Când ne gândim la începuturile automobilului, ne vin în minte nume precum Henry Ford sau Karl Benz. Iar atunci când vine vorba de primul automobil fabricat în serie mare, toată lumea se gândeşte automat la Ford Model T. Maşina lui Henry Ford a pus America pe roţi şi este primul automobil produs pe o bandă de asamblare rulantă. Dar Model T a intrat în producţie abia în 1908.
Cine şi-l mai aduce aminte pe Ransom Eli Olds? În America deja existau numeroase mărci în primul deceniu al secolului trecut, iar prima care a fabricat un automobil în serie mare a fost marca înfinţată de Olds. Maşinile sale purtau numele Oldsmobile, o denumire care a rămas timp de peste 100 de ani în istoria americană a automobilului. Trecută în familia General Motors, marca a fost închisă în 2004, când GM şi-a restructurat complet businessul.
Istoria
Oldsmobile a luat fiinţă în 1897, sub bagheta lui Ransom Eli Olds, unul din pionierii automobilului în America. Olds a construit primul vehicul propulsat prin puterea aburului în 1894, iar primul automobil cu motor pe benzină a venit în 1896. Pe 21 august 1897, Olds punea bazele companiei Olds Motor Vehicle Company în Lansing, Michigan. Doi ani mai târziu, compania sa era cumpărată de un magnat al cherestelei, care îi schimbă numele în Olds Motor Works. Sediul se mută la Detroit, iar până în 1901 existau deja 11 prototipuri gata de producţie.
Olds crease modele propulsate electric, cu abur şi cu benzină, urmând să decidă pe care să îl producă în serie.
În 9 martie 1901, uzina Olds Motor Works a ars însă până la temelii şi un singur model avea să supravieţuiască focului. Acesta se numea Curved Dash, iar Ransom Olds nu avea altă soluţie decât să înceapă producţia de serie a micului automobil.Olds avea să spună ulterior că incendiul l-a ajutat să aleagă modelul care va fi produs, însă alţii spun că decizia era deja luată, modelul Curved Dash având deja 300 de comenzi chiar înainte ca incendiul să aibă loc. Un Oldsmobile Curved Dash costa 650 dolari în 1901, echivalentul a 18.500 dolari din vremurile noastre. Maşina intra în producţie de serie şi avea să se bucure de succes: erau construite 425 de exemplare în 1901, 2.500 în 1902 şi 4.000 în 1904. În total au fost asamblate 19.000 unităţi. Oldsmobile Curved Dash devenea astfel prima maşină populară fabricată în serie mare, cu şase ani înainte de Ford Model T.
Ransom Eli Olds
După ce a pus bazele automobilismului în America şi a deschis apetitul americanilor pentru automobile, Ransom E. Olds a fost prins în diferenţe de opinie cu fiul noului proprietar al companiei care îi purta numele. A decis să părăsească compania Olds Motor Works în 1904, americanul urmând să pună bazele unei alte mărci auto, denumită de această dată cu iniţialele sale: REO Motor Car Company. Compania avea să se bucure de un succes moderat până la începutul celui de-al doilea Război Mondial, dar ulterior a intrat în probleme financiare. Ransom Eli Olds a murit în 1950.
Cei mai multi dintre noi, cei care avem cateva notiuni general de istorie a evolutiei automobilului, stiu ca inaintea lui Ford T au existat si alte modele produse in serie. Spre exemplu Renault AG 1 a intrat in productie in 1905, iar in preajma primului razboi mondial, in Paris exista o adevarata flota de taxiuri compusa din masini de acest tip, flota de taxiuri care, asa de dragul istoriei automobilului, trebuie spus ca a reprezentat un sprijin enorm pentru armata franceza in preajma nataliei de la marna. Ca sugestie, poate n-ar strica sa prezentati si acest autovehicul minunat.
Desi prima masina produsa in serie nu a fost produsa de Ford, ceea ce a adus nou Henri Ford este linia de fabricatie, element care a imbunatatit productia de serie.
O tempora! Acest articol a reusit sa ma mahneasca...Curved Dash s-a mai remarcat ca fiind prima masina din istorie care a folosit vitezometrul (unul mecanic, evident). Daca mai punem la socoteala si celelalte premiere de prim rang ale acestei marci-martir (prima transmisie full-automata si etalonul all-time in bransa --- Hydramatic,1939 / conceptul de muscle-car --- modelul 88, 1949 / primul turbocompresor pentru autoturisme --- Cutlass F-85 Jetfire Turbo Rocket, 1962), sentimentul de amaraciune se acutizeaza...
Din pacate, n-am fost prezent nici la centenarul lui Buick, nici la cel al lui Oldsmobile, dar nu consider firmele mai importante decat fondatorii lor, asa ca, cu voia lui Dumnezeu, sper sa particip la ambele comemorari de un secol ale celor doi uriasi pionieri ai automobilului (2029, respectiv 2050).
"Au prezentul nu ni-i mare? N-o sa-mi dea ce o sa cer?" (Eminescu). Ce au invatat, concret, actualii "conducatori" ai corporatiei-fanion a lumii auto din lectiile perpetuu vibrante ale trecutului? Si un pusti de la cresa intelege exact ce anume: zero dublu barat!!! Expozitiile Futurama sau Motorama le releva ceva? Sau puzderia de clipuri multieducative realizate de GM intre anii '30 si '70? Dar ce delirez eu aici?! Jighimelele de acum nu sunt, in esenta, General Motors Corporation (GM)--- (re)nume de care se folosesc pe nedrept, abuziv, chiar imoral --- ci oblojitii lui Obama, adica Motors Liquidation Company (MLC), forma de reorganizare aparuta in urma socului "too big to fail" din 2009.
Ce s-o mai lungim? Agonie prelungita egal moarte sigura. Cum pilduitor afirma un utilizator AM acum cativa ani, masini "bune" sau "proaste" reprezinta doar un eufemism; tot ce conteaza este sa vinzi "pe banda rulanta", rapid, nonstop, in orice conditii de calitate (nu-i bai, pot fi si carute cu coviltir in showroom-uri --- atata timp cat acestea poarta siglele "potrivite", adica "la ordinea zilei"...dati navala peste ele, fratilor!), astfel incat sa-si umfle gusile (desigur, fara nicio utilitate pentru masele populare) patronii si protectorii lor politici...
Concluzia nu lasa loc de echivoc: idiotii vor intra in Imparatia Cerurilor inaintea lacomilor, ascultati ce va spun aici!