În 1997, constructorul american de automobile prezenta modelul Puma: un coupe cu 3 uși, bazat pe generația a patra a lui Fiesta, și construit la uzina din Koln. Ford a produs modelul original Puma până în vara anului 2002 și apoi a tras cortina.
Derulăm pe repede înainte până în 2019, anul revenirii lui Puma. Caroseria de coupe a dispărut, iar în locul său și-a făcut apariția un crossover care a luat cu asalt segmentul B european.
PRODUS, CU MÂNDRIE, LA CRAIOVA
Până în prezent, Ford a asamblat peste 700.000 de exemplare Puma, acesta reușind să devină cel mai popular, dar și cel mai vândut model Ford de pe Bătrânul Continent. Pentru țara noastră, Puma este mai mult decât atât: îl putem considera un adevărat ambasador, având în vedere că este produs la uzina Ford Otosan de la Craiova.
Ca să îți faci o idee, la fiecare 90 de secunde, de pe linia de asamblare a uzinei din Bănie iese un Ford Puma. Producția unui singur exemplar durează puțin peste 17 ore. În tot acest timp, 670 de roboți și 600 de oameni interacționează cu mașina pentru a o trece prin cele 1.200 de procese și a pune cap la cap cele 2.000 de componente diferite care alcătuiesc vehiculul.
Acum, acest best-seller european a pășit cu ambele picioare în era electrificării și a primit o versiune pur electrică. Numele său oficial este Puma Gen-E și, la fel ca și fratele său termic, va fi produsă tot în România. Tot la uzina Ford Otosan de la Craiova.
Automarket a călătorit, în mare secret, chiar în locul unde va fi asamblat noul Puma Gen-E, acolo unde am avut ocazia să îl studiem în detaliu. Așa cum te-am obișnuit, ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video cuprinzător cu cea mai nouă mașină "Made in România".
PREZENTAREA VIDEO A NOULUI FORD PUMA GEN-E
5 LUCRURI ESENȚIALE
1. ACCENTUL CADE PE AERODINAMICĂ
Înainte să vorbim despre designul exterior, îți propun să trecem în revistă dimensiunile noului Ford Puma Gen-E. Lungimea măsoară 4.214 milimetri (+28 mm față de versiunea termică), lățimea ajunge la 1.930 mm, cu tot cu oglinzi, înălțimea este de 1.555 milimetri, iar ampatamentul rămâne neschimbat, la 2.588 mm.
Încărcat complet, noul Puma Gen-E are o gardă la sol care măsoară 129 de milimetri.
Din punct de vedere al aspectului, versiunea electrică nu diferă foarte mult de versiunea termică. Ne referim, desigur, la facelift-ul primit la începutul acestui an.
Fiind vorba despre o mașină electrică, echipa de creație de la Ford a optat pentru un design frontal de tip "scut". Altfel spus, o grilă închisă, inspirată de Mustang Mach-E. Atât spoilerul față cât și cel din spate au fost optimizate din punct de vedere aerodinamic.
Și jantele, cu dimensiuni cuprinse între 17 și 19 inch, au un design care nu întâmpină foarte multă rezistență la aer. Toate aceste aspecte au și un rol funcțional, nu numai estetic, și ajută mașina să ofere o autonomie cât mai bună.
Din păcate, constructorul american de automobile nu a dezvăluit coeficientul aerodinamic Cx.
Dar, măcar știm masa proprie: 1.563 de kilograme.Farurile full-LED sunt oferite în standard. Dacă bifezi farurile opționale Dynamic Matrix LED primești semnătura luminoasă sub forma celor 3 gheare, dar și funcția Predictive Dynamic Bending Light.
Pe scurt, aceasta din urmă monitorizează drumul și proiectează mai multă lumină acolo unde este nevoie cel mai mult.
Noul Ford Puma Gen-E este disponibil în două niveluri de echipare: Gen-E și Gen-E Premium. Ele nu diferă din punct de vedere al performanțelor, un capitol despre care vom vorbi puțin mai încolo.
Paleta de culori exterioare include 4 nuanțe pe care le știm deja, adică Negru Agate, Alb Frozen, Argintiu Solar și Roșu Fantastic, dar și două culori noi: Galben Electric și Albastru Digital Aqua.
2. CEL MAI MARE SPAȚIU DE DEPOZITARE DIN SEGMENT
Planul general al habitaclului nu a fost modificat foarte mult, comparativ cu facelift-ul versiunii termice. Avem același volan cu două spițe, dar și cele două ecrane generoase, oferite în standard. Instrumentarul digital de bord are un display de 12.8 inch și afișează acum informații specifice pentru condusul electric.
Mai departe, ecranul central al sistemului multimedia SYNC 4 are 12 inch și integrează, printre altele, conexiune wireless Android Auto și Apple CarPlay, dar și asistentul virtual Alexa.
Materialele pe care le-am regăsit în habitaclu le știam deja de la versiunea termică, inclusiv tapițeria din material textil sau din piele ecologică. Am fost surprinși să dăm și peste câteva noutăți: pe lângă sistemul de iluminare ambientală, Ford propune o temă bicoloră pentru interior.
Mai exact, este vorba despre o inserție, din piele ecologică în culoare deschisă, care traversează bordul și se extinde pe portiere.
Opțional, scaunele față și volanul pot avea funcție de încălzire. Tot pe lista de dotări opționale regăsim și un plafon panoramic cu o trapă acționată electric.
Fără îndoială, cea mai mare noutate este tunelul central înălțat. Pentru că selectorul transmisiei a fost mutat pe coloana de direcție, în dreapta volanului, consola centrală oferă mai multe spații de depozitare, inclusiv două suporturi pentru pahare. Să nu uităm de zona de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile și de cotiera centrală culisantă.
Numărul butoanelor fizice a fost redus la minim, astfel că majoritatea funcțiilor au fost preluate de ecranul central. Inclusiv cele ale sistemului de climatizare.
Montarea bateriei între punți a sacrificat din spațiul pentru pasageri, mai ales pentru ocupanții locurilor din spate. Aceștia au la dispoziție 965 de milimetri spațiu la cap, 786 mm spațiu la genunchi, 1.320 mm spațiu la umeri și 1.278 mm spațiu la nivelul șoldurilor.
Înainte să trecem mai departe, trebuie să vorbim despre spațiul de depozitare total, cel mai mare din segment. Acesta ajunge până la 574 de litri, cu toate scaunele în poziție normală, sau 1.283 de litri dacă rabatezi bancheta.
Din valoarea totală, 378 de litri sunt rezervați pentru portbagaj, spațiul de depozitare cunoscut până acum sub denumirea de MegaBox s-a transformat în GigaBox și are 145 de litri.
Mai mult, sub capotă regăsim un așa numit "frunk", cu o capacitate de 43 de litri.3. CEL MAI EFICIENT SISTEM DE PROPULSIE DIN SEGMENT
Noul Ford Puma Gen-E este echipat cu un motor electric fabricat la Halewood, Marea Britanie.
Unitatea oferă 168 de cai putere și 290 Nm cuplu, indiferent de nivelul de echipare pentru care optezi. În aceste condiții, repriza 0-100 km/h durează fix 8 secunde, iar viteza maximă ajunge la 160 km/h.
Bateria este de tip litiu-ion NMC și are o capacitate utilă de 43 kWh. Ea promite o autonomie combinată de până la 376 de kilometri, în ciclul WLTP, pentru versiunea Puma Gen-E și 364 de kilometri pentru Gen-E Premium. Autonomia urbană ajunge la 523 de kilometri, respectiv 506 kilometri.
Noul model al americanilor suportă încărcare rapidă DC cu până la 100 kW, ceea ce înseamnă că repriza 10-80% durează circa 23 de minute. O așteptare de 10 minute înseamnă o autonomie de 124 de kilometri.
Potrivit reprezentanților companiei, sistemul de propulsie al lui Puma Gen-E are un mare avantaj: este cel mai eficient din segment, cu un consum de energie de 13.1 kWh/100 de km.
Pompa de căldură lipsește din ofertă, dar mașina este echipată, totuși, cu tehnologia One-Pedal, care permite conducerea cu o singură pedală în anumite situații. Spre exemplu, în cazul deplasării prin zonele urbane.
4. PACHET GENEROS DE SISTEME DE ASISTENȚĂ
Ca o mașină de ultimă generație care se respectă, noul Ford Puma Gen-E este echipat cu o suită de sisteme de asistență. Echiparea standard include Cruise Control cu limitator de viteză inteligent, Driver Alert, Lane-Keeping Aid, Pre-Collision Assist, senzori de parcare spate și cameră video pentru mersul cu spatele.
Mai departe, avem Speed Sign Recognition, Wrong Way Alert și moduri de rulare selectabile.
Opțional, Ford oferă sisteme ca IACC cu Stop&Go și Lane Centering, Predictive Speed Assist, BLIS cu funcție Lane Change Warning, Cross Traffic Alert și o cameră video cu vedere la 360 de grade.
5. COMENZI DEJA DESCHISE. START DE LA 23.900 DE EURO
Și acum, detaliul care interesează pe toată lumea: prețul. Comenzile sunt deja deschise, iar, în România, prețul noului Puma Gen-E începe de la 23.900 de euro, cu TVA inclus și cu programul Rabla.
Primele exemplare vor fi livrate în primăvara anului 2025.
Vestea bună este că, simultan cu debutul noului model, Ford România lansează programul Ford Ecobonus. Cu alte cuvinte, se oferă un Ecobonus în valoare de 5.100 de euro eligibil pentru modelele Puma Gen-E, Capri, Explorer și Mustang Mach-E și de 2.600 de euro pentru Kuga PHEV.
De acest ecobonus pot beneficia atât persoanele fizice cât și cele juridice, indiferent de modul de achiziție și este cumulativ cu toate acțiunile comerciale.
Mai nou când se adaugă o culoare nouă unui model, culoarea respectivă este atât de lăudată de parcă ar fi suflată cu aur
Iar galbenul e bestial!
Felicitari Ford Craiova, sa fie-ntr-un ceas bun!
frontera are pe hartie autonomie doar cu putin mai mica, insa bateria tip LFP te lasa sa o incarci pe DC la statii de putere oricand, oricum si pana la 100% mereu, fara degradare sau vreun risc de incendiu. puma nu are LFP, ci pretentiosul NMC, care permite o utilizarea doar in intervalul de 10-80% din capacitate, ceea ce face ca autonomia efectiva sa devina mai mica decat la frontera, in ciuda faptului ca se lauda cu o eficienta teoretica de 13,1 kWh/100 km.
puma era deja foarte inghesuit la interior si inainte, acum aud ca dupa montarea bateriei intre punti a devenit si mai mic, pai ura si la gara, sa fie sanatos. frontera este net mai spatios la interior, la dimensiuni exterioare ceva mai mari. in plus, puma e stramt nu doar la interior, dar si accesul e stramt si enervant de incomod, cu usile alea spate care se deschid meschin de putin si decupajul lor total neinspirat, numai bun sa ti-o iei in freza la urcare.
fara sa cunosc valoarea garzii la sol la frontera, ochiometric estimez ca e mai buna decat la puma, care pare infima pt un suv, fie el si de segment B. la fel, nu avem date despre sarcina utila de la puma electric, dar cum frontera termic are o sarcina mai mare decat puma termic, sunt sanse mari ca avantajul sarcinii utile la frontera sa se pastreze si in cazul cand comparam versiunile lor electrice.
pana si portbagajul propriu-zis e la frontera mai mare si mai practic 460>378. adevarat ca puma mai are niste cotloane suplimentare, care daca vin adunate la cei 378 litri ai portbagajului, ar depasi-o teoretic pe frontera, insa cu totii stim ca ergonomia acelor spatii este slaba si nu poti avea acces acolo fara sa dai la o parte mare parte din incarcatura din portbagajul principal. deci intr-un cuvant, nepractic.
singurul lucru de bine la versiunea electrica de puma e designul botului, care arata mai fresh decat la versiunea termica, dar asta e departe de a fi un motiv de cumparare. ma rog, ar mai fi si puterea mai mare, dar cine e rational nu se entuziasmeaza la cati kW/CP afiseaza masina fiindca stie ca daca abuzeaza de pedala si merge "la distractie", autonomia are grav de suferit - local n-ar fi o problema, ca oricum te intorci seara acasa si o pui la incarcat, dar la drum lung nu-ti mai vine s-o faci, deci avantajul puterii mai mari e cam zero.
faina lozinca, sunt convins ca angajatii uzinei din Bănie simt mandria din plin, ca uita pana si de salariile de mizerie cu care sunt platiti.
realitatea suna insa cam asa: PRODUS, CU MÂNIE, LA CRAIOVA.
Mânie că lucrează tot la ei în oraș la un producător stabil și renumit, cu standarde de calitate internaționale? Păi ce să mai vorbim atunci de cei care fac naveta de la Câmpulung și trec prin fața platformei ARO în drum către Mioveni?
Nu e bine că Renault a păstrat marca dacilor liberi și ține minim un județ, nu e bine că după Oltcit și Daewoo fabrica din Craiova nu a luat calea ARO. Cine e de vină că ăsta e nivelul salariilor în Bănia care votează roșu din 4 în 4 ani? Renault și Ford sunt de vină că nu se fac alte investiții, că autoritățile locale votate frenetic de cei mai orgolioși români nu reușesc decât gargară și spoieli festive?
Ce ne mai mirăm atunci că amărâții plecați să culeagă fructele capitalismului se reped să soarbă inepțiile unui zărghit fabricat de propaganda estică...
Sunt niște exagerări și "urban legends" in textul tău. Sau acum ce sunt... TikTok legends?
Eu am baterie NMC. E o exagerare ca "permite" doar 0-100%. Acolo ii place dar poți sa o încarci și sa o descarci cum vrei. Oricum, rareori scazi sub 10% indiferent de tipul bateriei, cum nici la termice nu mergi cu ultimii stropi de carburant, în mod obișnuit.
Eu o încarc acasă și deseori peste 80%, chiar 100%. Motivul principal e ca modelul meu nu are posibilitatea sa limitez la 80% sau orice alta valoare, și nu stau sa o păzesc noaptea sa nu treacă de 80% sau mai știu eu ce. O pot programa sa se încarce între anumite ore, când e mai ieftina electricitatea. Dar se încarcă cat se încarcă.
Pe mine un "plin" ma tine o săptămână.
Bateria are 97% din capacitatea inițială, în condițiile astea. Deci nu e asa o mare problema.
Când încarc la stații rapide, de 2-3 ori pe an, de obicei pun doar cat îmi trebuie sa ajung acasă, ca sa nu plătesc în plus. Acasă e de multe ori mai ieftin.
Dar dacă încarc peste 80% viteza de încărcare scade mult, când se apropie de 100%, tocmai ca sa protejeze bateria.
In general, dacă ai nevoie sa încarci des peste 80% înseamnă că bateria nu e suficient de mare pentru drumurile pe care ai nevoie sa le faci. Sau poate EV încă nu e alegerea potrivita pentru tine.
Sincer nu știu exact părerile craiovenilor angajați la Ford, dar din ce știu oamenii de la Mioveni în general nu sunt nemulțumiți, chiar dacă uneori sindicatele se mai agită politic.
Spre binele localnicilor, le urez succes la vânzări și cu Puma și celor de la Dacia, iar oamenilor să nu creadă minciuni sforăitoare.