(P) Micile piese esențiale în buna funcționare a unei mașini: Tot ce trebuie să știi despre bujii

de Bogdan Mirică
Luni, 29.03.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Bujiile sunt o componentă extrem de importantă a mașinii. De buna lor funcționare depinde aprinderea corectă, consumul de carburant și performanțele mașinii.

Mărcile de mașini din ziua de astăzi sunt fiabile, consumă din ce în ce mai puțin, asigură un grad sporit de confort șoferului cât și pasagerilor, fie la drumuri scurte, cât și lungi și au o serie lungă de caracteristici proprii. Însă, la bază, au aceleași mecanisme de funcționare și componente care trebuie întreținute cu grijă sau schimbate periodic.

Dacă prima aplicare practică a unei bujii într-un motor cu combustie internă a fost realizată în anul 1860 de către Joseph Lenoir, de abia peste 38 de ani această componentă a fost brevetată pentru prima dată de către Nikola Tesla, Frederik Richard Sims și Robert Bosch, nume și acum foarte cunoscute pentru invențiile lor.

CE SUNT BUJIILE ȘI DE CÂTE FELURI SUNT

Bujiile sunt acele componente mici de care orice motor termic pe benzină are nevoie ca să funcționeze corespunzător. Deși sunt piese simple, acestea sunt însă esențiale funcționării motorului și nu necesită o schimbare frecventă. Concret, o bujie se poate descrie ca fiind un electrod izolat de o cămașă ceramică, cu vârful realizat însă din materiale diferite. În funcție de materialul din care este realizat vârful electrodului ce traversează bujia, acestea pot fi de 4 feluri: cupru-nichel, platină, platină dublă și iridium.

- bujiile de cupru-nichel sunt cel mai des întâlnite la motoarele de generație veche cu tensiune joasă și rezistă puțin în timp. Vârful electrodului are 2.5 mm fiind realizat din cupru sau nichel.
- bujiile de platină simple au doar vârful electrodului din acest metal, iar scânteia se realizează între acesta și electrodul de împământare ce este realizat din oțel simplu
- bujiile cu platină dublă au vârful din platină, iar pe electrodul de împământare se află un disc de asemenea de platină, fiind recunoscute ca având o rezistență sporită în timp
- bujiile cu vârf subțire din iridium și cu electrod de împământare cu disc de platină, sunt cele mai moderne variante și produc o scânteie puternică, conducând energia foarte eficient.

Atenție la micile detalii atunci când faceți achiziția bujiilor, deoarece acestea pot avea diferite tipuri de filete - M18, M14, M12 și M10, pot avea lungimi variabile – 8.3 mm, 9,5 mm, până chiar la 19 mm iar forma suprafeței de susținere a bujiei în chiuloasă poate fi conică sau plată.

Bujiile de platină pot fi cu 2, 3 sau 4 electrozi de împământare - electrodul intern, vârful, trimițând scânteia către mai multi electrozi externi cu scopul de a îmbunătăți conductivitatea.

Dar la bujiile moderne cu Iridium acest lucru nu mai este necesar.

MODUL DE FUNCȚIONARE AL BUJIILOR

Bujiile preiau impulsul electric pe care îl transformă în scânteie, în momentul în care computerul mașinii trimite comanda. Ele primesc acest impuls de curent prin intermediul fișelor, fie de la distribuitorul numit delcou, (în cazul modelelor de mașini mai vechi), fie în mod direct din bobina individuală de inducție (în cazul modelelor mai noi). Sistemul de injecție sau aprinderea electronică (în cazul mașinilor mai vechi) va aprinde bujia cilindrului atunci când pistonul se află în poziția de compresie, astfel încât să producă explozia ce va împinge pistonul în jos, realizând astfel mișcarea.

CÂND SE STRICĂ BUJIILE ȘI CÂND TREBUIE SCHIMBATE

Uzarea bujiilor se produce în timp, indiferent de materialul din care sunt produse acestea. Aceasta se produce din cauza faptului că suprafața de conductivitate dintre cei doi electrozi dispare din cauza arderii. Uzarea va avea ca și efect realizarea unei arderi incomplete, pierderea puterii și creșterea consumului de carburant. Bujiile își reduc durata de viață și atunci când motorul nu are timp să se încălzească, în cazul drumurilor scurte realizate cu mașina.

Bujiile se schimbă sub formă de kit sau set complet, în funcție de numărul de cilindri pe care îl are propulsorul, iar recomandarea generală este aceea de a achiziționa același tip de bujii precum cele ce trebuie înlocuite. Cel mai simplu mod de a identifica produsul necesar este acela de a căuta după codul bujiei și modelul autoturismului.

Dintre producătorii cei mai cunoscuți de piese auto consumabile de pe piața mondială, se remarcă companii cu tradiție și certificare a garanțiilor de calitate precum cei de la Bosch, NGK, Brisk și Denso. Bosch este un lider în domeniul realizării de piese de schimb, brandul fiind recunoscut în întreaga lume, datorită caracteristicilor de rezistență și a duratei de viață crescută a produselor sale.

Tot mai mulți producători de piese auto și implicit de bujii, aleg să realizeze produse care să fie compatibile cu cât mai multe modele de mașini.

Este și cazul modelului de bujii Bosch 16 universale pentru multe mașini, ce este compatibil cu foarte multe modele existente acum în trafic.

Dacă vă numărați printre posesorii de mașini ce au ajuns în punctul în care să fie necesară schimbarea kitului de bujii, verificați lista de modele compatibile înainte de a le achiziționa. Bujiile Bosch 16 sunt un model universal ce se pot monta pe mai multe modele ale mărcilor Audi, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Mercedes, Mitsubishi, Seat, Skoda, VW și, bineînțeles, pe modelele Dacia.

Bujiile Bosch au o lungime de filet de 19 mm, filetul exterior măsoară 14 mm, iar pasul filetului este de 1.25 mm. Poziția scânteii este de 3 mm, iar distanța dintre electrozi este de 0.8 mm.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru