OFICIAL: Opel pleaca de la GM la Magna, via Rusia

De Mircea Meșter
Publicat Duminica, 31.05.2009
Opel a fost cedat de GM catre Magna, Rusia jucand insa un rol esential in afacere. In perioada urmatoare vor disparea 11.000 de joburi in cadrul uzinelor Opel.

Guvernul german a acceptat intelegerea dintre General Motors si grupul Magna/GAZ pentru preluarea Opel, compania din Russelsheim trecand acum cu acte in regula din curtea americanilor de la GM in cea a canadiano-austriaco-rusilor de la Magna/GAZ, dupa exact 80 de ani in care GM a detinut majoritatea actiunilor companiei germane. Germania a evitat astfel o situatie extrem de sensibila a marcii si a muncitorilor acesteia, in conditiile in care se asteapta ca General Motors sa isi anunte luni falimentul.

Conditiile intelegerii dintre parti arata ca GM va mentine 35% din Opel iar sindicatele muncitorilor Opel raman cu 10%, restul procentelor fiind impartite intre compania Magna (20%) si banca ruseasca de stat Sberbank (35%), care a oferit sprijin financiar pentru reglementarea intelegerii.

Conform intelegerii, Germania va avea rol de garant pentru un imprumut de circa 3.5 milioane de euro pentru noii detinatori ai Opel, guvernul german urmand sa imprumute chiar el companiei  Opel 1.5 milioane de euro. In aceste conditii, suma garantata de Magna pentru a mentine Opel pe linia de plutire in urmatoarele saptamani este de 300 de milioane de euro.

20% DIN JOBURILE OPEL DISPAR

Sindicatele Opel au avut un cuvant greu de spus in desfasurarea ostilitatilor negocierilor, dupa ce acestea au ales Magna in detrimentul Fiat, desi consortiul canadiano-austriac a anuntat din start ca va taia circa 11.000 dintre joburile europene Opel, un sfert dintre acestea fiind in Germania. Opel dispune in acest moment de 50.000 de angajati.

“Cred ca este startul unui nou viitor pentru Opel, pentru muncitori, pentru companie si pentru brandul in sine”,a declarat seful GM Europe, Carl-Peter Forster.

CE SE INTAMPLA CU FABRICILE EUROPENE OPEL?

Totusi, mutarea ridica insa multe semne de intrebare, foarte multi analisti germani si sindicatele muncitorilor Opel din afara Germaniei fiind nemultumiti de afacere, pe care o considera una pur electorala.

In urma acordului, uzinele Opel din Germania nu vor fi inchise, insa nu exista inca nicio promisiune in acest sens legata de celelalte fabrici Opel din Europa. Mai mult, conform planului Magna, Opel va fi utilizat intens pe piata din Rusia, care inaintea izbucnirii crizei reprezenta cea mai dinamica piata europeana din punctul de vedere al cresterii vanzarilor. Acest lucru va insemna transferul unei parti a productiei europene intr-o uzina ruseasca detinuta de Oleg Deripaska, magnatul care sta in spatele companiei GAZ, partenerul principal al celor de la Magna in afacerea Opel.

De altfel, sindicatele muncitorilor Opel din Marea Britanie, acolo unde marca germana dispune de doua fabrici, au acuzat in termeni duri statul german, pe care l-a considerat mult prea aplecat asupra salvarii numarului de locuri de munca in detrimentul analizei la rece a ofertelor in complexitatea lor. Una dintre explicatii ar fi aceea ca Angela Merkel mizeaza pe reactia populara pozitiva in conditiile in care toamna acestui an va gazdui o runda de alegeri parlamentare in Germania. Unele voci din politica merg chiar mai departe, sustinand ca “afacerea Opel” reprezinta o palma data ofertelor adevarate, cum ar fi cea din partea Fiat, Germania alegand grupul Magna/GAZ, finantat de rusi, din cauza legaturilor energetice pe care ele doua state le au.

CRITICI DURE DIN PARTEA ANALISTILOR

“Investitorii canadiano-rusi vor incerca tot ce este posibil, apoi vor vedea ca au gresit, astfel ca Opel va deveni o companie falimentara in doi sau trei ani”, sustine Frank Schwoppe, analist al bancii germane Nord LB. Opinia acestuia este impartasita, de altfel, de majoritatea analistilor economici germani, care sustin ca statul a luat o decizie pripita si ca Magna nu detine experienta in fabricarea de masini, asa cum era cazul celor de la Fiat. "Totul pare sa fie facut in graba, pe baze extrem de sensibile. Sa spunem ca sansele ca aceasta afecere sa functioneze sunt de 60-70%", sustine Juergen Piper, analist auto al Bancii Metzler, citat de AFP.

Mai mult, insasi Angela Merkel accepta faptul ca lucrurile sunt inca neclare in privinta viitorului Opel: “Pentru Magna si Opel, munca de abia incepe.

Sunt o multime de greutati peste care cele doua companii trebuie sa treaca”, sustine Cancelarul german.

CE VA FACE FIAT?

Seful Fiat, Sergio Marchionne, anuntase deja ca se retrage din cursa pentru Opel cu o zi inainte de finalizarea negocierilor. Dar visul sau, de a transforma Grupul Fiat in cea de-a doua companie ca volum de productie la nivel mondial dupa Toyota, sta inca in picioare. Acum cateva luni, Marchionne sustinea ca in urma crizei vor supravietui doar sase mari grupuri auto, care reusesc sa produca cel putin 5.5 milioane de vehicule pe an. In acest moment, alianta Fiat-Chrysler produce circa 4 milioane de masini anual.

Desi a anuntat ca nu este interesat in cautarea altor parteneri europeni dupa ce afacerea Opel a cazut din cauza pretentiilor exagerate ale statului german, Fiat urmareste inca pista Saab, marca suedeza de care General Motors vrea sa scape. In plus, Fiat planuieste o oferta pentru operatiunile GM din America Latina, piata pe care Fiat sta extrem de bine.

"Marchionne are un plan B. Faptul ca afacerea Opel a cazut nu va afea consecinte majore asupra Fiat. Grupul s-a aliat deja cu Chrysler si lucreaza impreuna la limitarea efectelor crizei", sustine Raffaele Oriani, profesor de economie la Universitatea din Roma.

"Daca Opel nu ne va vrea, nu voi intra in depresie. Nu cer mila nimanui. Daca afacerea Opel nu se va termina bine pentru Fiat, viata merge inainte. Vom continua sa muncim cu ceea ce avem", declarase Marchionne inaintea incheierii afacerii Opel intr-un interviu acordat publicatiei germane Der Spiegel.

via | AFP | Reuters

Comentarii (24)

  • mama lor de rusi
    Chiar trebuia cei de la OPEL sa se lase umiliti de rusi. Imi bag piciorul in mama lor de rusi. Am un Opel astra H si avem planuri sa-mi iau un Insignia dar acuma am sa ma mai gandesc la aceasta varianta de 200 de ori. Se pare ca nu se mai fac masini bune ca alta data.

    Imi pare rau OPEL dar nu va mai vreau.
    11 13
  • Crysty
    @ rares
    De ce nu-ti mai iei Opel? Pt ca l-au cumparat rusii?
    Daca vor face masini la fel de bune ca pana acum, si nu vad de ce nu ar face asta, cu ce te-ar influenta sa nu mai iei insignia?
    Acum toti proprietarii Opel sa vanda masinile?
    Poate sa aibe proprietar si arabi sau mai stiu eu ce natiune! Daca masina e ok ce treaba are sula cu prefectura?
    Si eu tot Opel am si nu ma gandesc sa parasesc marca!
    12 3
  • mama lor de rusi 2
    Nu suport idea sa le fac avere la rusi aia nenorociti. Dupa cum am citit se pare ca rusi si gm detin cele mai multe actiuni ( in procente). Oricum Opel avea un viitor mai bun cu Fiat (cred). 40% din productia lui Meriva se vinde in Italia, italieni sunt mari consumatori de Opel.
    Referitor la intrebarea ta legat de proprietar nu vreau sa iau o astfel de masina daca nu imi plac propietari (este pur si simplu subiectiva alegerea) Cred ca este chestia aia de cand eram mic de cautam numai produse "made in japan sau germania".
    10 7
  • Bine ca au luat rusii decat macaronarii aia imputiti...Daca statul italian nu ar mai pompa ilegal bani asa cum zice uniunea in Fiat, ar cam trebuiu sa dispara sau chiar sa fie foarte nasol la ei. Decat sa se gandeasca cum sa mai praduiasca ceva ar face bine sa isi strnga gunoaiele de pe strazi ca miroase urat!
    6 4
  • LauCalin
    Opel-magna
    Rares, pai ia-ti Insignia cat mai e facut in colaborare cu GM :). Cristi, pai tocmai aia e, ca nu vor mai face masini la fel de bune (cel putin eu asa cred), pentru ca Magna nu se prea pricepe la asa ceva. Vor trece cativa ani buni pana vor face masini care sa se "bata" de la egal la legal cu concurenta. Cel putin eu asa vad lucrurile.
    Cred insa ca Opel s-a cam grabit si trebuia sa negocieze mai bine cu Fiat. Fiat are ingredientele necesare pentru construirea de masini bune. Mi se pare insa ok ca Fiat incearca ceva cu SAAB. Alianta GM-Fiat a fost una benefica pentru SAAB, motoarele Fiat fiind foarte bune. Imi pare rau ca Volvo nu a fost luata in considerare de Fiat.
    1 3
  • Vasile
    Opel
    Nu cred ca are vreo importanta cine a cumparat compania. Au nemtii, ingineri priceputi si capacitatea sa mearga in continuare pe aceeasi panta ascendenta pe care au inceput-o de prin 2004. Si jaguar a fost luat de Tata Motors si au mai fost asemenea preluari si in trecut.
    4 1
  • Circotasul auto
    MAGNA
    Pentru a nu mai scrie prostii cititi ce face MAGNA ( asambleaza si ptr BMW !?? )
    6 1
  • Robert
    Opel/Vauxhall
    Masinile nu vor fi facute de Magna sau de rusi ci de OPEL . In aceasta intelegere este trecut si centrul de dezvoltare GM Europe din Russelsheim, locul unde se proiecteaza si se dezvolta toate modelele Opel destinate pietei europene. Iar in materie de eficienta economica, Opel are numai de invatat de la Magna . Cititi presa din Italia care bombardeaza cu critici guvernul italian ca nu a sprijinit suficient FIAT pentru a prelua Opel . In acest moment situatia lui FIAT este mai delicata decat cea a lui Opel, deoarece sansele de succes ale aliantei cu Chysler s-au diminuat serios dupa esecul preluarii lui Opel . In acest moment Marchionne va incerca o fuziune cu PSA, dar sansele de reusita sau ca FIAT sa aibe rolul principal sunt reduse . In plus o astfel de alianta ar avea nevoie de aprobarea guvernului francez care a imprumutat PSA cu 3 miliarde euro si nu ar accepta ca firma franceza sa aibe un rol secundar intr-o eventuala fuziune . In plus consortiul condus de Magna este favorit sa cumpere marca americana Saturn(ce produce masini bazate pe Opel) in aceasta luna, astfel ar avea acces si la pietele sin SUA si Canada.
    5 1
  • Mai oameni buni , doar nu se apuca cei de la MAGNA sa faca construiasca automobile cu mainile lor, tot angajatii si proiectantii de pana acum vor face asta.
    5 1
  • Opel
    Eu cred ca jurnalistii de la AutoMarket incurca milioanele cu miliardele ...

    Conform intelegerii, Germania va avea rol de garant pentru un imprumut de circa 3.5 milioane de euro pentru noii detinatori ai Opel, guvernul german urmand sa imprumute chiar el companiei Opel 1.5 milioane de euro. In aceste conditii, suma garantata de Magna pentru a mentine Opel pe linia de plutire in urmatoarele saptamani este de 300 de milioane de euro. .. eu cred ca sunt 3.5 mld si 1.5 ... respectiv 300 de mld.

    ---------------- in alta stire referitoare la falimentul GM:

    Statul american ii va acorda constructorului, ca ajutor de restructurare, suma de 30.1 miliarde de dolari, urmand sa primeasca in schimb 60% din actiunile companiei. In plus, guvernul Canadei va primi si el 12 procente din actiunile GM, anuntat ca va aloca in schimbul acestora alte 19.5 miliarde de dolari...
    2 4
  • Ganditi-va la Jaguar. Cine l-a cumparat si ce masini au acum. Asa ca sunt toate sansele ca Opel sa fie ce a fost(sau poate mai mult).
    8 1
  • Robert
    @ Keops
    La 3.5 miliarde si 1.5 miliarde euro ai dreptate nu si la 300 miliarde ! Este corect 300 milioane . Cu 300 miliarde de euro cumperi primii zece producatori de automobile din lume si ramai si cu bani .
    4 1
  • A propos de Jaguar
    Nu m-as fi asteptat niciodata sa-mi faca Tata... Jaguar. Masinile vor fi facute de aceeiasi oameni, banii insa vor fi pompati de altcineva. E o debandada totala!
    2 1
  • NeoGalaxy
    Mda
    Ceva ma face sa cred ca peste 2-3 ani tot Fiat o sa fie interesati de Opel si Magna o sa fie cei care o sa-i vanda. Nu de alta dar ce scrie sus in acest articol putini au citit si si mai putini au inteles. Macaronari sau nu, Fiat este pe un trend ascendent. Cu putin noroc si cateva strategii bune, in cativa ani o sa discute altfel. Asa ca o sa fie interesant de asteptat :)
    0 9
  • NeoGalaxy
    Mda :)
    Si inca ceva, Magna nu va da nici un ban pe Opel, uitati-va lista datoriilor pe care le are Magna de luat de la GM si daca in 6 luni nu si le i-a inapoi, o umbra de faliment va scrie si pe Magna :)))
    0 8
  • UPDATE
    UPTDATE
    GM va utiliza una din fabricile care sunt in prezent inchise pentru a produce masini compacte destinate pietei americane.

    Fara a anunta la ce fabrica, sau detalii pentru modelele viitoare, GM a subliniat nevoia de a alatura trendului de producere a masinilor mici si economice. Constructorul a anuntat ca se va orienta si spre modelele electrice.

    Aceasta decizie face parte din planul de mutare a productiei modelelor destinate pietei domestice inapoi in America. Conform intelegerii cu United Auto Workers (UAW), GM a fost de acord sa salveze doua din fabricile care au fost inchise, iar una dintre ele va produce viitoare modele mici. Fabrica aleasa pentru productie va construi in jur de 160,000 de unitati anual.

    Reuters informeaza ca GM va depune falimentul saptamana aceasta, si va mai primi 30 de miliarde $ pentru a-si continua restructurarea.
    4 0
  • @Robert
    Cred ca ai dreptate Robert, cred ca e vorba de 3.5 mld si 1.5 ... respectiv 300 de milioane.... de fapt e sigur asa. 1.5 si 3.5 milioane sunt sume infime pentru un producator de autotorisme cu peste 50000 de angajati .....
    3 0
  • NeoGalaxy
    :P
    Suma totala pe care GM o va primii este de exact 60 miliarde si asta mai ales prin faptul ca ramane fara 75% din actiuni. Vor inchide 11 fabrici si multi bani se vor duce pe cele 6 sau 12 salarii pe care le va lua fiecare muncitor de acolo. Plus din acesti bani vor plati niste restante, nu cred ca vor mai ramane cu multi bani de dezvoltare. Oricum... o adevarata tragedie pentru muncitorii si cateva zone in care erau situate acele fabrici. In loc sa discute de planuri CEO-ul lor discuta despre faptul ca GM este un simbol si ca mama ce tari au fost. Evident... o fi un manager roman pe acolo cine stie.
    1 1
  • 60 mld ???
    cu banii astia, realizai 50 de modele mici cu care spargeai piata..............
    au construti masini de 2 lei, fara prespectiva, nu au atacat mai multe piete , s-au batut singuri .
    pacat si de romanii care lucreaza acolo :(
    2 0
  • era sua incepe sa apuna
    ca orice imperiu nu poate dura o vesnicie, nu poate fi prima economie mondiala forever , imi aduc aminte de un banc de pe timpuri "care e diferenta dintre un optimist si un pesimist? optimistul invata engleza iar pesimistul chineza " , acum cred ca e invers , trebuie sa ma apuc sa invat chineza , rusa stiu deja :))
    1 0
  • NeoGalaxy
    @Lee
    Da stiu ce vrei sa spui. Mai grav este ca statul american crede ca poate vinde GM ca sa-si ia inapoi cele 31 de miliarde :)))) Si statul canadian crede la fel cu cel 19 miliarde :)))) iar cele 10 miliarde care raman... s-au papat de mult :)))) deci GM produce inca o gaura de 59 miliarde. Acuma vezi de ce spuneam eu ca unele chestii nu sunt ceea ce par?
    1 2
  • phanter
    mai neogalaxie
    Mai baietica, tu chiar esti petarda rau de tot.

    Cand te apuci de citiesti ceva serios si mai putine barfe create de presa
    2 1
  • NeoGalaxy
    @Phanter
    Ha Ha Ha Phanter! Astea sunt barfe create de presa: "Efectul imediat al falimentului GM va fi renuntarea la 11 fabrici si inchiderea temporara a altor trei, scopul declarat fiind reducerea abrupta a costurilor. Statul american ii va acorda constructorului, ca ajutor de restructurare, suma de 30.1 miliarde de dolari, urmand sa primeasca in schimb 60% din actiunile companiei. In plus, guvernul Canadei va primi si el 12 procente din actiunile GM, anuntat ca va aloca in schimbul acestora alte 19.5 miliarde de dolari. Pana in acest moment, General Motors a mai "inghitit" 19.4 miliarde de dolari sub forma de ajutor." Vezi ca le gasesti si pe net pe site-ul oficial GM. Saracul de tine... tu stii pe ce lume traiesti? Sau cumva ai fost manager la ei si i-ai invatat cum se fac afacerile?
    2 2
  • ?
    Ma intreb daca Magna o sa scoata din productie vreun model Opel? Daca da care or fi acestea?
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru