Autoritatea americană Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a inventat în 2012-2013 un test de impact în urma căruia multe modele vândute pe piața din SUA și nu numai au fost detectate cu deficiențe structurale majore. Noua probă se numea Small Overlap Test (SOT) și simula un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului. Acest test simulează un impact cu un pom, un alt vehicul sau cu un stâlp, un scenariu responsabil pentru un sfert dintre decesele şi rănirile grave de pe şoselele americane.
După ce EuroNCAP a anunțat împrumutarea în viitorul al testului și în Europa, constructorii au înțeles importanța oferirii unui grad de siguranță ridicat în acest scenariu foarte posibil în caz de accident și au regândit celula structurală a mașinilor pentru ca șoferul să fie protejat în aceste cazuri. Însă, la distanță de trei ani de la acel moment, IIHS iese din nou pe scenă și acuză constructorii auto că au abordat problema punctual, fără să găsească o soluție sistemică corectă.
Pasagerul din dreapta, ignorat de aproape toți constructorii
Un studiu ale cărui rezultate au fost publicate la finalul săptămânii trecute în SUA arată că, deși mașinile au început să fie ranforsate și protejate suplimentar pe partea șoferului, partea pasagerului este ignorată. Altfel spus, producătorii se pregătesc de examenele testelor de siguranță ajustând mașinile doar în zonele despre care se știe deja că vor fi testate.
IIHS a analizat șase mașini care se vând pe piața din SUA. testului de impact pe partea șoferului fiind evident mai bun decât cel de pe partea pasagerului. Chiar dacă toate au primit calificativul "Bun" la testul SOT pe partea șoferului, doar unul dintre acestea - Hyundai Tucson - a replicat acest rating atunci când testul a fost realizat pe partea pasagerului. În rest, Toyota RAV4, Subaru Forester, Mazda CX-5, Honda CR-V și modelele american Nissan Rogue și Buick Encore au oferit discrepanțe vizibile, rezultatul
Pe scara de notare IIHS există patru calificative: Slab, Marginal, Acceptabil și Bun.
Conform organizației americane, cea mai mare diferență a fost sesizată în cazul lui Tyota RAV4, care a primit rating-ul "Slab" la testul SOT pe partea pasagerului, deși același test realizat pe latura șoferului a subliniat un comportament fără probleme al mașinii. Subaru Forester și Nissan Rogue au primit și ele rating-uri contrastante, în timp ce Mazda CX-5, Honda CR-V și Buick Encore au venit cu diferențe sesizabile, dar nu radicale.
IIHS: "Așteptăm îmbunătățiri"
"Nu e surprinzător faptul că producătorii auto și-au concentrat eforturile inițiale pentru a asigura o îmbunătățire a rezultatelor testului SOT pe partea vehiculului pe care noi o testăm în mod normal.
De fapt, i-am încurajat să facă asta pe termen scurt dacă acest lucru însemna o adaptare rapidă a zonei frontale de pe partea șoferului. Dar, pe măsură ce trece timpul, ne așteptăm ca producătorii auto să ofere același nivel de siguranță pe ambele părți", spune David Zuby, inginer-șef la biroul de Cercetare al IIHS."Atunci când îmbunătățirile structurale sunt vizibile doar pe partea șoferului, există diferențe majore la nivelul rezultatelor din testele de siguranță. Dar inversa nu e valabilă. Unele structuri arată la fel pe ambele părți, însă rezultatele nu sunt identice. Din acest motiv nu ne putem baza doar pe inspecția vizuală a mașinilor, ci trebuie să minitorizăm problema și să începem probabil să notăm mașinile la protecția pasagerilor în testul SOT", completează Becky Muller, autorul studiului.
Nu m-ar mira sa existe diferente chiar si intre masinile livrate pt testare si cele care se comercializeaza pe bune. Adica sa mai "uite" 1-2 fiare de montat...
Nu încă, așa e. Am adaptat fraza pentru a fi ceva mai clară.
Producatorul masinii nu stie ce masina a fsot cumparata sau de unde
Cum le cumpără fără să știe cine e destinatarul? Sau fără să știe că firma X sau persoana Y are legătură cu institutul de testare?
Nu că aș fi sceptic, dar întreb pentru că nu știu și pentru că îi văd în stare să afle și astea.
Noroc că P-ul acela neplăcut (de roșu) n-a ieșit ȋn dreptul lui Encore, altfel le-aș mai fi urat ceva de dulce unor cetățeni renumiți pentru nesimțirea lor totală, ocrotită de U.S. Government…
Rusine pt RAV, nu ma asteptam. La FORESTER ma asteptam. Am avut modelul anterior (2009-2015) si pot spune ca era slab in fiare. Daca urcam o bordura cu una din roti si deschideam portbagajul, acesta nu se mai putea inchide. Dupa 6 ani era plin de rugina de dedesubt asta ca sa nu mai spun de problemele tehnice pe care le avea.
Ai dreptate...însă probabil și-au adus aminte de testul IIHS a lui vw passat cc 2012 ce i-a marcat.
@sam ai dreptate.Americanii au masini mai bune, pentru ca pasagerii sunt niste super....eroi. Nah!
vrei sa spui ca ala care imi raspunde la comentarii fara sa isi puna nick este de fapt RT (russia today) ?
Posibil :))
Eu îsă mă refeream la un test IIHS dezamăgitor.
Da - ma cam mira rezultatul lui Subaru......astia aveau o gama cu multe stelute si safety pick........erau si sunt un fel de volvo japonez (la siguranta).
Sunt atatea si atatea aspecte in privinta sigurantei ....ati fi probabil uimiti sa vedeti masini care iau 5 stele la 64km/h........iar la 74 km/h sa coboare la 4 spre 3 chiar ......deja fortele se multiplica, deceleratiile etc, etc......
Ce-ati spune de un test din asta dar cu spatele .....sa simuleze tot asa pe 25 % ...practic o evitare de ciocnire totala a masinii din spate....dar sa prinda suprafata mai mica...e vorba de cei 25% .....cam ce rezultate credeti ca s-ar obtine? Sa mai amintim de clasa mini, mica si compacta unde esti destul de aproape de luneta/portbagaj....cred ca ar iesi dezastru.........
PROPUNERE MAI VECHE - NU CREDETI CA TESTELE AR FI MAI RELEVANTE DACA S-AR FACE PE SUBIECTI UMANI, PE OAMENI.....MA REFER LA CONDAMNATII LA MOARTE, CRIMINALII RECIDIVISTI, PEDOFILI etc.......sincer ar fi mai relevante, si mai ieftine...un dummy din ala stiu ca este destul de scump........
ar trebui facute niste teste si pentru a se vedea cat de solid e plafonul la rostogolire....unde se stie SUV-urile si Off-roaderele au niste probleme din cauza masei
pentru tarile mai inapoiate si nu numai ar trebui facute teste cu simulare impact animale.....sa se vada rezistenta stalpilor A, a parbrizului
O ALTA CHESTIE - ar trebui lucrat mai mult la celula de siguranta - la un impact multiplu, repetat, la fractiune de milisecunde sau secunde cum are loc un accident pe autostrada, sau drumuri expres la noi.....prima lovitura sa zicem scapi relativ usor, airbaguri alea alea, zone de absorbire, etc, etc, ce te faci la urmatoarea masina care intra si tu nu ai apucat sa fugi pe camp......?
Ar fi multe de spus....
Mai ales ca la un impact frontal soferul din instinct incearca sa 'se evite' trage de volan.
Excelenta valoare .
@Tembelus. Cum i-am zis si celui de sus. Subaru Forester este cel mai ''vechi'' model testat de catre IIHS . Asadar o masina cu o celula de siguranta proiectata acum 7-8 ani odata cu lansarea pe piata a generatiei anterioare Forester. Pe parcurs s-a mai imbunatatit zonele vulnerabile prin diverse ranforsari strategice. Probabil pana la o noua generatie Forester cei de la Subaru isi vor revizui scorul prin aplicarea de noi ranforsarii celulei respectivului model de Forester lansata acum 8 ani, prin lansarea de vechi model ( anterior ) Forestului actual .
Primele informatii cu Subaru Forester au fost oferite la finele lui 2013, apoi masina a fost lansat pe piata in 2014 cand s-a oferit si catre vanzare. Ca oricare model auto, ea a fost conceputa 4 ani mai tarziu odata ce generatia precedenta a fost lansata pe piata. De concept auto ai auzit ? Nu. Stiam asta.
La urma urmei, eu cred că și tu ești criminal. Conform ȋnvățăturii ortodoxe, un singur seamăn de-al tău dacă urăști, hulești și / sau etichetezi, deja te numești ucigaș ȋn ochii lui Dumnezeu…
Hai, trimite imediat IIHS-ului un e-mail cu sugestia ta ingenioasă și epocală și, eventual, atașează un CV de angajare ca operator de curățenie (mai precis, să te ocupi de “mizeria” rămasă ȋn modelele ȋncercate), dar nu uita să mă pui ȋn Cc. Sau preferi să fiu chiar eu cobaiul? Nu de alta, dar sunt fotogenic de felul meu și de-aia aș “da bine” ȋn clipuri sau ȋn poze, chiar și rânjind fasolea la doamna cu coasa (acolo, pe platoul de probe de la IIHS). Unde mai pui că ai scăpa de un “psycho” care ȋți tulbură apele pe AM…
Cât privește spumegarea “justă” care te va apuca ȋmpotriva mea, ȋți recomand ȋn schimb izbăvitoarea pocăință, fiindcă al tău “punct de vedere” nu ȋmpărtășește nimic din preceptele și cu atât mai puțin din duhul dreptei credințe strămoșești, care este renumită pentru puterea miraculoasă de a-l fi transformat pe fostul prigonitor de creștini și complice la uciderea Sfântului Ștefan – Saul din Tars (dacă ar fi trăit ȋn vremurile noastre, ȋn care mașină de testat l-ai fi vârât?) – ȋn cel mai ȋnsemnat propovăduitor al Evangheliei după Hristos Ȋnsuși, anume cel mai plin de râvnă dintre Apostolii Lui, pe care ȋl sărbătorim chiar astăzi: Pavel.
Ești prea aspru cu T-Rex într-o zi de Sărbătoare...Eu i-aș fi răspuns mai scurt cu câteva cuvinte (veșnice), ce sunt deasupra oricărui comentariu :
,,Au nu se vând două vrăbii pe un ban? Şi nici una din ele nu va cădea pe pământ fără ştirea Tatălui vostru.
La voi însă şi perii capului, toţi sunt număraţi.
Aşadar nu vă temeţi; voi sunteţi cu mult mai de preţ decât păsările.,,
De ce te temi omule ?
Notă: aș vrea să cred că sufăr de suspiciuni paranoice, dar orice pare posibil ȋn lume de acum ȋncolo…
Salut @inexorabil . Total de acord cu ceea ce ai specificat mai sus. Imi voi mentine in continuare toata aprecierea la adresa Toyota vizand in continuare atuurile lor incontestabile : calitate premium, fiabilitate si performanta , dar raman dezamagit la capitolul siguranta, acolo unde coreenii cu marca aia care acum 10 ani era undeva jos , le cam surade in nas japonezilor.
Ȋn orice caz, indiferent unde mă aflu acum – pe tărâm real sau oniric – și departe de a fi un om revanșard, te salut și eu, @Mafia.TMC (Toyota Motor Corporation) ! M-aș bucura enorm ca toate eforturile mele din trecut ȋn direcția normalizării raporturilor dintre noi să fi fost, ȋn sfârșit, ȋncununate cu succes. N-ar fi un semn al existenței lui Dumnezeu, ci un nou semn al bunăvoinței Sale. Restul depinde doar de tine, mai precis de resursele tale lăuntrice…