10.000 km, 30 zile, 13 ţări, doi români. Primii care participă la acest raid umanitar ce se va desfăşura între Amsterdam, Olanda şi Dakar, Senegal. A fost primul rând dintr-un comunicat de presă care ne-a atras atenţia zilele trecute la redacţie. Cu toţii am visat să mergem cu maşina prin Africa după ce priveam în fiecare an la televizor rally-raidul Dakar. Ne-a plăcut ideea celor doi de la parcurge aproape 10.000 km între Bucureşti-Amsterdam-Dakar la volanul unui Opel Astra Caravan din 1997 şi am stat de vorbă cu ei.
Cine sunt ei?
Un Opel vechi de 17 ani
Maşina cu care vor participa cei doi la acest raid umanitar este un Opel Astra Caravan fabricat în 1997. Pe kilometraj sunt afişaţi 128.000 kilometri, iar cei doi tineri aventurieri sunt convinşi că va rezista fără probleme la cei încă 10.000 pe care îi vor parcurge pe parcursului acestui raid. Maşina nu a suferit prea multe modificări: singurele elemente adăugate sunt un set de proiectoare amplasate pe plafon şi un scut de metal pentru protecţia motorului. Capacitatea de încărcare trebuie să susţină o călătorie de 30 de zile cu necesarul personal, dar şi al maşinii, precum şi alte obiecte importante pentru drumurile neprietenoase care îi aşteaptă în Africa. Cu atât mai mult cu cât lista de bagaje nu este una clasică pentru un cuplu ce pleacă într-un road trip: cea a echipei BAD Rally include de la lopată, invertor, scut motor şi proiectoare la mâncare neperisabilă, steaguri şi aprinzătoare rapide de foc. Tot ce nu va încăpea în portbagajul Caravan-ului va călători pe plafon, unde va fi construit un portbagaj simplist, confecţionat din plasă. De asemenea, spaţiul rezervat roţii de rezervă va fi şi el trasnformat în zonă suplimentară de depozitare.AUTOMARKET: Care este povestea maşinii? De ce Opel Astra din 1997?
MIHAI TUHARI: Regula principală pentru înscrierea la Amsterdam-Dakar Challenge este ca maşina să nu coste mai mult de 500 euro, lucru care nu este un impediment în ţările vestice, însă la noi ar fi fost o adevărată provocare. Opelul nostru este maşina de familie a părinţilor mei, care au decis să ne sprijine în această cursă donându-ne maşina. Astfel, vârsta maşinii împreună cu valoarea ei pe pieţele vestice au picat ca o mânuşă cerinţelor pentru înscrierea în cursă. Maşina este fabricată în 1997 şi a fost importată din Luxemburg în anul 2001.
AMK: Credeţi că maşina va rezista drumului lung şi mai ales condiţiilor dificile din Africa?
MT: Suntem siguri că maşina o să ne ducă pâna la destinaţie fără probleme majore, mai ales datorită stilului prudent de condus pe care îl vom aborda, alături de modificările pe care le-am adus maşinii. Am confecţionat şi montat un scut metalic pentru motor, am schimbat amortizoarele, radiatorul şi multe consumabile, am înălţat garda la sol cu aproximativ şapte cm şi am montat anvelope mai mari.
AMK: Cum veţi alimenta cu carburant maşina pe teritoriul Africii?
MT: Din câte am vorbit cu alte persoane care au participat şi la ediţiile din anii trecuţi, am înţeles că sunt benzinării pe drum. Însă ne-am luat măsuri de precauţie şi vom avea cu noi patru canistre de 20 litri cu ajutorul cărora vom putea parcurge aproape 1.400 km cu un consum mediu de 6 litri/100 km. Maşina noastră are un motor diesel de 1.7 litri şi mizăm pe un consum redus. Pe traseul Bucureşti-Vatra Dornei-Bucureşti am reuşit să obţinem o medie de 5.6 litri/100 km.
AMK: Ce se întâmplă dacă în timpul expediţiei veţi întâmpina probleme tehnice? Dar dacă maşina se va defecta ireparabil?
MT: Dacă sunt probleme minore vom încerca să le reparam la faţa locului, mai ales cu ajutorul altor colegi de drum, unii dintre ei fiind chiar mecanici auto din Olanda. În cazul unei defecţiuni ireparabile, vom încerca să o tractăm la un service, dacă există în apropiere sau pe traseu. Dacă nu reuşim, vom abandona epava şi găsim o soluţie să ne întoarce acasă în siguranţă. Singura ţară mai problematică din punctul de vedere al epavelor este Marocul, unde trebuie plătită o taxă de câteva mii de euro în cazul în care abandonezi maşina.
Latura financiară
Obţinerea vaccinurilor a fost o provocare neaşteptată. Însă, după multele obstacole deja trecute, au privit această problemă ca pe încă o etapă de bifat. Prima a fost lipsa României din formularul de înscriere, pentru că este prima echipă din ţara noastră care s-a angajat la o asemenea aventură. Nu a fost greu să îi convingă pe organizatori de hotărârea lor, aşa încât primul echipaj românesc a reuşit să se alăture provocării.
AMK: Cât costă toată această aventura?
MT: Am estimat că costurile ajung undeva în jurul sumei de 6.000 euro, sumă ce include carburantul, cazarea, mâncarea, apa, vaccinuri, zborul înapoi acasă şi alte cheltuieli neprevăzute.
AMK: Aţi mai fost în Africa? Ce credeţi că o să vă lipsească pe parcursul expediţiei?
MT: Este prima dată pentru amândoi când vizităm Africa şi suntem siguri că ne vom întoarce cu amintiri plăcute şi poze superbe. Cu siguranţă ne va lipsi confortul de acasă, dar suntem pregătiţi să îl abandonăm pentru o lună de aventură intensă.
AMK: Sunteţi pasionaţi de automobile?
MT: Amândurora ne plac maşinile şi uneori discutăm pe teme auto mai ceva ca doi amici care ies la o bere. Ne place să conducem, să discutăm şi să mergem la etape de viteză în coastă sau raliu.
Opel Astra F din 1997
Modelul Opel pe care se bazează cei doi în aventura lor calculată este un Opel Astra din prima generaţie. Astra a debutat în gama Opel înlocuind veteranul Kadett, apărut pe piaţă în 1936. Prima generaţie ce a făcut schimbarea de nume şi de concept în clasa compactă Opel a fost Astra F, continuând stilul de indexare al Kadett, ultimul model fiind varianta Kadett E. Astra s-a lansat în 1991, acum peste 20 de ani.
Modelul care pleacă în Africa a fost produs chiar înainte de următoarea schimbare de generaţie, în 1998 fiind lansat Opel Astra G. Până atunci însă, între 1991 şi 1998, au fost vândute 4,13 milioane de Astra F, făcând acest model cel mai de succes din istoria Opel.
Problema e ca dupa 6 luni a inceput sa manace ulei la greu, cam 1 litru la 1000 de km, AC s-a stricat, iar cauciucurile au inceput sa se roada pe exterior...am bagat bani la greu in ea. Investitie proasta.