Cu toţii am fost suprinşi de o intersecţie complicată. Am ratat o ieşire pe autostradă. Sau ne-am încadrat greşit într-o intersecţie. Cu toate acestea, există în lume intersecţii cu adevărat complicate. Noduri rutiere supradimensionate, pieţe aglomerate sau pur şi simplu confuze. Între timp, la noi în ţară autostrăzile apar cu viteza melcului, dar visăm la autostrăzi suspendate amplasate undeva la marginea Capitalei.
1. Gravelly Hill Interchange, Birmingham, UK
Gravelly Hill Interchange din Birmingham, Marea Britanie este unul dintre cele mai mari şi complicate noduri rutiere din Regat. Este mai bine cunoscută sub numele de Spaghetti Junction şi uneşte autostrada M6 cu drumul expres A38. Numele i-a fost dat de ziarişti înainte ca acest nod să fie deschis. În 1965, un reporter de la Birmingham Evening Mail descria planurile pentru această viitoare intersecţie ca pe un amestec de spaghete. Nodul rutier a fost dat în folosinţă în 1972. Are 5 nivele de înălţime şi atinge 24.5 metri în cel mai înalt punct.
2. 9 de Julio Avenida, Buenos Aires, Argentina
Al doilea loc nu e o intersecţie în adevăratul sens al cuvântului, dar merită specificat din mai multe motive în această listă. Bulevardul 9 Iulie din Buenos Aires, Argentina este cel mai lat bulevard din lume, iar numele lui este dat de ziua independenţei Argentinei: 9 iulie 1816. Bulevardul are aproximativ un kilometru lungime şi are nu mai puţin de 14 benzi de circulaţie. Traficul atinge cote importante, iar şoferii au nevoie de nervi tari pentru a preselecta banda necesară. Cea mai impresionantă parte este zona în care cele 14 benzi de circulaţie înconjoară piaţa centrală din mijlocul bulevardului. Având în vedere lăţimea bulevardului, un pieton are nevoie de două sau chiar trei lumini verzi ale semaforului pentru a putea traversa.
3. Piaţa Charles de Gaulle, Paris, Franţa
Arcul de Triumf din Paris este una din principalele atracţii turistice din capitala Franţei. Monumentul este amplasat în mijlocul unei imense pieţe, la intersecţia a nu mai puţin de 12 bulevarde. Numele pieţei este Charles de Gaulle, dar în istorie a fost numită Place de l'Étoile, adică Piaţa Stelei, datorită formei sale. Intersecţia nu este guvernată de semafoare, singura regulă care se aplică fiind cea a priorităţii de dreapta. Deşi pare haotic, traficul curge fără prea multe întreruperi prin această intersecţie, dar accidentele uşoare sunt frecvente. Un alt element interesant este faptul că nu există treceri de pietoni către Arcul de Trimf, acesta fiind accesibil doar printr-un pasaj subteran.
4. Piaţa Taganskaya, Moscova, Rusia
Rusia este un loc celebru pentru traficul dificil. Numeroasele clipuri cu accidente vin în fiecare zi din Rusia, iar Moscova nu face excepţie. Ca să conduci în capitala Rusiei trebuie să ai nervi de oţel şi reflexe de pilot de vânătoare. Iar unul din locurile cele mai dificile este Piaţa Tagaskaya din centrul Moscovei. Fiecare intesecţie din această piaţă are cel puţin şase benzi şi fiecare metru de asfalt este ocupat de un automobil. Semafoarele par să aibă doar rol informativ, iar semnele de circulaţie sunt puţine.
5. Giratoriul Magic, Swindon, Wilts, UK
Sensul giratoriu magic din Swindon este deja celebru. Am scris despre el în materialul dedicat tipurilor de sensuri giratorii. Este poate cel mai dificil sens giratoriu din lume datorită faptului că sunt cinci sensuri giratorii mai mici grupate în jurul unuia mai mare. Şi asta într-o ţară unde se conduce pe partea dreaptă a drumului. Dacă ajungeţi vreodată prin Swindon, succes!
6. A9, Shanghai, China
China este ţara cu cea mai mare dezvoltare la nivel de infrastructură. Iar Shanghaiul este oraşul cu o incredibilă explozie a traficului rutier. Pentru a face faţă numărului mare de automobile, infrastructura rutieră din Shanghai a fost dezvoltată, iar aici putem regăsi unele dintre cele mai spectaculoase noduri rutiere din Asia. Autostrada A9 şi nodul săi din apropiere de Shanghai este un asemenea exemplu.
7. I-710 şi I-105 Interchange, Los Angeles, California, SUA
America nu se lasă mai prejos în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi şi drumuri. Iar printre cele mai spectaculoase noduri rutiere se găsesc în California, mai ales în apropierea metropolei Los Angeles. Nodul dintre autostrăzile intersatale I-710 şi I-105 este incredibil de mare şi complicat. Este un monstru, adaptat la dimensiunile specifice lucrurilor din America. Totul a fost supradimensionat pentru a aputea gestiona traficul imens din zona Los Angeles şi, chiar şi aşa, tot se creează ambuteiaje.
8. London Circuit, Canberra, Australia
London Circuit este un imens sens giratoriu din Canberra, capitala Australiei.
Este amplasat în jurul unui deal pe care este construită clădirea Parlamentului. Deşi pare simplu, cei care l-au parcurs spun că este frustrant când vrei să ajungi în centru şi greşeşti ieşirea din giratoriu. Pentru că nu am ajuns până acum în Australia, îi vom crede pe cuvânt.9. Expressway 9 şi 6 Interchange, Tokyo, Japonia
Din lista noastră de intersecţii dificile nu putea să lipsească Japonia. Tokyo este o metropolă imensă, iar drumurile care o străbat sunt supradimensionate în anumite zone. Nodul rutier dintre drumurile expres 6 şi 9 este unul dintre cele mai dificile, mai ales dacă nu eşti localnic. Semnele de circulaţie şi panourile indicatoare sunt în japoneză. În plus, construcţiile sunt realizate diferit faţă de Europa. Pentru că japonezii au parte de numeroase cutremure, construcţiile de acest gen sunt susţinute cu îmbinări elastice.
10. Tom Moreland Interchange, Atlanta, Georgia, SUA
Bucureşti
Păstrând proporţiile, regăsim câteva intersecţii dificile şi în capitala ţării noastre. Bucureştiul este renumit pentru traficul său haotic şi aglomeraţia specifică din trafic. Iar o intersecţie extrem de dificilă este cea de la Răzoare, din cauza noii configuraţii impuse de lucrările la metroul bucureştean. Peste noapte, traseul în intersecţie a fost modificat, iar pentru cei care o parcurg pentru prima dată, lucrurile pot deveni foarte confuze. Nici Piaţa Victoriei sau intersecţia de la Arcul de Triumf nu sunt floare la ureche atunci când traficul este la cote maxime.
In realitate nu este prea complicat de circulat pe acolo. Pentru unii care nu reusesc sa tina o banda circulara nici daca e desenata evident ca devine o corvoada. Dar pentru un om normal si calm cu putina atentie nu ai probleme.
Probabil unul din secretele francezilor este ca sunt calmi si ca stiu sa se incadreze pe benzile potrivite cu mult tact.
Desi nu are legatura cu intersectiile va dau un exemplu care la noi sau in Rusia ducea macar la injuraturi crunte: biciclist mergea turbo pe margine. In spate la 2 metri o masina cu aceeasi viteza (repet: deloc neglijabila).
Ciclistul face semn cu mana ca schimba banda si in aceeasi secunda se si muta in fata masinii si de acolo inca 2 benzi mai la stanga.
nu l-a claxonat nimeni, nu l-a batut nimeni.
Obisnuiti cu vehiculele pe 2 roti cum suntem noi obisnuiti cu cretinii ei anticipeaza ce s-ar putea intampla si serpuiesc in trafic fara mari probleme.
Scuze.
Statale si nicidecum interstatale.
Autostrazile interstatale au doar 2 digit (XX).
Nici pe departe sa aiba toti aripile indoite. Iar cei care au bari sau aripi zgariate este din cauza parcarilor si a scuterelor.
Au obiceiul de a parca lipiti unii de altii si sunt intradevar mai relaxati. Dar se circula fara exces de nervi si culmea e loc pe planeta si pentru miile de biciclisti (care pe mine ma uimesc cum au curaj sa mearga pe orice banda. La noi e sinucidere grabnica)
Calingura, mai nou la noi soferii RATB ii claxoneaza pe biciclisti ca ii incurca. :))
Fratilor la noi ii doare la bascheti. Pentru anumite probleme sunt solutii atat de simple incat ti se face greata cand vezi ca nu se aplica.