Parlamentul României a adoptat recent o lege prin care utilizarea radarelor trebuie anunțată de polițiști prin intermediul unor panouri rutiere amplasate cu cel puțin 500 de metri înainte, iar pentru a intra în vigoare, legea trebuie promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.
Legea a generat numeroase controverse ca urmare a faptului că șoferii vor fi tentați să conducă cu viteze mai mari, iar acest lucru a generat o reacție dură din partea Grupului Poliţiştilor Rutieri din România. Într-o scrisoare adresată președintelui Klaus Iohannis, polițiștii rutieri avertizează că noua lege va conduce la o creștere semnificativă a numărului de accidente rutiere.
"Dorim [...] să tragem un semnal de alarmă prin care atenţionăm că numărul accidentelor rutiere va creşte alarmant după intrarea în vigoare a acestei legi. [...] Domnule Preşedinte, vă rugăm să nu promulgaţi această lege sau să atacaţi acest pariu cu viaţa cetăţenilor la Curtea Constituţională, întrucât considerăm că nu respectă unul dintre cele mai importante principii ale Constituţiei, art.
22, alin. (1) «Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritatea fizică şi psihică ale persoanei sunt garantate!»", se arată în comunicatul semnat de Grupului Poliţiştilor Rutieri.Polițiștii spun că numărul șoferilor care vor conduce cu viteze mult peste limitele legale va fi mai mare și că aceștia vor încetini la timp pentru a evita sancțiunile, întrucât vor observa panourile amplasate pe marginea drumului.
"Modificările nu fac decât să pună în pericol viaţa cetăţenilor acestei ţări prin nerespectarea limitelor de viteză în lipsa unui control din partea puterii statului. [... ] Legea pune Poliţia Rutieră [...] într-un bibelou inutil în prezenţa căruia se va respecta legea, iar în absenţa anunţată se va merge după bunul plac", mai scriu polițiștii.
În plus, polițiștii afirmă că legea îi favorizează în mod direct pe șoferii care folosesc mașini cu motoare puternice.
"Această lege va fi temeiul unor drumuri şi mai însângerate, esenţa ascunsă a acesteia fiind doar populism şi crearea unor avantaje pentru cei cu autovehicule puternice, care vor să nu mai răspundă în faţă legii", se mai precizează în document.
România este țara europeană cu cel mai mare număr de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori.
Potrivit datelor oficiale, 1951 de persoane și-au pierdut viața în 2017 în urma unor accidente rutiere petrecute pe teritoriul României.Via News
Pe de altă parte, dacă se vrea prevenție, radare fixe în toate localitățile și chiar și în afara lor.
Și tot pe de altă parte, dacă mergi legal și corect nu are de ce să te deranjeze mașinile ascunse cu radare pentru că nu te afectează. Aaa, facem prea mult până la destinație? Păi, aici am două mențiuni:
1. Mai bine faci mult, dar să ajungi întreg și bine.
2. Nu avem drumuri de viteză (autostrăzi) pentru că am primit (ca popor) ceea ce am votat (dorit). După chipul și asemănarea chipului majorității poporului.
Dragi români, deși au trecut aproape 30 de ani de la Revoluție, încă nu vreți să înțelegeți nu doar că aveți drepturi, ci și responsabilități. Mulți strigă după drepturi, dar prea puțini vor să fie și responsabili.
Nu știu ce prevenție se face în alte zone, dar prin zona mea, acolo unde sunt zone periculoase, în special treceri de pietoni fără semafor, poliția stă foarte rar, ei stau la ieșirile din oraș unde toți accelerează.
ganditi-va obiectiv ce ar insemna codul asta in romania din pct de vedere al incasarii amenzilor si apoi al accidentelor rutiere
- va rog sa ridicati voalul asupra acestui secret bine pazit: aveti plan de amenzi, luati prima la sfarsit de an financiar pe baza amenzilor date??
- au existat colegi care au dat amenzi cu duiumul, cu nemiluita, abuzive inainte ca sa se pensioneze, pt. a avea o pensie mai buna datorita realizarilor din ultimul an???
- ati ridicat vreodata in mod serios problema imbunatatirii infrastructurii sau v-a fost groaza intotdeauna de o infrastructura mai buna, mai europeana, cu 2 benzi pe sens, cu autostrazi, care ar elimina limitarile ridicole de viteza (care aduc amenzi, dar nu si siguranta traficului) si numarul mare de treceri de pietoni de care trebuie sa tina cont un sofer pe aceste sosele nenorocite cu 1x1 benzi?
- a scazut cumva numarul accidentelor datorita vinatorii dvs. asupra soferilor?
- cind o sa tineti seama in mod real de viata concetatenilor dvs. (a rudelor dvs. care pot muri si ele in accidente!!) si nu de buzunarul si sufletul dvs. avid de bani si prime??!!
- ati observat ca deja se circula bara la bara, masinile mici fiind prinse intre noianul de tiruri, riscul unor accidente fatale fiind incomensurabil. Se circula parca masinile mici ar fi intre niste vagoane de tren.
Cind o sa va pese vreodata de vietile oamenilor si cind nu veti mai arunca praf in ochi legat de siguranta circulatiei??
Nu stiu ce stii tu despre legislatia din Grecia, dar eu am fost la ei de 5 ori la mare, am fost pana si in Atena, am facut mii de km in Grecia, dar n-am ajuns sa stiu cum sunt imbracati cei de la poiitia rutiera... In schimb, in Atena am vazut doar o masina a politie, in rest nimic despre politistii greci.
Dar in Bulgaria fost dezastru... acolo din 20 in 20 km sunt radare, cam cum la noi...
Ba mai mult, am fost si in Ungaria, in Austria si in Germania dar nicaieri n-am vazut sa stea politistii la panda ca in Romania si in Bulgaria. Si asta spune multe....
Ar trebui ca si in Romania polististii sa fie civilizati si sa numai stea la panda, pt ca nu asa se procedeaza intr-o tara civilizata.
Pana la urma eu cred ca trebuie facut ceva, ca politistii sa numai stea la panda, si sa ne ia banii si pt cea mai mica abatere...
Prima data poitistii sa militeze pt o infrastructura buna si moderna... ca cetatenii sa poate deplasa rapid si in siguranta, si dupa aia sa dea din gura in privinta acestei legi a radarului...
Din pacate in Romania poliltia sta la panda, pt ca in aceasta tara bugetul se face din amenzi, taxe si impozite... nu stau la panda pt a reduce accidentele asa cum spun ei, ci pt a colecta cat mai multi bani la buget. Si este trist ca este asa...
Dragi români (guvernanți și guvernați, deopotrivă), nu trebuie să uităm niciodată că, indiferent cât de draconice ar deveni legile (foarte bine – și eu vreau, sincer!), specia “bizonii șoselelor” va rămâne incorigibilă. Acum și de-a pururi,
Da, nu numai ideal, ci și etic ar fi să nu știe șoferii ȋn ce zone vor intra sub observație (altfel, cu toții devenim ipocriți, ȋn sensul că, fiind avertizați – și ȋn mod oficial, și datorită flash-urilor binevoitorilor – că urmează controlul cinetic, deodată, eh, ne arătăm grijulii față de siguranța rutieră reducând viteza; de fapt, n-avem ȋncotro decât să ne conformăm conjunctural), numai că, surprinzător, mai toată lumea ignoră un aspect foarte important: una este să provoci accidente ȋn localitate, la 60-70 la oră, și alta ȋn afară, la peste 130, să zicem. Evident, nici acelea, nici acelea nu sunt de dorit, dar constat, tâmp, că Poliția nu acordă atenția cuvenită inconștienței unora (de fapt, multora) de a rula ca demenții interurban; pur și simplu te transformi ȋn agent expres al morții la viteze care trec simțitor de limitele impuse, oricât ai crede că mașina ta se confundă cu un sistem perfect, infailibil (mai ales dacă este lăsată ȋn grija unor programe și a unor senzori care “nu te pot trăda”), și că reflexele tale corespund numai unor parametri optimi de eficiență. Acum mă puteți acuza de maliție, dacă aș aduce ȋn discuție bolizii Triadei, dar, ȋn majoritatea covârșitoare a cazurilor, tocmai despre ei este vorba, indiferent de adeziunile noastre.
Ȋn definitiv, eu, unul, m-am ȋmpăcat cu ideea axiomatică, anume aceea că un instructor și un agent rutier mai buni și mai vrednici de ascultare (plus inegalabil de drastici cu mine ȋnsumi!) decât propria mea conștiință nici că ar putea apărea vreodată sub soare.
PS. De câțiva ani ȋncoace, reprezentanții instituțiilor de forță s-au nărăvit (cu amplificare și ȋncurajare din partea japiței Kövesi) cu vociferările “ȋntemeiate”. Dacă aș fi politician și, pe deasupra, votat de populație, i-aș ȋnvăța eu să-și vadă lungul nasului și să priceapă esențialmente că tot ce trebuie ei să facă este să se cantoneze ȋn funcția menită lor, aceea de executare și de supraveghere asupra aplicării legilor, nu de evaluare a justeței și a pertinenței legilor și de punere la ȋndoială a capacității și a bunei credințe a legiuitorului !!! N-avem nevoie de o “societate civilă” germinată acolo unde nu este cazul. Din păcate, nimeni din Parlament nu se ȋncumetă să le dea peste bot, astfel ȋncât să le clănțănească dinții. “Dar și ei sunt cetățeni și au dreptul să…”. Nu! Deloc!! Din moment ce ai decis, ȋn mod conștient, nesilit de nimeni, să aparții unor structuri de stat cu statut special, atunci și comportamentul tău public se cuvine a se ȋnscrie ȋn niște norme și limite speciale. Ȋn viața ta strict privată (adică nu și la confluența cu spațiul public, chiar ȋn “timpul liber” presupus relaxat ȋn privința rigurozității regulamentare, specifice organizării de tip militar), printre rude și prieteni, poți să urli cât vrei pe marginea “relei voințe”, “incompetenței” și “corupției” aleșilor poporului, dar principiile democrației nu-ți permit să procedezi oricum te taie capul, atunci când ești numit, nu ales. La urma urmei, nimic nu este mai nociv și mai periculos decât un cyborg care “are o opinie”. Obiecții?
In 2015 am fost ultima data in Grecia, si intre 2007-2015 am fost de 5 ori. Nu stiu cum e acum la ei cu noul cod rutier... dar eu am spus si repet, am condus mii de km acolo, dar n-am ajuns sa vad ce uniforma poarta politistii greci, si asta spune multe...
Acolo nu sta politia la panda cu radarul la iesirile din orase, ca la noi... iar in 2007 cand am fost prima data, au fost portiuni pe austostrazi in care limita era de 150km/h. Apoi in 2009 cand am mers a doua oara, deja au redus limita la 130km/h, pt ca in perioada respectiva a fost criza la ei, si ca sa stranga mai multi bani la buget au redus limita...
Acuma daca au introdus un cod rutier drastic, au introdus pt a scoate cat mai multi bani din amenzi, ca sa iasa din criza...
Dar acolo la ei macar exista o infrastructura buna, sunt portiuni pe autostrazi si cu 4 benzi pe sens, nu 2 benzi ca la noi ...
Prima data sa avem si noi o infrastructura asemanatoare si dupa aia sa ne bage si noua un cod rutier asemanator...
Nu se poate ca la infrastructura sa fim cu mult in spate, dar sa implementam acelasi cod rutier.