Una dintre tehnologiile care abia scot capul la lumină ar putea avea efecte radicale asupra modului în care constructorii auto produc anumite subansamble și piese. Este vorba de imprimarea 3D, care în cele mai multe cazuri le oferă producătorilor avantaje multiple față de asamblarea clasică: de la timpul de producție până la costuri și chiar reducerea greutății pieselor.
Cea mai nouă astfel de abordare vine din Statele Unite, acolo unde General Motors a anunțat oficial că lucrează cu specialiștii în software de la Autodesk pentru a construi piese care ulterior sunt imprimate 3D.
Pentru a sublinia avantajele acestui tip de abordare, inginerii GM dau ca exemplu suportul metalic al șezutului scaunelor auto. Produs în mod convențional din opt componente care sunt livrate spre uzinele GM de mai mulți furnizori, suportul poate fi imprimat 3D cu ajutorul software-ului avansat și va fi astfel construit dintr-o singură bucată. Aceasta este cu 40% mai ușoară și cu 20% mai rezistentă, fiind construită din oțel inoxidabil.
Pe lângă timpul și banii economisiți astfel, această tehnică mai oferă un avantaj major: faptul că o simplă modificare a parametrilor permite schimbarea designului piesei în momentul în care e nevoie de asta. În acest moment, o modificare de design are un efect în valuri asupra lanțului de furnizori, ceea ce îngreunează procesul de modificare a componentelor.Conform planurilor GM, tehnologia imprimării 3D va duce la schimbarea modului de producție a zeci de mii de componente în următorii cinci ani, pe măsură ce sistemele tehnologice evoluează. Compania americană utilizează deja experimental acest tip de producție în special în zona prototipurilor, iar specialiștii spun că motorsportul ar putea fi una dintre zonele auto care va adopta foarte repede această soluție de producție datorită vitezei de producție.
Piesele care pot fi produse 3D la nivel industrial pot fi construite din materiale diferite care merg de la plastic și polimeri până la oțel.
"Pe termen lung, industria de producție a pieselo prin imprimare 3D ne va ajuta să reducem costurile de industrializare, cantitatea de materiale utilizate, numărul de furnizori de care e nevoie și costurile de logistică", spune Kevin Quinn, director de producție GM, citat de Reuters.
via Reuters
tehnologia nu e bagata sub pres in nici un caz. Daca la noi inca nu a prins contur (in parte datorita pretului imens a unei imprimante 3D industriale), dincolo, se foloseste big time mai ales in cazul prototiparii pentru ca transferul de la imaginea de pe ecran la produsul real este aproape instantaneu. Problemele sunt in principal cele legate de materialele pe care le poti folosi la prototipare si de rezolutia imprimarii.
e o chestiune de timp, si nimeni nu baga nimic sub pres pentru ca cei care lucreaza in domeniu au interese maxime sa accelereze maturizarea tehnologiei. Asa cum s-a spus, viteza de transfer, flexibilitate in cazul modificarilor, ultilizarea de materiale noi, eliminarea tehnologiilor greoaie si invechite (gen injectie de masa plastica, etc), controlul stric al productiei, etc. sunt tot atea motive care ne fac sa fim optimisti in privinta metodei
si nu e nevoie sa ma crezi, cauta pe net sa vezi imprimante cat jumatate de autobuz. Acolo se gandeste si se munceste in draci, in Romania informatia vine diluata si de multe ori cu o incarcatura de legenda sau de text stintifco-fantastic. Si asta pentru ca la noi concretul se reduce la pitipoancele de pe paljele Mamaia si la beizadelele drogate ale imbogatitilor cu statul.
Ma mir totusi ca implementarea tehnologiei nu a inceput inca la producatorii de masini de lux si super lux. Si acolo intradevar conteaza mai mult posibilitatea customizarii unor piese in timp scurt si mai putin pretul.