Fellbach, Germania. O zi de martie cu câţiva nori pe cer. Pe un drum secundar înaintează unul dintre cele fascinante modele clasice din istoria Mercedes-Benz: 540 Kompressor. Când compresorul intră în acţiune, privirea pasagerei de 86 de ani se luminează. A auzit ultima dată acest sunet când avea 10 ani, iar tatăl său, pilot de teste pentru producătorul de anvelope Dunlop, folosea această maşină-unicat ca laborator de testare. Astăzi maşina este condusă de fiul ei, nepotul pilotului de teste din 1938.
Mercedes-Benz 540 K Streamliner (sau Stromlinien, în limba germană), este un automobil unic. Pierdut în istorie, regăsit în fotografii şi prin câteva elemente păstrate în depozitele Mercedes, a renăscut astăzi în urma unui proiect-mamut de restaurare iniţiat de pasionaţii de la Mercedes-Benz Classic.
O maşină specială într-un loc special
Istoria acestui model începe la Sindelfingen, în 1937. Este locul în care Mercedes-Benz înfinţa la începutul anilor '30 un departament special care producea caroserii luxoase pentru clienţii importanţi. O caroserie de Sinfelfingen era sinonimă cu luxul şi calitatea excepţională. Cei mai buni oameni lucrau aici pentru a satisface cererile clienţilor pretenţioşi.
În cazul modelului 540 K Streamliner, povestea este un pic diferită. Clientul era chiar Mercedes-Benz. Planul era dezvoltarea unei caroserii ultra-aerodinamice care să ajute puternicul model 540 K să atingă viteze mari. Scopul era participarea în cursa Berlin-Roma din 1939. În acea perioadă, automobilele foloseau în mare parte caroserii somptuoase cu aripi în afara corpului principal. Plăcute privirii, dar mai puţin eficiente aerodinamic. Pentru a crea acel automobil rapid, capabil să câştige cursa de distanţă dintre Berlin şi Roma şi oferind în acelaşi timp şi confort pasagerilor, echipa condusă de Hermann Ahrens a ales şasiul modelului 540 K, un model puternic, şi a creat o caroserie specială folosind principiile aerodinamicii, la fel ca la un automobil din zilele noastre. Pentru inspiraţie s-au orientat către industria aviatică.
Carieră întreruptă înainte să înceapă
Istoria avea să joace însă un rol important în viaţa acestui model. Din potenţial automobil de curse, soarta sa avea să fie schimbată de evenimentele din istorie. În 1938, cursa de la Berlin la Roma avea să fie amânată pentru un an şi anulată ulterior din cauza celui de-al doilea Război Mondial. De asemenea, inginerii germani aveau să se confrunte cu o serie de probleme tehnice. Cea mai importantă erau anvelopele, care nu rezistau la vitezele foarte mari atinse de 540 K Streamliner. Cu o carieră de automobil de curse terminată înainte să înceapă, 540 K avea să fie folosit ca automobil de teste pentru producătorul de anvelope Dunlop, care avea nevoie de o maşină care să poată rula la viteze mari pentru perioade de timp considerabile. Streamliner-ul Mercedes putea face asta cu uşurinţă, putând atinge viteze de croazieră de 165-170 km/oră pe timp îndelungat. Iar autostrăzile Germaniei erau foarte libere în 1938. Testele se efectuau pe distanţe lungi, cu mai mulţi piloţi care se schimbau între ei. Berlin-Hamburg şi retur era una din rutele de testare, dar cel mai folosit segment era autostrada dintre Karlsruhe şi Gottingen, ce corespunde cu autostrăzile A5 şi A7 de astăzi.
În 1 septembrie 1939 a izbucnit războiul, iar uzul automobilelor non-oficiale pe teritoriul Germaniei Naziste a fost restricţionat. Pentru a putea folosi în continuare maşina, inginerii de la Dunlop au convertit-o să funcţioneze cu gaz lichefiat. Maşina a supravieţuit războiului fără a fi avariată, iar după încheierea ostilităţilor a fost folosită de un oficial din armata americană în zona oraşului Stuttgart. Maşina a fost vopsită în culori militare, aşa cum o arată urmele de vopsea de pe şasiu. Într-un final, maşina a fost returnată firmei Dunlop şi actele oficiale arată că a fost radiată din circulaţie pe 21 aprilie 1948. Ulterior, ea a fost returnată celor de la Mercedes-Benz, unde, din motive necunoscute, a fost demontată. Şasiul şi puntea spate au ajuns în inventarul muzeului, unde au fost redescoperite acum câţiva ani.
Renaşterea
Piesele s-au pierdut în diverse depozite, dar ulterior şasiul original a fost redescoperit. Numărul de şasiu gravat şi multiplicarea atipică a diferenţialului spate le-au dat de gândit experţilor moderni de la Mercedes-Benz. Nu multă lume îşi aducea aminte de exemplarul unicat, aşa că cei care au descoperit şasiul uitat au început să se documenteze.
Când au realizat ce au descoperit, proiectul a fost prezentat lui Michael Bock, şeful lui Mercedes-Benz Classic. Au decis că maşina trebuie să traiască din nou şi au început un proiect mamut de restaurare.Reconstrucţia a început în 2013. 540 K Streamliner a început să prindă formă, iar cele mai mici detalii au fost reconstruite cu o atenţie deosebită. Vopseaua originală a fost refăcută folosindu-se urmele de vopsea încă vizibile pe şasiul regăsit. Din când în când, documentaţia pentru un anumit element lipsea, iar specialiştii de la Mercedes-Benz Classic au trebuit să se pună în locul înaintaşilor lor şi să găsească soluţii. Ca în 1938. Însă toate eforturile au meritat.
Automobilul complet, identic cu cel din din 1938, va fi prezentat publicului la Concursul de Eleganţă de la Pebble Beach, în California. Toate detaliile originale au fost respectate: interiorul este finisat cu piele gri şi lemn, exact ca un Mercedes luxos din 1930. 76 de ani mai târziu, Mercedes-Benz 540 K Streamliner îşi trăieşte a doua viaţă. Nu mai este un laborator pe roţi, ci un automobil admirat la cele mai importate concursuri de eleganţă şi expoziţii de maşini clasice.
"Pentru a regăsi metodele clasice de prelucrare, s-au căutat documente şi manuale originale în arhivele Mercedes-Benz."
Deci si atunci (si acum) totul s-a facut (si se face in continuare) ca la carte. Totul este documentat, inregistrat si controlat la sange. Intr-o natiune trecuta printr-un razboi care a nivelat-o aproape total, a fost posibil la 75 de ani sa reconstruiasca un prototip care sa respecte cele mai mici detalii. Cati din Europa ar putea face asta in ziua de azi? Cati au aceeasi disciplina si constanta de-a lungul unui proiect, de la aprobarea conceptului si pana la finalul productiei de masa?
Citind articolul asta, intelegi inca odata de ce atunci cand urci intr-un Mercedes mesajul clar si puternic pe care ti-l transmite are un singur cuvant: business.
Bravo lor!
oricum, cred ca ai perfecta dreptate despre nemti, eram sigur ca trebuie sa fie ceva de genul asta in legatura cu ei
sa stii ca ai dreptate! iti merge mintea! bravo! nu ca la alti amarasteni de aici
sange de neamt la zarnesteanu? mai degraba are ceva de saru'mana coane cu origini sanatoase de pupincurist de roman neaos ce se viseaza arian
zarnesteanu e bun de reporter la gazeta de perete...scrie mult si nu spune nimic
Germania natiune fatarnica? Probabil ca tu ca roman stii ca noi suntem cu totii niste sfinti, niste elvetieni corecti pana in maduva oaselor, iar tu mai dihai ca toti esti cel mai indreptatit sa arunci cu noroi. Sa-ti dau doua exemple de nemti. Ambii din familia Hohenzollern-Siegmarienen.
Carol I al Romaniei, a venit in 1866 cand Romania proaspat recunoscuta international era pe punctul sa se dezintegreze datorita alungarii din tara a lui Cuza de catre boiernasii locali. Carol a scos Romania din evul mediu si a dus-o in randul natiunilor civilizate. Tot el a condus personal atacul trupelor romane la Plevna in razbouiul de independenta. Intre multe altele. Comparativ cu alti lingai care stateau bine mersi in conacele lor si-si regulau servitoarele.
Ferdinand von Hohenzollern. Ca rege al Romaniei in 1916 se aliaza coalitiei Antantei si declara raboi puterilor Centrale si implicit familiiei din care a provenit. Pentru asta a fost sters din cartea Hohenzollern-ilor. Dar a fost un om care si-a tinut juramantul facut in fata poporului si Parlementului Roman. Un om care a stiut sa vada interesele tarii inaintea intereselor personale, un rege adevarat pentru care onoarea, integritatea si fidelitatea nu au fost doar vorbe in vant.
Iar tu paduche vii si spui ca sunt fatarnici? Mda. No further comments.