PREVIEW: Raliul Sibiului 2009
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Comparativ cu 2008, la primele 4 etape din sezonul 2009 sunt cu 49 de piloti mai putin la start pe etapa. Dar daca e sa luam aceleasi patru etape din 2008 fata de 2009, diferenta este de 90 de piloti la start pe etapa. Ceea ce inseamna ca a scazut cu aproape o treime numarul concurentilor inscrisi. Asta, la cele mai ofertante trasee din campionat.
Raliu | Editia 2008 | Editia 2009 |
Brasov | 67 de concurenti | 50 de concurenti |
Timisoara | 70 de concurenti | 50 de concurenti |
Iasi | 61 de concurenti | 50 de concurenti |
Cluj | 75 de concurenti | 45 de concurenti |
Sibiu | 45 de concurenti | 33 de concurenti |
Daca ma gandesc ca urmeaza Aradul, Tara Barsei si Campulungul, sunt aproape sigur ca in sezonul 2009 vor fi la start doar jumatate din cei care au fost in 2008. Are si criza o parte din vina. Multi piloti stau pe margine pentru ca nu au bugete. Dar nu asa multi cum am putea crede. Nu sunt mai multi decat vitezele de la doua mitube.
Unii au stat atarnati intr-un singur cui care s-a ofilit cum a adiat criza, altii chiar nu sunt in stare sa incropeasca cel mai mic proiect cu care sa atraga atentia unor sponsori puternici. Sunt si unii care n-au avut noroc la pescuit de sponsori sau care au hotarat sa se concentreze asupra afacerilor proprii, care in vreme de recesiune trebuie atent strunite.
Altii s-au retras din motive de sanatate sau pentru ca nu mai vor sa alerge ca nebunii intre rollbar-uri prin paduri si sa nu-i gaseasca nici pasarea cerului daca se intampla vreun accident, pentru ca federatia nu are nici bani si nici planuri sa creasca securitatea pe probe. Ce sa mai zicem de etapele la care medicii raliului sunt doar pe hartie sau sunt dentisti ori psihologi?Fenomenul e unul natural si ar putea fi numit intinerirea parcului de piloti. Da’ de unde! Pilotii debutanti nu intineresc, ci imbatranesc. Iar cei foarte tineri si talentati nu rezista decat una sau doua etape fara bani. Nu ca s-ar inghesui sa-i caute cu talent vreo tanara speranta. Ma uit la ei si de cinci ani vad aceeasi blazare, aceeasi suficienta la toti debutantii care inca mai cred ca vor face rost de bani fara sa aiba o adresa de mail si sa stie ca 7 ani de acasa sunt mult mai importanti decat o intrare la o multinationala.
Din pacate, fenomenul este unul cu efect de domino, anul viitor fiind direct si grav afectat de toate acestea in ceea ce priveste numarul de concurenti la start. Mai putini piloti la start inseamna implicit mai putine interese in joc, mai putini spectatori, mai putina mediatizare (adica de la zero la minus ceva), mai putini bani incasati de organizatori, federali, prestatori de servicii.
Un mare pas inapoi. Daca nu mai multi.Eu sunt de multa vreme adeptul teoriei care spune ca etapele cu multi spectatori sunt solutia castigatoare pentru raliurile din Romania, pentru pilotii si organizatorii din campionat. Eu cred ca eforturile pentru revigorarea motorsportului trebuie indreptate in primul rand in aceasta directie. Unde sunt spectatori, vin ca mustele si sponsorii sa-si laude marfa. Uitati-va la fotbal.
Dupa primele luni de criza, vad insa ca toata lumea incearca sa economiseasca bani pe spinarea spectacolului si evident al spectatorilor, al caror numar a scazut mult mai dramatic decat cel al pilotilor la start. Asta va duce implacabil la colapsul campionatului intern.
Bani de spalat nu mai sunt, interese uriase de promovat nu mai sunt, organizatori care sa iasa in fata nu mai avem, supertalente care sa ne ridice in picioare nu s-au ivit. Nimic din ce a facut sa mearga pana acum campionatul nu mai e. Iar inertia, oricat ar fi ea de mare, nu ne poate trece criza, pentru ca frecarea e direct proportionala cu durerea in cot a celor care se gandesc doar cum sa mai fofileze niste euroi si nu cum sa mai aduca spectatori pe probe.
Pentru harti GPS, clasamente si recomandari accesati Freelancer.ro
Comentarii (0)