(P) Ce variante alternative aveți dacă mașina dumneavoastră nu este echipată cu o roată de rezervă?

de Automarket.ro
Luni, 13.01.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
În situația în care mașina dumneavoastră nu este echipată cu o roată de rezervă, este esențial să cunoașteți opțiunile alternative disponibile pentru a vă asigura că sunteți pregătit pentru eventualele pene de cauciuc.

Pe măsură ce producătorii auto își concentrează atenția pe reducerea greutății și creșterea spațiului util, tot mai multe vehicule sunt vândute fără roată de rezervă. Asta nu înseamnă însă că va trebui să renunțați la voiaje din acest motiv. Există mai multe soluții iar noi vom enumera câteva dintre acestea.

ROATA DE REZERVĂ TEMPORARĂ

Chiar dacă vehiculul pe care-l dețineți nu este echipat cu o roată de rezervă, asta nu înseamnă că nu puteți să achiziționați una și să o puneți în portbagaj înainte să porniți la drum. Puteți fie să luați o roată de dimensiuni reduse (slim) sau una de dimensiuni normale. În fond, o veți folosi doar temporar.

Dacă doriți să luați o roată de dimensiuni normale, ar fi de preferat să o echipați cu o anvelopă all-season. Aceasta vă va permite să o utilizați cu destul de multă încredere indiferent de anotimp. Desigur, nu se va comporta la fel de bine ca una dedicată sezonului în care vă aflați, dar va fi o alegere eficientă.

Avantajele roților slim sunt că nu vor ocupa foarte mult loc în portbagaj și nici nu sunt la fel de grele precum cele de dimensiuni normale. În plus, sunt prevăzute din start cu o compoziție a anvelopei care să-i permită utilizarea în siguranță indiferent de anotimp.

Totodată trebuie luat în calcul faptul că există și unele dezavantaje. Aceste roți temporare nu vă vor permite să circulați la fel de bine precum cu o roată de dimensiuni normale. Mai mult, au de obicei limitări tehnice de funcționare cu viteze de până la 80 km/h. Nu în ultimul rând trebuie să țineți cont că o astfel de roată slim nu oferă aceleași performanțe de frânare și accelerare precum una de dimensiuni normale. Ar fi de preferat să o montați pe puntea spate.

Kiturile de pană sunt o soluție modernă și compactă care poate fi folosită pentru a repara temporar o pană de cauciuc. Acestea sunt de obicei compuse dintr-un compresor de aer și un agent de etanșare care este injectat în anvelopă pentru a acoperi gaura și a permite continuarea călătoriei.

Sunt o soluție de avarie și vă pot scoate din impas.

Ca și avantaje ale acestui sistem amintim faptul că ocupă mult mai puțin spațiu decât o roată de rezervă tradițională și contribuie la reducerea greutății totale a vehiculului. Totodată sunt foarte ușor de utilizat chiar și de către cei care nu au o experiență tehnică. Instrucțiunile sunt clare și procesul de reparație este rapid. Nu în ultimul rând, aceste kituri sunt destul de accesibile ca preț.

După cum era de așteptat, există și câteva dezavantaje deloc de neglijat. Acest kit reprezintă o soluție de avarie și vă va permite deplasarea până la cea mai apropiată vulcanizare.

Totodată mai trebuie știut faptul că deseori spuma (agentul de etanșare) se poate depune aleatoriu pe interiorul pneului ceea ce poate duce la imposibilitatea de a mai utiliza ulterior acea anvelopă. Trebuie să țineți cont că aceste kituri funcționează eficient doar pentru găurile de mici dimensiuni și pentru penele de cauciuc care nu implică daune majore.

Dacă anvelopa (fie ea anvelopă de vară, iarnă sau all-season) este deteriorată sever, kitul de pană nu va fi eficient. Nu în ultimul rând trebuie să știți că anumite tipuri de anvelope, în special cele de performanță sau cu profil redus, pot să nu fie compatibile cu agenții de etanșare utilizați în kiturile de pană.

Anvelopele tip run-flat reprezintă o altă alternativă modernă pentru vehiculele fără roată de rezervă. Aceste pneuri sunt proiectate pentru a permite continuarea călătoriei chiar și după o pierdere completă a presiunii, permițându-vă să ajungeți la un service auto fără a fi necesar să schimbați anvelopa imediat.

În funcție de situație, acestea pot funcționa pe o distanță mult mai mică decât cea prevăzută de către producători. Prin urmare, circulați cu atenție sporită și viteze reduse. Anvelopele de tip run-flat au, totuși, câteva avantaje considerabile.

Primul este că vă va permite să circulați mai departe pe o distanță de maxim 80 km cu viteze de până la 80 km/h chiar și după ce anvelopa a pierdut toată presiunea.

Acest lucru elimină necesitatea schimbării anvelopei în condiții de trafic intens sau în zone periculoase.

Mai mult, în caz de pană și pierdere bruscă a presiunii, scad riscurile pierderii controlului asupra volanului. Nu în ultimul rând trebuie precizat că aceste pneuri vă vor permite să circulați fără un kit de pană sau o roată de rezervă.

La capitolul ”dezavantaje” amintim faptul că aceste anvelope sunt mai scumpe decât cele convenționale. În plus, nu toate vulcanizările sunt dotate corespunzător pentru montarea/demontarea acestora.

O altă consecință a utilizării anvelopelor tip run-flat este aceea că va scădea gradul de confort la volan din cauza taloanelor foarte rigide. Nu în ultimul rând trebuie să mai țineți cont și de faptul că în majoritatea cazurilor anvelopele tip run-flat nu se mai pot utiliza după ce au făcut pană și au fost utilizate pe distanțe lungi sau la viteze de peste 80 km/h.

Alegerea între un kit de pană și anvelope tip run-flat depinde de preferințele dumneavoastră personale, stilul de condus și buget. Kiturile de pană sunt o soluție economică și ușor de utilizat, dar oferă doar o reparație temporară și au limitări în ceea ce privește tipurile de pene pe care le pot repara.

Pe de altă parte, cauciucurile run-flat oferă siguranță și conveniență, permițându-vă să continuați călătoria după o pană, dar sunt mai costisitoare și pot afecta confortul călătoriei. Indiferent de opțiunea aleasă, este important să fiți pregătit și să aveți la îndemână soluțiile necesare pentru a face față eventualelor pene de cauciuc.

Comentarii (1)

  • scamel
    anvelopele run-flat ,din cauza rigiditatii si greutatii mai mari, uzeaza exagerat elementele suspensiei.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru