Pe drumuri mai puțin cunoscute alături de Mercedes-Benz Clasa G: experiență în off-road cu modelul-simbol al producătorului german

de Cornel Șocariciu, Foto: Andrei Toboșaru
Luni, 30.11.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Divizia Mercedes-Benz România a organizat un eveniment off-road dedicat Clasei G. Specialiștii de la 100Tracks s-au ocupat de pregătirea traseului, iar pe parcursul a aproximativ 100 de kilometri am simțit pe pielea nostră ce poate face Clasa G în afara asfaltului.

În ultimii zece ani, portofoliul Mercedes-Benz a crescut rapid, iar astăzi vei găsi cu siguranță în oferta producătorului german un model pentru gusturile tale. Deși generațiile se schimbă din ce în ce mai des, iar tehnologiile și designul evoluează la fel de repede, în gama Mercedes-Benz rămâne un model care pare trimis din trecut să ne amintească de vremurile în care altele erau prioritățile.

Vorbesc despre Clasa G, un model-simbol care s-a născut din dorința de a oferi clienților libertate indiferent de drumul pe care îl au de parcurs.

PUȚINĂ ISTORIE

Povestea lui Clasa G începe în 1971 și are la bază parteneriatul dintre Daimler-Benz și Steyr-Daimler-Puch. La scurt timp după efectuarea unui test cu Puch Haflinger, Puch Pinzgauer și Mercedes-Benz Unimog, nemții s-au hotărât să pună bazele unei colaborări cu austriecii de la Steyr-Daimler-Puch: așa lua naștere proiectul Geländewagen.

Un an mai târziu, departamentul de cercetare Mercedes-Benz avea deja un studiu care spunea că un vehicul cu abilități bune în off-road se va bucura de un succes major în rândul celor care iubesc să călătorească în natură.

Pentru realizarea viitorului Clasa G, nemții l-au desemnat pe Erich Ledwinka în rol de coordonator, iar în 1973 în garajele nemților exista deja o machetă din lemn. Primele prototipuri au ieșit din centrul de dezvoltare în 1974, iar oficialii Mercedes-Benz spun că o serie de elemente de design folosite pe acele vehicule au fost păstrate și pentru varianta de producție.

Testele pentru finalizarea produsului s-au desfășurat pe o serie de trasee realizate pe muntele Schöckl, Austria, în apropiere de Graz. Același loc este utilizat și astăzi de Mercedes-Benz pentru dezvoltarea Clasei G.

În ianuarie 1979, Mercedes-Benz încheia dezvoltarea lui Clasa G și, tot atunci, divizia de marketing venea cu o descriere completă a modelului: un vehicul independent care se încadrează între utilitare și turisme.

Pentru prezentarea din 1979 a lui Clasa G, nemții au ales să adune reprezentanții presei în Toulon, Franța, traseul de off-road fiind realizat în apropierea circuitului Paul Ricard.

ACTUALA GENERAȚIE CLASA G PRIN PĂDURILE JUDEȚULUI COVASNA

Actuala generație Mercedes-Benz Clasa G se află pe piață din 2018, iar reprezentanții mărcii au organizat anual o serie de evenimente în off-road dedicate clienților. Anul acesta, o zi a fost rezervată jurnaliștilor și creatorilor de conținut, iar cartierul general a fost stabilit în Zăbala, județul Covasna.

Opt exemplare Mercedes-Benz Clasa G au fost pregătite pentru eveniment, toate fiind în versiunea G 350 d. Sub capota modelului german s-a aflat un motor de 3.0 litri cu șase cilindri în linie capabil să dezvolte 286 de cai putere între 3.400 și 4.600 rpm și 600 Nm între 1.200 și 3.200 rpm. Resursele motorului diesel au fost gestionate de o transmisie automată cu 9 rapoarte și de un sistem de tracțiune integrală.

Traseul de off-road a fost atent ales de specialiștii de la 100Tracks, o echipă cu o experiență de peste 20 de ani în participarea și organizarea națională și internațională de competiții în off-road.

În fruntea acestei echipe se află Rasty Petzalis Gabriel, cunoscut și sub pseudonimul Șerpașul 4x4.

Locul de întâlnire pentru evenimentul pregătit de Mercedes-Benz a fost complexul Zabola Estate, un domeniu privat de 50 de hectare care include o pășune, o pădure, două lacuri, patru iazuri de pescuit și o serie de facilități pentru drumeții și echitație. Punctul de atracție principal îl reprezintă castelul care datează din secolul al XV-lea.

În apropierea acestuia se află o vilă construită în jurul anului 1900 folosită în trecut pentru birouri, iar în complex vei descoperi alte două clădiri speciale: The Old Saddle House, spațiul destinat personalului care avea grijă de caii familiei Mikes și locul unde erau ținute echipamentele de echitație, și The Old Stables, grajdurile folosite pentru adăpostirea cailor.

Traseul pregătit de echipa 100Tracks a măsurat aproape 100 de kilometri, iar circa 70% dintre aceștia au fost făcuți în afara asfaltului.

De la Zabola Estate, traseul ne-a purtat către drumurile forestiere din apropiere de Ojdula. Imediat ce am părăsit asfaltul, grupul s-a oprit, iar la indicațiile lui Rasty am apăsat butonul care activează modul Low Range. Generația lansată în 2018 integrează o cutie de transfer cu reductor al cărui raport de demultiplicare a fost îmbunătățit față de generația precedentă, lucru care aduce un plus în teren accidentat. De asemenea, odată cu activarea funcției Low Range am blocat diferențialul central și cel spate (Mercedes-Benz Clasa G încă este echipat standard cu trei diferențiale blocabile). Urma o coborâre abruptă de câteva zeci de metri pe o pantă cu o înclinație generoasă pe care Clasa G a devorat-o rapid și fără probleme. Deși din afară lucrurile arătau spectaculos, în habitaclu, experiența nu a părut în niciun moment ca fiind forțată sau dusă la limită.

După acest început în forță, instructorii ne-au plimbat, într-un ritm rapid, pe drumurile forestiere din zona Ojdula. Doar cu diferențialul central blocat și cu funcția High Range activată am traversat rapid pădurile crestate de drumuri de pământ. Ici și colo, bălțile adânci își revărsau noroiul pe caroseria colțuroasă a lui Clasa G, iar pentru modelul german, traseul părea din ce în ce mai simplu. Desigur, o vizită în off-road necesită și anvelope speciale, iar exemplarele pregătite de divizia din România au fost echipate cu pneuri Pirelli Scorpion ATR Plus.

Evenimentul a fost gândit ca un roller coaster: momente intense cu urcări și coborâri care îți taie răsuflarea și timpi de repaus gândiți astfel încât tu, cel aflat în spatele volanului, să înmagazinezi într-un mod și mai plăcut experiența pe care o trăiești.

La finalul turului rapid realizat pe drumurile forestiere am dat nas în nas cu o urcare cu praguri a căror diferență de nivel trecea de jumătate de metru. Odată cu trecerea la generația lansată în 2018, puntea față a lui Clasa G are o suspensie independentă cu două brațe, iar unghiul de atac măsoară 31 de grade.

Totodată, unghiul de degajare de 30 de grade și garda la sol de 241 de mm sunt valori care fac din modelul german un off-roader veritabil. Cu aceste informații bine întipărite în memorie, cu toate cele trei diferențiale blocate și atenți la indicațiile instructorilor am trecut și peste această încercare nouă. Trebuie să recunosc că îmi plac drumurile de macadam, dar le prefer pe acelea pe care le pot parcurge cu un caiet de dictare în mâini, nu pe cele pe care le poți atașa ca imagine în dicționar în dreptul cuvântului off-road.

Până la finalul primei opriri au mai urmat câțiva kilometri de drumuri cu ravene străjuite pe o parte de pereți înalți de pâmânt, iar de cealaltă parte de văi abrupte.

Toată experiența în off-road a durat peste 6 ore, iar pe parcursul traseul am mai trecut peste o coborâre pe lespezi și am urmat drumuri forestiere cu aderență scăzută sau acoperite cu piatră. Urcările sau coborârile pregătite de echipa 100Tracks au avut înclinații mari, iar în tot acest timp, deși cu inima cât a unui purice, am simțit că off-roader-ul german poate și mai mult. Cu siguranță, în mâinile unui profesionist, acele încercări prin care am trecut ar fi părut o nimica toată pentru Clasa G. 

Deși rămâne un model cu înclinații către off-road, generațiile recente ale lui Clasa G vin cu un plus de confort atât pe șosea, cât și în afara asfaltului. Actuala generație a fost echipată nu doar cu suspensii mai bune, ci și cu tehnologii moderne. Iar aici fac referire atât la sistemele de siguranță, cât și la echipamentele de interior. Clasa G este disponibil cu un instrumentar digital de bord, cu un ecran central de mari dimensiuni și, bineînțeles, cu materiale plăcute la atingere și bine finisate presărate la nivelul cabinei.

Dar toate aceste lucruri au un preț. Mercedes-Benz Clasa G în versiunea G 350 d pornește de la 109.600 de euro. Versiunea diesel G 400 d cu 330 de cai putere poate fi comandata începând de la 112.940 de euro, în timp ce versiunile G 500 cu motor V8 de 422 de cai putere pornesc de la 121.860 de euro.

Pentru că suspensiile lui Clasa G au fost dezvoltate cu ajutorul AMG, inginerii diviziei din Affalterbach au intervenit și mai mult asupra versiunii Mercedes-AMG G63, testată ulterior în cadrul Romanian Roads Luxury Edition. Aceasta poate fi comandată pentru 163.600 de euro, iar motorul V8 de 4.0 litri promite 585 de cai putere 850 Nm. Cu astfel de resurse, modelul de off-road se descurcă pe șosea la fel de bine ca un sportiv, iar cele 4.5 secunde necesare pentru accelerația de la 0 la 100 km/h sunt doar un teaser pentru adevăratele emoții pe care le poate oferi un AMG G63.

Comentarii (7)

  • 109.600 până la 163.600 euro? La banii ăștia îți iei un Suzuki Jimny pentru distracție și de restul cam ce-ți trece prin minte pentru șosea. Că să îl iau doar pentru off road ar trebui să am în cont cel puțin 7 zerouri după prima cifra. În euro! Pentru că, altfel, pentru șosea nu-i văd rostul. Cum spuneam și altă dată, un moft costisitor. Iar in al doilea rând, nu-ți iei off road cu cutie automată. Adică unde-i plăcerea?
    16 8
  • Cristian
    Stim cu totii ca nu oricine isi permite asa ceva. Si spune articolul...luxury...deci masinile astea...noi...si nu numai sunt pentru premianti. Marea majoritate cu firme care fac afaceri cu statul ,care arunca 200k de euro asa ca si cum am lua noi stropgel de la mol nu de la auchan...
    In alta ordine de idei masina s a departat mult de publicul tinta vizat la sfarsitul anilor 70. Caracteristicile off road au ramas aceleasi...desi puntea independenta fata nu mai are aceleasi atuuri ca cea rigida.
    Daca urmarim piata nici macar cele de la armata austriaca nu sunt usor accesibile pentru proletarul de rand. Poate DS are dreptate ca iti iei un Jimny si faci acelasi lucru...poate
    Dar Mercedes ramane deasupra tuturor.
    14 7
  • LUCCI LUCIANO
    Jimny-20.000+ Stinger GT - 57.000+ o casa -90.000. De 5.000 euro, utilitati, combustibil, minim doi ani. Da-l dracu de 'Gheu....
    24 9
  • petrusian
    avand raport de demultiplicare imbunatatit, a devorat rapid o panta generoasa.!! literatura nene,ce stiti voi.
    10 1
  • Sunt uimit de „desfășurarea” de forte, pentru re-prezentarea mașinii! Personal găsesc mai mult o etalare al ego-ului de bun șofer off-road( preferabil in condiții organizate decât libertatea off-road pe care mulți si-o doresc fără sa cunoască fenomenul)
    Personal pot spune ca principalul scop al misiunii a fost promovarea locurilor frumoase din Româna, mașina bănuiam ca poate mult
    5 2
  • Ma intristeaza sa vad masini pe pajisti alpine. Inteleg ca asta fac oamenii simpli, cu scoala putina, educatie precara si maniere proaste care nu inteleg amploarea pagubelor produse. Dar de la "Automarket' ma asteptam la mult mai mult. Mai ales cand promoveaza masini scumpe, de nisa, cu un brand stralucitor ... Ma asteptam sa intelegeti ca acele masini nu sunt facute sa brazdeze in muntii Romaniei fagase de nereparat, sa sperie fauna prin zgomotele produse, sa imputa aerul prin emisii de noxe, sa perturbe excursionistii iesiti pe poteci de munte sa respire aer curat ... Sunt destui 'off-road-eri', 'enduristi', 'ATV'-sti contravenienti care oricum fac asta sub privirile blande si ingaduitoare ale autoritatilor dar acolo vorbim de oameni de la care nu avem pretentii ... prima generatie la volan, venita de multe ori direct din bordeie si noroaie ...
    9 2
  • @inexorabil
    Cum lucrez într-o Corporație sunt de acord ca in cadrul ei exista dogme, manipulare dar si principii.
    Mesajul tău îl găsesc discriminatoriu, „corporatiștii” o problema a societății, adevărat din ce in ce mai vehiculata.
    Vina lor primordiala este ca-si exprima o părere. Dar tu nu faci același lucru?
    Am citit mai de mult niște broșuri comuniste de prin 1960 in care exprima ideea ca ateismul este superior religie. Ok nimic greșit in principiu, doar ca, transformau ateismul într-o altfel de religie.
    Pe același principiu (valabil 100% într-o era a manipulării): Crezi ca tu ești ne-corporatist?
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru