De ce ne plac seriile limitate? De ce ne dorim să deținem un obiect care nu a fost produs pe scara largă? Din vanitate? Sau pentru a face parte dintr-un cerc restrâns?
Oricare ar fi răspunsurile la întrebările de mai sus, dorința de exclusivitate există și este principiul pe care funcționează orice obiect produs în serie limitată. Iar acest principiu este foarte bine pus în valoare de către producătorii auto premium.
Porsche, de exemplu, are un întreg departament dedicat personalizării modelelor din gama sa. Numit Porsche Exclusive Manufaktur, acest departament are 160 de angajați, este ascuns într-o latură a fabricii din Zuffenhausen, lângă Stuttgart, și personalizează aproximativ 40% din toate modelele 911 produse.
Iar despre cel mai recent produs Porsche Exclusive Manufaktur ați putut citi de curând: Porsche 911 Turbo S Exclusive Series, un model special ce va fi fabricat în doar 500 de exemplare. Trecut prin tratamentul exclusiv, acest Turbo S cu puterea mărită de la 580 la 607 CP va putea fi achiziționat pentru o sumă ce începe de la 260.000 euro.
Curioși, am călătorit la Stuttgart, într-un dintre rarele ocazii în care Porsche își deschide porțile către secretele din curtea sa. În cadrul unui workshop găzduit chiar de departamentul Porsche Exclusive Manufaktur, am putut vedea de a aproape programul de personalizare, dar și produsele conexe manufacturate de divizia Porsche Design, ca ceasuri exclusiviste și seturi de genți gândite special pentru portbagajului unui 911.
Istoria Porsche Exclusive
Clienți care au dorit modele Porsche Exclusiviste au existat mereu. Încă din anii '70, Porsche a modificat mașini pentru a le construi pe gusturile și dorințele clienților săi. Numit inițial Sondereunschprogramm ("Programul de Cereri Speciale"), departamentul a primit numele Porsche Exclusive în 1986, pentru ca azi să fie cunoscut sub denumirea Porsche Exclusive Manufaktur.
Unul din primele modele personalizate a fost mașina dedicată celebrului dirijor Herbert von Karajan, o somitate în domeniul său. În 1975, noul său Porsche 911 Turbo 3.0 avea să folosească o caroserie ușoară preluată de la modelul Carrera RS împreună cu culorile Martini Racing și logo-uri mari Turbo.
Apoi, în 1983, departamentul Exclusive produce o versiune de stradă a modelului 935, un Porsche dedicat circuitului.
Se năștea Porsche 935 Street, un 911 cu faruri escamotabile produs special pentru omul de afaceri saudit Mansour Ojjeh, patronul companiei TAG, cea alături de care Porsche a produs un motor dedicat monoposturilor de Formula 1.Pe lista de comenzi speciale mai există șapte exemplare Porsche 959 comandate de un șeic arab sau cele 86 unități Porsche 964 Turbo S Lightweight produs în 1992 și 1993.
În era modernă, Porsche Exclusive a produs serii limitate precum modelul Porsche 911 Sport Classic din 2009, 250 de unități ce se remarcau prin eleronul tip "coadă de rață" și jantele de 19 inch Sport Classic.
În 2010 au fost produse 356 exemplare ale modelului Porsche 911 Speedster, un cabriolet special cu o gardă la sol redusă cu 70 de milimetri, un parbriz mai înclinat și o protecție specială pentru zona de pliere a soft-top-ului.
Cel mai recent exemplu de serie limitată este Porsche 911 Club Coupe din 2012, doar 13 exemplare construite pentru a marca 65 de ani de apariția primelor cluburi ale pasionaților mărcii.
Porsche Exclusive Manufaktur
Astăzi, specialiștii de la Porsche Exclusive Manufaktur au la dispoziție un catalog cu peste 600 de opțiuni ce pot fi aplicate modelelor din gama actuală. De la brodarea emblemei Porsche pe tetiera scaunului, cea mai cerută opțiune Porsche Exclusive, până la modelului 911 Turbo S Exclusive Series, aproape orice este posibil în atelierele mărcii.
Am putut vedea de aproape fibra de carbon împletită cu fir de cupru pentru o strălucire aurie. Acest tip de fibră este folosită extensiv pentru modelulul 911 Turbo S Exclusive Series în varianta vopsită în culoarea specială galben auriu.
Fibra de carbon este expusă pe capotă, praguri, plafon și eleron spate, dar inginerii Porsche au reușit să o integreze perfect alături de elementele vopsite.
Jantele de 20 de inch au și ele un design special și două straturi de vopsea, iar cel de dedesubt a fost expus cu ajutorul unui fascicul laser pentru a crea acea dungă galbenă perfectă de pe marginea jantei.
Colecția de accesorii Porsche Design
Pentru că un viitor proprietar de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series este cu siguranță și un pasionat al ceasurilor de calitate, Porsche a decis să ofere și un ceas cronograf cu mecanism elvețian ce va putea fi comandat doar de cei ce vor achiziționa automobilului.
Pentru 9.600 euro, Porsche Design va livra un ceas de mână din titan ce va purta o serie identică cu cea a mașinii și va avea aceeași schemă de culori.
Pe numele său complet Porsche Design Chronograph 911 Turbo S Exclusive Series, acesta folosește un calibru propriu numit Werk 01.200 cu funcție Flyback și certificare COSC (Controle Officiel Suisse des Chronometres).
Sistemul Flyback permite folosirea funcției de cronometrare în succesiune rapidă, fără a mai fi nevoie de resetarea cronometrului la fiecare tur. Este o funcție ideală pentru cronometrarea în lumea sportului cu motor.Mai mult, ceasul Porsche Design va putea fi comandat în schema de culori a mașinii, tema fibrei de carbon expuse fiind prezentă și pe ceas, iar rotorul din spatele ceasului imită perfect o jantă cu design special Turbo S Exclusive Series. Ceasul are un diametru de 42mm, iar cureaua este din piele perforată. La fel ca mașina, ceasul de mână va fi produs în doar 500 de exemplare.
Porsche Design mai oferă și un set complet de genți manufacturate din piele și fibră de carbon, gândite special pentru porbagajul exclusivistului model Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. Setul conține patru piese format din două genți, o geantă de zi și o geantă pentru costum.
Gențile sunt produse din piele similară cu cea folosită pentru tapițeria interioară a modelului 911 Turbo S Exclusive Series. O încuietoare magnetică este elementul inovativ al setului de genți ce poate fi achiționat prin intermediul diviziei Porsche Tequipment pentru suma de aproximativ 5.500 euro.
Comentarii (2)