Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) a publicat în această săptămână un amplu raport cu privire la mașinile aflate în uz pe teritoriul Uniunii Europene.
Așa cum era de așteptat, datele oficiale scot în evidență faptul că România este pe ultimele locuri atunci când vine vorba despre vechimea parcului auto.
Astfel, pe teritoriul țării noastre erau în circulație 6.450.750 de mașini de pasageri la nivelul anului 2018, în creștere cu 7.6% comparativ cu anul 2017.
Dintre acestea, nu mai puțin de 5.115.796 de vehicule au o vechime de peste 10 ani, în timp ce numărul mașinilor care au o vechime mai mică de 10 ani este de numai 796.395. De asemenea, doar 538.559 de unități au fost produse în ultimii 5 ani, adică după anul 2014.
În ansamblu, vârsta medie a unei mașini care circulă pe șoselele României este de 16.3 ani. Din acest punct de vedere, România este pe locul 3 din coadă în Uniunea Europeană și este "învinsă" doar de două dintre statele baltice: Lituania, cu o medie de 16.9 ani, și Estonia, cu o medie de 16.7 ani.
La polul opus, cel mai tânăr parc auto este în Luxemburg, acolo unde vârsta medie a unei mașini este de numai 6.4 ani, în timp ce podiumul este completat de Austria (8.2 ani) și Irlanda (8.4 ani).
O altă statistică interesantă se referă la tipul de motorizare al mașinilor aflate în uz.
Astfel, la nivelul tuturor celor 6.5 milioane de mașini aflate în circulație, 56.6% utilizează motoare pe benzină, în timp ce 42.3% mizează pe diesel. Cota de piață a mașinilor hibride și pe GPL este de numai 0.1%, în timp ce mașinile electrice nu pot fi incluse în clasament întrucât cota lor de piață este practic inexistentă la nivelul întregului parc auto.Nu în ultimul rând, raportul ACEA scoate în evidență că, în ciuda traficului dificil din marile orașe, România este una dintre țările cu cel mai mic număr de mașini raportat la populația totală a țării. Astfel, în România există 330 de mașini la 1.000 de locuitori, un rezultat mai slab fiind înregistrat doar de Letonia cu 329 de mașini la 1.000 de locuitori. Primul loc în top revine celor din Luxemburg, cu 690 de mașini la 1.000 de locuitori.
Via ACEA (PDF)
1. Vorbiți de mașinile de peste 10 ani de parcă e ceva rău. Eu am una din 2014 și una din 2008. Cea din 2008 e mașină de oraș (VW Fox), benzină 1.4, Euro 4, doar 143.000 km și foarte bine întreținută. A, dacă vorbim de mașini de peste 10 ani neîntreținute aia e altceva, dar să facem diferența.
2. A avea mașini vechi arată care e situația ta materială, dar nu totuși nu prea. Exemplu stă chiar țara cu cele mai vechi mașini din UE, adică Estonia. Cu un putere de cumpărare pe cap de locuitor de 35.852 $ (vs. aproape 28.000 $ la noi) și PIB nominal per capita de 23.500 $ (vs. 12.500 $ în România). De fapt, Estonia are o bunăstare mai mare decât alte 7 state din UE.
Eu am salariul peste media țării și cu toate astea nu am dintre cele mai noi mașini. De ce? Că nu vreau să am credite. Alții au alte motive, poate că pentru ei sunt mai importante alte lucruri decât vechimea mașinii.
Așadar, în timp ce vechimea parcului auto arată și spre nivelul de bunăstare al unei națiuni, când intrăm în detalii lucrurile par mult mai nuanțate.
Poi daca nu ne putem compara cu restul europei cu cine crezi ca am putea??? Cu Japonia sau Australia??
Traim de mii de ani pe acelasi petec de pamant nu conteaza ca esti neamt, spaniol sau italian...
Cominismu a cazut de 30 de ani....avem aceleasi sanse ca orice tara bogata din Europa asta....dar intelege ca fiecare face ce vrea in curtea lui...
Romanu e batut in cap la propriu...are o mentalitate proasta in cea mai mare parte a timpului....nu e preduspus la schimbari....
Iti dau un exemplu....dute frate fa un vlog pe strada in zona ta si priveste reactia oamenilor....sa vezi ca toti de iau de prost sau nebunca vorbesti intr-o camera de filmat...si mai spunele ca poti lua 1000 euro pe clipul ala ca te mai si iau la bataie.....
Deci ca idee noi romani suntem exact ca si ciobani de pe munti de acu 40-50 de ani....binenteles mai sunt si persoane care inteleg timpu in care traim si una alta....
Acum on-topic....eu am masina din 2001......veche cum se zice dar asta nu inseamna ca sunt sarac.....imi place masina, e suficienta pt. nevoile mele in aceste momente...nu cred ca o so schimb nici in urmatori 2-3 ani...
Deci daca ai masina veche asta nu inseamna ca esti sarac sau pierdut in spatiu....
datele statistice intotdeauna au relevat o situatie CONCRETA, rece si obiectiva. Statisticienii nu trag concluzii ei doar iti prezinta niste date. Ele trebuie analizate de forurile politice, economice, sociale si puse intr-un malaxor pentru a hotara ce este de imbunatatit, de corectat, etc.
Ca tie nu ti se par juste asta e pentru ca (fara sa te superi) nu e chiar pentru oricine. Nici pentru mine nu sunt. Dar aici e vorba de a vedea the big picture nu sa compari (simplu) 10-le lu' Germania cu 2-ul din Romania.
orice companie de succes are un departament de statistica caruia i se cer tot timpul...cifre. Orice tara/guvern care gandeste in perspectiva (5-10-20 de ani) face exact asta...vrea sa vada informatiile "lu' peshte prajit".
Ontopic: statisticile astea sunt bune pentru cei care fac studii de specialitate si vor sa vada tendintele pietelor samd samd. Pot fi importante doar in context mai larg. Luate de sine-statatoare, nu-ti spun nimic. Asa cum se poate vedea si raspunsurile de mai sus, oamenii nu-si schimba masina nu pt ca nu-si permit, de multe ori, ci pentru ca le e de ajuns ce au si as adauga eu ca in Romania chiar nu ai nevoie de masina puternica. Niciodata n-o sa inteleg un individ care-si ia BMW 5 in Romania. Pur si simplu sunt bani aruncati pe geam. Nu ai unde merge cu el. Distantele sunt scurte si drumurile lipsesc. Alea-s masini facute pentru mers la drum lung pe autostrada, in priml rand.
POI de ce sa nu ne comparac cu Germania/??
Germania a fost distrusa acu 50-60 de ani....Romania acum 30-40 de ani era considerata bogata cu 0 datori externe...cine e de vina ca Romania in 30 de ani a fost vanduta in proportie de 80%....sa nu zici ca Germania.....
Vin straini si ne cumpara fabricile si bani se duc la ei.....
Vin straini si cumpara pamant si fac agricultura unde tot noi lucram si bani se duc tot la ei....
Deci stainu e destept.....romanu e prost.....prost dea binelea...
Neamtu conduce masina de 1000euro si are panouri solare de 5 mii pe acoperis.......romanu are la poarta BMW de 5-6 mii euro si face caca in fundul curti si se spala in lighian......
Deci chestia e ca ar trebui sa invatam de la europeni multe......nu trebe sa ai salar de 2000euro sa traiesti decent.....totu e cum gandesti si ce sti sa faci cu bani......capitole la care noi romani stam prost...de 30 de ani(cel putin)
Si poate intr-o buna zi, vor disparea incet incet generatiile vechi, alea care plang dupa fabricile distruse si pamanturile vandute si cai verzi pe pereti. Traim intr-o lume a globalizarii. Eficienta economiei Romanesti dupa revolutie era de tot rahatu si daca nu s-ar fi distrus atatea fabrici, oricum nu ar fi rezistat in competitia cu alte regiuni, mult mai eficiente ca forta de munca si mai ales calitate a produselor. PIB-ul tarii in 89 era X, in prezent e de 5 ori X. Si da, asta se datoreaza putinelor investitii straine de pana acuma. Zic putine, pentru ca ar fi putut fi de 100 de ori mai multe poate, daca si partea politica romaneasca ar fi asigurat ceva mai multa infrastructura si stabilitate economico-financiara. Da, sa vin strainii sa cumpere tot. M-am saturat sa aud povesti de genul....sa faca statul. Ca statul doarme. Statul trebuie sa asigure un cadrul decent pentru o economie decenta si sa vegheze la bunul mers economic al entitatilor. Adica infrastructura si legi decente. In rest, ca sunt straini sau autohtoni, afacerile s-ar dezvolta. Sa terminam naibii odata cu idei de genu "noi nu ne vindem tara". Sa o vindem cu totul si daca o vindem, sa o vindem responsabil si cu cap. Asa cum fiecare dintre noi este liber sa plece in orice colt al lumii, sa lucreze, sa isi traiasca viata, asa si bau bau-ul asta numit straini si corporatii, e liber sa faca afaceri in orice colt al lumii. Important este sa desfasoare activitati corecte si oneste.
a (mic). la mia de locuitori conform BEC, adica aia 18-19milioane? Daca da , atunci datele sunt eronate, scadem 4-5 mil plecati cu masini inmatriculate in tarile unde activeaza, si urcam in clasament bine.
b(mic) tarile vestice au unde sa-si vanda masinile vechi, adica eu daca imi schimb masina la 5 ani (sa zic) am cui sa o vand, dar cel care o cumpara de la mine ce face cu ea? La Remat nu au loc pentru toate (in varianta Rabla) si o vinde mai departe, pana ajunge sa are cu ea pe camp...
c(mic) nu stiu de unde atata minune, ca daca aduni nr masini (noi) inmatriculate din ultimii 5 ani afli exact nr acestora (500.000 buc).
d(mic si ultimul) cunosc destule persoane ce au in proprietate autovehicule doar pentru cateva drumuri pe an: la mare, la munte (2-3) la tara undeva unde se afla vreo ruda (mama, soacra, etc.) sau prieten si cam atat, si o tine doar pentru ca nu are alternative, CheFeRe-ul este praf, cu avionul mai faci ceva treaba daca esti chibzuit, dar ce faci de la aeroport/gara....
Romania, ne facem nevoile in fundu' curtii dar conducem masini de lux.
2. Unii romanii chiar daca isi permit o masina noua, nu vor sa investeasca in ea de noua stiind ca in 3 ani ajunge o epava din cauza drumurilor proaste. De ce ar da 30 de mii de euro de ex. pe o Kia noua cand poate sa cumpere ce vrea el la 30 de mii SH cu tot ce mai investeste in ea si merge poate mai bine pt. ca multi aleg masini premium cand trec de 10 mii euro dati pe o masina SH. Macar nu-i pare rau ca si-a luat masina noua si i-a lovit un prost usa in parcare sau si-a distrus toata partea de articulatii si suspensii din cauza potecilor pe care le avem. Sa mai zic de dat cu sare pe sosea care iti matuieste vopseaua iarna. Asa macar e SH si nu le pasa. Noua cred ca orice om incepe sa injure cand vede ca ii ataca vopseaua sau ii pica o piesa la nici 30 de mii de km.
3. Altii nu vor masina noua pt. ca nu le place tehnologia excesiva din noile masini. Prefera una veche cu tehnologie limitata sau aleg pur si simplu din pasiune un model anume de acum multi ani.
4. Nu e o regula ca o masina veche sa fie pericol pe sosele. Unele noi sunt mai periculoase decat cele vechi.
5. Si in alte tari sunt masini vechi. Tari de zeci de ori mai bogate decat Romania cu o populatie predominant milionara in euro. Israel de ex. Evreii de acolo au numai masini japoneze entry-level cumparate de noi care acum au peste 10 ani vechime, unele si 20 de ani si nu au de gand sa le mai schimbe pana nu crapa de tot. Sau prin Norvegia si Suedia unde au numai Volvo-uri vechi in special V70 masina de familie de peste 15 de ani si Citroen C5 primele generatii Tourer. Nordicii nu se mai ingrijoreaza ca e veche masina de si isi permit 99,99% una noua la fiecare 5 ani. Noi ne lamentam degeaba pe burta goala si cu stomacul ghiortaind a foame ca vezi doamne au masinile personale peste 10 ani. Dar nu ne ingrijoram ca avem cea mai proasta infrastructura auto din Europa si nu numai, ca sunt tari din Africa care au sosele mai bune ca la noi, ca salariul minim e demn de sclavi in Romania si nici nu avem acces la credite si leasign-uri ca in alte state unde rata reprezinta un procent mic din venitul lunar. Pe viitor trecerea va fi direct la masini electrice sau mai degraba la mijloace de transport in comun sau bicicleta electrica ori simpla de ce nu si trotinete electrice. Pana atunci va imbatrani constant parcul auto si o sa ajunga la 20 de ani vechime medie / masina nu la 10 ani.
Tu măcar te-ai uitat cine își cumpără Bmw-uri ?
Își cumpără oamenii trecuți de 40 sau mucoșii ăștia între 18-29 ?
Eu zic că ăștia între 18-29 și stai liniștit că majoritatea ce dețin rablele alea de bmw-uri, fie ele 2004, fie 2014, nu sunt cumpărate din munca lor, ci din munca babacilor plecați în exterior.
Îți dau un exemplu în fața blocului meu :
Range Rover Evoque
Bmw seria 5 F10
Dacia Logan 2016
Dacia Duster 2019
Hyundai Tucson 2015
Opel Meriva 2007
Renault megane 2 2008
Dacia Logan 2006
Ford Focus 4 bucati 2005-2008
Și mai pot da exemple din alte zone a orașului în care locuiesc, deci să nu mai exagerăm cu bmw-urile.. eu personal, în ultimul timp nu mai văd așa multe bmw-uri pe străzi cum erau odată, majoritatea observ că se axează pe logan-uri și dustere noi sau aproape noi.
Sau japoneze benzinare, cel puțin așa este în regiunea mea.
Și nu, nu locuiesc în sud și nici vest ci în est-ul țării, iar puterea de cumpărare a unei mașini în zona mea s-ar zice că ar fi una foarte slabă, ei bine se pare că nu este.
Am văzut mașini noi de lux, ce aveau niște cauciucuri vai de mama lor, de ziceai că sunt luate de la F1, iar unele mașini mai vechi întreținute cu bun simț.
Totul se rezumă la individ.
Părerea mea este că încet încet românul se calmează cu bolizii.
Cunosc multe cazuri, aveau bolizi, iar după 2,3 ani, le-au dat și ghici ce și-au luat, Dustere, Suzuki, Hyundai, Kia.. noi.
Dar cu toate astea, fie ele mașini vechi sau noi, au un rol destul de important în economia unei țări.
Crede-mă că ce bani aduc mașinile second sau noi cumpărate, nu aduce nici un transport în comun, indiferent de stat.
În SUA nu sunt rable, în Bulgaria nu sunt, Ungaria nu?
Hai să nu mai exagerăm, de parcă am fi singurii de pe planeta asta ce avem mașini vechi în circulație.
Ce ai spus tu ca in Estonia sunt masini mai vechi ca in Romania dar sunt si pe primul loc la testele PISA arata ca desi au masini vechi sunt capabili sa inteleaga ca merg cu masini vechi si nu merg cu 150km/h prin oras cu BMWul de 14 ani cu anvelope tocite si omoara oameni nevinovati cand derapeaza ca la noi.
Noi suntem si prosti si cu masini vechi => suntem pe primul loc la decese auto in Europa.
Un om educat + masina veche => omul merge incet
Un prost + masina veche => carnagiu pe sosea
Sunt peste tot rable, problema e ca la noi 80% din masini sunt rable(masini mai vechi de 10 ani)
Vad ca lumea nu intelege statistica. Nu conteaza ce ai in fata blocului. Nu conteaza ce stii tu, pe cine stii tu. Nu conteaza ca faci 40 drumuri Romania Bulgaria pe an si vezi tu numai rable. Conteaza ce e inmatriculat in Romania. Conteaza statistica, care este ingrijoratoare.