Alfa Romeo celebrează în acest an o jumătate de secol de la lansarea emblematicului model Giulia. Acest automobil a avut o importanţă semnificativă în istoria de o sută de ani a mărcii italiene. A apărut într-un moment important pentru Alfa Romeo şi a contribuit la creşterea mărcii în perioada 1962-1977. Giulia a fost un succes pentru Alfa Romeo pentru că avea un stil aparte pentru acea epocă şi a prins imediat la public, fiind unul dintre cel mai populare automobile din anii '60-'70 atât în Italia, cât şi în restul Europei. Din 1962 şi până în 1977, Giulia a fost oferită într-o mare varietate de stiluri de caroserie şi motorizări, în total fiind vândute pentru un milion de exemplare.
CARACTERISTICILE LUI GIULIA
Alfa Romeo Giulia a fost unul dintre primele automobile uşoare dotate cu motor puternic. Caroseria modelului italian cântărea aproximativ 1.000 kg, iar primele motoare cu care a fost dotată aveau 4 cilindri şi capacităţi cilindrice situate între 1.3 şi 1.6 litri. În funcţie de carburatoarele folosite, puterile variau între 80 şi 110 CP, cifre mari pentru acea vreme şi care i-au dat Giuliei spiritul sportiv pentru care a devenit faimoasă.
Prima generaţie a fost fabricată între 1962 şi 1972 şi a cuprins o varietate de motorizări pe benzină cu capacităţi cilindrice de 1.3 şi 1.6 litri. Multe dintre modele aveau cutii de viteze cu cinci trepte, un lucru inedit pentru un automobil din anii '60. Frânele erau pe discuri la toate cele patru roţi, deşi la modelele iniţiale nu exista sistem servo, acesta fiind adăugat mai târziu.
A doua generaţie a fost introdusă în 1972 şi a rămas în fabricaţie până în 1978. Noua serie a avut şi primul model cu motor diesel, Giulia fiind dotată cu un motor diesel Perkins de 1.8 litri ce dezvolta 55 CP. Astfel dotată, Giulia Nuova Super Diesel era un automobil lent ce atingea o viteză maximă de doar 138 km/oră. Publicul nu a apreciat această variantă diesel a modelului Giulia, doar 6.500 de exemplare fiind construite în 1976.
Gama completă de modele Giulia berlină | An fabricaţie |
Giulia 1600 TI | 1962-1967 |
Giulia 1600 TI Super | 1963-1964 |
Giulia 1300 | 1964-1971 |
Giulia Super | 1965-1972 |
Giulia 1300 TI | 1966-1972 |
Giulia 1300 Super | 1970-1972 |
Giulia 1600 S | 1968-1970 |
Giulia Super 1.3 | 1972-1974 |
Giulia Super 1.6 | 1972-1974 |
Giulia Nuova Super 1.3 | 1974-1977 |
Giulia Nuova Super 1.6 | 1974-1977 |
Giulia Nouva Super Diesel | 1976-1977 |
Giulia a fost derivată şi într-o serie de modele coupe. Numite intern seria 105/115, variantele coupe au înlocuit modelul Giulietta Sprint Coupe şi foloseau o versiune scurtată a platformei modelului Giulia.
Forma clasică a caroserie Coupe a fost desenată de Giorgetto Giugiaro pentru Bertone. A fost unul din primele proiecte majore pentru Bertone. Cele mai spectaculoase variante au fost cele carosate de Zagato, designul fiind semnat Ercole Spada. Denumirea oficială a modelelor a fost GT 1300 Junior Zagato şi apoi GT 1600 Junior Zagato. Au mai existat şi variantele Giulia TZ de la Tubolare Zagato.
SĂRBĂTOARE ÎN ITALIA
Pentru a aniversa cei 50 de ani de Giulia, mai multe cluburi de entuziaşti ai acestui model s-au reunit în 24 iunie pe pista de teste de la Balocco. Această locaţie nu a fost întâmplător aleasă, pista la Balocco fiind inaugurată în 1962, în acelaşi an cu debutul modelului Alfa Romeo Giulia. Pista de la Balocco se află la 60 kilometri de Milano şi ocupă o suprafaţă de 190 hectare, fiind proprietatea Grupului Fiat şi principalul punct de testare a modelelor pe care le scoate pe piaţă constructorul italian. Alfa Romeo a fost astfel prin primii constructori europeni care au putut beneficia de o pistă dedicată de testare atât pentru maşinile de stradă cât şi pentru cele de curse. Şi, nu întâmplător, Balocco aniversează tot 50 de ani în 2012.
Începând de la Giulia, toate modelele construite de Alfa Romeo au fost testate pe pista de la Balocco. Astăzi, complexul Balloco Proving Grounds - sau Circuito di Balocco - însumează mai mult de 80 km de pistă şi reproduce cele mai dificile tipuri de drumuri nu doar pentru automobile. ci şi pentru camioane, tractoare şi autovechicule speciale.
Alfa Romeo a creat o imagine specială pentru a celebra cei 50 de ani de existenţă pentru Giulia. Acesta îşi are originea într-o reclamă a mărcii al cărei slogan era "Designed by the wind" ("Desenată de vânt"). Reclama sublinia linia aerodinamică a modelului Giulia, care avea un coeficient aerodinamic excepţional pentru acea perioadă: 0.34.
GIULIA REVINE
Revenind la Giulia, deşi numele nu a mai fost folosit de Alfa Romeo în ultima vreme, această denumire de model va reînvia în curând. Aşa cum Giulietta a renăscut în clasa compactă, Alfa Romeo vrea să reaprindă spiritul Giuliei în clasa medie ca înlocuitoare a modelului Alfa Romeo 159. Proiectul pentru un nou model Giulia este activ de ceva vreme şi ar fi trebuit ca debutul să aibă loc în acest an, chiar la Salonul Auto de la Paris din luna septembrie. Zvonurile spun însă că Sergio Marchionne nu ar fi fost mulţumit de designul maşinii şi ar fi trimis designerii înapoi la lucru. Asta înseamnă că noua Giulia va fi lansată cel mai probabil în 2014.
Bine punctat! Mai mult decat atat, in vremurile alea masinile contineau mai mult mecanica decat electronica si asta parca le dadea suflet.
In ziua e azi, cand firma X face farurile pentru majoritatea producatorilor, si firma Y face volanele pentru majoritatea, samd ... ce diferente sa mai fie? Acuma nu compar dacia cu mercedes sa ne intelegem, insa nu mi se mai pare mare direrenta intre comportamentul masinilor, sunt doar chestii subtile care nu conteaza asa de mult in viata reala.
Glumesc.
Aceasta masina imi place foarte mult. Are ceva special.