OFICIAL: General Motors intra in faliment

De Mircea Meșter
Publicat Luni, 01.06.2009
General Motors, cel mai mare constructor auto al lumii pana in 2008 si un simbol al industriei din SUA, va intra astazi sub protectia legii falimentului.

General Motors va intra in faliment luni, compania americana care nu mai devreme de anul 2007 era pe prima pozitie in clasamentul vanzarilor si reprezenta simbolul industriei auto nationale de peste Ocean urmand sa se prabuseasca sub greutatea propriilor sale erori de management si a datoriilor.

Logica pe care General Motors o abordeaza este identica cu cea a colegilor de suferinta de la Chrysler. Altfel spus, GM va avea la dispozitie intre 60 si 90 de zile pentru a se restructura complet, urmand ca, in aceasta perioada, compania americana sa fie protejata de statul american impotriva debitorilor. Totusi, exista o mare diferenta fata de "tabloul Chrysler". Daca acestia din urma sunt asteptati sa iasa de sub protectia falimentului chiar in aceasta saptamana, la ceva mai mult de o luna dupa declararea falimentului, prin ajutorul dat de Fiat si garantiile financiare ale statului american, lucrurile vor evolua mult mai greu in cazul GM, deoarece, spun oficialii administratiei prezidentiale din SUA, vorbim de aceasta data de o companie mult mai mare, cu o structura mult mai complicata decat cea a Chrysler.

Evident, protectia falimentului nu va insemna insa lichidare.

"Falimentele GM, Chrysler si ale tuturor celorlalte companii auto afectate de criza economica mondiala sunt doar tranzitii, nu lichidari", scriu jurnalistii de la Detroit Free Press intr-un editorial din numarul de astazi.

Efectul imediat al falimentului GM va fi renuntarea la 11 fabrici si inchiderea temporara a altor trei, scopul declarat fiind reducerea abrupta a costurilor. Statul american ii va acorda constructorului, ca ajutor de restructurare, suma de 30.1 miliarde de dolari, urmand sa primeasca in schimb 60% din actiunile companiei. In plus, guvernul Canadei va primi si el 12 procente din actiunile GM, anuntat ca va aloca in schimbul acestora alte 19.5 miliarde de dolari. Pana in acest moment, General Motors a mai "inghitit" 19.4 miliarde de dolari sub forma de ajutor.

Printre celelalte masuri importante pe care GM le va lua sub protectia falimentului se numara o perioada de gratie de 18 luni pentru 40% dintre dealerii sai pentru ca acestia sa lichideze stocurile si sa termine relatiile contractuale cu producatorul-mama si salarii platite integral pentru muncitorii sai. Mai mult, GM va continua sa le plateasca debitorilor si furnizorilor sai datoriile adunate pana acum, urmand ca garantiile pentru toate modelele vandute sa fie in continuare valabile.

Desi sumele sunt enorme, administratia prezidentiala din SUA a anuntat ca nu are de gand sa transforme compania americana intr-una de Stat. "Guvernul nostru nu are nicio intentie de a pastra actiunile mai mult decat este necesar, urmand sa caute sa gaseasca cumparatori pentru acestea in momentul in care acest lucru va deveni posibil", au anuntat purtatorii de cuvant ai guvernului SUA.

Anuntul intrarii GM in faliment va fi facut de Barack Obama astazi la ora 18:55 (ora Bucurestiului), urmand ca Fritz Henderson, proaspatul sef al GM, sa tina ulterior si el un discurs.

Conform presei americane, Henderson nu va pleca din fruntea constructorului american, el fiind numit abia acum 60 de zile ca CEO al GM.

"Impactul asupra Statelor Unite va fi imens, pentru ca GM nu este doar o companie, e un simbol. GM a reprezentat suprematia in productie si locuri de munca bune si sigure pentru americani. Totul s-a naruit acum", spune Gary Chaison, profesor de relatii de munca la Universitatea Clark din Massachusetts.

via | AFP

 

Comentarii (22)

  • marius
    Prin cate locuri de munca se traduce acest faliment ? ...
    2 0
  • acu' sa te tii...
    Daca pana acum lumea a tot vorbit despre criza, in lunile ce vor urma, criza se va arata in adevaratul sens al cuvantului. Era de asteptat sa apara astfel de probleme din pricina dezechilibrului gigantic dintre cerere si oferta. In ultima perioada, s-a consumat fara responsabilitate si asta va duce la situatii critice. Ne-am facut-o cu mana noastra. Intrebarea e: suntem in stare sa reparam situatia? Lipsa de responsabilitate de la nivel individual se extinde si la nivel global. Ar trebui sa ne trezim macar acum in al 12-lea ceas. Ce se intampla in industria auto, se va intampla si in celelalte sectoare din productie, inclusiv in sectorul alimentar.
    9 1
  • GM NU DISPARE !
    Cititi articolul cu atentie ! GM nu dispare, se restructureaza . Iar in noul GM statul american va detine pana la 72.5% din companie potrivit detnews.com .
    4 0
  • vorba lu' Margineanu...
    ..."Jana nu e moarta, Jana se transforma"... Normal ca un asfel de gigant nu poate sa dispara asa de-odata. Totusi, mie unul imi da de gandit.
    4 0
  • Gogomanu
    what?
    Tocmai azi mi-am luat un Chevrolet Corvette.Ce drac ma fac acum cu piesele? O pun pe butuci o masina de 50.000 euro? Ce ma fac eu ca client? Sa le fie rusine daca nu vor oferi piese si asistenta!
    2 23
  • first_yoyo
    rau
    un pas inapoi pentru industria auto. chiar daca tendinta este sa se ajunga la maxim 5-6 concerne auto, totusi ar fi mult mai bine sa exista multi constructori

    industria auto va avea foarte mult de suferit. GM avea cei mai multi constructori, 12: Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo, GMC, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall

    cel mai bine ar fi sa se ajunga la o monomarca
    5 2
  • first_yoyo
    forgot
    am uitat de oldsmobile, deci 13
    4 2
  • Marius-New
    Asta e!
    Asta e!. Asa se intampla in viata. Mai si castigi, o mai iei si peste bot, se imbina utilul cu placutul. :))

    Oricum, e ceva normal in economie. Ori produci - ai comenzi - si castigi.......ori o lasi balta, iti iei jucariile si pleci acasa. Iar asa zis-ul vis american - adios. Trezirea la realitate!!! :))

    Apropo de brandurile germane si japoneze care in prezent fac legea, se pare ca au fost baieti destepti si au aplicat filosofia lui Goethe: "Daca imi displace o treaba, ori o las balta, ori o fac mai bine". Ceea ce, americanul infumurat cu palarie din zgarie-nori, sau vacarul texan idealist, nu prea au binevoit sa faca.

    PS: Ar fi culmea ca Dacia sa mai existe ca brand si peste 100 de ani, si sa nu dea niciodata faliment. :)))
    6 2
  • viitorul
    pai dupa cum se vede tana nano si dacia au un viitor foarte promitator , o sa ajungem sa cantam " frumoasa si eterna romanie " de cassa loco , dar de data asta sa fie adevarat :)))
    6 0
  • Hunter
    @Gogomanu

    Nu iti face tu griji (asta in situatia in care tu chiar vorbesti serios, desi ma indoiesc), daca ti-ai luat tu un Corvette o sa ai de unde sa iti iei bucse si bielete, pentru ca in general un constructor auto e nevoit sa asigure piese de schimb pentru modelele sale chiar si dupa scoaterea din fabricatie a acestora.
    In cel mai rau caz o sa iti pui piese de cooperativa Made In China :))))
    9 0
  • tare pozitionarea
    E tare reclama de deasupra stirii !!!!
    Cine o sa va plateasca?
    0 0
  • Vai, sufletul meu
    "Anuntul intrarii Chysler in faliment va fi facut de Barack Obama"....

    GM eventual... Chysler nu intra in faliment, nefiind producator de masini, iar Chrysler a anuntat deja falimentul si a fost preluat (pe o parte) de Fiat.
    4 0
  • Silverblade
    naivi
    Americanii sunt o natie care combina foarte interesant forta, viclenia si naivitatea.
    In timp ce tot restul lumii vedea ce rezerva viitorul si se chinuia sa scoata masini cat mai fiabile, mai putin poluante si, in general, progresa, americanii se ambitionau sa construiasca aceleasi motoare cu litraj imens, care consuma enorm si - culmea - scot o putere foarte mica (prin comparatie cu cele ale concurentei).
    Poate unii stiu, altii poate nu, Clinton a incercat sa promoveze o lege prin care producatorii auto americani ar fi primit o bonificatie (ceva scutiri de taxe, pare-mi-se) pentru fiecare model care avea un consum sub o anumita limita. Toti i-au sarit in cap zicand ca e traditia americana sa produca masini mari cu motoare la fel si alte prostii de acest gen.
    Acum culeg rezultatele...
    7 0
  • mircea
    @Ray
    Absolut corect. Multumesc.
    1 4
  • hm
    asa si? daca falimenteza ce?
    romania tot o tzara de hoti si nenorociti parlamentari ramane si coruptie la greu

    da kim jong o racheta nucleara pe romania si scapa dreaq lumea de chin
    2 4
  • raduku
    Beewhore
    Si Fiat a trecut printr-o criza sau mai trece. Aceasta criza markeaza faptul ca trebuie, si este necesar, sa schimbam "macazul" . Daca "unii" s-au lafait in benzina producand motoare foarte mari, altii si-au pus problema zilei de maine si s-au orienta din timp.
    Nu este nici o diferenta intre un mare colos romanesc si GM. Problemele sunt aceleasi si iata cum ca nu toti care s-au batut cu mana'n piept sun "rentabili" ...
    3 0
  • ooO da...
    ce sa zic ... orice inceput are si un sfarsit, orice punct maxim are si un punct minim!
    E trist pe deoparte ca un colos mondial se prabuseste , si in articol scrie negru pe alb ,din cauza negestionarii corecte a fondurilor si un management nu tocmai corect, marele colos cade ... pai e si normal ? Americanii nu au masina care sa consume sub 15 L, 10L, asai ? Pai vine romanu sau neamtzu si cumpara dita mai tancu de la GMC? Tancu care consuma 20L prin oras? Neamtzu merge pe VW care ia o medie de 7, sau isi ia alta masina care poate trece de 10 cand o calca la 250km/h ...
    Chiar Obama a declarat ca pana in 2016 daca nu ma insel vrea ca media consumului sa fie de ... :-? undeva pe la 11 nu mai retin... va rog corectatima...
    Asta e .. trist .. dar lumea de maine = consum mic, poluare si mai mica . La americani lumea de ieri , azi si inca maine e consum mare , poluare la fel de mare ...

    P.s. Asta a fost doar o parere ;)
    RespecT!
    4 0
  • Cutremurul e destul de mare si de-abia in cateva luni - 1 an vom vedea adevarata fata:

    Actionarii si creditorii nu isi vor putea recupera investitiile sau debitele si probabil va urma in lant de falimente in frunte cu producatorii de piese pentru masinile care se fabricau in ritm mult mai alert. O parte dintre acestia au operatiuni extinse si in Europa si "criza" e posibil sa se reflecte si aici.

    Mai important ca orice pentru orice producator va fi planul de restructurare si reasezare pe piata. Acum e sansa adevaratilor manageri.
    0 0
  • Efecte...???
    Cate patente tehnologice care sunt folosite si la productia Opel inca mai sunt detinute de GM?
    0 0
  • AndreiRN
    Restructurare
    Ce se traduce in romaneste falimentare in realitate este o restructurare si o renegociere a datoriilor si contractelor.
    Vechea garda va fi inlaturata si un tanar de 31 de ani acuma ia deciziile majore pt GM.
    Curand vom vedea toata technologia eficienta care pana acuma a fost pitita de public si productie.
    In cativa ani restul concurentei va trebui sa se restructureze si sa produca masini pe masura Noului GM.
    2 1
  • Mircea
    Ce sa zic... in timp ce marcile americane se chinuie sa scape de faliment, se pare ca Toyota nu mai face fata la cererea de Prius.
    Daca stam si ne uitam, asiaticii sunt cel mai putin afectati de criza, chiar deloc (vezi Japonia).
    Poate ma insel dar mie asa mi se pare
    1 0
  • tot inainte
    pai da baieti, si e normal! toti imigrantii(aia proaspeti) acolo cumpara "nipone" ca "e mai fiabile" de fapt ca asa se aude la "radio sant". no problem! vad ca incepe la fel si in europa. asa baieti, tot inainte, luati nipone sa va taiati singuri locurile de munca... where's the crisis?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru