POVEŞTI AUTO: Testul Elanului

de Dragoș Băltățeanu
Luni, 26.11.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Testul Elanului - sau manevra de evitare a unui obstacol la viteză de şosea - a fost subiect de controversă în industria auto. Este motivul generalizării ESP-ului pe modelele noi şi unul dintre testele care generează întotdeauna discuţii aprinse între presă şi producătorii de maşini.

Cu toţii am auzit măcar o dată de Testul Elanului. O denumire ciudată la prima vedere, care nu pare să aibă legătură cu industria auto. Şi totuşi, Testul Elanului - denumirea dată in corpore de industria auto manevrei de evitare la viteză mare a unui obstacol static - este parte a testării fiecărei maşini noi, este unul dintre testele de mare importanţă în cadrul EuroNCAP şi stă la baza introducerii sistemului ESP în standard pe fiecare maşină nouă vândută în Europa. De ce este atât de important şi, mai ales, de ce se numeşte aşa?

SUEDEZII ŞI ANIMALELE SĂLBATICE

Testul Elanului a fost inventat în Suedia de revista Teknikens Varld (Lumea Tehnicii), însă suedezii nu l-au numit astfel până în 1997, anul popularizării sale în masă. Pentru ei, numele original era Testul Manevrei Evazive sau, în suedeză, "Undanmanöverprov". 

Originea acestui test - inventat de jurnalişti, dar popularizat de Volvo şi de Saab, principalele mărci auto scandinave - stă în situaţiile-limită cu care se întâlnesc şoferii din această zonă pe drumurile care traversează zone sălbatice şi pe care animalele de pădure reprezintă prezenţe obişnuite. Altfel spus, testele de acest tip au apărut pentru ca producătorii scandinavi să fie siguri că un suedez care se întâlneşte la 80 km/h cu un porc mistreţ, o vulpe arctică sau un elan are o maşină care îi permite să evite obstacolul inedit. Astfel, manevra de a fanda brusc maşina şi de a reveni apoi pe banda de rulare a devenit un test obligatoriu pentru automobilele vândute în Suedia. 

INCIDENTUL MERCEDES

Până în 1997, acest test a fost cvasinecunoscut în lume, suedezii păstrând în interior rezultatele acestuia, generalizat după anii '90 pe toate mărcile şi pe toate modelele vândute în Suedia. Dar un incident avea să atragă atenţia întregii industrii auto asupra acestui tip de testare şi să-i genereze acestuia un nou "nume de botez". 

Testul a devenit celebru în întreaga lume în 1997, când jurnalistul Robert Collin de la revista Teknikens Varld a "reuşit" să răstoarne un Mercedes-Benz A-Klasse în timpul manevrei de evitare a obstacolului. Mercedes avea să răspundă imediat prin dotarea în serie a modelului A-Klasse cu ESP (Electronic Stability Program).

Acest incident avea să ducă la popularizarea sistemului ESP, tot mai mulţi constructori începând să introducă acest sistem pe lista dotărilor de serie. La 15 ani după acel moment, Uniunea Europeană a impus prezenţa sistemului ESP în dotarea fiecărui model vândut pe teritoriul Bătrânului Continent. Denumirea "Testul Elanului" a fost folosită chiar de Robert Collin în timpul unui interviu pentru ziarul german Süddeutsche Zeitung (explicaţia testului a fost utilizată ca o ilustrare a evitării unui elan de către un şofer) şi a fost rapid adoptată în lumea întreagă. Chiar şi de către suedezi. 

POPULARIZAREA TESTULUI ELANULUI

Testul Elanului ("Moose Test" sau "Elk Test" în engleză, "Älgtest" în suedeză) a devenit între timp sinonim cu "Testul ESP-ului" şi este o probă ale cărei rezultate sunt privite foarte serios de industria auto. Atât de serios, încât Testul Elanului este parte componentă a grilei de notare a fiecărui model testat de cele mai importante organizaţii de siguranţă rutieră din lume. În versiunea oficială, manevra constă în fandare rapidă şi revenirea pe banda de rulare la viteze de 70-80 km/h. Testul are loc pe suprafaţă uscată, iar zona de evitare este simulată prin conuri din cauciuc. 


Testul elanului a fost preluat de numeroase organizaţii importante, precum ADAC (Germania), şi de către publicaţii auto. Chiar şi constructorii îl folosesc pentru testarea automobilelor înainte de începerea producţiei de serie. Folosirea pe scară largă a sistemului ESP a limitat numărul de modele care au probleme la acest de test de evitare a obstacolului.

DACIA ŞI PROBLEMELE DE LA TESTUL ELANULUI

Dacia a avut o serie de probleme cu acest test. Prima generaţie a modelului Logan avea să pice testul organizat de germanii de la ADAC, dar în urma investigaţilor ulterioare s-a constatat că anvelopele erau uzate peste măsură, în urma testărilor intensive. Testul a fost recreat şi la noi în ţară, Logan trecând proba fără probleme.

Duster a fost şi el pus la încercare de către o publicaţie olandeză în 2010 şi a trecut la limită testul. Era vorba de un Duster 4x2, iar AICI poate fi văzută ştirea pe care Automarket a publicat-o atunci.

Urmareste Automarket

NUME MARI CARE AU PICAT TESTUL

Prin furcile caudine ale acestui test au mai încercat să treacă şi modele precum Citroen Nemo, Renault Kangoo, Toyota Hilux sau Jeep Grand Cherokee. Toate aceste automobile au picat testul şi au generat apoi valuri de reacţii din partea constructorilor şi a presei. Constructorii neagă de cele mai multe ori că maşina are o problmă şi dau vina pe cei care au efectuat testul, acuzându-i că alterează condiţiile şi că rezultatele nu sunt, astfel, reprezentative.

În cazul modelului Jeep, grupul Chrysler a dat ulterior un comunicat de presă prin care se arăta că testul a fost reprodus şi maşina s-a comportat absolut normal. Conform americanilor, reacţia automobilului testat de către publicaţia suedeză s-ar fi datorat faptului ca acesta a fost supraîncărcat.

În cazul lui Citroen Nemo, modelul testat de germanii de la ADAC nu era echipat cu ESP. În cadrul aceluiaşi test au fost puse la încercare şi modelele similare de la Fiat şi Peugeot, dar ambele erau echipate cu ESP şi au trecut testul fără probleme. 

Tot în cadrul unui test ADAC din 2008, Renault Kangoo a ratat acest test, dar nu într-un mod la fel de dramatic ca Citroen Nemo.

Toyota Hilux a avut şi ea probleme în a negocia acest test.

Iar în final, tot Toyota ne descreţeşte frunţile luând peste picior acest test folosind modelul GT86. De menţionat că nu este un clip video oficial.

Comentarii (14)

  • Primele tentative de a verifica pe pista stabilitatea masinilor la manevre bruste efectuate in regim de viteza i-au apartinut lui Chevrolet in anii '50, gratie echipei de teste conduse de Joie Chitwood. Este drept, n-a folosit obstacole in mod voluntar, dar, pentru orice sofer iscusit, nu numai abilitatea de a-ti crea anumite automatisme in caz de pericol te salveaza, ci si sangele rece de care dai dovada din fire, ceea ce nu poate fi educat; trebuie doar sa te nasti asa......Insa, in conditiile hipertehnologice de acum, cand computerul tinde sa preia toate functiile si comenzile esentiale, inclusiv in materie de siguranta rutiera, creierului uman inducandu-i-se ideea improprie de confort pasiv si securitate non-participativa, sangele rece nu-ti poate ajuta decat eventual vara, pe canicula :D
    25 8
  • Gia_LAT
    E o gaselnita si ESPul asta. De 300 de euro cat costa sistemul ma distrez cu baietii ca la noi NU EXISTA ELANI. Unde dracu traiesc ma nemtii si suedezii astia de au animale pe sosea. Poate ca nu stiu sa isi puie garduri ca la noi de mult sunt. Penibil test ca si cei ce nu stiu sa conduca bine. Si oricum daca omori pe cineva din asa accident iei cu suspendare ca doar nu ai facut-o voluntar. Eu sa fiu sanatos ma...
    6 64
  • Stai linistit k si la noi p strazi sunt cai liberi, caini haite, oi, capre.... suntem o tzara cu multe sate si comune aruncate aiurea si in primu rand gropile, craterele , gropile asfaltate d toti idiotii care in loc sa niveleze klumea lasa gogosi p asfalt, si kiar asfaltu nou pus aiurea in valuri si s formeaza baltzi p care s produce acvaplanarea... Deci dak tii la sigurantza ta si a familiei cumperi toate sistemele d sigurantza dn dotarea constructorului d la care cumperi o masina.
    20 1
  • ESP e bun si la negocierea curbelor mai stranse la 80-110 km/h (bineinteles nu e vorba de ace de par) nu numai la slalom printre jaloane. Ca sa nu mai zic iarna pe gheata cand cu o masina fara poti face cel putin 180 daca pui frana brusc si tragi de volan.
    12 1
  • Octavian
    @GIA_LAT - am mai vazut posturi de-ale tale si in alta parte si am crezut ca iti place sa glumesti....dar observ ca tu chiar vorbesti serios :))
    13 1
  • @andy - ESP este bun cata vreme fortele ce actioneaza asupra masinii sunt in zona de valori ce pot fi corectate de ESP - trebuie avut in vedere ca ESP nu este o sina de tren care te ghideaza fix pe unde intorci volanul si ca, avand o viteza prea mare, vei pierde de sub control masina indiferent de interventia ESP. Nu te poti juca cu inertia ;)
    24 0
  • BaditzaEx
    deci la cat costa Duster si la cum s-a purtat la acest test, merita maxime Felicitari prin comparatie cu Jeep, Toyaka si altii cu pedigree si preturi chiar duble sau mai bine :))
    de Logan, ce sa mai zic ...ca s-a purtat si mai bine , dar asta suntem noi romanii uneori < CAPRA MOARE DE RAIE DAR TINE COADA SUS >
    9 5
  • glumind un pic la noi testul ar trebui numit : "Testul Turmei". De ce? Pt ca daca ai avut "norocul" sa eviti un caine , oaie , vaca , etc, sigur mai in fata la cativa metri apare si turma intreaga manata cu strajnicie de 1, 2, ciobanasi neaosi care au atarnat la brau un pet de 2 l cu licori "racoritoare" ;-)
    5 0
  • @unckle ai dreptate dar in unele cazuri poate face diferenta intre viata si moare, este bine sa nu folosesti ESP, poate sa-ti intre odata in viata si atunci sa conteze, eu de exemplu am patit intr-o toamna cand intr-o depresiune era promoroaca pe sosea, am facut 3 S-uri, nu am ESP, si aveam 60-65 km/h, mai eram si pe un pod, am avut bafta ca nu a venit nimeni pe contrasens, daca aveam ESP tot intram pe contrases dar o singura data nu de 3 ori.
    6 2
  • Alecu_Ruso
    E numai bun de liniute Jeep-ul Grand Cherokee.
    2 8
  • deci am retinut: jeepul e varza, la fel si hilux, duster, toate dubitele si sa nu cumperi gt86 ca nu le pasa de siguranta ta.
    8 1
  • E cel mai tampit test pe care l-am vazut!! Jeep G.Cherokee si Hilux sunt masini inalte si grele,e normal sa se comporte asa cand virezi brusc la acea viteza.Suedezii sunt cam incuiati.
    2 13
  • kumite
    Credeam ca suedezii sunt mai gentlemen.Aceleasi cauciucuri dar masini diferite?Cand stii ca esti pe niste drumuri cu elani,nu-ti activezi suspensia pe aer.Suspensia asta este pt.comfort,pt drumuri in linii drepte.Iar la cat de greu este Grand Cherokee,eu cred ca s-a comportat extraordinar de bine.Iar finalul filmuletului,este chiar penibil."Nu cumpara jeep,daca mai vrei sa ai familie".Patetic!Sau poate ca au inceput suedezii de rand sa prefere Jeep in loc de Volvo?
    0 7
  • Suspensia si centrul de greutate fac diferenta. Daia se rastoarna....ca de late sunt late....ampatament au mare....
    7 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru