Întoarcem ceasul în anii 1950, o eră crucială pentru Mercedes-Benz în lumea curselor auto. A fost o perioadă în care a avut parte de triumfuri și încercări. În timpul apogeului său, Săgețile Argintii create la Stuttgart dominau Formula 1, cursele de anduranță și raliurile.
CUM S-A NĂSCUT NUMELE SLR
Tot în acele zile de glorie Mercedes a dat naștere lui 300 SLR. Numele său purta dovada atributelor sale. SLR era un acronim pentru Sport, Leight, Rennsport, traducându-se ca „sport, ușor, de curse”.
Denumit foarte sec W196S, modelul avea nevoie de un alt nume. Experții din marketing, nemulțumiți de acest nume banal, i-au conferit numele de 300 SLR. Cu toate că sugerează altceva, acest minunat vehicul nu avea o legătură directă cu celebrul 300 SL Gullwing.
FANGIO ȘI STIRLING MOSS AU FĂCUT CELEBRU NUMELE SLR
Acest model a apărut din linia de descendență a veneratului Mercedes-Benz W196, o mașină care a strălucit pe circuitele de Formula 1 din 1954 și 1955, pilotată de legendarul duo Juan Manuel Fangio și Stirling Moss. În domeniul vitezei, tehnologiei și triumfului, W196 a distrus competiția. A triumfat în nouă din cele 12 curse în care a concurat și i-a adus lui Fangio două din cele cinci campionate mondiale de F1.
Mercedes-Benz 300 SLR a fost conceput special pentru sezonul Campionatului Mondial de Mașini Sport din 1955. În această competiție de curse de anduranță, Mercedes-Benz a câștigat titlul cu 300 SLR.
SLR DEVINE UN NUME DE REFERINȚĂ ÎN CURSA DE LA MILLE MIGLIA
Printre toate aceste triumfuri, unul se remarcă în mod deosebit: Mille Miglia. O cursă epică de 1.600 de kilometri, prin inima Italiei. Stirling Moss și partenerul său, Denis Jenkinson, au pornit în această cursă anevoioasă purtând numărul 722, emblema numerică a orei lor de start: 7:22 dimineața. De aceea versiunea limitată a SLR-ului contemporan se numește 722. Cu o viteză medie uluitoare de 157,65 km/h, duo-ul britanic a zburat spre victorie, iar Moss a declarat că 300 SLR este cea mai bună mașină sport realizată vreodată.
Regretabil, seria de victorii a Mercedes s-a încheiat tragic, cu un accident devastator, petrecut la Le Mans. Este cel mai mare incident din istoria motorsportului. În timpul ediției din 1955 a acestei curse de 24 de ore, modelul 300 SLR, condus de Pierre Levegh, a intrat în mulțime. O tragedie în care și-au pierdut viața, atât pilotul, cât și 80 de spectatori.
După acest incident, Mercedes-Benz a luat decizia solemnă de a se retrage din toate evenimentele de motorsport. Au trecut aproape patru decenii până când Mercedes a decis să revină în competiții auto.
DE LA CURSE LA PRODUCȚIE
Viziunea din spatele modelelor W196 și 300 SLR a aparținut șefului departamentului de motorsport, Rudolf Uhlenhaut. Aspirația lui era să creeze o versiune stradală a modelului 300 SLR, combinând versiunea de drum a variantei Gullwing, cu puternica mașină de curse.
Ideea lui Uhlenhaut era de a concepe un automobil sportiv, care să poată fi folosit atât pentru teste și pregătiri pentru competiții, cât și pentru șosea. Au apărut, astfel, două exemplare omologate pentru drum, cu numele 300 SLR Uhlenhaut Coupé, care, în perioada de glorie, dețineau titlul de cele mai rapide mașini din lume.
Cu toate acestea, evenimentele tragice de la Le Mans și retragerea ulterioară a Mercedes-ului au făcut ca aceste bijuterii să devină uitate.
Într-un gest frumos, Uhlenhaut a transformat una dintre aceste mașini de test în propriul său automobil de serviciu, iar, conform zvonurilor, a probat reputația sa de cea mai rapidă mașină din lume. Legenda spune că Rudolf Uhlenhaut întârzia la o întâlnire, așa că a profitat de autostrada fără limită de viteză pentru a parcurge cei 220 de kilometri dintre Stuttgart și München în puțin peste o oră.
Mașina cu care a realizat asta a intrat în istorie cu puțin timp în urmă, după ce a fost vândută la licitație cu o sumă colosală: 135 de milioane de euro. A devenit, astfel, cea mai scumpă mașină vândută la o licitație. Mai multe detalii puteți citi AICI.
REVENIREA ȘI PRIMII PAȘI ÎN MARIAJUL CU MCLAREN
Au trecut mulți ani până când Mercedes a revenit în Formula 1, dar nu sub formă de constructor, ci ca furnizor de motoare pentru echipa Sauber, în 1993.
Cu toate acestea, în 1995, germanii și-au mutat loialitatea către McLaren, echipa britanică ce dominase Formula 1 în anii optzeci, cu legende precum Niki Lauda, Ayrton Senna și Alain Prost.McLaren câștigase șapte campionate pentru piloți și șase campionate pentru constructori în acea eră glorioasă. Cu toate acestea, când Mercedes și-a unit forțele cu McLaren, echipa se afla într-o perioadă mai puțin fastă, ultima victorie datând din 1993. Parteneriatul lor a dat roade, iar Mika Häkkinen, purtând culorile McLaren-Mercedes, a câștigat titlurile de campion mondial în 1998 și 1999. În urma triumfului și pentru că Daimler (compania mamă) deținea o parte semnificativă din acțiunile grupului McLaren, colaborarea dintre cele două entități s-a extins de pe pistă pe șosea.
Fructul acestei alianțe, între cei doi titani ai motorsportului, s-a materializat sub forma conceptului Mercedes-Benz Vision SLR, prezentat în 1999. Numele și estetica omagiau predecesorii emblematici din anii cincizeci. Această capodoperă cu două locuri, construită pe platforma SL-Class (R129), materializa dorințele celor două companii. Patru ani mai târziu, compania din Stuttgart a prezentat o versiune actualizată și aproape gata pentru producție, numită Vision SLR Roadster.
NOUL MERCEDES-BENZ SLR MCLAREN, UN MONSTRU DE 626 CP
În 2003, producția mult așteptată a modelului Mercedes-Benz SLR McLaren a început în cadrul McLaren Technology Centre din Woking, Anglia. A fost un moment deosebit, deoarece peste 500 de unități au ajuns în mâinile clienților în primul an complet de producție.
Sub caroseria sa, SLR adăpostea un motor V8 de 5.4 litri, echipat cu un compresor care producea o presiune de 0.9 bari. Acest motor AMG, construit manual, își ocupa locul în spatele punții față, oferind o putere de de 626 de cai putere la 6.500 rpm. Cuplul maxim al motorului, de 780 Nm, era disponibil de la 3.250 rpm până la 5.000 rpm.
Cuplat la o transmisie automată cu cinci trepte, care transfera puterea către roțile din spate, SLR McLaren sprinta de la 0 la 100 km/h în doar 3.8 secunde, deși unele teste sugerează că ar putea atinge suta și mai rapid. În doar 10.6 secunde atingea viteza de 200 km/h și apoi 300 km/h în doar 28.8 secunde. Un sfert de milă? Un sprint rapid de 11.2 secunde. Viteza maximă era de „doar” 334 km/h.
CUM SE OPREA SUPERCARUL GERMANO-ENGLEZ
Pentru a opri acest monstru, SLR McLaren se baza pe frâne ceramice din carbon, ajutate și de o caracteristică interesantă. Desigur, mă refer la un spoiler ajustabil, care funcționa și ca frână aerodinamică. Inspirat de directorul de motorsport al Mercedes-Benz, Alfred Neubauer, care a introdus acest concept la Le Mans în 1955, SLR McLaren folosea frâna aerodinamică pentru a completa acțiunea frânelor tradiționale.
O apăsare puternică a pedalei de frână determina spoilerul din spate să se ridice la un unghi de 65 de grade, crescând rezistența aerodinamică și stabilitatea, amplificând totodată și decelerarea. La o viteză de croazieră de 100 km/h, era necesară o distanță de doar 34.9 metri pentru a opri complet mașina.
Mercedes-Benz SLR McLaren se mândrea cu o caroserie din fibră de carbon, care adăuga rigiditate, rezistență, siguranță și o masă ceva mai redusă. Cu toate acestea, SLR avea totuși o greutate totală de 1.750 kg, ceea ce îl făcea mai greu decât rivalii săi de atunci: Ford GT, Lamborghini Murcielago și Porsche Carrera GT. Cu toate acestea, performanțele sale se ridică la nivelul concurenților.
Din punct de vedere estetic, mașina se înscria în filosofia de design Mercedes-Benz, cu faruri duble. Însă, formele erau mult alungite și agresive. Era clar că nu vorbeai despre un Mercedes-Benz oarecare. În plus, ca un omagiu adus celebrului model 300 SLR Uhlenhaut Coupe, germanii au poziționat terminațiile evacuării în lateralul mașinii.
OMAGIU PENTRU O LEGENDĂ
În 2006, lumea a făcut cunoștință cu Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition. Era mai puternic și cu un design ceva mai agresiv. Numărul "722" omagia numărul de start al lui Stirling Moss în victoria sa de la Mille Miglia, cu Mercedes-Benz 300 SLR.
Fix cum vă spuneam mai sus. Versiunea 722 a primit o îmbunătățire a motorului, furnizând 650 de cai putere. Performanța a crescut, astfel încât versiunea 722 accelera de la 0 la 100 km/h în doar 3.6 secunde, atingând 200 km/h în doar 10.2 secunde, cu o viteză maximă de 337 km/h. Depășea, astfel, cu puțin cei 334 km/h ai modelului standard SLR.Frânele au fost îmbunătățite și ele, iar exteriorul a primit câteva modificări subtile. În plus față de varianta coupe, în 2007 a fost lansată și o variantă roadster a modelului SLR. Decapotabila a împărtășit aceeași unitate de propulsie și specificații.
Un an mai târziu, a apărut Roadsterul 722 S, o altă ediție limitată a modelului SLR, cu un total de 150 de unități realizate. Cu o putere impresionantă, de 650 de cai putere și 820 Nm de cuplu, acest roadster cu două locuri putea atinge 100 km/h în 3.6 secunde și se lăuda cu o viteză maximă de 334 km/h. Producția roadsterului s-a încheiat în mai 2009, deschizând calea către bijuteria din coroana gamei SLR: ediția Stirling Moss.
CIREAȘA DE PE TORT, DISPONIBILĂ CHIAR ȘI ÎN ROMÂNIA
Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss reprezintă omagiul suprem adus legendei motorsportului, pilotul englez Stirling Moss. Cu o producție limitată la doar 75 de unități, acest speedster celebrează victoria simbolică de la Mille Miglia, din 1955, a modelului 300 SLR. Ceea ce îl deosebește este absența completă a acoperișului și a parbrizului, eliminând granița dintre șofer și lumea exterioară. Era asemănător cu SLR-ul condus de Moss și Jenkinson.
Sub capota, motorul V8 supraalimentat oferea aceeași putere impresionantă, de 650 CP. Speedster-ul ajunge de la 0 la 100 km/h în doar 3.5 secunde. Viteza sa maximă de 350 km/h depășea toate celelalte modele SLR. Un adevărat apogeu pentru supercarul construit de Mercedes-Benz și McLaren.
Un apogeu care poate fi admirat și la noi, în România, pentru că Galeria Țiriac Collection deține unul dintre cele 75 de exemplare.
CÂT DE POPULAR A FOST MERCEDES-BENZ SLR MCLAREN
În timp ce Stirling Moss a marcat apogeul lui SLR, cortina finală a căzut cu McLaren Edition, în 2010, la un an după încetarea producției obișnuite. Cu puțin înainte, McLaren a dezvăluit versiunea lor unică a modelului SLR, la Salonul Auto Essen din 2010. Această ediție se mândrea cu o caroserie revizuită și configurări îmbunătățite ale direcției și suspensiei. Acest model exclusivist a fost limitat la numai 25 de unități.
Odată cu ultimul SLR ieșit de pe linia de producție din Woking, parteneriatul dintre Mercedes-Benz și McLaren a ajuns la final. Au circulat zvonuri că cei de la McLaren n-ar fi fost complet mulțumiți cu SLR, sperând să obțină un automobil sport orientat mai mult către circuit, în timp ce Mercedes-Benz a insistat asupra creării unui vehicul practic, confortabil și fiabil, potrivit pentru utilizarea zilnică. Unii chiar au criticat Mercedes-Benz SLR McLaren, calificându-l drept un compromis între aceste perspective conflictuale.
La început, Mercedes-Benz și-a anunțat optimist obiectivul de a produce un total de 3.500 de unități SLR în șapte ani, depășind toți competitorii. Acest lucru presupunea realizarea unei producții anuale de 500 de mașini. Asta, deși prețul era unul considerabil. Cum era de așteptat, aceste așteptări nu au fost îndeplinite.
Totuși, merită menționat că au fost produse 2.000 de unități, iar Mercedes-Benz SLR McLaren rămâne unul dintre supercarurile populare ale erei noastre. Poate că succesul său s-a datorat fix abilității de a găsi un compromis între cele două lumi: cea de stradă și cea a circuitului. Supercarul construit la Woking este un tribut potrivit nu doar celebrului Stirling Moss, ci și numelui care a intrat în legenda motorsportului și le-a oferit celor de la Mercedes-Benz un nume cu greutate în cursele auto.
Comentarii (0)