POVEŞTI AUTO: Rudolf Uhlenhaut - inginerul-pilot, părintele lui Mercedes-Benz SL

de Dragoș Băltățeanu
Joi, 16.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Rudolf Uhlenhaut este nume important în istoria mărcii Mercedes-Benz. El este cel care s-a ocupat de dezvoltarea unor modele emblematice ca performantul SL, dar şi de divizia motorsport a companiei.

Uhlenhaut era deosebit, unul dintr-un milion!

Manfred von Brauchitsch
Pilot de curse
În 2012, cel mai vechi exemplar SL, un 300 SL, a fost restaurat la centrul Mercedes-Benz Classic din Fellbach. În acel moment, undeva în lumea spiritelor, un anume Rudolf Uhlenhaut zâmbea.

Inginerul născut la Londra este jumătate englez, jumătate german şi e considerat părintele spiritual al modelului SL, dar şi al Săgeţilor Argintii Mercedes-Benz. El este cel responsabil de succesul germanilor în motorsport între 1930 şi 1950. Secretul reuşitelor sale? Uhlenhaut nu îşi dezvolta ideiile pe planşetă, ci le aplica direct în practică. Era un pilot pasionat "simţea" foarte bine automobilele. De altfel, această pasiune a făcut ca acesta să devină cunoscut drept "inginerul pilot". Ca exerciţiu de imaginaţie, să ne închipuim că Adrian Newey tocmai a făcut câteva modificări aerodinamice monopostului Red Bull şi apoi se urcă la volan şi testează maşina, reuşind un timp mai bun decât cel obţinut de Sebastian Vettel. Asta se întâmpla la Mercedes în cei 20 de ani cât Rudolf Uhlenhaut s-a ocupat de echipa de curse a producătorului german.

Inginerul care-şi testează singur maşinile

Rudolf Uhlenhaut pe circuit. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

Rudolf Uhlenhaut s-a născut la Londra pe 15 iulie 1906 la Londra. Mama era o englezoaică cu ştaif, iar tatăl său, german, lucra la filiala britanică a Deutsche Bank, astfel că micul Rudolf avea să primească o educaţie englezească până la vârsta de 8 ani. Avea să se mute apoi cu familia la Bruxelles şi apoi la Bremen. Pasionat de schi, a plecat ulterior înspre sudul Germaniei, stabilindu-se la Munchen pentru a-şi continua studiile. 

În 1931 s-a alăturat companiei Daimler-Benz la Stuttgart, unde şi-a început cariera în departamentul de cercetare şi dezvoltare. După doar cinci ani, Uhlenhaut avea să fie numit şeful departamentului sportiv. Misiunea sa era să aducă modelele implicate în competiţii pe drumul către succes şi a făcut acest lucru aşa cum ştia el mai bine: la volan. A parcurs mii de kilometri pentru a înţelege maşinile şi a îşi da seama ce nu este în regulă.

Uhlenhaut avea un talent deosebit de a analiza comportamentul unui automobil după ce îl conducea şi putea stabili rapid ce trebuie modificat. Primul său proiect a fost îmbunătăţirea modelului W25 şi dezvoltarea unui succesor. În ciuda eforturilor depuse, W25 s-a dovedit doar parţial performant, însă succesorul acestui model, W125, avea să fie un automobil de curse superior concurenţei şi îi permitea lui Rudolf Caracciola să devină campion european în 1937.

Uhlenhaut (primul din stânga) alături de Manfred von Brauchitsch, Rudolf Caracciola, Richard Seaman, directorul Max Sailer şi managerul Alfred Neubauer. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

Uhlenhaut avea să dezvolte apoi modelul W154, echipat cu motor cu 12 cilindri, care avea să domine sezoanele 1938 şi 1939.

Războiul avea să pună un sfârşit brusc sportului auto şi implicării Mercedes în acest domeniu, iar germanii au putut construi un nou automobil de curse performant abia după terminarea confruntărilor armate. Rudolf Uhlenhaut avea să se întoarcă la treabă în 1949, ca şef al departamentului de testare pentru maşinile de stradă, dar pe 15 iunie 1951 a fost din nou numit şef al echipei de curse.

Uhlenhault la volanul săgeţii argintii W154 în 1938. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

Părintele lui SL

Urmareste Automarket
După al doilea Război Mondial, inginerul german avea să fie contactat de un ofiţer britanic. Acesta îl cunoştea pe Uhlenhaut de multă vreme şi vroia ca talentatul inginer să îi construiască o maşină sport. Uhlenhaut a avut ideea unui cadru metalic asamblat din segmente tubulare triughiulare îmbinate doar prin presiune şi tensionare. Acest concept i-a permis să produca un automobil extrem de uşor dar care era şi foarte rigid în acelaşi timp.

Ulterior, Uhlenhaut avea să folosească acelaşi concept pentru două modele Mercedes-Benz: 300 Berlină (W186 Adenauer Mercedes) şi legendarul 300 SL (W194). Acesta din urmă avea să se nască iniţial doar ca maşină de curse. Abrevierea SL însemna Super Leicht (Foarte Uşor), iar portierele tip gullwing şi structura supra uşoară au fost opera lui Rudolf Uhlenhaut.

Structura tubulară uşoară şi rigidă dezvoltată de Uhlenhaut. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

SL-ul lui de curse dezvoltat de Uhlenhaut avea să se dovedească extrem de performant încă de la început. În primele cinci curse avea să obţină patru victorii. În sezonul 1952, Mercedes-Benz 300 SL cu motor aspirat era net superior modelelor rivale din lumea curselor, însă nimeni nu se gândise că acest model poate fi utilizat şi pe stradă, în viaţa de zi cu zi. Asta până în momentul în care Maximilian Hoffman, distribuitorul Mercedes în Statele Unite, a reuşit să convingă adunarea generală să producă acest model şi în variantă de serie. Astfel s-au născut Mercedes-Benz 300 SL (W198) şi versiunea decapotabilă 190 SL (W121), care aveau să fie prezentate publicului american la Salonul Auto de la New York din 1954. Iar restul este istorie.

Clasicul SL avea să devină un icon al industriei şi avea să fie votat Maşina Secolului în 1999.

SL-ul de serie era echipat cu primul motor cu aprindere în patru timpi şi injecţie directă de benzină. Acest lucru îi permitea să dezvolte 215 CP. Iar un detaliu interesat este faptul că portierele de tip fluture nu era un artificiu de design, ci o necesitate: structura cadrului pe care era montată caroseria avea laturile ridicate, ceea ce făcea imposibilă montarea portierelor convenţionale.

Celelalte proiecte semnate Uhlenhaut

Maşina de companie folosită de Uhlenhaut: un 300 SLR prototip. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

Uhlenhaut era un inginer extrem de capabil şi talentat însă îi trata pe toţi ca pe partenerii săi, fără nicio urmă de aroganţă.

Dr. Hans Liebold
Project Leader C111
După ce Mercedes-Benz s-a retras din lumea sporturilor cu motor, în 1955, Rudolf Uhlenhaut avea să-şi dedice tot talentul către dezvoltarea şi perfecţionarea automobilor de stradă. A reglat şi pus la punct suspensia tuturor generaţiilor modelului SL până în 1971 şi a fost responsabil pentru dezvoltarea tuturor modelelor mărcii, inclusiv a noului S-Klasse din 1972. Mai mult, Uhlenhaut a avut o mare influenţă şi asupra altui model legendar din istoria Mercedes, 230 SL Pagoda.

Ultimul proiect în care a fost implicat a fost dezvoltatea motorului rotativ folosit de modelul concept Mercedes-Benz C111. Iar în tot acest timp, maşina sa de companie a fost un prototip. Un coupe cu "aripi" bazat pe modelul de curse 300 SLR. Avea să rămână în istorie drept coupe-ul "Uhlenhaut".

S-a retras din viaţa de inginer în 1972 şi ne-a părăsit pe 8 mai 1989 la vârsta de 83 de ani. Inginerul avea să fie regretat de tot staff-ul Mercedes, fiind un om cu calităţi personale impresionante. În ciuda talentului său, nu a fost niciodată arogant, tratându-şi mereu subordonaţii ca egali. Un amănunt colorat: în ciuda pasiunii sale pentru automobile, Rudolf Uhlenhaut nu a deţinut nici o maşină ca proprietate personală. 

Rudolf Uhlenhaut alături de fiul său, Roger, pe pista de la Monza în 1955. Foto: Arhiva Mercedes-Benz

Mai rapid decât Fangio

O faimoasă anecdotă din 1955 descrie talentul său de pilot. După teste intensive pe Nurburgring, celebrul pilot Juan Manuel Fangio revine la boxe şi spune că maşina nu este reglată corespunzător. Uhlenhaut se ridică de la masă, după un prânz copios, fiind îmbrăcat în costum şi cravată. Se urcă în maşina de curse pilotată de Fangio şi, după câteva tururi de circuit, timpul înregistrat de german este cu trei secunde mai bun decât cel înregistrat de Fangio. 

Comentarii (15)

  • Dacia Plant
    @Automarket: Pe cand mai prezentati istoria unei masini de cand a aparut pana in prezent ? Este foarte interesant si parca ati promis ca o sa incercati sa faceti mai multe astfel de articole. Ma asteptam acuma sa faceti povestea SL-ului de la origini si pana in prezent.
    7 1
  • @Dacia Plant, articolul este despre Rudolf Uhlenhaut, nu despre SL. Si mie mi-ar place un astfel de articol, dar nu era locul lui aici.

    @Blower0, poate iti spune ceva citatul din articol: "Uhlenhaut era un inginer extrem de capabil şi talentat însă îi trata pe toţi ca pe partenerii săi, fără nicio urmă de aroganţă".

    De ce? Pentru ca cu cat stii mai multe, cu atat iti dai seama cat de putine cunosti. Iar asta nu poate duce decat la umilinta. Si la a-ti vedea lungul nasului. Cu timpul o sa-ti dai seama ca nu esti decat o furnica pe pamantul asta si ori cu tine ori fara tine, la fel se invarte lumea. Pana una alta, spor la invatatura.
    12 4
  • @zarnesteanu : nu eu, sau tu sau oricine, PAMÎNTUL E UN PUCT in Univers. De mine nici nu mai zic - e clar ca buna ziua. Ori cu mine la moment, ori fara mine, ori cu tine, ori fara tine, se învîrte lumea.
    Exact: cu cit mai multe stii cu atit iti dai seama ca nu stii multe. E ca efectul "sferei in extindere". Sfera se largeste, adica isi mareste volumul, dar in acelasi timp isi mareste si suprafata - care contacteaza cu domeniu exterior - adica cu necunoscutul.
    Sunt de acord!
    10 0
  • @Blower0,vezi ca se poate sa fii si rezonabil.Nu crezi ca se poate avea un dialog ca de la egal la egal? Eu sunt convins ca se poate.Toti vom avea de castigat.Toate lucrurile ca lumea se realizeaza cu modestie din parte partilor.Esti de accord cu mine? S-auzim numai de bine!
    9 3
  • @Lache , de acord.Toate lucrurile pot fi rezolvate , doar ca depinde de oameni, de cum inteleg ei lucrurile, de modul lor de gindite, si gradul de informare.
    5 0
  • Lache si frecangeanu din Freca
    Citesc de foarte mult timp comentariile voastre ca si utilizatori, si trebuie sa recunosc un lucu. Un om citeste un comentariu fundamentat si cultural si pot sa spun ca sunt nu pertinente ci ''pertinent'' de indoielnice . Ati ghicit....vai de capul vostru.
    kumite ai ? Una si aceeasi persoana cu Lache. Zarnesteanu alias MNTSN, si alte pocitanii de nick-uri scrise la plictiseala. Si ar mai fi ceva 100 de ani ? Serios ? AAA , am inteles ai cultura care o are un om de 100 ani, adica ZERO. Si cum te cheama ma pe tine zi-mi si mie ? Cum pui tu intrebari de doi bani userului @Blower0 pot pune si eu ? Cum te chema bai ?Salam Alecu cap de miel ? Zii bai ţâş-bâşt , cum te cheama ? Vreau sa facem cunostiinta . Ce tigari ai mai fumat ?Bai smochina fiarta, mai lauzi DSG-urile ( Draconicele Schimbatoare Germane ? )

    Lache, tu ce-i cu tine aici puiut ? Te-ai trezit dupa sticla de palinca ? Lucian Nicolae parca te chema nu ? Salam Alecu cap de miel de saluta (zarnesteanu) .

    Acum sa mai fac niste precizari : Cred ca ati depasit programul de luat medicamente, mai reglatil putin.
    4 3
  • @Blower, In afara de familia mea si cativa prieteni apropiati, nu cred ca cineva si-ar aminti mai mult de 3-4 luni ca am fost si eu pe pamantul asta. La lucru suntem "inlocuibili" (replaceable) mai repede si mai usor decat ne imaginam, oricata stiinta, experienta si cunostinte am avea. Mai ales in ziua de azi, indiferent de domeniiu.
    1 1
  • Inlocuibili, depinde.
    1 2
  • Atata timp cat ne facem munca cum trebuie,suntem OK. Ne platesc cum trebuie .Daca ceva nu ne mai convine,si vrem sa plecam in alta parte,nici macar nu ne intreaba daca se poate face ca sa nu plecam.Nu-i intereseaza sa-si pastreze oamenii calificati.Chiar daca au cheltuit cu training-ul nostru. Prefera sa scape de un bun profesionist,pt.ca vor angaja altii 2 "tehnicieni" care vor primi salariul celui plecat. 2 pe un salariu.
    4 1
  • Tacerea este singurul raspuns logic pe care il poti da unui prost!
    5 2
  • Daca esti un specialist foarte bun. Faci treaba buna, te pot inlocui doar daca cineva are de cistigat mult din asta. Sa zicem ca cineva primeste 100000€ daca te da afara de la serviciu. Nu poți inlocui chiar așa ușor.
    Referitor la ultima fraza:
    Adica cine-i prostu ? Cuvintul "prost" este iarasi relativ. Fiecare il intelege diferit. El se foloseste in raport cu cineva. Fi-i mai concret.
    2 1
  • Cine e prostul? Nici macar o secunda sa nu te gandesti ca m-am referit la tine.Daca ai avea state mai vechi pe aici,ai sti exact cine este prostul.
    Iti dau un exemplu.Am lucrat la un dealer auto cu un englez.Master technician la Chrysler.Experiente de peste 30 de ani .A lucrat si pt.familia imperiala in Arabia Saudita.Cei de la Chrysler USA le-au spus sefilor nostril sa aiba grija de omul asta,pt.ca este singurul master technician in Pacificul de sud.Omul a plecat in alta parte fara sa fie intrebat nimic,fara sa incerce sa-l faca sa se razgandeasca.Ca urmare,in 3 luni de zile,au trebuit sa renunte la Dodge ,Chrysler si Jeep. Nu au gasit inlocuitor pt.postul sau.Au pierdut o adevarata mina de aur.Pe timpul crizei,dealerul a supravietuit din vanzarile de Chrysler,nu din vanzarile Subaru,suzuki sau Isuzu.
    3 3
  • @Blower ... nu cred ca @Lache s-a referit la tine in mesajul la care faci referire ...

    drumuri bune sa ai !
    2 3
  • @Lache.
    Eu imi pare ca am zis :" Prost - este un termen relativ". In primul rind este inteles diferit de fiecare om. In al 2-lea , daca e relativ , atunci e fața de cineva, in raport cu cineva. Da-mi te rog definitia ta a cuvintului "prost"! Daca tu spui ca eu sunt prost , și mare treaba, zi in continuare, ești regele galaxiei ca sa-mi pese ? Mai ales ca o spui fara argumentare. Ca și tine pot liber sa spun:" Băi Lache, ai un nume de cîine, ești un prost, nu faci nici cît o ceapa degerata, vai de steaua ta, ești un descreierat....." - e foarte usor. Deschizi gura/apesi pe taste și ies sunetele/caracterele. Asa poate oricine. Mai mult ca atat. Pot inca sa spun ca sunt cel mai destept om din lume. De spus toti pot spune.

    Mai multă gindire critică/analitică , mai multă logică, și mai puține vorbe care nu au o "pondere" , și care vorbesc despre modul tau afectat de deducție, de gîndire, de procesare a informatiei. Sau nu ți-ai dat seama: atata timp cit ai vorbit civilizat, așa am facut și eu. Vorbești "pe ici , pe colo". Bă , zi concret ce te doare/deranjeaza! Ce tot vorbești p-aici ca să vorbești. Parca ești o femeie care nu se decide "sa-și ia rochia asta, sa pă cealalta". Neuronii tăi zboară și nu pot transmite un mesaj concret. Tot pe acest site, la o alta știre tot asa te-am intrebat. Acum e a 2-a oara, deci am senzatia asta de 2 ori.
    Masoara de 10 ori, și vezi, poate nici nu trebuie de tăiat, preastimata dumneavoastra alteță, DEȘTEAPTĂ. Repet: Un om, poate sa spuna ca Relativitatea lui Einstein și transformarile lui Lorentz sau fizica cuantica sunt o prostie exact așa cum sunt și cei care au "inventat-o". Pot face o paralela intre acel om și tine.
    1 2
  • Vad ca nu mi-a aparut comentariul.Scriu din nou.Am inceput sa citesc comentariul tau.Cand am ajuns la "daca tu spui ca eu sunt prost..." ,efectiv m-am oprit din citit.Nu am mai continuat.Ti-am spus si eu si @mip ca nu e vorba despre tine.Sorry,daca tu continui sa crezi treaba asta. Uita-te la ce si cum a scris ala. Ala cu lache si frecangeanu din freca.Comentariul meu I s-a adresat lui.A fost ultimul lucru pe care i l-am spus. Nu inteleg de ce ai sarit asa de tare la mine.De unde si pana unde ai ajuns la concluzia asta,chiar si dupa ce ti-am spus clar ca nu m-am referit la tine.Nici macar nu m-am gandit ,macar o fractiune de secunda,la tine cand am spus treaba aia cu raspunsul logic .Sper ca am clarificat inca o data cine e prostul.
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru