Acum câţiva ani de zile mă aflam pe aeroportul Roma Fiumicino, între două avioane. Ca oricare alt pasager aflat în tranzit, îmi omoram timpul privind vitrinele magazinelor şi învârtindu-mă printre produsele expuse la vânzare. În apropierea unui magazin Dixons de electronice, un coleg din presă mă trage de mână: "Uite-l pe Montezemolo!". Ridic privirea şi îl observ pe Luca di Montezemolo, o figură celebră pe care o văzusem doar la televizor în boxa echipei de Formula 1 Ferrari. Nu foarte înalt, elegant ca orice italian, Montezemolo studia un iPod. A chemat apoi cu o voce calmă un vânzător din magazin şi a cumpărat gadgetul. M-am uitat în jur după bodiguarzi sau însoţitori, dar nu era nimeni. Montezemolo călătorea singur şi apoi ne-am dat seama că era în drum către următoarea cursă de Formula 1, undeva în Asia.
În ciuda staturii sale în mediul de afaceri din Italia şi a faptul că este extrem de cunoscut în Europa, Montezemolo nu călătoreşte niciodată însoţit de pază. Indiferent că se află în Bologna natală sau în alt oraş, de cele mai multe ori la volanul maşinii sale Ferrari, se opreşte atunci când lumea îl recunoaşte şi chiar îşi face fotografii cu trecătorii care îi cer acest lucru.
Fiat, dar este sau a fost implicat şi în numeroase alte afaceri. A cochetat cu politica, dar nu a dus la capăt implicarea sa, deşi la un moment dat numele său a fost vehiculat pentru importantul post de prim-ministru. A fost pilot şi şef de echipă în lumea sportului cu motor. Pentru cei mai mulţi, însă, Montezemolo rămâne omul care a redat mărcii Ferrari strălucirea de altădată. A reuşit să facă din produsele celei mai cunoscute mărci de automobile sport din lume obiecte extrem de dezirabile, dar şi foarte selecte.
Montezemolo face parte din elita Italiei. Numele său este legat de industria auto prin Ferrari, Maserati şi GrupulMontezemolo a păstrat numărul de exemplare Ferrari construite anual undeva în jurul cifrei de 7.000 unităţi, deşi cererea era cel puţin de două ori mai mare. Acesta este şi motivul pentru care Montzemolo a intrat în conflict cu Sergio Marchionne, actualul preşedinte al Grupului Fiat Chrysler. Marchionne vrea ca Ferrari să vândă mai mult pentru a face un profit mai mare, iar Montezemolo s-a opus de câte ori a avut ocazia acestui plan. Într-un final, la începutul lunii septembrie a anului 2014, Montezemolo a decis să plece de la conducerea Ferrari, după 23 de ani în care a condus destinele acestei mărci de lux.
Cine este Luca Cordero di Montezemolo?
Născut acum 67 de ani într-o familie aristocrată din Piemont, regiunea de nord a Italiei, Luca este fiul lui Massimo Cordero dei Marchesi di Montezemolo, un aristocrat piemontez a cărui familie a servit Casa Regală de Savoia timp de generaţii. Mama sa este Clotilde Neri, nepoata celebrului chirurg italian Vicenzo Neri. Unchiul său, Giorgio Cordero dei Marchesi di Motezemolo, a fost amiral în Marina Regală Italiană în al doilea Război Mondial, iar bunicul şi străbunicul său au fost ambii generali în Armata Italiană. Luca este văr şi cu Andrea Cordero Lanza di Montezemolo, Cardinal al Bisericii Catolice. Luca di Montezemolo a fost căsătorit de două ori şi are un fiu din prima căsătorie, Matteo, care a îmbrăţişat o carieră în afaceri. Cu a doua soţie, Ludovica Andreoni are două fiice, Guia şi Maria, precum şi un fiu, Lupo. Deşi are titlul de Marchiz de Montezemolo, preferă să nu îl folosească în titulatura oficială.Luca Cordero di Montezemolo şi-a început cariera în lumea auto la volan. A vrut să devină pilot de raliuri şi una din primele încercări a fost la volanul unui Fiat 500 pregătit de echipa Giannini. Ulterior avea să piloteze pentru echipa de raliuri Lancia HF Squadra Corse, dar curând avea să-şi dea seama că era croit pentru altceva.
A dat la o parte combinezonul de pilot şi a îmbrăcat costumul de manager. În 1973 se muta la Ferrari, unde devenea asistentul personal al lui Enzo Ferrari. În 1974, Montezemolo este însărcinat să conducă Scuderia şi primea misiunea să facă din Ferrari o echipă câştigătoare în Formula 1. Montezemolo avea să îl aducă la Ferrari pe un tânăr pilot austriac talentat şi înfometat de glorie. Numele său era Niki Lauda şi, cu ajutorul lui, Ferrari obţinea titlul mondial în sezoanele 1975 şi 1977. Datorită succeselor obţinute, Montezemolo avea să fie avansat şef pentru toate activităţile motorsport ale grupului Fiat.
Avocat transformat în manager auto
În ciuda aparenţei sale de Don Juan, Montezemolo nu este bărbatul italian tipic. A preferat studiul în locul distracţiei şi a obţinut un Master în Drept Comercial Internaţional la Universitatea Sapienza din Roma, pentru ca apoi să-şi completeze studiile la Universitatea Columbia din New York.
Natural, cu mult aplomb şi cu o calitate naturală de a reţine fizionomia feţei şi numele celor pe care îi cunoaşte, Montezemolo îi impresionează în acest fel pe cei care l-au cunoscut conjunctural.În 1991, preşedintele grupului Fiat, Gianni Agnelli l-a numit pe Luca Cordero di Montezemolo preşedinte la Ferrari. Maşinile pe care Ferrari le producea în acel moment nu erau cele mai bune, iar echipa de Formula 1 avea probleme mari. Montezemolo era decis să schimbe aceste lucruri şi a început cu echipa de Formula 1. Îl aducea din nou pe Niki Lauda la echipă, dar de data aceasta în postura de consultant. Claudio Lombardi era numit team manager, iar Jean Todt devenea director executiv. Ferrari avea să câştige titlul la constructori în 1999 pentru prima dată după 1983 şi titlul la piloţi prin Michael Schumacher în 2000, după o pauză de 21 de ani. Din 1999 şi până astăzi, Scuderia Ferrari a obţinut 14 titluri în Formula 1: opt la Constructori şi şase la Piloţi.
În acelaşi timp, decada anilor '90 a fost perioada în care Montezemolo a întors soarta mărcii Ferrari la capitolul vânzări şi automobile de stradă. De la maşini sport nu foarte uşor de condus şi nici foarte fiabile, Ferrari a început să producă supercaruri dezirabile. Înainte de domnia lui Montezemolo, Ferrari avea datorii uriaşe pe care aceasta a reuşit să le anuleze şi să ducă Ferrari în zona de profit.
În anii în care Ferrari a devenit producătorul unora dintre cele mai dorite modele sport din lume, Montezemolo a ales calea exclusivismului. Nu a vrut să crească producţia, iar listele de aşteptare pentru un model Ferrari au devenit extrem de lungi. Ferrari este o marcă "arogantă", pentru că nu oricine poate achiziţiona un model cu căluţul cabrat pe capotă chiar dacă îşi permite acest lucru. De exemplu, pentru a putea intra în posesia unui LaFerrari, cel mai nou supercar al mărcii, clienţii trebuie să facă probitatea financiară şi să dovedească faptul că au deţinut anterior cel puţin trei maşini ale mărcii italiene.
Montezemolo a văzut în acest sistem modalitatea de a păstra exclusivismul Ferrari. Dar cei de mai sus, precum omul de afaceri Sergio Marchionne, noul preşedinte al grupului Fiat-Chrysler, de care aparţine şi marca Ferrari, a dorit mereu un profit mai mare. Astfel, după ani de tensiuni, Montezemolo a decis să se dea la o parte din calea lui Marchionne, demisionând din funcţia de preşedinte al mărcii Ferrari. Nu pleacă cu mâna goală, contractul său stipulând compensaţii de cinci salarii anuale plus o clauză de exclusivitate care îl împidică pe Montezemolo să plece la concurenţă. În total, Montezemolo pleacă de la Ferrari cu aproape 27 milioane de euro, o binevenită compensaţie după anii dedicaţi mărcii din Maranello.
ce super ar fi!
Noua lancia sa bata ferrari :)