Pasionat de automobile încă de la început. Sună a clişeu, dar în cazul unui Emil Jellinek este adevărat şi mai mult decât atât. Pe la începutul secolului trecut, Emil Jellinek a fost un prosper om de afaceri. Avea să fie prezent atunci când se năştea automobilul şi devenea unul dintre primii oameni care a îmbraţişat rapid acest nou mijloc de transport. Mai mult, neamţul cu nume de ceh a dat numele unei mărci care astăzi este sinonimă cu termenul premium. Nume care a fost inspirat de fiica sa în vârstă de 10 ani, Mercedes Adrienne Ramona Manuela. Restul este istorie.
Cine a fost Emil Jellinek?
Emil Jellinek s-a născut în 6 aprilie 1853 la Leipzig. Era fiul unui rabin austriac şi, deşi a crescut într-o familie de intelectuali, nu a fost prea atras de viaţa academică. A schimbat mai multe şcoli, s-a angajat la o companie de căi ferate, iar în final, cu ajutorul tatălui său, a intrat în diplomaţie. Ulterior, a devenit un puternic om de afaceri în industria tutunului şi în cea a asigurărilor, având birouri la Viena şi Nisa.
Jellinek a urcat toate treptele aristrocraţiei şi avea acces în cercurile unde se învârtea toată nobilimea bogată a Europei. Era un om energic, cu un stil de viaţă extravagant, mereu interesat de cele mai noi invenţii. În acest context, a fost atras încă de la bun început de un lucru care începea timid să îşi facă apariţia pe drumurile încă dominate de trăsuri ale Europei. A fost martor la naşterea automobilului şi şi-a dorit încă de la început o asemenea "trăsură motorizată". Gottlieb Daimler şi Carl Benz inventau automobilul în 1886, iar Jellinek devenea instant un admirator al acestei noi forme de transport. Prima sa încercare de a deţine un automobil a fost un De Dion cu trei roţi, pentru ca apoi să achiziţioneze un Benz Viktoria, model lansat pe piaţă în 1893.
CP, iar viteza maximă era de 24 km/oră. Jellinek avea să fie foarte dezamăgit de perfomanţele acestui Daimler şi le-a cerut constructorilor o maşină capabilă de 40 km/oră, o viteză incredibilă la acea dată. A mai comandat încă două maşini, iar presiunile sale aveau să forţeze practic compania Daimler Motoren Gesselschaft să construiască automobile mai performante.
Jellinek avea să devină cel mai bun, dar, în acelaşi timp, şi cel mai dificil client al celor doi inventatori. Când a primit primul său automobil, în octombrie 1897, motorul cu doi cilindri dezvolta 6În 1898, două exemplare ale modelului Phoenix erau livrate către Emil Jellinek cu motoare cu patru cilindri de 8 CP. Erau primele automobile Daimler care foloseau motoare cu patru cilindri, iar între Jellinek şi Daimler începea o interesantă relaţie de afaceri.
Jellinek avea să devină un client extrem de important pentru firma din Cannstatt. Îşi folosea maşinile la Nisa, unde erau văzute de aristocraţia locală.
Pentru că "trăsurile fără cal" au fost bine primite, Jellinek avea să devină dealer independent. În acelaşi timp, continua să ceară inovaţii tehnice de la inginerul şef Daimler, un "anume" Wilhelm Maybach. A reuşit să îi convingă pe oficialii Daimler că viitorul înseamnă viteză şi eleganţă. "Dacă nu putem obţine mai mult de la un automobil faţă de ceea ce scoatem dintr-o trăsură, mai bine ne întoarcem la cai", spunea Jellinek.Mercedes Jellinek
Pentru că şi-a dorit întotdeauna automobile performante, Jellinek nu a rămas indiferent la o noua ramură sportivă care a apărut odată cu automobilul. Cursele de maşini erau deja o realitate, iar Jellinek a vrut să participe la una din ele organizată la nisa în 1899. El şi-a înregistrat maşinile sub psudonim în cursă, o practică comună la acea vreme. A ales numele fiicei sale din prima căsătorie, Mercedes. Numele avea să prindă, mai ales în cercul noilor motorişti, deoarece era uşor de reţinut şi suna plăcut.
Daimler avea să cedeze presiunilor lui Jellinek şi, pe 2 aprilie 1900, avea să înceapă dezvoltarea unui nou motor mai puternic şi mai uşor. La recomandarea omului de afaceri, motorul avea să fie numit Daimler-Mercedes. Acesta urma să fie folosit de un automobil total nou, desenat de Wilhelm Maybach, iar numele Mercedes apărea astfel pentru prima dată în mod oficial. Jellinek plasa o comandă de 36 de automobile la preţ de fabrică, iar profitul era împărţit cu producătorul. Comanda sa valora 550.000 de mărci, o sumă imensă pentru începutul secolului. Jellinek îşi cumpăra astfel un loc în consiliul director Daimler şi toată lumea avea să vorbească în curând despre "maşinile Mercedes".
Un an mai târziu, în 1901, la Săptămâna Vitezei, noile maşini Mercedes de 35 CP au creat furori. Erau automobile în adevăratul sens al cuvântului, inginerul Maybach renunţând la conceptul de trăsură motorizată. Noul automobil avea o formă individuală, o siluetă modernă. Noile modele erau superioare celorlalte automobile, reuşind să obţină primele locuri în cursele Nisa-Aix-Salon-Nisa, dar şi pe urcarea Nisa-La Turbie. Paul Meyan, secretarul general al Automobil Clubului Francez nota momentul cu o frază memorabilă: "Am intrat în era Mercedes".Succesul obţinut în curse s-a tradus prin comenzi nemaiîntâlnite, întreaga producţie până în 1904 fiind vândută. În 23 iunie 1902, numele Mercedes avea să fie oficializat ca marcă înregistrată, iar din 26 septembrie 1902 a devenit patent legal. Îmbătat de succes, Emil Jellinek a cerut şi primit dreptul de a îşi schimba numele în Jellinek-Mercedes în iunie 1903, la vârsta de 50 de ani. Din acel moment, a început să se semneze ca E.J. Mercedes.
Automobile electrice la 1900
Chiar şi după intrarea lui Jellinek în consiliul director Daimler, acesta a continuat să fie extrem de pretenţios şi să ceară mereu performanţe mai bune pentru automobilele produse. Daimler avea să se sature de această atitudine în 1906.
Atunci, datorită cifrelor de vânzări din ce în ce mai mici, a decis să rupă relaţia de business cu Jellinek. DMG dorea reorganizarea sistemului de vânzări, iar Jellinek a fost însărcinat cu găsirea de noi oportunităţiJellinek să iniţieze două companii auto noi. Una dintre ele avea sediul în partea nouă a oraşului Viena şi avea ca scop crearea de automobile cu propulsie electrică cu motoare încorporate în roţiile spate după sistemul Lohner-Porsche. Jellinek avea chiar să îl angajeze pe Ferdinand Porsche ca designer şef. Însă acest tip de automobile nu au fost primite pra bine pe tânara piaţă auto din Europa. Motorul pe benzină devenise deja foarte popular şi practic, astfel că automobilele electrice nu erau suficient de atractive. O poveste care ne este familiară din nou astăzi.
Jellinek avea să încerce din nou în 1907 cu un nou automobil, de data această cu motor pe benzină. Maşina purta denumirea Maja, după numele unei alte fiice, Maja Andree. Acest automobil fusese desenat de Ferdinand Porsche, iar posterele îl numeau sora automobilelor Mercedes. Răspunsul pieţei a fost încă o dată slab, iar Jellinek nu a putut susţine afacerea. Dezamăgit, acesta a părăsit compania Austrian Daimler Motoren Gesselschaft şi şi-a reluat cariera în diplomaţie, dar aceasta avea să fie întreruptă brusc de izbucnirea primului Război Mondial. Jellinek nu vedea finalul războiului. A murit pe 21 ianuarie 1918 la Geneva, la vârsta de 64 de ani.
Deşi nu toate proiectele lui Emil Jellinek în domeniul auto au avut succes, industria îi rămâne îndatorată pentru contribuţia sa iniţială. A fost unul dintre primii clienţi ai modelului Simplex din 1904, pentru care Jellinek a construit o luxoasă caroserie custom, creând astfel precursorul Clasei S de astăzi. Iar faptul că a dat industriei un nume atât de legendar precum Mercedes este deja o amprentă care nu poate fi ştearsă din istoria industriei auto.
Mercedes în Mercedes
În momentul în care Jellinek a propus numele fiicei sale, aceasta avea 10 ani, iar istoricii auto s-au întrebat mereu dacă Mercedes Jellinek a condus vreodată un Mercedes. Ei bine, câteva imagini noi cu fata omului de afaceri descoperite de curând de arhivele Mercedes-Benz fac lumină asupra acestui subiect: o fotografie datată în jurul anului 1910 ne-o arată pe Mercedes Jellinek la volanul unui Mercedes de Grand Prix din 1906. Mercedes într-un Mercedes.
Le urez succese celor de la Mercedes!
Sa auzim numai de bine !
Nu fi naiv,
Si Jaguar impartaseste o traditie cu trecut grandios. Sa nu uitam inovatiile aduse de Jaguar in domeniul auto, sau acum multe decenii cand era singura marca care oferea un competitor in segmentul limuzinelor full size pt S class. Sa nu uitam Rolls Royce, Bentley, Rover, Land Rover, toate sunt fantastice. Pe langa faptul ca mai exista si altii gen Mitsubishi, Suzuki, Datsun, Mazda, Renault. Pana si Dacia impartaseste o traditie cu trecut grandios.Deci avem de unde alege stimate consilier ''local'' al lui Buick.
Sa auzim numai de bine!
http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover
Sa auzim numai de bine !
ce vrei sa spui prin ''tatal lor'' ? Fii mai explicit te rog.
Sa auzim numai de bine.
Stiu ca ai si tu "inamicii" tai pe aici pe site, eu nu sunt unul dintre ei ;) Toate cele bune si keep 'em posts comin'