Recent, mai multe instituții de presă au preluat și interpretat în mod greșit un comunicat mai vechi al Registrului Auto Român, referitor la utilizarea anvelopelor all-season pe timp de iarnă, fără însă a cere un punct de vedere al R.A.R. Acest lucru a creat confuzie în rândul șoferilor.
Tocmai de aceea, instituția vine acum cu precizări și confirmă că anvelopele all-season pot fi utilizate pe timp de iarnă, cât timp au marcajele specifice acestui sezon.
"Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (Mud - norod și Snow - zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră," au transmis reprezentanții R.A.R.
"Atât timp cât posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu există sancțiuni," se mai arată în comunicatul oficial transmis de instituție.
via Registrul Auto Român
Deși este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania, anvelopele cu marcajul "Pisc cu fulg de nea" sunt cele care oferă performanțe superioare.
Dar, ca de obicei, românul vrea ieftin, mult și bun.
Ai incercat niste all season de la Continental, Goodyear, Nokian ? Eu am incercat, AllSeasonContact de la Continental, timp de 3 ierni, pe o compacta de 130 cp, si sunt mai mult decat bune, in orice conditii meteo.
Discuta si tu de Michelin CrossClimate+, Continental, BFGoodrich, Nokian cum a zis si vecinul de mai sus.. chiar si mid-level ca Barum, Debica si cate si mai cate, care sunt omologate si prezinta simbolul 3PMSF, tocmai ca all season implica si iarna. Iar iarna nu inseamna sa traversezi Bucegii pe la Vf Omu. N.a zis nimeni sa ti iei all.season daca esti cabanier pe Ceahlău, dar daca te fatai doar prin Bucuresti, esti un potential client pt astfel de anvelope. Ce performante superioare vrei? 3PMSF pe all-season iti ofera acea siguranta ca nu ti se fac lemn bocnă la temperaturi scazute si au un profil mai aderent decat cele de vara... dar tot de sofer tine totul in sezonul iarna. Poti sa ai Winter.ul winterelor pe masina, daca șofezi ca un tampit si iarna ca vara, nu te mai salveaza niciun pisc cu fulgi cu tot.
Aceste anvelope folosesc material compozit similar cu cel folosit la anvelopele strict de vara, adică la sub 7 grade scad aderența, dar au o suprafața de rulare imparțită in doua profiluri, de vara si de iarna. Mai nou s-a modificat compoziția, aceasta fiind mai sofisticată și mai complexă. Nu intru în aamănunte Dar și preșul este pe măsură. Felicitări, ești o excepție. Vorbesc serios. Dar eu ziceam de cei ce cumpăra sh. Din ălea de mai merg un sezon.
M-ai dat pe spate cu compacta de 130 cp...
P.S. Și nu vorbesc că am auzit un vecin. Având studii în chimie cred că-mi pot da cu părerea...
Compuși macromoleculari?
Discutiile astea ca o anvelopa de vara e mai buna vara decat un all-season sau ca mercedes e mai masina decat dacia si apa e uda sunt copilarii.
Romanul sta la bloc si e lenes, deci all-season pe Logan e cam tot ce-i trebuie.
All season au câteva dezavantaje:
- iarna au aderență inferioară anvelopelor de iarnă dedicate
- au durată de viață mai mică datorită uzurii mai mari în anotimpul cald
- prețul lor este mai mare față de anvelope dedicate pentru un sezon
Totuși avantajele utilizării de all season în firea lor sunt destule:
- aderență mai bună în sezonul cald, mai ales pe ploaie sau în afara asfaltului decât cele de vară
- nu necesită schimbări de la sezon la sezon și se evită astfel situațiile potențial periculoase în care ajung unii șoferi, de a merge vara cu anvelopele de iarnă sau pe frig cu cele de vară
Dar repet, vorbesc de anvelope noi în firea lor, în nici un caz la mâna a 2-a.
Pentru masini puternice sunt necesare anvelope dedicate, performante, care sa fie in stare sa suporte puterea pusa pe asfalt.
1. Daca vei cumpara anvelope de sezon (vara & iarna) acestea vor avea o nota de 8-9 si vor tine de regula astfel:
- cele de vara cca. 45-50.000 km sau 4-5-6 ani in functie de km parcursi si stilul de condus al soferului
- cele de iarna cca. 30-40.000 km sau 8-9-10 ani dupa criteriile de la cele de vara
2. Daca vei cumpara all seasons atunci acestea vor avea o nota de 7-8 si te vor tine cca. 4-5 ani in functie de aceleeasi criterii.
La acestea trebuie doar sa le rotesti fata/spate la 2/2,5 ani si poti utiliza un singur set de jante auto.
Eu am cumparat: DUNLOP si GOODYEAR si am fost foarte multumit de ele in utilizare.
Dupa DEBICA s.a. chiar s-a cunoscut diferenta calitativa dar si pretul a fost ...altul...
- In ceea ce priveste anvelopele de vara DUNLOP SP Sport 01 acestea aveau (din fisa tehnica) o aderenta de numai 25% in sezonul de iarna - deci PERICOL MAXIM pe sosele...!
Acum, nu știu cum or fi pe zăpadă noile Michelin CrossClimate că văd că li se face multă reclamă. Poate le-a testat cineva care le-a avut și le are și ne spune.
Și nici măcar nu aveam cine știe ce marcă, foloseam Debica Navigator 2, care mi s-au părut niște anvelope all season chiar OK, bune pe zăpadă și noroi cât timp profilul a avut adâncime și cu aderență bună și în celelalte condiții.
Însă cred că depinde foarte mult de amprentă și de adâncimea profilului aderența lor, mai ales pe zăpadă.
Pe asfalt uscat..alea de vara se descurca cel mai bine, dar nici alea all-seasons nu se descurca rau. Iar daca faci parte dintr-o categorie restransa de romani (aia care nu se cred mari chiloti pe sosele...printelesele soseleor etc)...nu o sa simta diferenta
Pe asfalt ud, dar vara...n-am simtit diferenta (doar vara trecuta, cand n-am mai schimbat cauciucurile de iarna...deh...pandemie...cand se simtea ca aveam cauciuri de iarna
Iarna, pe zapada cauciucurile de iarna s-au descurcat cel mai bine, daca nu era zapada multa...si alea all-season se descurcau ok.
Concluzia mea a fost relativ simpla:
mergi la munte? Prin zapada? Iarna pune cauciucuri de iarna, si vara de vara
Stai la campie, cu ierni usoare (gen iernile din vest)...nu merita investitia in cauciucuri de iarna/vara. Alea all season isi fac treaba excelent. doar cu amendamentul, alea all-seasons nu tineau asa de mult, adica la 2 ani trebuia sa le schimb (50-60.000 km). Chiar daca profilul nu se uza (aka vorba romaneasca, mai avea carne pe ele)...incepeau sa fie usor alunecoase (ultimele au fost ceva continental...nu mai stiu modelul)