Pregateste-ti masina pentru vara: 8 sfaturi vitale
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Temperaturile sunt in crestere pe zi ce trece, iar toate vehiculele au de suferit in urma efectelor nocive ale climei. Desi unele efecte ale caldurii sunt de moment si nu afecteaza propriu-zis automobilul, altele pot provoca pagube serioase vehiculului dumneavoastra. Bineinteles, exista cateva metode pentru a va apara automobilul de temperaturile ridicate pe care urmeaza sa le indure.
1. CEARA PROTEJEAZA VOPSEAUA
Vopseaua unui automobil este expusa la intemperii pentru intreaga durata de viata a unui vehicul, singura exceptie fiind pastrarea intr-un garaj cu temperatura si umiditate controlata. Soarele puternic ia din stralucirea vopselei si poate provoca crapaturi in cazul in care acesta reuseste sa supraincalzeasca o suprafata. Pentru a va apara automobilul de razele periculoase ale soarelui, aplicati un strat de ceara auto odata la cinci-sase saptamani, pentru a asigura pastrarea unui luciu estetic al vopselei. Desi solutiile de ceara din comert pot fi aplicate si cu un burete sau o bucata de material textil, este de recomandat sa le aplicat cu ajutorul unei masini electrice de ceruit, care va poate usura munca. Daca nu doriti sa lucrati asupra automobilului dumneavoastra, aveti posibilitatea de a apela la serviciile unei spalatorii auto profesionale sau ale unei companii de detailing auto.
2. FOLOSITI PARASOLARUL
Desi vopseaua automobilului dumneavoastra este protejata, nu trebuie sa va incercati norocul in mod inutil. Parcati la umbra de fiecare data cand aveti posibilitatea si folositi un parasolar de calitate, din material reflectorizat sau din carton – nu improvizati cu ziare sau hartii subtiri! Desi metoda poate sa para demodata si implica timp pentru montare/demontare, folosirea unui parasolar micsoreaza temperatura din interiorul vehiculului si evita formarea crapaturilor pe bord, precum si incalzirea volanului si a comenzilor de la soare.
3. VERIFICATI AERUL CONDITIONAT
Verificati sistemul de aer conditionat la un service autorizat si incarcati instalatia cu freon daca acest lucru este necesar. Trebuie sa verificati daca acesta functioneaza pe toate treptele de viteza si pe intreaga gama de temperatura, pentru a nu avea neplaceri pe viitor.
Daca motorul aerotermei scoate zgomote neplacute sau functioneaza doar pe cea mai inalta treapta de viteza, acesta nu va mai rezista foarte mult timp. Totodata, instalatia de aer conditionat trebuie sa fie folosita tot anul, macar 10-15 minute pe saptamana, pentru a asigura o functionare fara probleme.4. NU PORNITI BRUSC AERUL CONDITIONAT!
Odata ce v-ati urcat in masina, nu porniti instalatia de aer conditionat pe ultima treapta si la cea mai scazuta temperatura, deoarece o veti suprasolicita. Primul pas este deschiderea geamurilor – macar cele din fata si aerisirea automobilului prin circulatie. Dupa ce veti parcurge cateva sute de metri, puteti inchide geamurile si porni instalatia de aer conditionat. Aceasta instalatie va poate oferi racoarea necesara mai repede in zona adiacenta gurilor de aerisire daca folositi o treapta joasa a aerotermei, si abia apoi o treapta ridicata pentru a dispersa aerul in vehicul. Daca autoturismul dumneavoastra este echipat cu climatizare automata, temperatura optima pentru perioada de dupa pornire este cu 10 grade celsius mai mica decat temperatura exterioara.
5. VERIFICATI SISTEMELE DE SUB CAPOTA
Temperaturile ridicate afecteaza si elementele mecanice ale vehiculelor, cum ar fi trenul motor si sistemul de racire. Un termostat defect, care se deschide incomplet, poate sa va supraincalzeasca motorul in repetate randuri, provocand daune costisitoare daca nu este inlocuit la timp. Instalatia de racire trebuie sa fie completata la nivelul optim si sa fie aerisita daca lichidul de racire a fost inlocuit.
6. PNEURILE DE VARA SUNT VITALE
Sistemul de franare trebuie sa fie si el completat cu lichid de frana corespunzator vehiculului dumneavoastra si este indicat sa verificati nivelul acestuia la intervale regulate. Odata cu temperaturile ridicate din atmosfera, soarele aduce si un asfalt incins care are nevoie de anvelope speciale. Anvelopele de vara au o compozitie diferita de cea a cauciucurilor de iarna si ofera aderenta optima in cazul temperaturilor ce depasesc 10 grade. Totodata, verificati periodic presiunea din pneuri pentru a rula cat mai eficient si a va bucura cat mai mult de proprietatile si capacitatile anvelopelor cu care este echipat automobilul dumneavoastra. Daca va veti echipa automobilul cu anvelopele de vara de anul trecut, verificati cu o moneda adancimea ridurilor de pe suprafata de rulare.
Pentru a putea dispersa apa in mod eficient si pentru a asigura un nivel minim de aderenta, cauciucurile trebuie sa aiba "santuri" de minim cinci milimetri adancime.7. STERGATOARELE TREBUIE SA FIE IMPECABILE
Stergatoarele de parbriz au avut de suferit dupa o iarna grea si trebuiesc verificate pentru a va asigura ca vor oferi performante optime in momentele in care veti avea nevoie de ele. Ridicati stergatorul de pe parbriz cu grija si inspectati suprafata de contact. Daca veti observa neregularitati – cum ar fi bucati rupte sau crapaturi extrem de adanci, este recomandat sa inlocuiti stergatorul respectiv. Cea mai buna masura de a verifica eficienta unui stergator este sa udati parbrizul si sa folositi comanda de stergere cu o singura trecere. Daca stergatorul lasa urme si nu a sters prabrizul dupa cea de-a doua trecere, acesta trebuie inlocuit. Scartaitul stergatoarelor de parbriz poate fi rezolvat cu ajutorul unei solutii gasite in comert – inlocuirea acestora nefiind neaparat necesara daca nu manifesta simptomele mentionate mai sus. Nu uitati sa schimbati lichidul de parbriz cu solutie de vara si sa aveti in permanenta un vas cu lichid de rezerva in portbagaj.
8. REZERVORUL NU SE UMPLE PANA SUS
Verificati periodic nivelul uleiului de motor si inlocuiti-l conform intervalelor specificate in cartea tehnica a vehiculului dumneavoastra. Este indicat sa verificati si filtrul de aer al vehicului pentru a vedea daca nu este murdar sau imbacsit. Evitati sa alimentati rezervorul de carburant pana la refuz si inchideti cu atentie capacul acestuia.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Multumesc Automarket pentru informatiile furnizate.
Mai sus am uitat sa adaug ceva: daca s-a mers cu instalatia de climatizare in functie, este recomandat ca, aproximativ zece minute inainte de oprirea motorului sa se opreasca climatizarea. Astfel, dogoarea motorului usca bine totul iar faptul ca motorul este in stare de functionare, se elimina vaporii de condens. Daca nu, exista riscul de a se aduna anumite bacterii in instalatia de climatizare, fapt nociv pentru sanatate. Un alt efect al lor este un miros neplacut, care seamana cu acela al oualor clocite...
Cele mai la indemana lucruri pe care le poti face sa le protejezi ar fi:
1. sa astepti ca motorul sa ajunga la temperatura optima inainte de a abuza de turbina din dotare;
2. mereu sa astepti macar 30-60 secunde dupa ce ai ajuns cu masina in parcare inainte sa opresti motorul pentru a permite scaderea temperaturii motorului;
3. sa folosesti doar uleiul recomandat de producator si fara aditivi minune care teoretic prelungesc viata motorului.
4. sa nu mergi niciodata subturat, sau daca traficul nu iti permite cum e in Bucuresti, cauta pe seara drumuri mai libere si mergi mai turat/sportiv cu viteza a 2-a si a 3-a.
5. nu tura motorul la relanti, motorul se simte bine cand e turat doar in sarcina.
Nu e complicat si sincer astept si eu un material despre turbine avand in vedere ca sunt tot mai multe TSI-uri si T-Jet-uri pe drumuri.
Bafta!
IT IS A CAR!!!
In rest, consider ca fiecare investitie trebuie protejata, asa ca orice sfat de bun simt este binevenit.
Cat zice legea din RO, pana la cati mm se poate merge cu ele ? Daca au martori de uzura se poate merge pana ii atingi pe astia ?
Vorbim aici strict de gumele de vara.
1.Problema unui motor turbo (stock) nu este motorul ci turbina, nu motorul trebuie sa se raceasca, ci turbina si Nu daca mergi in ambuteiaj trebuie sa ti motorul pornit inainte de oprire, in ambuteiaj nu se incalzeste turbina, turbina se incalzeste la regimuri inalte de turatie si atunci necesita racire inainte de oprire, ceea ce ste mai greu in ambuteiaj, iar motorul trebuie tinut pornit la oprire cand e turbina incinsa tocmai ca aceasta sa se raceasca in regim de ungere.
Si la aerul conditionat numai aberatii scoti, dogoarea motorului oricum ramana min 15 min dupa oprire, etc...
2.Poti sa mergi cu un motor turbo o viata lunga in turatii mici, nu trebuie scos pe nici un drum liber sa il turezi in a 2-a sau a 3-a :)))) ce aberatie.
In rest tu ai comentat mai normal.
intrati pe internet si forumuri de specialitate, vedeti cum functioneaza o turbina si dupa comentati, nu mai vb din pobesti aberante.
Daca nu ai avut ocazia sa simti cum pute atunci se formeaza acele bacterii... bucura-te! In ceea ce priveste caldura motorului, e logic faptul ca acesta are nevoie de un anumit timp pana se raceste. Daca motorul e oprit, nu mai circula gazele si se formeaza acel condens in urma caruia, cu timpul, se iau nastere acele bacterii. Apropos, de ce crezi tu ca este recomandata la fiecare doi ani dezinfectarea instalatiei de aclimatizare?
In ceea ce priveste turbo, ai descris problema corect, acelasi lucru l-am facut si eu in ceea ce priveste racirea. Daca citesti atent, am scris clar, turbo nu trebuie lasat sa se raceasca brusc, motiv pentru care motorul trebuie sa fie pornit. Nu am scris niciunde ca ar fi problema motorului. Intr-adevar, turbo se incinge la turatii mari, iti multumesc pentru corectura.
Pentru viitor te-as ruga sa alegi calea dialogului civilizat. Suntem europeni, ar trebui sa demonstram asta atat cu vorba, cat si cu fapta. Intram aici ca sa ne documentam, sa facem schimb de idei, nu sa ne purtam ca in codru. Multumesc anticipat.
S-a mai inventat un cuvant: INSEMNIFICATIV scris de gigi pe 15.05. 2009 la ora 12:45
Ai intrat in istorie.
E bine sa nu te pui cu prostii, ca au mintea odihnita. Bai gigi, chiar asa de odihnita?
rupe tu motorul sau fierbel ca plateste casco.......ce idiotenie