Euro NCAP, organizația care se ocupă cu testele de siguranță pentru modelele comercializate pe piața europeană, a efectuat pentru prima oară un test în care a evaluat sistemele autonome disponibile pe unele modele.
Modelele testate au fost Audi A6, BMW Seria 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz Clasa C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla și Volvo V60, iar Euro NCAP a evaluat performanțele sistemului Highway Assist.
Acesta combină sistemele Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Centering și Speed Assist pentru a sprijini șoferul în cadrul traseelor parcurse pe autostrăzi, însă rezultatele finale arată unele lacune majore.
Apropierea de un vehicul lent sau staționat
Testele derulate de Euro NCAP au evidențiat faptul că sistemul ACC funcționează în general bine atunci când mașina se apropie de un vehicul mai lent sau de un vehicul staționat pe aceeași bandă de circulație.
În astfel de situații, BMW Seria 5 și DS 7 Crossback oferă cel mai scăzut nivel de asistență, oferind mai mult control șoferului, în timp ce la polul opus se află Tesla Model S, care oferă prea mult control sistemelor automatizate.
În schimb, Audi A6, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz Clasa C, Nissan Leaf, Toyota Corolla și Volvo V60 oferă un echilibru între controlul acordat sistemelor automatizate și controlul cedat șoferului.
Evitarea unei gropi în carosabil
Al doilea test realizat de Euro NCAP a vizat evaluarea sistemului Lane Centering, care permite menținerea pe centrul benzii de circulație, în contextul apariției unei gropi în carosabil.
Nouă dintre cele 10 modele incluse în test au permis șoferului să evite groapa chiar dacă sistemele de condus autonom erau activate.Singura excepție de la regulă a fost Tesla Model S, care nu a permis șoferului să devieze de la traiectoria pe centrul benzii de mers impusă de sistemul Lane Centering.
Evenimente neprevăzute în trafic
Dacă primele două teste au decurs bine pentru cele mai multe modele, lucrurile s-au schimbat radical la testul cu situații neprevăzute. Primul test la acest capitol a vizat un scenariu în care o mașină intră brusc pe banda de circulație chiar în fața mașinii testate, în timp ce în al doilea scenariu o mașină aflată în față schimbă brusc banda de circulație pentru a evita un vehicul oprit pe aceeași bandă.
Ambele situații sunt frecvent întâlnite în trafic, dar s-au dovedit a fi provocatoare pentru sistemul Highway Assist, ca urmare a schimbării bruște a condițiilor din trafic din imediata apropiere a mașinii de test.
Testele au evidențiat că niciunul dintre cele 10 modele nu a fost capabil să intervină prin frână sau schimbarea direcției de mers. Practic, în toate situațiile, accidentele au fost evitate doar prin acțiunea directă a șoferului, care a frânat sau a schimbat direcția de mers pentru a evita un impact.
Cum au decurs testele cu fiecare model testat
Euro NCAP a publicat câte un clip video cu fiecare dintre cele 10 modele care au trecut prin testarea sistemului Highway Assist.
Audi A6
BMW Seria 5
DS 7 Crossback
Ford Focus
Hyundai Nexo
Mercedes-Benz Clasa C
Nissan Leaf
Tesla Model S
Toyota Corolla
Volvo V60
Concluzii
În concluzie, Euro NCAP atrage atenția că în prezent nu există niciun model care să ofere sisteme complet autonome, astfel că șoferul trebuie să rămână atent în permanență și să nu se bazeze exclusiv pe sistemele de asistență implementate de producător.
Totuși, utilizate corect, aceste sisteme pot ajuta șoferul să păstreze o distanță sigură față de vehiculul din față, să mențină o viteză constantă și să păstreze banda de circulație.
Concluziile testului vin însă în contradicție cu percepția șoferilor, în condițiile în care un studiu realizat în paralel arată că 71% dintre șoferi cred că pot cumpăra în prezent o mașină capabilă să se conducă singură.
Via Euro NCAP
În condițiile în care aproape NICIUNUL n-a pus piciorul într-o mașină autonomă.
Ăsta este efectul de "contaminare" mentală de când s-a democratizat prostia cu ajutorul internetului.
Când repeți de foarte multe ori o aberație ajungi să o și crezi. Atât au defilat producătorii cu acest concept, atât de mult s-a pedalat în presă, că lumea a început să creadă că este așa cum zice cuvântul.
"mașină autonomă"
"statul paralel"
"ciuma roșie"
etc.
Vezi, faci și tu această confuzie, după principiul "dacă ne-am sforțat să ajungem pe Lună, în 20 de ani vom și trăi pe ea".
Problema nu e să calculeze cât îi ia să intre într-un obstacol, ci să "înțeleagă" în timp real CE ESTE ăla un obstacol.
Computerele care au viteză de calcul și reacție peste cea omenească nu costă 200 USD și nici nu sunt așa de mici să le bagi în spatele bordului unei mașini.
nu calculatoarele sunt problema ci softul. Exista si o limitare dar, iarasi, nu tine neaparat de puterea de procesare ci de senzori (de toate felurile) si de constrangerile de ordin legal.
in ciuda celor ce ajung sa personifice autonomele considerandu-le ori dusmanii ori prietenii omului, in spatele lor sunt o caruta de ingineri/softisti/psihologi/legisti care incearca sa obtina rezultatul optim.
e un domeniu extrem de interesant, cel putin dpdv profesional
PS@ignis...calculatoarele pe care le poti instala acum pe masini , la un pret rezonabil, exista deja. Si se folosesc. Cel putin in teste.
ASTEA NU SUNT SISTEME AUTONOME!!!! Automated inseamna automate, nu autonome.
Sunt sisteme de asistenta la conducere...
Nu le poti lasa sa conduca singure, de unde si ditamai problema in USA, cu Tesla si sistemul lor. Fac anumite chestii, dar omul trebuie sa fie in continuare acolo atent si gata sa intervina. Nu ca si balena aia din Volvo-ul care testa autonomia si statea pe "cartea fetzei" si a calcat biciclista care traversa aiurea.
Oricum, dupa testul acesta, probabil scenariul cu masina oprita va fi integrat in soft, si se va mai face un pas catre autonomie, dar mai este cale lunga pana acolo.
Volvo-ul era unul modificat, cu sistemele proprii oprite si inlocuite cu altele, care se credeau mai destepte
Tehnologia Tesla isi spune cuvantul.
si singura care a omorat cel putin 2 oameni...tehnologia isi spune cuvantul iar oamenii cu decizie de acolo nu dau 2 parale pe viata ta.
Pentruc a bani.
Nu pot sa cred ca inca mai sunt oameni ca tine care nu au inteles nici acum cum sta treaba. Cei de la Tesla au spus clar ca soferul trebuie sa tina mainile pe volan si sa fie pregatit sa intervina in orice moment. Soferii care au murit in masinile Tesla aveu alte preocupari ,unul dintre ei se uita la filme in timp ce masina rula cu o viteza destul de mare. Prostia se plateste,uneori destul de scump.
no comment, lasam cum zici tu ;)