McLaren este un nume pe care îl asociem cu Formula 1. Este locul unde a făcut istorie şi s-a impus ca unul dintre cei mai importanţi jucători din această elitistă formă de motorsport. Astăzi, McLaren este mai mult de atât. Este creator de automobile de stradă extrem de performante. Ce-i drept, nu sunt foarte multe. Dar cele create până acum au intrat direct în cărţile de istorie auto. Anul acesta, McLaren aniversează 50 de ani de existenţă. Mai precis, toţi cei care formează astăzi McLaren vor sufla în tortul cu 50 de lumânări în 2 septembrie 2013, şi se vor gândi la Bruce McLaren, neozeelandezul care a dat viaţă acestei mărci speciale.
Bruce
McLaren. Este de fapt numele lui Bruce McLaren, un tânăr din Noua Zeelandă pasionat de automobile şi de curse. Bruce a fost un pilot talentat, dar care a stat prea puţin printre noi. Născut în 1937 în Auckland, a început de mic să fie interesat de automobile. La doar 14 ani modifica un Austin 7 pentru a-l folosi în curse de coastă. A urcat apoi treptele şi avea să fie remarcat în Marele Premiu al Noii Zeelande din 1958 de către Jack Brabham. Intră astfel în programul "Driver to Europe" susţinut de New Zeeland International Grand Prix. McLaren pleacă în Europa la echipa Cooper, unde rămâne pentru şapte ani. În 1959 câştigă Marele Premiu al Statelor Unite având doar 22 de ani şi 80 de zile. Era cel mai tânăr învingător într-o cursă de Formula 1 la acea vreme. În 1962, Bruce câştiga Marele Premiu de la Monaco, iar un an mai târziu înfiinţa Bruce McLaren Motor Racing Ltd. Deşi a mai concurat o vreme cu maşini Cooper, în 1965 a anunţat că va alerga pentru propria echipă împreună cu Chris Amon, un alt pilot din Noua Zeelandă.
McLaren avea să câştige pentru a patra oară în cariera sa la volanul unui automobil creat de el în cursa de la Spa din 1968. Bruce avea să încerce şi campionatul Can-Am, foarte popular în Statele Unite şi în Canada. Din păcate, avea să îşi piardă viaţa la doar 32 de ani testând o maşină pentru campionatul Can-Am. Pe 2 iunie 1970, Bruce McLaren pierea când o bucată din partea din spate a modelului M8D şi se destabiliza la viteză mare. Maşina părăsea circuitul şi percuta un zid al postului pentru comisari.
Formula 1
Teddy Mayer devenea noul şef al echipei după moartea lui Bruce McLaren, iar primul titlu la constructori în Formula 1 avea să fie obţinut în 1974 cu Emerson Fittipaldi şi James Hunt. 1974 este şi anul în care McLaren a adopat celebrele culori alb-roşu, datorate parteneriatului de durată cu brandul Marlboro. În 1981, McLaren a fuzionat cu Project Four Racing, o companie înfiinţată de Ron Dennis. Dennis devenea noul şef al echipei şi este omul al cărui destin a rămas legat de această echipă până în ziua de astăzi. Iar Dennis a deschis o epocă de victorii şi asocieri celebre în Formula 1. McLaren avea să folosească motoare Porsche şi Honda, iar piloţi ca Niki Lauda, Alain Prost sau Ayrton Senna deveneau campioni la volanul monoposturilor McLaren. În timpuri mai recente, piloţi ca Mika Hakkinen şi Lewis Hamilton au fost numele care s-au afirmat alături de McLaren.
Din 1966 şi până astăzi, McLaren a câştigat 182 de curse în Formula 1, a obţinut 155 de pole-position-uri şi 151 de curse în care mașinile mîrcii au fost cele mai rapide pe turul de circuit. Ca detaliu colorat, McLaren a înregistrat în 2012 cel mai scurt timp din istorie pentru un schimb de pneuri în Formula 1: 2.31 secunde la Hockenheim.
Mașinile de stradă McLaren
Divizia dedicată automobilelor de stradă a fost creată în 1989 sub numele de McLaren Cars. Însă încercările de a crea un automobil dedicat şoselei sunt mai vechi.
McLaren M6GT (1970)
Bruce McLaren a pornit primul proiect de acest fel. Modelul M6GT a fost dezvoltat din maşina de curse M6 dedicată campionatului Can-Am. Bruce vroia să înscrie M6GT la Le Mans, şi pentru asta trebuia să construiască şi să omologheze 50 de exemplare. Din cauza problemelor de omologare, proiectul a fost abandonat. Asta nu a însemnat că McLaren a renunţat. Vroia să folosească acest model pe stradă şi să îl producă într-o cadenţă de 250 de exemplare pe an. În realitate, doar două exemplare au fost construite. Unul dintre ele a fost maşina personală a lui Bruce McLaren până în momentul morţii sale, când proiectul a fost abandonat.
McLaren M81 Mustang (1980)
Un proiect mai puţin cunoscut este un Ford Mustang dezvoltat de McLaren în 1980 pentru abia înfiinţata divizie Special Vehicle Operations (SVO) de la Ford. Mustang-ul McLaren avea 175 CP şi planul prevedea construirea a 250 de exemplare, dar preţul de 25.000 dolari a limitat producţia la doar 10 exemplare, inclusiv prototipul.
McLaren F1 (1993)
Mercedes-Benz SLR McLaren (2003)
McLaren a colaborat apoi cu Mercedes-Benz pentru a crea modelul SLR McLaren. Colaborarea a început în 1999, când cele două companii erau foarte apropiate. Mercedes furniza motoarele folosite de McLaren în Formula 1, iar DaimlerChrysler era unul dintre acţionarii majoritari ai grupului McLaren. A fost lansat în 2003 şi au mai urmat diverse versiuni, printre care o decapotabilă, 722 Edition şi Stirling Moss Edition. Ulterior, divizia McLaren Cars se transformă în 2010 în McLaren Automotive, iar primul produs lansat a fost...
McLaren MP4-12C
Un nou supercar, o nouă abordare, MP4-12C a fost prima încercare de a crea un supercar de la McLaren F1. Şi a reuşit, MP4-12C fiind apreciat de toată presa de specialitate. Un motor V8 de 3.8 litri turbo dezvoltă 600 CP. A fost derivat apoi şi în versiune Spider şi GT3 pentru circuit.
McLaren P1
La Salonul Auto de la Paris din septembrie 2013, McLaren a prezentat un nou supecar. Noul McLaren P1 a uimit prin liniile curbe şi designul atipic, dar pentru a vedea ce de ce este capabil acest nou supercar trebuie să mai aşteptăm puţin.
Comentarii (3)