În vara acestui an, Ford a devenit primul constructor care şi-a asumat în mod concret o dată de lansare pentru prima maşină autonomă fără volan şi fără pedale. Dacă toate lucrurile merg conform planurilor, acest lucru se va întâmpla în 2021. Însă până atunci, constructorul american urmează să dezvolte o serie de tehnologii de siguranţă care să fie integrate ulterior pe modele de serie.
Automarket a avut ocazia de a experimenta la Centrul de Cercetare şi Inovaţie Ford din Aachen, Germania cinci dintre tehnologiile pregătite de Ford care vor fi lansate pe modele de serie în următorii doi ani şi, în plus, am avut parte şi de o surpriză: Rear Wide View Camera, una dintre aceste tehnologii, este dezvoltată de un inginer român.
Rear Wide Camera View - cameră de marșarier cu perspectivă de 180 de grade
Vorbim despre o cameră video poziţionată pe lunetă care oferă o perspectivă de 180 de grade. Imaginile sunt afişate pe ecranul împărţit în trei zone distincte: partea centrală oferă o imagine realistă cu vedere în spatele maşinii, iar celelalte două zone sunt poziţionate în stânga şi dreapta şi oferă imagini uşor distorsionate ale elementelor vizuale din părţile laterale, care în mod normal nu sunt vizibile cu ochiul liber. Spun uşor distorsionate pentru că elementele vizuale de pe laterale par mai aproape decât sunt în realitate, însă îţi oferă posibilitatea să vezi dacă poţi ieşi în siguranţă din parcare.
Acest sistem este conceput de inginerul român Dragosch Konstantin, care s-a stabilit în Germania la vârsta de 5 ani. La sosirea în Germania, părinţii au decis să-i schimbe uşor numele din Dragoş Constantin în Dragosch Konstantin pentru a suna mai "nemţeşte".
Dragosch ne-a explicat în limba română și în engleză faptul că procesul de dezvoltare a sistemului reprezintă de fapt doar 20% din proiectul său, în timp ce restul de 80% este mai degrabă birocraţie şi se referă la aspecte precum documentaţia pentru transferul de la prototip funcţional la produs de serie sau adaptarea sistemului în funcţie de particularităţile fiecărui model de serie care îl va primi. Misiunea lui Dragosch este să se asigure că sistemul va fi compatibil cu modelele de serie şi, mai ales, că va fi fiabil şi va funcţiona permanent la parametri optimi.
De vorbă cu omul Dragosch
Nu am putut rata oportunitatea şi l-am întrebat pe Dragosch cum a ajuns să lucreze pentru Ford. "Am studiat la Universitatea Electrotehnică din Aachen şi mi-am dorit să lucrez în industria auto pentru că eram pasionat de maşini şi mi s-a părut un domeniu interesant.
În 2008 am reuşit să mă angajez la Ford (n.r - în Koln) printr-o agenţie, iar din 2013 am contract personal", îmi povesteşte el. Îi spun că sunt uimit că vorbeşte destul de bine limba română în condiţiile în care doar prima parte a copilăriei şi-a petrecut-o în ţara noastră. Începe să râdă."De fapt, prietena mea e din România şi am nişte rude în Bucureşti pe care le vizitez anual. Îmi place Bucureştiul pentru că sunt multe fete frumoase şi oamenii sunt foarte deschişi, poţi să vorbeşti cu oricine pe stradă. În Germania doar la Koln este aşa", îmi mai spune Dragosch înainte de a fi întrerupţi de următorul grup venit să testeze Rear Wide View Camera.
Enhanced Active Park Assist - parcare complet autonomă
Mergem mai departe şi descoperim Enhanced Active Park Assist, un sistem de parcare autonomă cu spatele. Nu, nu vorbim de deja banalul sistem în care maşina preia controlul volanului, iar tu te joci doar cu pedalele, ci despre o tehnologie complet autonomă.
Maşina identifică singură un loc disponibil în parcare şi, după o simplă apăsare a butonului P, preia controlul volanului şi a pedalelor de acceleraţie şi frână şi efectuează o parcare laterală. În testele noastre demonstrative, sistemul a fost destul de stângaci la prima tentativă, reuşind o parcare corectă după 4-5 mişcări. În schimb, următoarele două teste au avut rezultate semnificativ mai bune, cu parcări realizate din numai două mişcări.
Cross Traffic Alert with Braking sau cum să eviţi accidentele în parcare
Pentru următoarele trei demonstraţii ne-am deplasat la circuitul de teste al Universităţii Tehnice din Aachen, unul dintre principalii parteneri Ford din această zonă a Germaniei. Aici, inginerii Ford au prezentat un alt sistem dedicat parcărilor, care poate fi considerat complementar cu Rear Wide View Camera. Pe numele său Cross Traffic Alert with Braking, sistemul emite un avertisment sonor atunci când, la ieşirea cu spatele dintr-o parcare, există pericolul unei coliziuni cu un vehicul care traversează șoseaua sau aleea de parcare în zona respectivă. Dacă şoferul nu reacţionează la semnalul sonor, maşina frânează automat pentru a evita un impact sau pentru a limita efectele unui accident care nu mai poate fi evitat.
Accentul pus de Ford pentru tehnologii legate de parcare este uşor de explicat: un sfert dintre accidentele petrecute în Marea Britanie au loc în parcări, iar una dintre cauze este că lăţimea maşinilor a crescut cu 16% în ultimii 20 de ani, fără ca acest lucru să se reflecte şi în lăţimea locurilor de parcare.
Evasive Steering Assist - un mod mai uşor de a vira brusc
Un alt sistem dezvoltat pentru evitarea accidentelor este Evasive Steering Assist, iar acesta este practic complementar sistemului de frânare automată de urgență deja existent pe modelele Ford: Autonomous Emergency Braking (AEB).
Astfel, în cazul în care şoferul vrea să vireze brusc pentru a evita producerea unui impact cu un vehicul din spate care merge prea încet sau este staţionat, sistemul oferă corecţii fine asupra volanului pentru ca operaţiunea să fie mai uşor de realizat. Sistemul va funcţiona doar la viteze urbane şi de autostradă şi foloseşte un radar şi o cameră video pentru a detecta vehiculele de pe traseu.
Wrong Way Alert: pentru cei care greșesc sensul de mers pe autostradă
Nu în ultimul rând, Wrong Way Alert este un sistem dezvoltat pentru a avertiza şoferul vizual şi auditiv atunci când conduce pe contrasens pe autostradă. Sistemul utilizează o cameră montată pe parbriz şi aplicaţia de navigaţie pentru a identifica semnele de circulaţie care indică faptul că maşina se află pe contrasens.
Chiar dacă un astfel de sistem pare unul inedit în contextul în care intrările pe contrasens pe autostradă par puține, în Germania lucrurile stau complet altfel: 3% dintre accidentele de pe autostradă se petrec din cauza faptului că un vehicul circulă pe contrasens.
Cum se poate întâmpla aşa ceva? "Tinerii germani petrec serile alături de prieteni în baruri şi puburi şi apoi pleacă acasă pe timp de noapte pe autostradă. Întrucât la orele respective autostrada este goală, şoferii nu realizează că intră pe contrasens", îmi explică cu seriozitate inginerul care mi-a prezentat tehnologia.
Comentarii (0)