Peugeot sărbătorește 50 de ani de mașini de oraș. Până acum au fost vândute 25 de milioane de exemplare

de Tiberiu Safta
Marti, 22.03.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Anul acesta, Peugeot sărbătorește 50 de ani de când a lansat prima sa mașină de oraș, clasicul 104. De atunci, constructorul francez a cunoscut un succes enorm în acest segment, cu 10 generații de modele și 25 de milioane de exemplare vândute pe tot globul.

În urmă cu 50 de ani, Peugeot a lansat primul său model de oraș modern. Este vorba despre clasicul 104, care avea să atragă un număr foarte mare de oameni către marca franțuzească, datorită dimensiunilor sale mici, dar practice și a performanțelor remarcabile pentru acea perioadă.

De altfel, leul franțuzesc avea să cunoască un succes enorm în acest segment, iar povestea acestui succes continuă și la 50 de ani de la acea lansare. În toată această perioadă au existat nu mai puțin de 10 generații ale acestor modele, iar succesul lor este unul pe măsură: 25 de milioane de mașini vândute în total. Evident, acest număr va continua să crească în viitorul apropiat.

Cu această ocazie, vom povesti pe scurt câte ceva despre fiecare model de oraș lansat de Peugeot în ultimii 50 de ani.

ÎNCEPUTURILE: PEUGEOT 104 (1972-1988)

Anul 1972 a fost unul important pentru industria auto din Franța. Renault a lansat modelul R5, care avea să intre în istorie ca fiind una dintre cele mai emblematice mașini din istorie, iar Peugeot a lansat modelul 104. La rândul său, modelul avea să fie inclus pe lista mașinilor consacrate din istorie.

Peugeot 104 a fost primul pas pentru constructorul din Poissy în lumea mașinilor mici. Chiar și pentru acele vremuri, design-ul său a fost unul simplu, iar mașina a fost concepută în aceeași formulă ca binecunoscutul Mini clasic: mică la exterior, mare la interior.

De fapt, 104 s-a mândrit cu dimensiunile sale. Așa cum arată sloganul oficial al modelului, varianta cu 4 uși măsura doar 3.58 de metri în lungime. A existat chiar și o variantă mai scurtă cu 3 uși, care măsura doar 3.30 metri.

În ciuda dimensiunilor sale, 104 a fost apreciat pentru confort și siguranță. Inclusiv performanțele au fost pe măsură. Cel mai mic motor dezvolta 46 de cai putere, iar cea mai puternică versiune, numită ZS, avea un motor de 93 de cai putere.

Succesul lui 104 s-a văzut în timp. Modelul a fost produs timp de 16 ani, iar, în total, au fost fabricate peste 1.6 milioane de exemplare. Așadar, 104 a fost un start cum nu se putea mai bun pentru Peugeot. Lucru care ne duce cu gândul la succesorul său și mai bine cunoscut.

O LEGENDĂ: PEUGEOT 205 (1983-1998)

Chiar dacă modelul 104 se bucura de vânzări mari și o reputație bună, situația financiară Peugeot nu era deloc bună la începutul anilor '80. De aceea, era nevoie de o mașină care să fie ceva mai mare și, cel mai important lucru, să fie modernă și să fie atrăgătoare pentru mai mulți. Așa a luat naștere 205, unul dintre cele mai admirate modele din istoria mărcii.

Față de predecesorul său, 205 putea fi oferit și cu motorizări diesel, precum și în variante de caroserie decapotabliă și chiar o dubă. Modelul a devenit cel mai bine cunoscut în lumea raliurilor, în epoca Grupei B. Succesul din Campionatul Mondial de Raliuri include două titluri la piloți pentru Timo Salonen în 1985 și Juha Kankunnen în 1986, precum și două titluri la constructori în aceiași ani.

După interzicerea Grupei B, modelul 205 avea să cucerească Raliul Dakar de două ori la rând, în 1987 și 1988.

Succesul din lumea motorsportului a fost transmis și publicului general, prin lansarea versiunii de performanță 205 GTI. Această versiune putea fi oferită cu propulsoare ce dezvoltau 105, 115 și 130 de cai putere. Cea mai specială versiune a fost modelul 205 Turbo 16, modelul de serie al mașinii de raliu. Acesta a fost construit în doar 200 de exemplare și avea un motor amplasat central, care dezvolta 200 de cai putere.

Așadar, 205 a fost un succes imens pentru Peugeot, iar producția sa a continuat până în 1998. În total au fost produse peste 5.2 milioane de exemplare pentru întreaga lume.

PRIMUL EXPERIMENT ELECTRIC: PEUGEOT 106 (1991-2003)

În vreme ce 205 era pe val, Peugeot a lansat în 1991 modelul 106, o mașină mai mică decât 205. Pe lângă un design nou, în trend cu anii '90, acest model s-a remarcat prin faptul că a avut și o versiune pur electrică. Da, o mașină electrică de oraș. În anii '90.

Această versiune a fost lansată în 1995 și a avut un acumulator confecționat din nichel-cadmiu. Autonomia sa a fost de 90 de kilometri, o valoare impresionantă pentru acea perioadă. La fel ca cei doi predecesori și 106 a avut parte de o viață lungă și de vânzări mari. Până la sfârșitul producției în 2003, au fost vândute aproape 3 milioane de exemplare.

CEA MAI BINE VÂNDUTĂ MAȘINĂ FRANȚUZEASCĂ: PEUGEOT 206 (1998-2012)

Spre sfârșitul anilor 90, modelul 205 deja începea să-și arate vârsta. Design-ul său pătrățos nu mai era în trend, iar lipsa unor dotări esențiale pentru siguranță, precum airbag sau ABS, a anunțat sfârșitul său. În acest mod a luat naștere Peugeot 206, o mașină cu un design nou și atractiv și cu multe dotări și tehnologii actuale pentru acea perioadă.

Dacă vechiul 205 avea să fie un etalon pentru Peugeot, noul 206 l-a eclipsat la capitolul vânzări. Atât de mult încât a devenit cel mai bine vândut model franțuzesc din istorie, cu peste 8.3 milioane de exemplare vândute în 14 ani.

La fel ca predecesorul său, 206 a avut parte de succes în lumea raliurilor, cu trei titluri mondiale la constructori între 2000 și 2002 și două titluri pentru Marcus Gronholm. Pe lângă variantele cu 3 și 5 uși, 206 a fost oferit și în variante sedan, break și decapotabilă.

UN PIC PREA AMBIȚIOS: PEUGEOT 1007 (2004-2009)

Până acum, am văzut mai multe modele de succes create de Peugeot. Însă, modelul 1007, lansat în 2004, nu avea să fie unul dintre ele. Modelul a încercat să combine o mașină de oraș cu un monovolum de dimensiuni mici, lucru care a făcut-o neatrăgătoare pentru mulți fani ai mărcii.

În ciuda ușilor glisante și al habitaclului mare, 1007 nu s-a bucurat deloc de succesul așteptat. Motiv pentru care au fost vândute doar 124.000 de exemplare în cei 5 ani de producție.

MIC, DAR MARE: PEUGEOT 107 (2005-2014)

Înlocuitorul lui 106 a venit în 2005, sub forma lui 107.

Mașina este unică în sensul în care a fost rezultatul unei colaborări între Peugeot, Citroen și Toyota și vândut sub numele C1, respectiv Aygo. În ciuda dimensiunilor sale, mașina avea să fie un succes, cu peste 819.000 de exemplare vândute.

MATURIZAREA: PEUGEOT 207 (2006-2014)

În anii 2000, mașinile mici au început să crească în dimensiuni. Era nevoie de mai mult spațiu la interior, precum și de o siguranță mărită. Astfel, a luat naștere modelul 207, produs în paralel cu predecesorul său până în 2012. Față de vechiul model, 207 nu s-a remarcat la fel de mult, însă a reușit să fie vândut în peste 2.5 milioane de exemplare, o performanță mai mult decât onorabilă.

NAȘTEREA LUI I-COCKPIT: PEUGEOT 208 (2012-2020)

De regulă, o mașină nouă este de fiecare dată mai mare decât predecesorul său. Nu este cazul lui 208, care este, culmea, mai mic decât vechiul model. Paradoxal, acesta este mai mare la interior, grație noului concept de design i-Cockpit, creat pentru a oferi o plăcere mai mare a condusului.

De asemenea, numele GTI a revenit odată cu 208, fiind primul model al companiei din segment care dezvoltă peste 200 de cai putere. Mașina a devenit faimoasă în 2013, atunci când Sebastian Loeb, de 9 ori campion mondial de raliuri, a stabilit un nou record în faimoasa cursă Pikes Peak.

SPERANȚE NOI: PEUGEOT 108 (2014-2022)

În 2014, vechiul model 107 a fost înlocuit de 108, care avea să păstreze vechea formulă de mașină mică la exterior și mare la interior. Modelul s-a remarcat prin lipsa unei motorizări diesel, în contextul în care mai multe astfel de modele au început să nu mai fie produse cu aceste motoare. În ciuda acestui lucru, vânzările nu au fost la fel de mari ca cele ale predecesorului său. Puțin peste 427.000 de exemplare au fost vândute până în acest an, ultimul din viața lui 108.

UN PREZENT ELECTRIC: PEUGEOT E-208

Și uite așa, am ajuns și în prezent, cu cea de-a doua generație a modelului 208. Mașina se remarcă datorită noului limbaj de design foarte atractiv, văzut inclusiv la modelele mai mari 308 și 508. Și, pentru prima dată de la modelul 106, noul 208 primește și o versiune pur electrică, extrem de populară în rândul clienților.

De altfel, noul 208 a câștigat și premiul Mașina Anului în Europa în 2020. Până acum au fost vândute peste 777.000 de exemplare. Dintre acestea, 16% au fost electrice, iar numărul lor va continua să crească în următorii ani.

via Peugeot

Comentarii (5)

  • CAMILA 334
    Am deținut un 206,301 și 307
    Și sunt foarte mulțumit de ele chiar și acum
    Sper pe viitor sa îmi cumpăr și un 307 GTi
    11 1
  • Mircea Badea
    206cc si 207cc cele mai dragute.

    pacat de raspunsul volanului prea usor..
    5 3
  • Cum fiecare segment din gama Peugeot are SUV-ul său și 1007 s-a dorit a fi un fel de... altceva al lui 107. Până la urmă a ieșit o struțo-cămilă.
    4 1
  • "Legende" - pai aveau timp sa ajunga legende in 15 ani de productie , astea noi ce sanse mai au , ca nici nu apuci sa te obisnuiesti/studiezi un model mai bine ca deja e inlocuit de noua generatie, ca deh...nu avea clima pe spate ,nu avea stopuri cu led dinamice, alea-alea..
    7 0
  • La multi ani! (imi este dor de al meu 504)
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru