Tesla Motors a năvălit pe piața vehiculelor electrice (EV) și a bateriilor ca un vârtej, de la înființarea sa în 2003. Sub conducerea lui Elon Musk, a pus în aplicare și a urmat ceea ce a fost numit „Planul Maestru Secret”. Astfel, acesta a scris un capitol foarte important în destinul industriei auto.
UN NUME CU REFERINȚE ISTORICE
Ca la începutul fiecărei companii, ai nevoie de un nume. Această sarcină i-a revenit lui Martin Eberhard, unul dintre fondatorii companiei. Eberhard știa că trebuie să fie un nume puternic pentru noua sa companie. Își dorea să fie jucătorul care să schimbe regulile jocului și să revoluționeze industria auto atât de puternic, încât să redefinească complet percepția asupra mașinilor electrice. Era clar că numele trebuia să transmită această ambiție. Pentru el, numele nu putea fi unul obișnuit. Trebuia să fie un nume care să atragă atenția și să spună lumii că Tesla vine cu ceva diferit.
Și-a dat seama că numele Tesla se potrivea perfect viziunii sale. Așadar, Tesla Motors a prins contur ca un nume care să îmbine inovația și respectul pentru trecut. Într-o zi memorabilă petrecută la restaurantul Blue Bayou de la Disneyland, în timp ce se afla la masă alături de soția Carolyn, fulgerul inspirației l-a lovit. De ce să nu creeze un brand în onoarea lui Nikola Tesla? Un nume care ar purta în el nu doar o promisiune, ci și o istorie a geniului. Până la urmă, el a dat naștere motorului cu inducție, iar numele său era memorabil de simplu.
Martin Eberhard și-a dat seama că numele Tesla se potrivea perfect viziunii sale. Așadar, Tesla Motors a prins contur. Așa că, pe 23 aprilie 2003, cofondatorul Marc Tarpenning, a creat oficial domeniul Teslamotors.com. Cu toate acestea, cea mai grea parte era încă de făcut. Anume, să construiască acele mașini visate.
CUM A INTRAT ÎN SCENĂ ELON MUSK
Elon Musk a intrat în scenă în 2004, investind cu determinare 6.3 milioane de dolari în acțiuni Tesla, într-o rundă de finanțare. Musk era deja un antreprenor de succes și și-a construit o avere lucrând pentru PayPal. Acesta a preluat și funcția de Președinte al Consiliului de Administrație. Astfel, Tesla Motors își deschidea drum în 2003 cu un grup de ingineri pasionați de mașini electrice, determinați să demonstreze că oamenii nu trebuie să facă niciun compromis când vine vorba de achiziționarea unei astfel de mașini.
Ei își propuneau să dezvolte o gamă de mașini care, în cuvintele lor, ar fi fost mai bune, mai rapide și mai distractive la volan decât mașinile cu combustibili fosili. Unul dintre principalele motive pentru înființarea Tesla a fost închiderea programului General Motors EV1. General Motors a desfășurat acest program timp de trei ani, între 1996 și 1999, și a produs un număr limitat de mașini. Aceste vehicule nu au fost niciodată puse în vânzare publicului, dar au fost considerate un mare succes din punct de vedere tehnologic. Asta i-a încurajat pe noii temerari.
În a doua rundă de finanțare din 2006, niște nume mari au intrat în joc. Este vorba despre fondatorii Google, Sergey Brin și Larry Page, care și-au împărțit entuziasmul pentru Tesla, investind în viitorul electric. Apoi, într-o zi de vară din iulie a acelui an, prototipul încântător al Roadster-ului a fost dezvăluit în fața lumii întregi, într-un moment care avea să pună bazele revoluției vehiculelor electrice pe care o cunoaștem astăzi.
Planul companiei pentru dezvoltare era foarte simplist. Primul pas era construirea unei mașini sport, iar din profitul obținut în urma ei, dezvoltarea unei mașini mai accesibile.
PRIMUL COPIL AL FAMILIEI TESLA
La momentul acela, fondatorii originali părăsiseră deja compania. Michael Marks preluase funcția de CEO interimar, iar ulterior, Ze'ev Drori l-a înlocuit definitiv pe Martin Eberhard în noiembrie 2007. Drori urma să fie omul care să aducă Roadster-ul pe piață în anul următor. Această bijuterie a mașinilor sportive venea cu o tehnologie revoluționară a bateriilor și un tren de propulsie complet electric. A intrat oficial în producție în martie 2008.
Ce a fost cu adevărat remarcabil la Roadster nu a fost doar faptul că era un automobil impresionant pentru o companie atât de tânără, ci și faptul că americanii au reușit să facă ceva ce nicio altă companie nu reușise până atunci. Tesla a creat o mașină electrică, cu specificații practice, care îndeplineau nevoile consumatorilor. Chiar dacă prețul era unul pe care puțini și-l puteau permite, Roadster a deschis calea pentru o transformare radicală în industrie.
Până în acel moment, mulți alții încercaseră și eșuaseră în dezvoltarea vehiculelor electrice practice. Problemele legate de autonomie și timpul de încărcare au fost cele care i-au împiedicat pe alții să obțină succesul. Cu toate acestea, Roadster a rezolvat aceste probleme.
100.000 DE DOLARI PENTRU 400 DE KILOMETRI AUTONOMIE
Primele modele Tesla Roadster puteau parcurge până la 400 de kilometri. Decapotabila era echipată cu o baterie litiu-ion, comună în multe dispozitive electronice, permițându-le clienților să-și încarce mașina direct de la o priză obișnuită de perete.
Cu un preț care depășea cu mult 100.000 de dolari, Roadster era considerat un produs de lux.Cu toate aceste reușite, Tesla se confrunta în continuare cu o provocare crucială legată de timpul de încărcare. Roadster-urile inițiale aveau nevoie de 24 până la 48 de ore pentru a-și reîncărca complet bateriile, folosind o priză de acasă. Pentru a concura cu mașinile cu motoare convenționale, viteza de încărcare trebuia să se reducă semnificativ. Astfel, Tesla a dezvoltat o rețea de stații super rapide (Supercharger), care erau mult mai performante.
Chiar și astăzi, unele modele Tesla pot fi încărcate complet în mai puțin de o oră, iar cele mai noi stații Supercharger V3 reduc timpul de încărcare la aproximativ 5 minute pentru o autonomie de 120 de kilometri.
Comenzile au venit în valuri, unii clienți fiind chiar dispuși să ofere extra pentru a urca pe lista de așteptare. Prin urmare, totul părea să strălucească la suprafață. Cu toate acestea, realitatea era alta. Compania se confrunta cu o serie de probleme financiare.
ELON MUSK ȘI DECIZIILE SALE RADICALE
Primul model Roadster a fost livrat personal lui Elon Musk, iar co-fondatorii Martin Eberhard și Marc Tarpenning și-au luat adio definitiv de la Tesla. Nu a trecut mult timp până când, în luna octombrie a anului 2008, Elon Musk a preluat funcția de CEO al companiei și a făcut un pas radical. Acesta a concediat 25% din personalul Tesla.
Dar, acest schimb de conducere nu a fost lipsit de turbulențe. În 2009, Eberhard și Tarpenning au depus o plângere împotriva lui Musk și a fostei lor companii, acuzându-l pe Musk că i-a forțat să părăsească compania pe care ei au fondat-o. Cazul a inclus acuzații de calomnie și defăimare, iar Eberhard, în special, a simțit că a fost tratat în mod nedrept, fiind făcut vinovat pentru întârzierile și problemele financiare ulterioare legate de lansarea Roadster pe piață.
Plângerea a fost abandonată în același an, însă problemele adevărate erau altele. Compania era în pragul colapsului financiar. Avea în conturi doar 10 milioane de dolari, o sumă care cu greu ar fi acoperit costurile pentru onorarea comenzilor existente. Într-un moment critic, Daimler a venit în ajutorul companiei în luna mai a anului 2009, achiziționând 10% pentru 50 de milioane de dolari. Această injecție de capital i-a oferit lui Elon Musk o gură de aer, atunci când totul părea că se duce la fund.
TESLA MODEL S, PRIMUL SEDAN ELECTRIC PREMIUM DIN LUME
În curând, Tesla a obținut un împrumut masiv de 465 de milioane de dolari de la Departamentul american al Energiei. Acest lucru i-a furnizat companiei capitalul vital pentru supraviețuirea pe termen lung, iar sediul său a fost relocat în Palo Alto. Un moment semnificativ în evoluția Tesla a fost când compania s-a listat la bursă în iunie 2010. Cu un preț inițial de 17 dolari pe acțiune. pe piața NASDAQ, Tesla a strâns impresionanta sumă de 226 de milioane de dolari în cadrul ofertei sale publice inițiale.
Din acest punct, Tesla a proiectat primul sedan premium complet electric din lume, numit Model S. Acesta a stabilit un nou standard în industrie. Mașina ieșea în evidență cu cea mai mare autonomie dintre toate vehiculele electrice comerciale de la acea vreme, actualizări automate de software și un timp record pentru accelerarea de la 0 la 100 de km/h.
La un preț de 75.000 de dolari, Model S era următoarea etapă în planul Tesla, aceea de a produce o alternativă mai accesibilă la Roadster. Atunci când prototipul său a fost dezvăluit în 2011, a marcat un moment de cotitură care avea să definească compania pentru mulți ani. Model S a intrat în producție în 2012. Model S a avut parte de o primire foarte bună, atrăgând admiratori din partea mai multor publicații de specialitate în industria auto. Mașina avea o autonomie impresionantă, de până la 483 de km, și un timp de încărcare mult mai redus. Odată cu lansarea Model S, Tesla a oprit producția lui Roadster pentru a se concentra pe noua sa linie de sedanuri.
În 2012, a fost introdusă rețeaua independentă de stații de încărcare Supercharger, de către Tesla. Inițial, existau doar șase astfel de stații, toate în California, dar planurile de extindere urmau să transforme această rețea într-una globală, cu mii de stații în întreaga lume în următorii ani.
Tesla a raportat primul său profit trimestrial în 2013, iar în anul următor, s-a anunțat construcția primei fabrici Gigafactory Tesla în Nevada. Această Gigafactory reprezintă inima tehnologiei de producție a bateriilor auto pentru Tesla și urma să devină o piesă cheie în strategia de afaceri a companiei.
SUCCESUL ATRAGE DUPĂ SINE ALTE SUCCESE
În plus, compania americană și-a extins sfera de influență asupra energiei durabile. Prin dezvoltarea produselor precum Powerwall, Powerpack și Solar Roof, compania le propunea proprietarilor de case și întreprinderilor să-și genereze și să-și stocheze propria electricitate. În 2014, Tesla începea construcția Gigafactory 1 în Nevada, un proiect grandios ce urma să schimbe harta industrială a lumii. Astăzi, această construcție se află printre cele mai impresionante structuri ale planetei, în topul mondial al clădirilor, ca amprentă la sol a suprafeței.
În 2015, Tesla își diversifica portofoliul cu lansarea lui Model X.
Potrivit celor de la Tesla, acest vehicul era cel mai sigur, cel mai rapid și cel mai capabil SUV sport din istorie, cu evaluări de siguranță de 5 stele la toate categoriile, conform Administrației Naționale a Siguranței în Transporturile Rutiere. Cu o asemenea mașină în portofoliu, Tesla a demarat și dezvoltarea sistemului său semi-autonom de conducere, deschizând calea către viitoarele vehicule care se vor conduce singure.
TESLA MODEL 3, O LANSARE CU CONTROVERSE
În 2016, lumina reflectoarelor s-a îndreptat către Model 3. Acest vehicul electric cu un preț accesibil și producție în masă a ajuns pe piețe în 2017, făcând tehnologia electrică mai accesibilă pentru toată lumea. Pe măsură ce Tesla evolua, compania și-a schimbat și numele din Tesla Motors, în Tesla Inc., pentru a ilustra că nu mai era doar un producător auto, ci un actor major în diversele domenii ale inovației și energiei durabile.
Elon Musk nu a ezitat niciodată să facă declarații îndrăznețe, cum ar fi promisiunea că Tesla va livra până la 200.000 de vehicule în a doua jumătate a anului 2017. Această afirmație ar fi cerut o creștere de patru ori a producției, o provocare pe care Musk nu avea să o onoreze. De altfel, a devenit un obicei ca acesta să lanseze declarații ample și curajoase, menite să pună Tesla în atenția publicului.
Cu toate acestea, anul 2018 nu a adus prea multe vești bune pentru Tesla. După ce compania a ratat unele dintre estimările sale financiare, investitorii au început să vândă acțiunile în masă, făcând ca valoarea companiei să scadă cu 5%, până sub pragul de 10 miliarde de dolari.
Producția lui Model 3 nu a fost nici ea lipsită de obstacole, cu rate de producție mult sub așteptări. Acest lucru a contrazis promisiunea de a produce 5.000 de vehicule pe săptămână. Tesla a aruncat vina pe problemele din lanțul de aprovizionare pentru această scădere de ritm.
NOI SCANDALURI PENTRU ELON MUSK
Și tot în 2018, Elon Musk a intrat într-un scandal major când a anunțat pe Twitter că ar vrea să preia Tesla și să o facă privată la un preț de 420 de dolari pe acțiune.
Acest anunț a agitat piața, atrăgând investitori dornici să cumpere acțiuni înainte de privatizare. Acest episod a declanșat o investigație a Comisiei pentru Valori Mobiliare și Bursă (SEC), care l-a acuzat pe Musk de distribuirea de informații false și înșelătoare pentru a manipula prețurile acțiunilor Tesla. Chiar și cu amenințarea demisiei, Musk a rămas hotărât să își apere punctul de vedere.
Cu toate acestea, Tesla și Musk au ajuns la o înțelegere cu SEC și au plătit o amendă de 20 de milioane de dolari. Musk a decis să se retragă din funcția de președinte al consiliului de administrație. El a fost înlocuit de Robyn Denholm, un membru al consiliului, însă nu și-a părăsit complet compania și a continuat să fie CEO. În plus, Departamentul Justiției (DOJ) a deschis o investigație privind informațiile presupus înșelătoare legate de producția lui Model S.
PRIMA MAȘINĂ ÎN SPAȚIU, PRIMUL CAMION
Tesla a rămas în atenția publică și prin lansarea unuia dintre modelele Roadster în spațiu, o mișcare impresionantă ce a stârnit multe discuții. Apoi, a venit momentul dezvăluirii camionului electric, numit Tesla Semi. În martie 2019, Tesla a dezvăluit și SUV-ul său Model Y, ultimul pas în planul companiei de a aduce tehnologia electrică și mai aproape de oameni, cu un SUV și mai ieftin ca cel precedent.
În același an, au dezvăluit și conceptul Cybertruck, un pick-up futurist, cu un design revoluționar, adresat în principal pieței din Statele Unite, îndrăgostită de astfel de caroserii utilitare.
Tot în acea perioadă, Tesla a anunțat construcția Gigafactory 4 în apropiere de Berlin, Germania. Planurile vizau construirea de motoare, baterii și a noului SUV Model Y. Procesul a fost, din nou, unul îndelungat, așa că primele exemplare au luat naștere la noua uzină germană abia în 2022. Când va fi atinsă producția maximă, Tesla se așteaptă ca acolo să se nască aproape jumătate de milion de vehicule pe an.
În ciuda unui start tumultuos, Tesla a reușit să cucerească o parte semnificativă din piața vehiculelor electrice, ajungând să dețină aproximativ 12% din vânzările globale de vehicule electrice și aproape 75% din acestea pe piața din SUA. Compania se extinde în continuare la nivel global, la pachet cu rețeaua de stații de încărcare rapidă Supercharger. Aceasta a ajuns la 50.000 de stații la nivel mondial.
În concluzie, deși a debutat ca un brand controversat și a continuat să fie implicat în mai multe divergențe, în mare parte din cauza lui Elon Musk, Tesla reprezintă unul dintre promotorii curentului electric pe care îl trăim astăzi. Dorința de a deține un automobil electric Tesla poate fi comparată cu aceea de a deține ultima generație de telefoane iPhone. ĂPutem spune, fără să greșim, că Tesla a fost iPhone-ul mașinilor electrice.
definitorii in sensul ca inclusiv piata se va reconfigura, iar unii jucatori foarte posibil vor disparea, mai ales cei prea lipsiti de viziune si inchistati in traditionalism, care n-au luat electrificarea in serios decat in ultimul ceas, ceea ce i-a bagat in vrie financiara.
din pacate grupul VAG este intr-o astfel de situatie ingrata. surprinzator, mai cu talent s-au miscat stellantis care s-a pozitionat foarte bine in blocstart cu noul citroen e-C3, chiar as zice ca a luat fata noului val de masini electrice accesibile, printr-o combinatie unica de factori adaptati prezentului.
astazi pur si simplu nu mai poti scoate pe piata un nou model de masina in 4-5 ani, cum se practica in trecut, pentru ca chinezii reusesc asta in 18 luni. 4 ani e foarte foarte mult, in 4 ani poti sa fii fara probleme falimentat, lichidat total ca active si juridic si mai grav, eliminat definitiv ca brand din optiunile cumparatorilor, cum s-a intamplat si cu nokia. daca azi nokia ar propune cel mai tare smartphone, cine s-ar mai gandi sa cumpere nokia? nimeni. vorba aia mortul de la groapa nu se mai intoarce.
sau uite nu zic neaparat nokia, zic oldsmobile, packard, studebaker, super marci la vremea lor, azi cvasinecunoscute. as paria ca daca ar reaparea astazi pe piata incercand sa se lege de stralucita lor mostenire tot ar mirosi a mort si ar avea zero sanse in fata unor marci tinere dedicate strict masinilor electrice si cu marketing proactiv, gen zeekr, xpeng, nio, polestar, de tesla ce sa mai zic, articolul de fata e edificator.
the study notes that its data doesn’t mean that roughly half of EVs are going to be replaced by a combustion vehicle. Instead, a household’s next purchase could be a replacement for a different vehicle they already have.
iar procente mai mari pentru situatia de a inlocui o electrica cu o termica sunt doar in cazul unor masini electrice nereusite, cum ar fi pe la ford. chiar si in cazul altor masini nereusite gen nissan, chevrolet, procentul e de peste 60% pentru cei care urmeaza sa le inlocuiasca tot cu electrice.
deci ai dat ca exemplu un articol care practic iti demoleaza sperantele. daca te uiti atent e un tabel acolo in care chiar o sa vezi in procente, intre aproximativ 13-32% rata de crestere a tendintei de fidelizare pentru masinile electrice. tesla sta cel mai bine: nu doar ca cine are testa urmeaza in majoritate covarsitoare sa o inlocuiasca la un anumit moment tot cu o electrica, dar acea electrica va fi tot o tesla. bmw cica ar sta mai prost (eu am totusi niste dubii aici, electricele lor fiind relativ ok toate, chiar si i3) dar sa zicem ca ar fi oarecum explicabil prin faptul ca bmw a avut si inca are un marketing puternic in favoarea termicelor, pe care stie sa le si faca foarte bine.
consider "discutia" incheiata.
Asta ca sa va dati seama de ce fel de om e, adica fix patronul care nu da 2 lei pe angajati, cum s-a vazut cu sacii in caruta a dat afara un sfert din firma, sper sa isi dea lumea seama de ce porcarii de masini vinde cand le-or pica bateriile si vor fi nevoiti sa plateasca 20000 euro pe baterii noi.
Exagerări, bravări, sclipici si luminițe… un Las Vegas auto!!! Elon Musk consideră că Tesla “și-a săpat singură mormântul” când a prezentat camioneta electrică Cybertruck. Recunoaște că nu va putea fi produsă la scară largă în viitorul apropiat.
In 2 săptămâni acțiunile Tesla au căzut de la 270 la 210 USD, adică 22% minus!!!
Sa nu ziceți ca nu v-am spus de la începutul anului… ;))
Păcat că nu au știut unde și cât sa-și dorească, au făcut chestii foarte bune, dar totul este în pericol acuma, si chiar un model Tesla 2 mai ieftin nu va ajuta. Restul portofoliului este scump si “premium” nu se poate si una si alta, nu sub același nume si nu pe planeta asta. Mai ales in zona premium se vrea diversitate… unii își schimbă mașina ca să aibă “noul” model înaintea vecinului, să fie diferit, pentru lumini ambientale etc… așa funcționăm, așa am ajuns unde am ajuns ca civilizație.
Ecologia si salvatul planetei este doar o ipocrizie…. una dintre cele mai mari. Pe majoritatea ne doare undeva, dovadă sunt burțile si kg pe care le avem în plus.
Weekend plăcut!!!
Sau baba Vanga călare pe delfin.
PS un fel de Bitcoin… doar că mai mârșav
Mai știi când si-a întrebat oile dacă sa vândă sau nu acțiuni sa cumpere o aplicație de bârfe???… parcă Twitter îi spunea, sublim nu? :)))
Îți urez mult succes în drumul spre următoarele descoperiri: apa e udă, iarna nu-i ca vara și Dutz e prost de bubuie.
Cum stai tu “de pază” să-mi spui ca apa-i udă si ca acțiunile fluctuează… noroc ca prostia ta este constantă si permanentă ;)
Roagă pe cineva să noteze pentru tine (de obicei oamenilor li se face milă de măgari)… mai devreme sau mai târziu Musk va fi acuzat (deja este) și găsit vinovat de manipularea valorii acțiunilor si nu doar in cazul Tesla, plus de inducerea in eroare intenționată si premeditată a investitorilor.
PS o fi apa udă, dar nu capabilă să te spele de prostie… si mai poate fi caldă, rece, limpede, tulbure, plata, carbogazoasa, distilată, minerală etc. ;).. dar tot nu te ajută, tot măgărușul turmei ești, iha, iha :))
Dutzulică, pe site-ul ăsta numai tu ai fost în stare sa spui ca noaptea NU bate vântul. Ești unic, tată, în prostie.
Dar e bine că te crezi deștept, te ajută la moral.
Musk este un fel de Soros al industriei auto, pe care o manipulează maxim prin anunțuri care mai de care mai bombastice atunci când treaba se flescăie.
Ce îmi "place" la el este cum se luptă cu autoritățile de orice fel și oriunde când vine vorba de orice altceva în afara subvențiilor primite și îngrădirea drepturilor celorlalți pe baza devizei mediului deși este demonstrat cât de poluantă este electrificarea