru evenimentul din Berlin, MAN a pregătit un singur exemplar eTGE, motiv pentru care traseul stabilit de organizatori a fost unul foarte scurt. Dar bun pentru un prim contact cu utilitara electrică a nemților.

Imediat ce vei urca în mașină, vei observa că instrumentarul de bord este deferit. Același lucru s-a întâmplat și cu selectorul cutiei de viteze. În rest, vorbim de un MAN TGE foarte bine echipat. Apăs butonul care pornește motorul electric și intrumentarul de bord prinde viață. O apăsare fermă a pedalei de accelerație și utilitara pornește. Pentru că vehiculul în care ne-am aflat a fost unul de pre-producție, inginerul care a mers împreună cu noi ne-a amintit că anumite sisteme de siguranță nu au fost activate. MAN eTGE se mișcă extrem de rapid, trenul de rulare este setat către confort, iar același sentiment îți este oferit și de lipsa sunetului generat de un motor diesel amplasat în față. Cei 136 de cai putere sunt livrați exclusiv pe puntea față și par suficienți pentru a se achita cu brio de sarcina maximă trecută de producător în fișa tehnică.

De altfel, lipsa zgomotului specific motoarelor cu combustie internă a generat și un moment amuzant. Atunci când, după test, am reintrat în zona delimitată destinată evenimentului MAN, omul desemnat să păzească zona nu s-a clintit de pe scaun pentru că nu ne auzise. A fost nevoie să-l claxonăm scurt ca acesta să reacționeze. 

Convoiul de camioane conectate MAN pe drumurile din Germania

MAN și Universtitatea de Științe Aplicate Fresenius testează un convoi format din două camioane conectate în cadrul operațiunilor zilnice de transport desfășurate de DB Schenker în Germania. Proiectul a demarat în 25 iunie în prezența lui Andreas Scheuer, ministrul Transporturilor și al Infrastructurii Digitale din Germania. Cele două camioane pornesc din zona Neufahrn, în apropiere de München, și merg pe lungimea autostrăzii A9 până în Nürnberg.

"Acesta proiect marchează începutul viitorului automatizat și conectat în domeniul transportului rutier de mărfuri și reușește să aducă tehnologia de mâine pe drumurile din prezent. Astfel, se reușește interacțiunea inteligentă dintre om, mașină și mediul înconjurător", a declarat Andreas Scheuer. Dar mai mult decât atât, un astfel de convoi de camioane conectate poate genera drumuri mai sigure, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul.

145 de kilometri măsoară traseul pe care camioanele MAN îl parcurg între München și Nürnberg, iar în primele luni acestea au circulat fără încărcătură. Cel de-al doilea pas pregătit de MAN, Universtitatea de Științe Aplicate Fresenius și DB Schenker constă în efectuarea a trei transporturi zilnice, încărcate parțial cu diferite mărfuri.

În cadrul evenimentului desfășurat la Berlin, MAN a adus pe pistă două astfel de camioane capabile să realizeze o conexiune și să circule într-un "convoi digital".

Principiul de funcționare este unul simplu. Șoferul care conduce camionul aflat în față apasă simultan cele două butoane aflate în extremitățile volanulul. Astfel, comunică cu celelalte camioane că este pregătit să ruleze în convoi. Ceilalți șoferi au de efectuat o manevră similară pentru a activa sistemul. Singura diferență constă în culoarea luminii celor două butoane: alb pentru camionul din față, albastru pentru restul camioanelor care vor să intre în convoi.

Pentru moment, sistemul poate fi activat doar dacă în același timp funcționează și cruise controlul adaptiv. În momentul în care camioanele s-au conectat, convoiul va efectua aceleași mișcări pe care le face primul camion. Dacă acesta frânează, atunci și restul camioanelor o vor face, dacă acesta accelerează sau schimbă banda de rulare, același lucru se va întâmpla și cu restul camioanelor. Șoferii sunt obligați ca în tot timpul acestui proces să aibă mâinile pe volan. Poate până acum nimic nu pare spectaculos, dar trebuie să rețineți că sistemul dezvoltat de MAN permite ca aceste camioane să ruleze în convoi și să aibă o distanță minimă între ele de 15 metri. În plus, conexiunea dintre camioane face ca "reacțiile" (accelerație, frână) să fie mult mai rapide.

RIO, platforma digitală dedicată actorilor implicați în lanțul de transport

În urmă cu doi ani, în cadrul Salonului Vehiculelor Comerciale de la Hanovra, MAN a prezentat platforma digitială RIO. Ideea din spatele RIO constă în interconectarea tuturor "actorilor" din lanțul de transport și obținerea unor beneficii pentru toți cei implicați: expeditori, șoferi, firme de curierat, companii de transport, manageri de flote, parcuri auto și producătorii de vehicule.

Platforma RIO a devenit activă în primăvara anului 2017, iar inginerii MAN dezvoltă constant pachete digitale care să îmbunătățească serviciul. Cu ajutorul platformei RIO, transportatorii pot gestiona mai simplu vehiculele din parc, pot obține analize în timp real cu privire la vehiculul aflat pe traseu, iar mai nou bavarezii introduc o aplicație capabilă să-i ajute pe șoferi în timpul verificărilor necesare înainte ca aceștia să pornească pe traseu. În plus, bavarezii vor introduce și funcția CoDriver. Un analist MAN poate analiza stilul de condus în funcție de mai mulți factori și poate contacta șoferul unui camion în timp real pentru a-i oferi diverse informații și sfaturi astfel încât eficiența transportului să fie una cât mai aprope de maximum.

Un lucru interesant este acela că platforma RIO poate fi utilizată indiferent de marca vehiculelor aflate în parcul auto al unui transportator. Cu ajutorul "Rio Box" (un dispozitiv special), vehiculul respectiv este monitorizat de serviciul MAN. Reprezentanții constructorului german spun că în perioada următoare vor dezvolta platforma RIO astfel încât serviciile oferite prin intermediul acesteia să fie unele de actualitate și capabile să genereze efecte pozitive în dreptul fiecărui "actor" aflat în lanțul de transport.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru