O nouă rundă de negocieri ratate la Mioveni. Dacia: "Cererile de creşteri salariale pun în pericol locurile de muncă"

de Mircea Meșter
Luni, 08.04.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Negocierile de creştere salarială începute la Mioveni în luna ianuarie au trecut azi printr-un nou episod fără succes. Conform conducerii Dacia, cererile salariale ale muncitorilor sunt nearealiste şi pun în pericol viitorul platformei de producţie.

Această cerere se traduce printr-o creștere a veniturilor de aproximativ 40%, pentru o companie unde venitul mediu lunar este peste 3500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel național. Este o solicitare complet nerealistă, care pune în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din Grup și, în cele din urmă, locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât și din industria auto românească.

Radu Mavrodin
Director HR Renault România
Conducerea Dacia şi sindicatul muncitorilor de la Mioveni au trecut astăzi printr-o nouă rundă de negocieri, a 14-a din acest an, a Contractului Colectiv de Muncă 2013, însă discuţiile dintre cele două părţi nu au ajuns la niciun rezultat. Conform oficialilor Dacia, oferta creşterilor salariale şi a bonusurilor oferite pentru angajaţii de la Mioveni depăşeşte media românească, însă sindicatul a decis să nu le accepte.

În oferta pe 2013 a conducerii Dacia se specifică o creştere generală de 90 de lei pentru operatori în ianuarie 2013, urmată de o alta, succesivă, de 85 de lei în mai 2013. La nivelul personalului TESA, creşterea propusă este de 90% în luna ianuarie şi de 4-6% în luna mai 2013.

Acestor creşteri li se adaugă o primă de rezultat de 900 de lei pentru fiecare angajat aferentă performanţelor mărcii în anul trecut.

Oferta Dacia nu a fost acceptată însă de reprezentanţii sindicali, care au cerut în continuare o creştere de 480 de lei, o primă de rezultat de 1600 de lei şi sporuri şi concedii suplimentare.

"Pentru un operator cu un salariu de 2000 de lei, oferta noastră reprezintă o creştere de circa 9%, mult peste media creşterilor din piaţă în 2013, care se situează între 0 şi 5%. În schimb, cererile se traduc printr-o creştere a veniturilor de aproximativ 40% pentru o companie unde venitul mediu lunar este de peste 3500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel naţional", spune Radu Mavrodin, Directorul de Resurse Umane Renault România şi pentru regiunea Euromed-Africa. Acesta consideră că cererile angajaţilor Dacia sunt "complet nerealiste, punând în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din grup şi, în cele din urmă, locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât şi din industria auto românească".

SALARIILE DE LA DACIA 2012-2013: OFERTĂ vs. CERERE

Ce au primit angajaţii Dacia în 2012
Salariul minim garantat  1918 lei
Salariul mediu brut 3965 lei brut
Primă de Paşti 873 lei brut
Primă de Crăciun 957 lei brut
Tichete cadou de 8 martie pentru angajate 60 de lei
Tichete cadou de Crăciun 60 de lei
Primă de participare la profitul companiei 1240 de lei brut
Primă de vacanţă 1276 de lei brut
Bonuri de masă În funcţie de nr de zile lucrătoare
Masă caldă gratuită pt.
operatori (11.500 de beneficiari)
Transport subvenţionat
Bilet de odihnă şi tratament (an 2011, 4100 de beneficiari) Cheltuieli totale: 1.46 milioane de euro
Ajutoare diverse (căsătorie, deces, etc)
Zile libere plătite cu salariul de bază (naştere copil, schimbare domiciliu, etc)
Ce oferă Dacia în 2013 Cererile sindicatului Dacia în 2013
Creştere salarială pentru operatori:
175 de lei în două tranşe: ianuarie şi mai 
Creştere salarială de 480 de lei
Creştere salarială personal TESA:
90 de lei în ianuarie plus 4-6% în mai 
Primă de rezultat: 900 de lei  Primă de rezultat: 1600 de lei

Comentarii (32)

  • mi se pare mie sau angajatii Dacia sunt un pic mai nesimtiti?????
    alti conationali se bucura ca au un loc de munca(cu salari de 1000-1200 de lei)si nu fac atata gura ca alti........
    daca nu le convine sa-si dea demisia si sa se angajeze la stat unde castiga 8-10 milioane sa vedea asa le convine........
    45 16
  • flavius1975
    in actualul climat economic ii paste somajul, nu trec multi ani vin chinezii si dacia va fi o amintire doar......
    13 3
  • BaditzaEx
    crestere salariala de 100 eur si 400 eur prima de rezultat , in euro ( asa cum sunt toate taxele si pretuile de fapt si de drept, exprimate ) nu suna mult !!!
    tzenu_bmw draga, tu esti nesimtit !

    problema in schimb nu se afla la conducerea Dacia, problema se afla la jegurile de guvernanti ( care-ti opresc 50% din salariu pe NIMIC si care baga 1000 de impozite angajatorului ), angajatii ca sunt ei Dacia sau de oriunde alta parte ( sector privat sau bugetar ) nu impotriva angajatorului trebuie sa se revolte ( in primul rand ) CI impotriva statului asta MIZER, in loc sa stati ca, CURCILE si vitele in casa, iesiti cu Milioanele in strada, caci la concertul lu' Lady Goanga s-au strans cat nu s-a strans la toate mitingurile, asa multe bovine au fost .
    urla toti, ca benzina e scumpa, dar nu exista zi fara trafic ( exceptand week-endul )
    19 25
  • Poate ca aceasta cerere a muncitorilor e normala.

    Dar si cand vor veni vremuri grele pentru industria auto sau Renault va mai muta din productie in alte tari, vor visa la banii pe care ii iau acuma.
    32 2
  • AndreiRN
    Productia trebuie mutata treptat si sa se pastreze acolo doar subasambluri sau cat se vinde local.
    Romanul tot hot ramane si nu merita ajutat.
    10 17
  • Angajatii Dacia isi taie singuri creaca.
    I-auzi, prima de vacanta..
    28 8
  • @Luc - vremurile grele au venit!! si vor venii unele si mai grele!
    Voi nu observati ca de la an la an traiul este tot mai greu?
    18 2
  • Uitandu-ma la tabel, daca acesta are informatii sigure, atunci pot sa zic ca angajatii de la Dacia au salarii foarte bune, raportate la celelalte din Romania. Iar cresterea promisa este foarte ok, deci vor avea un salar foarte foarte bun.
    30 3
  • La Bistrita LEONI produce cablaje auto pentru Mercedes A,B si E class. Muncitorii care asambleaza cablajele au cam 1000 lei salariu net. Productivitatea nu are nimic cu salariul final, Caterpillar are o fabrică în Rusia unde ei singuri au spus ca cantitatea producției raportată la numărul salariatilor este cea mai mare în cadrul companiei lor, adică ăia sunt cei mai productivi însă în final au cel mai mic salariu.
    15 0
  • antonny
    dar de ce nu va duceti voi sa munciti in locul lor pe ce salariu vreti voi .......@tzenu_bmw.... daca esti in forma ia sa pui si tu in masina de 360 ori rezerva auto /8h x22 zile cu 800 ron cum vrei tu ....
    6 7
  • Acestor salariati li s-a urat cu binele. Sunt niste nesimtiti. In conditiile in care in Europa se inchid atatea fabrici auto, in asemenea perioade as fi multumit, ca salariat, sa-mi pastrez locul de munca. Ii invit sa vada sudul extrem la tarii (Ialomita, Calarasi, Giugiu, Teleorman) si sa se intereseze de salariile care sunt in aceste judete. Beneficiile lunare ale unui salariat Dacia inseamna salariul pe 3 luni ale unui muncitor din oricare din judetele enumerate mai sus (ma refer la medie). Cunosc persoane care lucreaza 12 ore pe zi, in conditii extreme pentru 850 de lei. Si sunt bucuroase ca in localitatea in care lucreaza, unde rata somajului este foarte ridicata, au un loc de munca. Nu acesta este etalonul insa, din pacate, se poate si asa.

    In calitate de administrator de firma pot spune ca astfel de lucruri se intampla cand angajatilor li se da prea mult. Au impresia ca li se cuvine si mai mult si uite asa apar nemultumirile.Au impresia ca daca au comenzi in momentul de fata, firma o duce nemaipomenit de bine. Insa azi esti sus, maine esti jos. Ce-ar fi ca atunci cand nu indeplinesc targetul de vanzari sa li se ia din salariu? Cum ar fi?

    Cred ca trebuiesc treziti la realitate oamenii astia. Cu astfel de "mesaje" niciun investitor serios nu se mai apropie de Romania.
    16 7
  • Bai desteptilor v-ati gandit vreodata ca si veniturile voastre sunt influentate direct sau indirect de veniturile acestor oameni?!?!

    Daca ei castiga mai putin bani atunci cheltuie mai putin si automat si cei de la care cumpara diverse produse/servicii [ADICA VOI] vor castiga mai putini bani si ei la randul lor vor cheltui mai putin etc....... . Nu cred ca ati observat oricum cuvantul "brut" scris in acel tabel. Oricum unii dintre voi nu cred ca aveti nici 4 clase.

    @ Luc - oricum isi vor muta productia daca vor vedea ca e mai profitabil in Maroc [sau alta parte]. Ce crezi ca stau aici pt ca le place de romani. In clipa in care muncitorii din alta tara bananiera vor cere si ei un salariu decent atunci isi vor muta din nou productia intr-o tara in care se traieste si mai prost..........dar in tot acest timp isi vor vinde masinile intr-o tara in care se traieste bine, pt ca ei sunt baieti destepti!
    10 8
  • Cred ca unii lideri de sindicat fac niste jocuri si vor sa-si dea importanta. In ritmul asta nu va putea opri nimeni pe Renault sa-si mute productia pe alti coclauri. Vezi cazul Turciei care tocmai ce a ramas un pic cu buza umflata, in conditiile unei traditii Renault acolo. Faza e ca Turcia se descurca si fara frantuzi, liderii de sindicat de la noi se vor descurca si ei (istoria a demostrat-o din plin), numai plebea va ramane cu buza umflata. Parerea mea e sa-si bage mintile in cap si sa gandeasca situatia pe termen lung.
    18 2
  • Aveti de toate, va lipseste doar cheful de munca. Riscati somajul...
    14 4
  • Numai cine nu lucreaza in domeniu poate sa spuna ca salariile alea pe care le vad si eu in tabele sunt mari. Mari poate pentru cei care freaca duda la stat sau matura strazile ori stau in spatele vreunei tejghele. Cunosc enorm de multa lume la privat care sta cat e ziua de lunga la birou, face sau plimba cateva hartii si iau de aproape 2 ori mai mult, pe cand oamenii astia chiar muncesc si sunt calificati. Sunt, de asemenea, fabricute de componente pentru industria auto in general unde angajatii iau mai mult decat atat, doar eu stiu una un BV pt cutii de BMW.
    Oare cand vorbiti asa sa va aflati in treaba, cunoasteti discrepanta dintre preturile la nivel european si salariile la nivel de stat saharian inca existente din Romania? Voi chiar credeti ce vorbiti, ca e normal ca salariile sa fie mai mici?!?! Se vede ca n-aveti familie multi dintre voi, copii, cheltuieli fixe lunare, rate, nici macar un strop de ambitie sau demnitate. Va da taticu bani de buzunar, mai impuscati si voi dintr-o combinatie si va roade invidia ca altii pot castiga mai mult, pe buna dreptate.
    Ce poate fi mai tipic romanesc de atat? Ne mai acceptam mult conditia de sclavi sau incepem sa ne impunem punctul de vedere?
    12 13
  • sumele sunt in BRUT!!!!! Faceti calcul in NET si vedeti cat va da. Pe urma injurat-i pe angajatii DACIA

    MEDIA in NET e in jur de 2400 lei. Dar e MEDIA.

    Sa zicem ca tu mananci o friptura pe an iar eu mananc 10 fripturi daca faci media inseamna ca amandoi mancam 5 fripturi, cam asta e si cu salariul.

    Deci cererile mi se par justificate!!!
    7 11
  • Bai fratilor, la intins mana nu ne intrece nimeni. Era unu mai sus care comenta ca e greu sa pui o roata de rezerva de cateva zeci de ori pe zi. Nimeni nu te tine fortat la locul de munca, esti liber sa pleci oricand vrei. Dar dupa mentalitatea unora e mai bine sa stai acasa si sa te chinui din somaj decat sa muncesti cinstit si sa traiesti decent. Aveti impresia ca aia de afara o duc mai bine ca noi ca stiu sa-si ceara drepturile mai bine ca noi. Ei bine nu e chiar asa, aia traiesc mai bine ca muncesc mai mult.
    In germania la 5 dimineata se creeaza ambuteiaje la intrarea in oras ca vine lumea la munca. La noi la ce ora sint aceste ambuteiaje domnilor angajati de la Renault?
    13 5
  • Citind aceste comentarii imi dau seama ca Romania va mai zace in mocirla cel putin inca 20 ani. Pai este normal sa ceara daca au profit - sa alinieze si salariile la preturile din occident (sau macar la jumatate)ca doar beznina, energia, gazele, mancarea s-a aliniat. Cei care spun ca lucreaza pe 8-10 mil. sa recunoasca mai bine ca sunt platiti la gri. Si nu uitati ca din salariile celor de la Dacia taxele, cas-ul, cassul se plates integral. De ce sa nu reduca salariile in franta cu 20% si sa le creasca la dacia ca doar dacia a tinut in carca renaultul - au recunoscut-o chiar ei. Daca vor sa plece in Maroc sunt liberi sa plece, cred ca a venit vremea sa se termine cu capitalul speculativ, oricum in Romania au vandut Dacia cu profit de 40% (la un profit de bun simt, mai mult de 5000-6000 EUR cu tva inclus era suficient) in conditiile in care aveau si anumite scutiri de taxe. Cei care stiu sa faca o comparatie intre Supernova si Logan care cu acelasi motor si cutie, Loganul era dublu ca pret.
    9 8
  • Intr-o tara de kkt toate putorile se plang ca n-au salarii si ca-si bat angajatorii joc de ei. Daca tabelul este corect venitul mediu brut anual - salarii + prime+bonuri+tichete , s.a.m.d este de 53966 respectiv, mediul brut lunar este de 4497 lei.
    acestui venit mediu brut ii corespunde un venit mediu net de 717 euro/angajat. Ce mama draq le mai trebuie? Sa-mi arate toti desteptii care le iau apararea o societate de PRODUCTIE in Romania care da mai mult. Si sa nu uite tot astia, cat din PIB ul tarii reprezinta DACIA.
    12 5
  • Vad ca unii nu gandesc la nivel global TOTUL. Adica nu se gandesc ca ei pot muta productia oricand in Maroc, Rusia, Brazilia si atunci nici salariile actuale nu le mai iau. Da, ei ar merita mai multi bani pt. munca pe care o fac, nimeni nu zice asta, ar trebui sa se alnieze cu salariile din Franta, ar fi minunat, dar trebuie sa te gandesti GLOBAL, adica ei mai au si alte variante. Ti-ar conveni sa traiesti dintr-un somaj de 6....700 de lei, in loc de un salar de 1500.....1900 de lei?
    9 1
  • Normal ca cererile sunt justificate, Uzina DACIA fiind una dintre cele mai performante din grup, iar directorii au salarii de sute de milioane si tot felul de benficii, iar palmasii care trag greul abea ajung si ei la 2000 lei.
    Faceti frate GREVA in continuare, pana obtineti ce vreti, ca cereti justificat.
    P.S. Cat s-a degradat RON fata de EURO in 5 ani? peste 20%, si cu inflatia 5 % pe fiecare an, si pretul carburantilor a crescut cu peste 20% si el? Oare maririle salariale in 5 ani au acoperit pe global aceste pierderi: RASPUNS = NU! Deci per global angajatii DACIA acum 5 ani o duceau mai bine. De ce sa nu o duca macar la fel ca acum 5 ani si sa li se dea maririle cuvenite, atat timp cat PITESTI-ul nu mai face fata cu productia de DUSTER si LOGAN?
    4 8
  • faza cu mutatul productiei in MAROC sau BRAZILIA sau RUSIA e vrajeala pe fata. Dacia este si va ramane cea mai performanta din grup, si nu va putea fi inlocuita de africanii care abea stiu sa cultive pamantul si nu au o cultura Industriala, ca sa nu mai vorbim de cum e sa aduci Dacii din Brazilia pt Europa!
    1 8
  • greu de facut o parere fara actele contabile in fata si analizatori financiari ca sa fie cuantificat impactul. Cresteri ar treb sa fie normal, inflatie + 2-3% daca uzina merge bine + beneficii in functie de rezultat.

    cat despre comentarii vad ca ati trecut de la criticat/sustinut cererile sindicale la lupta de clasa; muncitor vs munca de birou, care merita si care nu :)).
    3 0
  • @ MarchenM

    Da sunt si la noi ambuteiaje si dureaza aprox 1 ora sa intri in traficul din oras, nu sa ajungi la servici, ci doar sa intri in traficul din oras. Nici mie nu-mi venea sa cred si tocmai de asta mi-am luat tzeapa de mai multe ori crezand ca este ceva ocazional.
    Esti binevenit oricum sa renunti la salariul din germania si conditiile de acolo de munca si sa muncesti in RO pe salariul de aici ca din ce zici tu se intelege ca este mai usor in tara.....deci te asteptam cu bratele deschise.

    @ Radu

    Eu zic sa mai introduci inca o data datele in programul de calcul a salariilor pe care probabil l-ai folosit . Pt ca si eu folosesc un astfel de program si mie nu-mi da cifra aia astronomica ci mai degraba aprox 1600 ron + tichete = 1800 ron . In toate companiile salariul mediu este urias pt ca sunt luate in calcul salariile directorilor. majoritatea angajatilor primes un "kkt" [exprimarea ta]

    @ lulu - 20 de ani este o cifra optimista, eu cred ca o sa dureze mult mai mult.

    @ je - ai dreptate cu ambele comentarii
    3 2
  • @RRR iti explic, poate intelegi: 12 luni x salar mediu brut lunar + toate bonusurile, primele, tichetele cadou dau venitul anual mediu brut
    imparti la 12 si ai venit lunar mediu brut, te duci la google dai calculator salar, introduci venitul brut si-ti da venitul net. ce zici? apoi imparti la 4,4 lei/euro
    trecem mai departe, ca ziceti de salariile uriase ale directorilor
    sa zicem ca sunt 100 de persoane de conducere care iau in medie 5000 de euro, deci cam de 7 ori cat un muncitor
    asta inseamna ca ar lua cat 700 de muncitori , deci ar afecta calculul meu cu 700 / 14000 muncitori, deci cu 5%
    deci angjatii simli n-ar m-ai lua 717 euro ci cu 5% mai putin adica vreo 680 de euro
    nu-i bine?
    2- ati gasit societatea de productie din Romania care da salarii mai mari?
    5 2
  • logan se face si in maroc, cu piese din ro, dar se vinde mai scump decat la noi
    0 0
  • Daca si liderii lor sindicali sunt platiti de catre Renault si nu de catre muncitori (cum de altfel se intampla in Romania majoritatea cazurilor, exact pe dos ca in lumea civilizata), poate sa fie motiv sa zica ca nu isi mai pot permite sa-i plateasca si ca vor muta productia in Rusia, Turcia, Maroc sau unde e mai ieftin si au fabrici.

    Daca nu e asa insa, muncitorii sunt nesimtiti. Traim totusi in Romania, unde 30% din angajati sunt la negru, somajul real e undeva la 10% iar cei care nu-s someri si nici angajati sunt si ei aproape 10%. Ar trebui sa fie recunoscatori ca au un loc de munca, pentru ca altfel nu gasesc nici cu 6-700 de lei altceva, de 14-1500 de lei nu poate fi vorba.

    Romanii din pacate au ramas conform proverbului: caini raiosi cu cozile pe sus
    4 0
  • @ Radu - acum faci niste presupuneri pt ca vrei sa folosesti neaparat acel salariu mediu brut. Degeaba vin eu cu alte argumente ca tu tot cum vrei tu vei calcula - eu nu am de unde sa stiu cum este structura sal in companie dar conform acestor medii salariale care ne sunt prezentate in multe domenii, nu numai in cazul de fatza, cu totii ar trebui sa o ducem bine sau cel putin decent, lucru care nu se intampla in realitate!!!
    Inafara de asta prin natura job-ului meu de acum 2 ani am vazut multe documente justificative cu veniturile sal de la Dacia si nu am vazut sal de 700 eur sau macar pe aproape . Eu nu zic ca nu sunt, or fi si la nivelul asta - foarte bine ca sunt, dar majoritatea sunt intre 1500-1800 ron .........ce vrei , sa zic ca e alba cand defapt e neagra?! cand o sa vad altceva o sa cred altceva. Si din partea mea sa aiba 1000 de euro, nu de asta produc atatea masini!!
    1 2
  • antonny
    @adi ....numai vrajeala cu Maroc-ul ,au fost trimisi Romani sa munceasca acolo pentru ca nu mergea productia .......au mari probleme acolo ......
    0 1
  • crysti
    Cred ca daca vor fi intrebati muncitorii din fabrica, acestia nu stiu nimic din ce discutam noi aici. Jocurile sunt la nivel
    4 1
  • @RRR: Media salariilor include si cea a directorilor, evident, insa dupa organigrama frantuzeasca, cati directori sint si cati muncitori de rand? Eu as zice undeva la 85% pleava, cel putin. Si nu cred ca aici sint incluse si "BOD", deciziile mari vin din Franta.
    Nu lucrez in germania, munca mea include o deplasare permanenta, insa crede-ma, am vazut multe. Nu sint un filogerman, insa nu am putut sa nu remarc puterea lor de organizare si de munca. Iar conceptul asta l-am intalnit la mai toate tarile nordice.
    Si da, sint de parere ca angajatii Dacia ar trebui sa fie mai umili si mai mult concentrati pe munca si mai putin pe proteste.
    "Capul plecat sabia nu-l taie"
    2 0
  • sa vorbeasca cei care nu stiu muncitori cer o marire modesta in comparatie cu ce ofera administratia pentru cei de la tesa o marire de aproape 90 % .deci sa fim realisti la dacia din luna august 2012 sa cam lucrat toate sambetele deci este cerere foarte mare de masini si de piese la ckd.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru