La Salonul Auto de la Geneva din acest an, un stand a atras priviri ciudate. Nu pentru că ar fi expus vreun model exotic, ci tocmai pentru că acesta lipsea cu desăvârşire. Singurul automobil expus la standul mărcii Borgward era o maşină clasică şi o serie de broşuri.
În mod normal, ar fi trebuit să vedem primul exemplar Borgward modern, automobilul care anunţă revenirea pe piaţă a mărcii germane. Însă socotelile de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg şi prezentarea noului model Borgward a fost amânată pentru toamnă, la Salonul Auto de la Frankfurt. O situaţie un pic jenantă pentru urmaşii lui Carl F.W. Borgward. Asta pentru că standul de la Geneva nu a fost unul mic şi a fost clar conceput în ideea prezentării unui noi automobil.
Planuri ambiţioase pentru o marcă fără notorietate
Christian Borgward este nepotul fondatorului mărcii germane şi omul care şi-a propus să readucă acest nume la gloria de altădată. În cadrul Salonului de la Geneva a anunţat că compania sa cu sediul în Stuttgart are deja 1.000 angajaţi şi că plănuieşte ca, până în anul 2020, marca Borgward să producă nu mai puţin de 800.000 de maşini pe an. Dacă acest lucru va deveni realitate, Borgward va deveni un constructor cu o producţie de patru ori mai mare faţă de cât produce Porsche astăzi la nivel mondial. Mai mult, Borgward nu s-a oprit aici cu declaraţiile. Faza doi a planului său include livrarea a 1.6 milioane de exemplare până în 2025. Dar e greu de închipuit cum va reuşi Christian Borgward să realizeze acest plan ambiţios în condiţii în care marca sa nu are o reţea de dealeri, furnizori sau macar notorietate.
Alături de Christian Borgward, la Geneva s-a aflat şi Karl-Heinz Knoess. Cei doi sunt asociaţii principali ai companiei Borgward AG, firmă ce a fost înfiinţată în 2008 în Lucerna, Elveţia. Knoess şi-a susţinut asociatul, spunând că Borgward îşi va produce propriile motoare, gândite de la zero. Knoess are experienţă în domeniul auto, pe CV-ul său fiind trecute funcţii executive la Daimler şi General Motors.
Viziunea celor doi include modificarea conceptului de automobil premium accesibil. Borgward va renaşte drept o marcă cu produse premium, dar cu un public mai larg faţă de competitorii cu prestigiu din Germania ca Audi, BMW sau Mercedes-Benz. La Geneva, jurnaliştii le-au pus multe întrebări legitime celor doi asociaţi. Unde vor fi produse viitoarele modele Borgward? Cine susţine acest proiect? De unde vine finanţarea? În faţa celor mai multe întrebări, conducerea Borgward s-a arătat ezitantă şi confuză. Au evitat întrebările legate de modelul care ar fi trebuit să fie prezent pe standul imens de la Geneva şi au promis că, în loc de un concept, vom vedea un model de serie în toamnă la Salonul Auto de la Frankfurt.
Singurul lucru pe care l-au confirmat oficial este că acest model de serie va fi un SUV de dimensiunile unui X5 ce va avea atât motorizări diesel, cât şi pe benzină, şi că primele livrări ar trebui să înceapă în 2016. Oficialii Borgward nu au vrut să divulge uzina unde va fi construit acest model, dar au subliniat că o colaborare cu producătorii independenţi Magna din Austria sau Valmet din Finlanda este exclusă. Iar în ceea ce priveşte susţinerea financiară, singurul partener este în acest moment compania chineză Beiqi Foton Motor Company, o marcă specializată în vehicule comerciale. Este o subsidiară a Beijing Automotive Industry Holding şi comercializează sub brandul Foton o serie de automobile comerciale printre care un pick-up, două modele van, un SUV numit Sauvana plus o serie de camioane.
Interesant este că Beiqi Foton a fondat un joint-venture cu Daimler în 2012 pentru a construi gama de camioane Foton Auman.Sunt multe semne de întrebare legate de revenirea mărcii Borgward, iar timpul ne va răspunde dacă este vorba de un proiect viabil sau doar de un balon de săpun.
Borgward în perioada de glorie
Până atunci, să aruncăm o privire şi în trecut. Primul "automobil" inventat de Carl F. Borgward a fost un cărucior motorizat produs începând cu anul 1924 numit Blitzkarren.
La doar un an după terminarea primului Război Mondial, Carl Borgward producea un automobil motorizat cu trei roţi. Era o soluţie ieftină pentru drumurile pavate din Germania din acea perioadă. Asociatul lui Borgward avea să vândă licenţa pentru Blitzkarren către Poşta Germană, care a folosit soluţia inventată de Borgward pentru a colecta scrisorile din cutiile poştale din Bremen. Automobilul cu trei roţi avea să devină extrem de popular şi printre micii afacerişti germani, fiind folosit şi de către o generaţie întreagă de brutari şi vânzători de legume şi fructe. După război, maşina cu trei roţi avea să primească şi o caroserie şi numele de Goliath.
Carl F. Borgward avea să pună apoi bazele mărcii care îi va purta numele. Stabilită în orașul german Bremen, marca nu a fost creată de la zero, ci a profitat de problemele financiare pe care le aveau două alte mărci deja existente, Hansa şi Namag Lloyd. Cele două mărci fuzionaseră în 1914 pentru a crea Hansa-Lloyd-Werke AG, dar după primul Război Mondial problemele financiare au împins tânara companie în faliment. Carl Borgward a sesizat oportunitatea şi, cum deja crease triciclul Blitzkarren, a decis să îşi extindă afacerea achiziţionând compania cu probleme. Numele Hansa avea să fie păstrat sub forma unei linii de modele construite de către marca Borgward. De asemenea, din cadrul aceluiași grup făcea parte și compania Goliath-Werke, o subsidiară înființată de către Carl Borgward și Wilhelm Tecklenburg în 1928. Această companie continua să construiască modelul cu trei roți inventat de Carl Borgward.
Practic, Carl Borgward a pus bazele unui mic grup de companii, el păstrând și folosind toate cele patru mărci din care era format: Borgward, Hansa, Lloyd și Goliath.
Borgward Hansa 1500
După al doilea Război Mondial, Carl F. Borgward ar fi putut să revină la soluţia uşoară şi să construiască din nou vehiculele cu trei roţi care îl făcuseră popular. A ales însă să construiască un automobil adevărat şi, după achiziţia Hansa-Lloyd-Werke AG, s-a născut modelul Hansa 1500. A fost unul dintre primele automobile europene ce a folosit o caroserie de tip ponton. Borgward Hansa 1500 a fost prezentat la Geneva în 1949.
Goliath GP 700E
Goliath-Werke, compania subsidiară mărcii Borgward care a construit automobilul cu trei roţi inventat de Carl Borgward, avea să se rupă de trecut în 1950, când a decis să producă propriul automobil: GP700. Versiunea sport a acestuia, Goliath GP700 Sport Coupe, avea să rămână în cărţile de istorie pentru formele sale aerodinamice care aminteau de Porsche. Spre deosebire de Porsche, însă, modelul Goliath GP700 Sport Coupe avea motor transversal şi tracţiune faţă. Pe lângă versiunea de motorizare cu carburator, Borgward avea să propună în 1952 şi o variantă de motorizare cu injecţie de benzină Bosch.
Borgward Hansa 2400
Luxoasa limuzină Hansa 2400, lansată în 1953, a fost unul dintre primele automobile din Europa care ofereau opţiunea unei cutii de viteze automate. Cutia de viteze automată cu convertor de cuplu folosită de Borgward avea trei trepte şi era o creaţie proprie a constructorului german.
Borgward Hansa 2400 a fost unul dintre cele mai mari automobile oferite de Borgward. Motorul folosit avea 2.337 cmc şi şase cilindri în linie. Modelul avea linia unui fastback, iar toate cele patru portiere se deschideau invers, în stil suicide doors.Borgward Isabella
Isabella este unul dintre cele mai cunoscute modele din gama Borgward. Cu acest model, Carl Borgward a dorit să creeze o maşină de familie care să atragă privirile trecătorilor. În mod normal, acest model ar fi trebut să poarte numele Hansa 1500, dar denumirea Isabella a fost folosită pentru maşinile de test şi a devenit populară în presă şi printre staff-ul de la uzină. Numele a rămas în picioare în momentul lansării producţiei, care s-a întins între 1954 şi 1962. Isabella avea să fie derivată în numeroase variante şi versiuni de caroserie: berlină cu două portiere, cabriolet, break şi coupe.
Borgward P100
Limuzina Borgward P100 se numără printre cele mai luxoase modele produse de marca germană. Lansată în septembrie 1959, P100 a fost produsă timp de doar doi ani, între 1960 şi 1961. Doar 2.530 de exemplare au fost construite, fiind motorizate cu motorul cu şase cilindri în linie de 2.240 cmc ce dezvolta 100 CP.
Borgward şi-a încercat norocul şi în lumea sporturilor cu motor prin modelul Borgward Hansa 1500 RS. Au început cu încercări de doborâre a recordurilor de viteză terestre pe pista de la Montlhery, iar apoi au avut apariţii şi în curse celebre ca Nurburgring 1000 km sau Carerra Panamericana.
Sfârșitul
În ciuda faptului că Borgward a fost un constructor care a introdus o serie de inovații pe piața germană - transmisia automată sau suspensia pneumatică sunt doar două dintre exemple - marca lui Carl F. Borgward avea probleme în a se mențină competitivă pe o piață germană care începea să fie dominată de producători de volum ca Opel și Volkswagen.
La începutul anilor '60, imperiul lui Carl Borward a început să se clatine, costurile necesare pentru producția de automobile fiind prea mari. În plus, faptul că compania opera ca patru entități mai mici între care nu exista o strategie clară privind elemente comune sau scăderea costurilor a dus la intrarea grupului Borgward în faliment. În 1961, compania intra în insolvență, facturile neplătite către creditori fiind prea mari. Carl Borgward s-a stins din viaţă în 1963, el susținând până în ultimul moment că producătorul care-i purta numele nu are probleme financiare.
Există inclusiv o teorie a conspirației care spune că falimentului grupului Borgward a fost orchestrat de către ceilalți producători germani de automobile, geloși pe succesul lui Carl Borgward. Iar cei care susțin această teorie argumentează cu faptul că, în urma lichidării companiei, creditorii au fost plătiți până la ultimul cent, iar în conturile companiei încă mai existau 4.5 milioane de mărci germane. Conspirație sau nu, bunurile companiei și liniile de fabricație pentru modelele Isabella și P100 aveau să fie vândute către un investitor din Mexic numit Gregorio Ramirez Gonzales. Acesta muta liniile de asamblare în Mexic și începea să producă din nou automobilele Borgward în 1967. În 1970, producția avea să fie oprită definitiv. Fosta uzină Borgward din Bremen, Gemania se află astăzi în proprietatea Mercedes-Benz.
Dar e valabila si reciproca stimabile! Apropos de Austin 7, cati stiu ca s-a fabricat in Japonia sub brandul Datsun?
Si cati dintre proprietarii de Toyota stiu ca primul off roader japonez a fost un Bantham Mk II? Dar ca primele Mitsubishi erau de fapt niste Fiat Tipo 3?
Nu mai zic nici ca nu cred ca sunt multi fani Honda care sa stie ca Land Rover Descovery s-a vandut in Japonia sub aceasta marca, asta daca nu au citit, de curand, pe Automarket!
Asa ca, in loc sa arunci cu noroi, ori de cat ori ai ocazia mai bine ai vedea si jumatatea cealalta a paharului si poate asa n-ai mai clama non - stop superioritatea proprietarilor de masini japoneze.
ps: ''Meseriasii'' auto nici nu stiu ca romanii au creat masini inainte de Dacia cu multi, multi, multi ani in urma, ma indoiesc sa stie ce facea Borgward acum 50 de ani :)))))
Da, asa e. Am gresit eu.
Nu, nu, Mihnea Nici vorba! Multumesc ca mi-ai atras atentia. Eram in eroare atat cu privire la nume, cat si cu privire la pronuntie! Stiu de marca asta de la tata care povestea ca exista un exemplar din' nainte de razboi la garajul unde lucra cand era pusti. Pentru ca el si ceilalti amici ai lui pronuntau Horsh, am adaptat si eu redactarea numelui dupa ureche fara sa ma uit ca de fapt corect este cum ai zis tu. Nu ma supar niciodata cand mi se arata ca gresesc. Stima!