Oficialii Nissan au complotat indepartea lui Carlos Ghosn cu un an înainte de arestare: miza a fost eșecul fuziunii cu Renault

de Daniel Popescu
Marti, 16.06.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Oficialii Nissan au complotat timp de peste un an pentru a-l îndepărta de la conducere pe Carlos Ghosn cu scopul de a împiedica o fuziune a constructorului japonez cu Renault, potrivit unor mail-uri interne publicate de agenția de presă Bloomberg.

Agenția de presă Bloomberg a publicat în această săptămână o amplă investigație cu privire la modul în care Carlos Ghosn a fost îndepărtat de la conducerea Nissan, după ce a intrat în posesia unor mail-uri interne ale unor oficiali Nissan.

Cele mai multe mail-uri din cadrul investigației au fost trimise de Hari Nada, vicepreședinte senior al Nissan, care făcea presiuni către alți manageri pentru a-l îndepărta pe Ghosn de la conducerea constructorului japonez.

Principalul argument al acestuia era ca Ghosn dorea o fuziune intre Renault și Nissan care avea potențialul de a produce "un cutremur major în cadrul Nissan" printr-un amplu program de restructurare a departamentului de conducere. În plus, Nada scria în mail-uri că "inițiativele lui Ghosn trebuie neutralizate înainte de a fi prea târziu".

Sursa citată susține că planul japonezilor a mers atât de departe încât, în momentul în care au fost convinși că Ghosn poate fi arestat, Nada și fostul CEO Hiroto Saikawa au organizat o ședință în luna noiembrie a anului 2018 cu unicul scop de a-l aduce pe Ghosn în Japonia. De altfel, la aterizarea pe aeroportul din Tokyo, Ghosn a fost arestat de justiția japoneză.

Nissan și justiția japoneză îl acuză pe Ghosn de nedeclararea unor compensații financiare și de deturnare de fonduri în scop personal.

Ulterior, Ghosn a fost eliberat pe cauțiune și avea interdicție să părăsească Japonia, însă a reușit să fugă în Liban la bordul unui avion după ce s-a ascuns într-o cutie pentru instrumente muzicale.

Via Bloomberg

Comentarii (15)

  • Foarte urata toata povestea

    Deci niste manageriasi japi, ca sa-si protejeze locurile caldute, au complotat impotriva lui Ghosn

    Partea la fel sau chiar mai urata e ca "justitia" japoneza practic a devenit complice, ridica semne mari de intrebare cat de corecta este aceasta
    Desi numeroasele exemple imi demonstreaza inca odata ca "justitia" va face exces de zel in cazul oamenilor de rand si va fi foarte indulgenta fata de "crema" societatii
    22 4
  • someone
    se-mpute treaba la nissan. mai ales acum cand cica sant din nou cei mai buni prieteni cu renault. oare noile dezvaluiri vor cimenta sau dinamita vechea-noua relatie intre cele 2 parti?
    16 3
  • Eu imi mentin parerea: Franta si Japonia a lucrat frateste si au sapat amandoua la groapa lui Ghosn.

    Probabil ca si circul cu evadarea este tot cu binecuvantarea lor. O mare piesa de teatru pentru public. Probabil ca se putea rezolva si cu un accident, deci e de bine pana la urma.
    7 10
  • au complotat impotriva lui dupa ce au dat, in el, cu zeci de milioane de euro salarii si bonusuri.
    16 6
  • Priveste in perspectiva TNG. Zeci de milioane inseamna nimic intr-un joc mai mare. Joc economic, geopolitic, personal etc.
    9 7
  • Carlos
    @Calingura
    Ce motiv ar fi avut francezii să-l îndepărteze pe Ghosn? Acesta primise o ofertă de preluare a conducerii GM și, dacă cei de la Renault nu-l mai vroiau, cu siguranță ar fi găsit o modalitate de a-i da de înțeles că ar fi bine să accepte oferta americanilor.
    9 3
  • Nu trebuie sa ghicesc scenariul complet si corect ci doar sa imi pun alte semne de intrebare. Cum ar fi: cum de s-au impacat asa repede francezii cu japonezii? De fel sunt foarte orgoliosi in afaceri si unii si altii.

    O alta intrebare ar fi: cine a avut de suferit in urma delapidarilor? Daca eu fur de la tine din casa si te mai iau si de fraier, tu ma trimiti sa fur si mai mult din alte case sau imi dai sa te tin minte?
    4 5
  • Incet-incet adevarul iese la suprafata … Pacat ca unul dintre cei mai eficienti CEO ai ultimului deceniu a devenit tinta unui asemenea joc … si ca sistemul de justitie Japonez a pus botu' la asa facatura !
    11 4
  • @Snow: bine graiesti, amice!
    Si eu sunt de aceeasi parere. Am mai spus, tot pe tema asta: nicio fapta buna nu ramane nepedepsita. Omul a facut treaba, e un capitalist pur-sange, a scos din ra*at Nissan si Renault, ar fi vrut sa faca si achizitia Citroen pare-mi-se, intr-un cuvant, un manager cum putini mai sunt prin partea asta de galaxie. Rezultatul? Nationalismul japonez a crapat de ciuda asa ca s-au hotarat sa-l dea la o parte, cu orice pret. Ceea ce e cu adevarat uluitor e daca se confirma ca si justitia japoneza a dansat pe aceeasi muzica, fara nici cea mai mica grija pentru deontologie, pentru morala, pentru bun-simt. Asta ar transforma in ochii mei japonezii in niste indivizi demni de un alde Dragnea si Ciordache.
    S-ar putea sa ma insel, insa pana acum tot mai multe dovezi ii dau dreptate lui, si nu detractorilor.
    13 3
  • Eu astept sa vad ce au de zis toti caciulitii la "calitatea" japo, la onestitatea lor (ha-ha-ha), la codul bushido si alte bull-shit-uri. Hai baieti, bagati din top.

    Eu va spun de ani de zile ca totul e o fatada si un mormant vopsit. Nu doar japo, dar oricine e susceptibil de injunghiat pe la spate cand au dat de mirosul banilor si la mijloc e un morman de aur. Trebuie sa ai o coloana vertebrala extraordinara si o clasa din tata in fiu sa nu pui botul la ispitele lumii. Iar aia care le mai au, sunt fie pe cale de disparitie, fie inghititi de puhoiul de jeg din jurul lor.

    Dar ghici ce? Istoria pana la urma arde scrum gunoaiele dar ceea ce trebuie, ramane. Pentru ca sunt legi mai presus de josnicia umana, legi carora absolut totul li se supune.

    Japo au avut un moment de glorie. Urmeaza altii. Dar totul va fi trecator si cei care rezista pana la sfarsit vor fi martori la multe schimbari care au sens. Mai mult, deviatiile care ni se toarna pe gat cu palnia la ora actuala vor ajunge deasemenea la un sfarsit. In ciuda multor suisuri si coborasuri, eu cred ca generatiile viitoare o vor duce mai bine decat noi.

    Cat despre don carlo ... multa bafta, ca are nevoie. Niciodata nu mi-a placut de el, dar nici nu l-am urat. Eu cred ca dupa toate cate le-a facut, merita sa poata circula in libertate, sa i se curete reputatia si sa se bucure de banii agonisiti. nisan ar trebui sa-i pupe si talpile, dar n-au s-o faca. Trebuie un pumn de american sa-i puna cu botul pe labe si asta e valabil cu inca cateva natii din zona aia geografica.
    13 9
  • @zarnesteanu, parerea mea e ca incurci lucrurile

    Deci marsavia care vedem la Nissan a fost facuta de managerii de acolo.
    Depinde foarte mult de cultura companiei, ea difera de la o companie la alta, se pare ca la Nissan s-au adunat o gramada de naparci.
    N-am prea auzit de astfel de scandaluri de exemplu la Honda sau Toyota, cu toate ca mai sunt exemple negative, gen Takata.

    Posibil ca si "justitiarii" japonezi care s-au ocupat de cazul Ghosn au fost stimulati sa actiuneze cum au facut, pana la urma elementul coruptiei este prezent peste tot, intr-o masura mai mare sau mica.

    Insa ce tine de angajatii de rand, in special ingineri, de obicei oamenii acestia sunt de o onestitate si dedicatie rara.
    In concluzie, nu poti judeca o natiune intreaga doar pentru exemplul unor indivizi, care s-au facut celebri prin scandaluri de coruptie
    13 1
  • Va aduceti aminte de Fukushima, cum "corectitudinea" japoneza a facut ca pin taierea de costuri si management dezastros o intreaga planeta sa sufere, cu consecinte iremediabile. Mai tineti minte problemele de la sistemul de franare, dar de airbagurile alea misto? Toate made in Japan, asa ca nu tot ce zboara se mananca.
    8 4
  • Edikkk
    Nici germanii nu mai sunt ce sunt (vezi scandalul diesel) şi nici japonezii nu mai sunt ce sunt (vezi scandalul Takata, Nissan)

    Mi-au plăcut FCA care în USA şi UE au plătit Tesla ca să le susţină lipsa atingerii targetului de noxe.

    Au fost transparenţi şi au făcut totul pe faţă.

    CINE PEDEPSEŞTE VAG că FCA a suferit datorită concurenţei neloiale ??

    Adică VAG a vândut VW în SUA cu maimuţa dar FCA nu au vândut Alfa Romeo (că nu au trecut de noxe) !
    9 7
  • @Cyrus,
    Generalizarile sunt aproape intotdeauna nedrepte, dar se bazeaza pe niste evenimente care indica un trend sau altul. Nici nemtii, nici japo nu sunt ceea ce par, sau cum ii vad fanaticii. Dar cand ti se indoapa pe gat ani de zile cu calitatea japo si onestitatea lor si bla bla bla, te cam saturi. Cred ca nu sunt fanatici mai indoctrinati ca la honda/toiota, gata sa te puna jos daca zici ceva pozitiv de alte marci.

    In fine, legat de executia lui don carlo, pai daca tu te apuci si pui la cale marsavia asta, cu unul care te-a scos din buda, si pe urma te mai sprijina si justitia din spate, e clar despre ce teapa de oameni vorbim. Scandaluri la honda./toiota n-au fost pentru ca sunt in totalitate japo. Daca era pe-acolo vreun gaijin, te asigur ca altfel stateau lucrurile.

    In ceea ce priveste omul de rand, majoritatea sunt niste roboti care au o viata personala zero. De-aia au cele mai multe sinucideri legate de stresul de la locul de munca. De-aia lucreaza ca nebunii peste program pana ajung sa faca tampenii, de la epuizarea psihica. Eu nu cred ca ai vrea sa ai viata lor nici macar o zi.

    Partea proasta este ca lucrand in ritmul asta, noi devenim necompetitivi si ne distrug si noua un sistem care a functionat de bine de rau, pana la rahatul asta cu globalizarea. Nu poti sa ai calitatea vietii cand muncesti in delir ca un tampit. Ti s-a dus toata inventivitatea, creativitatea, etc. Fara europeni se taiau si acum cu sabiile, calareau martoaga si aveau impresia ca au atins perfectiunea.

    @oli,
    Cand trebuie sa-i chemi pe americani sa-ti rezolve un dezastru nuclear spune foarte multe despre capabilitatile tale ca popor. Mai mult n-am ce sa zic. Ii las pe altii sa se imbucure de taiota si taiota cu pele, dar pentru mine, treaba e clara demult.
    4 7
  • Din toată daravela asta mai încurcată ca nodul gordian am reținut că un anume Hari Nada i-a întins de fapt NADA lui Carlito. :-)

    P-o notă ceva mai serioasă, îmi par inutile orice paralele între filosofii de viată ale unor societăți trecute și prezente, fiindcă nici japonezii n-au fost scutiți de influențele bune sau rele aduse de reîmpărțirea planetei post-deranjul WW-II.

    Influențe impuse cu succes majoritatea, dar care nu le-au *dresat* total naționalismul, și grefate pe destule fixuri nipone rămase imuabile, au dat *peisajul* lor psiho-social care e destul de alienat și aberant, pentru noi cel puțin.

    Fără să generalizez totuși, nici măcar unul dintre japonezii pe care i-am cunoscut personal (și nu-s puțini... ce-i drept, mulți din aria artelor marțiale) nu s-a dovedit a fi un om de... anti-onoare, precum nissan-iștii pomeniți.
    8 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru