Institutul Național de Statistică (INS) a publicat la sfârșitul acestei săptămâni datele preliminare cu privire la parcul auto national în 2019.
Sursa citată menționează că pe teritoriul României se aflau în circulație la sfârșitul anului trecut 8.749.390 de vehicule, dintre care 78% se aflau în posesia persoanelor fizice, iar restul în posesia persoanelor juridice. De asemenea, 78.6% din numărul total de vehicule aflate în circulație au o vechime mai mare de 10 ani.
Pentru moment, INS nu a publicat însă și datele complete cu privire la ponderea mașinilor pe alte grupe de vârstă.
În schimb, INS afirmă că 52.6% dintre autoturisme utilizează motoare pe benzină, în timp ce 46.8% au motoare diesel. În acest context, doar 0.6% dintre vehicule folosesc un sistem de propulsie alternativ, iar în această categorie sunt incluse atât mașinile electrie și hibride, cât și cele care folosesc gaz petrolier lichefiat (GPL), gaz natural sau alte surse.
Deloc surprinzător, în cazul camioanelor ponderea motoarelor diesel este foarte ridicată, de 88%.
Parcul auto national a crescut semnificativ comparativ cu anul 2018, când în țara noastră erau înmatriculate 6.45 milioane de vehicule, dintre care 5.12 milioane aveau o vechime mai mare de 10 ani.
Via Agerpes
Pe de altă parte, mulți oameni nu-și permit mai mult. Vreți cumva să ne îndatorăm la bănci ca să dăm bine la statistici? Momentan îmi caut o altă mașină și îmi permit doar ceva din 2010-2012. Și nu am de gând să-mi fac credit pentru o mașină. Am avut credit la mașină în trecut și a fost un calvar până l-am închis.
S-a creat un adevărat mit (de fapt, s-a încetăţenit o mistificare!) în jurul “rablelor” aduse cu predilecţie din Germania. Unele dintre ele pot fi interpretate, într-adevăr, ca pericole tehnice (ar fi şi jenant, şi absurd să nu recunoaştem), dar tendinţa de generalizare a unor cazuri izolate caracterizează, în mod previzibil, secta eco.
Culmea emfazei este că indivizi ca şi noi (sub raportul posibilităţilor financiare) ne recomandă să ne “vedem lungul nasului” sau să ne “întindem cât ne este plapuma”, adică să împăcăm şi capra, şi varza – în traducere liberă: să vizăm maşini noi (“nepoluante”) şi, totodată, ieftine, “soluţiile ideale” indicând Dacia sau maşini “de unică folosinţă” de prin China sau India.
Am pomenit de culmea emfazei – acum să ne referim la culmea tupeului: cel mai probabil, mulţi dintre aceşti “binevoitori” se închină lui Zeus Electricus şi, în schimb, în viaţa de zi cu zi se trambalează tot cu…”cazane nemţeşti”, că doar nu-i cunoaşte nimeni de pe AM, având, deci, câştig de cauză principiul ancestral “hoţul neprins este negustor cinstit” (eventual eco-moralizator şi guru al “noilor vremuri”).
Deci da, poate sunt exceptii, dar ele nu vin decat sa confirme regula: majoritatea masinilor mai vechi de 10 ani sunt niste rable pentru ca proprietarii nu-si permit sa le intrtina. Daca isi permiteau, atunci se puteau arunca la o masina (mai) noua.
Anumite masini noi au pneuri din fabrica ieftine, gen Dacia, de obicei sunt echipate cu all season, care sunt proaste atat vara cat si iarna, deci daca tii la siguranta oricum trebuie sa-ti cumperi alte doua seturi, vara/iarna, dar cati fac asta ?
Fraierii sunt doar cei ce isi cumpara d'alea noi direct din reprezentanta.
Cei smecheri ii lasa pe vestici sa le cumpere, sa le foloseasca si cele mai bune ne raman noua, romanilor.
Sic!
PS evident ca la fel ca acum 10 ani, peste alti 10, acest comentariu va fi la fel de...actual.
Iar prejudecățile despre anvelopele all season ar trebui să nu fie aruncate aici cu titlu de dovezi ci ar trebui ținute ca păreri personale greșite.
Da, la solicitări extreme, comparate cu anvelopele dedicate, sunt inferioare, corect. Da, probabil 2 seturi all season au durată de viață mai mică în comparație cu câte un set alternat vară-iarnă.
Dar cine e capabil să scoată capul din nisipul utilizării personale poate să realizeze că în condiții de utilizare ceva mai diverse all season reprezintă compromisul cel mai bun, fiind incomparabil mai bune pe pietriș, pământ sau pe asfalt ud și deloc rele la utilizare normală pe asfalt sau zăpadă.
Legat de vechimea mașinilor, în România media are câțiva ani în plus și pentru că românul preferă mașină și-n ciuda dușmanilor în loc de una mai puțin ”premium” dar și mai puțin uzată.
Deci media asta reflectă și veniturile dar parțial și ”educația”.
Faptul ca parcul auto este invechit la noi este un lucru bun. Masinile vechi erau infinit mai fiabile decat cele din prezent. Fiabilitate inseamna. si usurinta si cost al intretinerii. Si nu mai visati cai verzi pe pereti cu intretinerea. In America sunt o gramada de state unde masinile nu au inspectie si poti umbla practic cu o epava pe roti gaurita in 10 feluri si nu are absolut nimeni treaba ta. Si nu se moare in masa. Atata timp cat conduci decent, este foarte ok si o masina cu cauciucuri mai slabe sau alte problemute.
Evident ca principalul motiv este cel economic, majoritatea si-ar lua masini noi, dar de ce trebuie cineva sa se forteze cu credite pe zece ani, sa demonstreze ce ? Sa-l laude @ fanel pe net ?
@ Kap
As vrea sa vad un norvegian, neamt, francez cat este de educat, cu veniturile medii din Romania. Vanzarile de masini noi functioneaza pe baza de imprumuturi, acum se arunca cu bani pentru recuperarea vanzarilor, stau dealerii cu foarte multe masini nevandute, asa se intampla cand se ajunge la o saturatie, inainte de pandemie era supraproductie, pe termen lung cred ca, cel putin in.Europa, oamenii isi vor schimba masinile mai greu, cu riscul de a creste media de varsta, ceea ce nu da bine in statistici.
Occidentalii nu vor mai cumpara masini noi iar romanii vor ramane cu buza umflata pentru ca nu vor mai gasi SH-uri d'alea facute bine
Tragic
daca stiu matematica, vor vedea ca sunt doar cateva procente diferenta intre all season si dedicate la acelasi pret. plus ca sunt o gramada de conditii reale cand all season e mai potrivit.
Pentru că de o sumă de 4 cifre în euro se poate lua o Dacie nouă, o mașină bună cu puțini ani/km sau o vechitură premium. Acolo intervine educația de care făceam vorbire.
Acum in ce privește mașinile SH, cum spune @Andrei: "cele n stare bună sunt excepțiile care confirmă regula, majoritatea masinilor mai vechi de 10 ani sunt niste rable pentru ca proprietarii nu-si permit sa le intrtina. Daca isi permiteau, atunci se puteau arunca la o masina (mai) noua." Te contrazic @Andrei, tocmai pentru că la 2 - 4000€ se aruncă să ia o mașină cât mai nouă cu putință, uitându-se la anul de fabricație și nu la cum a fost întreținută, tocmai de aceea multe sunt adevărate pericole. Samsarii profită, dar vinovați sunt și cumpărătorii, care nu au un minim simț al realității și cred ca o mașină întreținută ca la carte poți să o iei la preț de nimic. Una in care nu s-a investit poți s-o iei ieftin, dar se va tot defecta, va trebui să bagi bani în reparații și tot acolo ajungi.
@Ardelan - când dai de un soft serios de verificat istoricul auto, să mă anunți și pe mine. Carverical e frecție pe picior de lemn.
@Inexoabil, @Moldovean, - de acord cu voi.
@Sam93 - subscriu, in general mașinile fabricate până în 2005 generează mai puține probleme.