Aşa cum bine ştiţi, noul Volvo XC90 reprezintă începutul unei noi ere pentru scandinavi. Introduce atât de multe tehnologii noi, încât întreaga cantitate de informaţii a fost distribuită în mai multe etape pentru a putea fi absorbită de publicul larg.
O platformă nouă şi şapte locuri pentru adulţi
Vă spuneam în trecut că Volvo XC90 este primul model dezvoltat pe platforma scalabilă SPA (Scalable Platform Architecture). Ea a fost dezvoltată independent de Volvo, cu susţinere din partea părintelui chinez Geely, şi beneficiază de o flexibilitate suficientă pentru a permite dezvoltarea şi a altor modele suedeze.Mai mult, platforma SPA presupune un design nou al podelei şi al scaunelor, permiţându-i SUV-ului suedez să se trasforme într-un model cu trei rânduri de scaune reale, pe care au loc şapte pasageri adulţi. Mai mult, funcţia de alunecare a rândului al doilea face ca spaţiul dedicat scaunelor de pe cel de-al treilea să crească în funcţie de nevoi.
Design inspirat de „Ciocanul lui Thor”
După trei ani de muncă şi investiţii de 11 miliarde de euro, noul XC90 se lansează şi alături de o nouă filosofie de design şi de un nou logo. Acesta a fost deja ancorat pe grila faţă, oferind o interpretare modernistă a siglei cu care ne-am obişnuit de-a lungul anilor.
Alături de noul logo, XC90 introduce şi luminile de întâlnire sub forma literei T, botezate „Ciocanul lui Thor”. Blocurile optice sunt redesenate complet şi se prelungesc pe aripile laterale. Capota a devenit ceva mai pronunţată graţie unor nervuri, iar pasajele roţilor sunt acum mai generoase. Profilul este şi el unul musculos, completat de jante de 22 de inch.Posteriorul păstrează tradiţia şi adoptă aceleaşi stopuri verticale, cu lumini LED, plusând cu ţevi de eşapament cromate, gândite diferite, în funcţie de tipul motorului pentru care vor opta clienţii.
Un hibrid cu 40 de kilometri autonomie electrică
Aşa cum vă anunţam şi în trecut, noul XC90 va fi disponibil alături de cinci motorizări distincte: două unităţi pe benzină, două dieseluri şi un hibrid oferit în premieră.
Combustibil | Versiune | Putere | Cuplu motor | Consum |
Diesel | D5 | 225 CP | 470 Nm | 6 l/100 km |
D4 | 190 CP | 400 Nm | 5 l/100 km | |
Benzină | T6 | 320 CP | 400 Nm | n/a |
T5 | 254 CP | 350 Nm | n/a | |
Hibrid | T8 | 400 CP | 640 Nm | n/a |
De cealaltă parte, cei care preferă motoarele diesel vor putea alege versiunea D4, care va garanta 190 de cai putere şi 400 de Nm, adică aproximativ ceea ce vedem astăzi din acelaşi motor de 2.0 litri pe S60 şi XC60.
Această motorizare va garanta un consum de aproximativ 5 litri/100 de km. Cel mai puternic diesel se va ascunde însă sub indicativul D5 şi va dispune de 225 de cai putere şi 470 de Nm. Va fi suficient pentru performanţe bune, dar şi pentru un consum mediu anunţat de aproximativ 6 litri/100 de kilometri.Marea noutate o va reprezenta însă versiunea hibridă, XC90 TwinEngine, care combină un motor cu patru cilindri şi o capacitate de 2.0 litri cu unul complet electric. Dacă cel convenţional învârte roţile faţă, cel electric va fi responsabil pentru axa spate, unde va trimite 80 de cai putere.
Cele două unităţi vor garanta împreună 400 de cai şi 640 de Nm. În materie de eficienţă, motorul electric şi bateria sa vor fi capabile să asigure o rulare pur electrică de 40 de kilometri şi o încărcare de la orice priză domestică. Mai mult, emisiile de carburant vor fi de numai 60 de g/km.
Cel mai luxos interior Volvo
Potrivit comunicatului oficial emis de Volvo, noul XC90 beneficiază de cel mai luxos interior construit vreodată de scandinavi. Totul este reunit în jurul unei console de control cu ecran tactil, asemănătoare unei tablete, care formează inima unui sistem multimedia construit şi el de la zero. Acest sistem este lipsit de butoane și poate accesa o serie de produse și servicii bazate pe Internet.Celebra "consolă plutitoare" de pe modelele actuale dispare complet din peisaj, aceasta fiind înlocuită cu o planşă de bord elegantă şi curată. Pentru a fi demn de titulatura premium şi chiar mai mult de atât, XC90 oferă clienţilor săi piele moale și lemn cu detalii create manual, inclusiv un schimbător de viteze şi fațete pentru funcția start/stop și controlul volumului, toate din cristal de Orrefors, faimosul producător suedez de sticlă.
Tot la interior vom descoperi şi unul dintre cele mai bune sisteme audio din lume, creat în urma colaborării dintre Volvo şi britanicii de la Bowers& Wilkins, o companie care colaborează şi cu Maserati. Sistemul audio include unul dintre primele subwoofere cu răcire pe aer destinate utilizării în industria auto. Acesta este integrat în corpul mașinii şi transformă astfel tot habitaclul într-un subwoofer uriaș.
Sisteme de siguranţă oferite în premieră mondială
Cum era de aşteptat, noul Volvo XC90 poate fi privit şi ca un promotor al celor mai noi tehnologii de siguranţă dezvoltate în laboratoarele Volvo. Suedezii au avut de apărat o reputaţie în acest domeniu şi au acţionat în consecinţă, oferind sisteme care nu au mai fost instalate pe o maşină până în prezent.Volvo XC90 oferă direcţie autonomă şi trei sisteme de siguranţă în premieră mondială
Primul dintre ele este o evoluţie a clasicului Pedestrian Detection, inclus în pachetul City Safety. Pe noul XC90, sistemul este capabil să "vadă" pietonii pe timp de noapte, în întuneric complet, având de asemenea capacitatea de a frâna automat dacă detectează un posibil impact cu aceştia. Road Edge and Barrier Detection with Steer Assist (REBDSA) funcţionează simplu: maşina detectează cu ajutorul camerelor dacă traiectoria sa tinde să iasă de pe trasa şoselei şi acţionază discret volanul pentru a se menţine pe banda de rulare.
Pe lista echipărilor opţionale de siguranţă Volvo va include şi un pachet de protecție anti-părăsire accidentală a carosabilului și frânarea automată în intersecție. Primul dintre ele ntr-un scenariu de părăsire automată a carosabilului, XC90 blochează centurile de siguranță ale scaunelor din față pentru a menține ocupanții într-o poziție sigură.
Pentru a contribui la prevenirea leziunilor coloanei vertebrale, dispozitive de absorbție a energiei plasate între scaun și cadrul acestuia amortizează forțele verticale ce pot apărea la aterizarea mașinii pe o suprafață dură din afara drumului.Cea de-a doua funcţie inovativă frânează automat atunci când efectuaţi un viraj la stânga şi nu acordaţi prioritate vehiculului din faţă.
Două pachete de personalizare
În momentul lansării, Volvo XC90 va fi disponibil alături de două pachete diferite: Urban Luxury şi Rugged Luxury. Primul pachet, Urban Luxury, foloseşte un body kit asortat in culoarea masinii cu detalii de oțel inoxidabil, praguri de oţel şi jante unice de 21 de inch.
Cei care aleg pachetul Rugged Luxury oferă accesorii de exterior negre, praguri cu inserţii din inox şi iluminate, ţevi de eşapament integrate şi jante de 22 de inch.
1927 de exemplare în seria limitată First Edition
Noul XC90 va fi lansat în cadru oficial la Salonul Auto de la Paris, în luna octombrie, iar apariţia sa în showroom-uri şi finalizarea listei de preţuri vor avea loc la începutul anului viitor, în ianaurie-februarie 2015. Până atunci, însă, 1927 de fericiţi clienţi îşi pot comanda unul dintre exemplarele seriei limitate First Edition. Maşinile pot fi comandate exclusiv online, sunt disponibile în versiunile de motorizare T6 şi D5 şi sunt individualizate prin plăcuţe care atestă apartenenţa lor la o serie specială. Comenzile vor putea fi preluate pe o platformă online dedicată pe site-ul volvocars.com începând cu 3 septembrie. Conform declaraţiilor oficialilor Volvo, România nu se află printre pieţele care vor putea beneficia de comenzi, în program fiind incluse cele mai importante ţări ca volum de vânzări pentru marca suedeză.
În Germania, preţul unui exemplar First Edition în varianta de motorizare D5 (225 CP) şi echipare de top şi cu toate opţiunile bifate este de 90.200 de euro. Din această sumă, Volvo donează 2500 de euro către o organizaţie caritabilă.
Cum a luat naştere Volvo XC90
Povestea lui Volvo XC90 a început în anul 2002, atunci când scandinavii prezentau la Salonul Auto de la Detroit primul lor SUV, anticipat cu un an înainte de conceptul Adventure.Construit pe platforma P2, comună şi sedanului S80, prima generaţie XC90 a devenit rapid un succes în Statele Unite. A fost însă nevoie de încă trei ani pentru ca XC90 să fie cel mai popular model Volvo din gamă, cu 86.000 de unităţi livrate la nivel global.
Debutul a consemnat doar două versiuni de motorizare, ambele pe benzină, una de 208 cai putere şi alta de 268 de cai putere. Sistemul de tracţiune integrală era opţional pe versiunea standard, însă obligatoriu pe vârful de gamă, botezat încă de pe atunci T6.
La numai un an de la debutul său pe piaţă, XC90 câştiga titlul pentru Maşina Anului în America de Nord. SUV-ul s-a bucurat şi de aprecierea lui Jeremy Clarkson, vedeta Top Gear, care a deţinut trei exemplare şi a declarat că maşina a fost creată de cineva cu mulţi copii, fiind foarte practică. Deşi pare ciudat, Volvo XC90 a făcut carieră şi la Bollywood, unde a jucat într-un film din 2009 şi s-a bucurat apoi de o popularitate crescută în rândul clienţilor din India.
Cand m-am uitat prima data am crezut ca seamana cu Range Rover in fata, interiorul seamana mult cu cel al lui Touareg/Range Rover, iar spatele nu-mi place.
Daca faceliftul lui S60 si S80-ul actual este foarte reusit, noul XC90 este urat. Sper sa nu faca asa si cu S80 care o sa fie schimbat in curand.
WTF ? Pai nu valoreaza toata marca in sine atatia bani . Mi-a intepat ochii aceasta fraza .E reala ?
app, arata FANTASTIC, e sobru, e elegant, e superb....bravo volvo
In Europa cred ca vor avea vanzari apropiate cu cele ale vechii generatii. Mie personal imi place masina, dar nu as cumpara-o niciodata...
Ca țațele !
Singurul lucru cu care nu ma impac este tableta aia litpita pe bord...
Dar daca e in principal pentru piata americana, mde... Sa semene un pic cu Tesla nu?
Asteptam si noul Q7 care cu siguranta va fi un suv 'extra super big'....
Sa speram ca cei de la Volvo nu vor fi atat de prosti(din nou)ca sa fina acest model in productie pana in 2026:))))))
Sa speram ca prin 2020-2022 vom vedea urmatoarea generatie care sa fie 'accident proof'....si NEautonoma:))))).
Ok ok....dar ai uitat ca pe piata exista si Range Rover sau Porsche Cayenne care sunt la ani lumina de aceasta pocitanie de suv !
@Livorno
E parerea ta baiete ! Suntem oameni diferiti cu gusturi diferite.
Si revenind la acest XC90 mie personal mi se pare superb. Design rece si sobru, tipic scandinav combinat cu acea senzatie de liniste si siguranta si tehnologie de top pe care in principiu o emana un Volvo serios. Abea astept un drive test facut de cei de la AM si cu siguranta ca atunci cand va veni masina si in Romania o voi testa si eu.
Cineva spunea ca e f surprins ca in aceasta masina s-au investit 11 miliarde de euro. Pai hai sa spunem ca este un produs in proportie de peste 90% total nou. Avem tehnologii noi, transmisii noi, motoare noi etc. Nu puteau sa se "bata" cu greii industriei auto folosindf platfoema si tehnologia din fosta generatie. Si nu cred ca e cineva de aici care ma poate contrazice. Ei bine chestiile astea, mai ales cand vorbim de premium costa enorm. Mercedes, Audi sau BMW nu prea mai au nevoie sa investeasca atat de mult pentru ca baza tehnologiilor moderne o au si practic o adapteaza, ajusteaza sau modifica pentru fiecare model. Gandeste-te ca BMW, Mercedes si Audi ajung la 200 CP din motore diesel de 2000cmc. Volvo pana nu demult ajungea la putin sub 190 CP din motor de 2400 cmc. iar nemtii din 2400 cmc erau pe la 250 CP.. Sa nu mai spunem de cutii automate in 8 trepte si sisteme 4x4 indiscutabil mai performante. Din cauza asta pentru cei de la Volvo a fost mult mai costisitor.
In privinta modelului in sine, exteriorul este conservator, asa cum trebuia, interiorul este modern si fara indoiala foloseste materiale de calitate, doar ca nu mi se pare la fel de original ca exteriorul, prea " a la America" , in rest sunt convins ca este un model competitiv, este prea important pt Volvo sa fie altfel.
Dec acord cu multe commenturi, daca noi vedem o masina cum ar fii BMW sau Mercedes aia o si luam, nu ne gandim, si la alte modele.. aviz cocalarilor...