Una dintre cele mai apreciate publicaţii suedeze, Teknikens Varld, a anunţat săptămâna trecută că Porsche Macan se comportă "ciudat" la testul elanului, în care maşina simulează ocolirea la viteze mari a unui obstacol apărut brusc pe şosea. În testul filmat al revistei scandinave, SUV-ul compact al celor de la Porsche blochează automat frâna pe roata din stânga faţă în mijlocul manevrei, obligând şoferul să rămână mai mult timp pe trasa secundară, echivalentă cu banda de pe contrasens în viaţa reală.
"Acest comportament este extrem de ciudat şi nu-l vedem foarte des, dar l-am observat din păcate pe mai multe exemplare Macan", afirmă în clip unul dintre cei care fac parte din echipa de testare a Teknikens Varld.
Porsche a răspuns imediat prin vocea unuia dintre inginerii mărcii, germanii susţinând că "problema" nu este de fapt o problemă, ci un element de siguranţă care previne răsturnarea maşinii în cazuri extreme. Conform unui comunicat de presă publicat de brandul din Stuttgart, blocarea roţii stânga faţă este o acţiune automată care face parte din pachetul denumit Active Rollover Prevention (ARP), iar prevenirea unei eventuale răsturnări este prioritară în faţa menţinerii unei trase perfecte în cazul testului elanului: "În această situaţie, este mai important ca maşina să nu piardă spatele sau să nu se răstoarne atunci când şoferul acţionează cu o forţă disproporţionată asupra direcţiei", se arată în comunicatul Porsche.
Comunicatul Porsche: "Intevenţia asigură stabilizarea direcţională a maşinii"
"Funcţia arătată şi răspunsul dinamic rezultat sunt construite explicit pentru a îmbunătăţi siguranţa într-o manevră atât de dinamică. Porsche Stability Management este sau nu pornit. ARP este o funcţie aplicată pentru maxim 300 de milisecunde, în funcţie de situaţia în care se află maşina. Această intervenţie scurtă asigură stabilizarea direcţională a vehiculului. Din acest motiv, nu privim comportamentul maşinii ca pe unul critic. Aşa cum se vede şi în clip, schimbarea benzilor se poate face în condiţii de stabilitate şi siguranţă", spun cei de la Porsche în comunicatul oficial emis astăzi.
În segmentul SUV-urilor, ARP este o tehnologie de vârf care este folosită şi de alţi producători auto. Intensitatea cu care acţionează ARP este dependentă, printre altele, de viteza maşinii şi de viteza de deschidere a unghiului de bracaj. Acest lucru înseamnă că intervenţia ARP scade ca intensitate pe măsură ce viteza maşinii şi mişcarea volanului scad şi ele. Pe de altă parte, asta înseamnă că stilul de pilotaj adoptat de Teknikens Varld a fost unul agresiv, ceea ce a făcut ca funcţia să îşi facă apariţia. Sistemul Active Rollover Protection este permanent activ, indiferent dacă pachetul
posibil ca treaba asta sa nu ramana trecuta cu vederea, pentru ca, sincer, n-am chef sa ma pup cu un macan pentru ca domnii ingineri n-au gasit alta solutie.
Slabe sanse sa intre un Macan in tine, cel putin ca statistica, mai degraba un ML, " do you feel lucky "?
Sunt curios ce se intampla cu un Q5. Cayenne este cel mai manevrabil SUV, asta micu ar trebui sa isi urmeze tatal.
Oricum mie mi se pare cam uratel. Iar un SUV totdeauna nu se comporta la acest test exemplar. E totusi o garda la sol, un centru de greutate.
http://www.youtube.com/watch?v=s60bJAyPT_M
Singura solutie ar fi un facelift si sa modifice designul suspensiei in caz ca ar putea rezolva ceva.
Si chiar daca ar fi asa cum spun ei, de ce ai dori un asemenea comportament, riscand viata pasagerilor si a celorlalti participanti la trafic cand fara acest sistem, s-ar pierde aderenta pe puntea spate, masina ar supravira si cu putin simt, poti readuce masina pe trasa, sub control si fara pericol, in loc sa mori tu si alta familie cu tine ?
In astfel de situatii (ca cea in testul de sus) cel mai bun comportament e cel supravirator (neutru e greu de obtinut) , da, iti pleaca spatele, dar ai control asupra directiei si puntii fata, poti controla masina, poti frana, poti accelera si poti mentine derapajul sau il poti stopa insa blocand roata fata... esti gata. In primul rand eu nu stiu daca m-as putea acomoda vreodata cu faptul ca masina imi ia controlul din mana si pot sfarsi grav nu pentru prostia mea, ci a unor ingineri...
Cu alte cuvinte, prefer de o mie de ori sa ma dau peste cap decat sa decida masina in locul meu cu mult inainte sa fie nevoie.
Daca sunt pe serpentine si ma cred Titi Aur dar masina se "panicheaza" si in loc sa fac un derapaj frumos in jurul acului de par, brusc masina franeaza, subvireaza si intru-n parapet ?
Kazutoshi Mizuno, Christian von Koenigsegg, Horacio Pagani si alti ingineri de top sigur rad din toti bojocii la raspunsul dat de Porsche.
Ce a ajuns Porsche, decat un Volkwagen resapat? Trist !
Urmatorul; comunicat ne va explica cum ca un Porsche trebuie condus in anumite limite de viteza si intr-un stil explicitat, cu toate detaliile, intr-un viitor "Manual de Utilizare a proprietarului de Porsche".
PS. un Macan se conduce slow and low, pentru exemplificare:
https://www.youtube.com/watch?v=oVpDG8FBZWQ
lasand la o parte glumele, normal ar fi testarea dupa un procedeu mai riguros (asa cum o face EuroNCAP) unde volanul masinii este manevrat identic de fiecare data indiferent de model de catre un sistem robotizat.
https://www.youtube.com/watch?v=1ftS84bQe0whttps://www.youtube.com/watch?v=1ftS84bQe0w
daca ma uit bine volanul e rotit cu o viteza mult mai mare fata decat ar putea un individ sa o faca, chiar daca isi spune Teknikens Varld. Nesimtitul!
1) Macan nu a fost proiectat pentru soselele din Romania unde drumurile cu o banda / sens reprezinta 95% din totalul national
2) Intr-o tara cu infrastructura civilizata, a te rasturna pe partea soferului inseamna in cele mai multe cazuri sa patrunzi pe contrasens de unde chiar iti vine sigur unul cu peste 110 km/h si toata lumea e praf, in special cei de pe contrasens
3) Pentru cele 300 ms ai timp suficient sa revii pe banda ta. Daca va plangeti ca la o astfel de evitare te izbesti in ala din contrasens, cred ca sunteti contienti ca manevra facuta avea ca rezultat busirea celuilalt indiferent de masina
4) Macan mai are si niste sisteme de franare automata in caz de obstacol. Deci rata de probabilitate a scenariului insirat de suedezi e al naibii de foarte mica. Cu toate astea, Porsche s-a gandit la o solutie
5) Vulpea cand nu ajunge la struguri...
se da cu roatele in sus toti cocalarii si pitzipoancele care n-au bani de Cayenne
si totusi e ciudat sa nu poti controla masina pe contrasens.
1. macan e o masina vanduta global iar drumurile cu o banda nu sunt specifice doar romaniei.
2. putem trece cu vederea o problema de conceptie pentru ca oricum mergem cu viteze mari (inteleg ca asta e o dovada a civilizatiei, neah!) si murim cu totii?
3. 300ms sunt suficiente? Problema nu e cat actioneaza sistemul ci care sunt rezultatele acestuia respectiv modificarea traiectoriei atunci cand soferul se asteapta ca, atat timp cat sta cu volanul bracat automobilul sa aiba o trasa fireasca impusa de pozitia volanului. @Mowgli a evidentiat foarte bine o situatie in care (in curba fiind) functia asta minune te poate trimite pe camp la arat.
4. sistemele de franare automata nu intra in functiune pana la o anumita viteza maxima?
5. nu strugurii sunt acrii....comentam si din perspectiva celuilalt participant la trafic. Cum Macan nu e chiar un model destinat doar pilotilor ai putea sa intalnesti o pitzi sau un cocalar (sau pur si simplu un sofer) care, speriat de reactia masinii va intra in panica si va face un rau mai mare. Problema ca sistemul poate intra sau nu in functiune deci un comportamnet aleatoriu si mai ales nenatural
In fine....sunt curios care vor fi totusi urmarile. Nu cred ca doua comunicate vor rezolva chestiunea. Cel putin eu nu vreau sa se intample asta si sa ajung la vorba lui @Andi
ce sa mai zici de Toyota GT86 care nu e SUV :)