O "bestie" semi-imblanzita
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Tehnologia turbo pe care Renault a dezvoltat-o pentru motoarele de Formula 1 la inceputul anilor 1980 a fost utilizata din plin si pentru o serie de masini de strada extrem de rapide, care au fost aruncate pe piata la finele aceleiasi decade. Printre acestea, faimoasele 5 Gordini sau, mai tarziu, GT, dar si mai putin cunoscutele 9, 11 si 21 Turbo. Dupa 1990, compania franceza si-a indreptat atentia spre motoarele aspirate normal, dand nastere unor legende cum ar fi Clio Williams si Clio 172, dar in segmentul urmator Renault nu a mai avut nici o masina in ultimii 10 ani, dupa scoaterea din productie a modelului 19 cu 16 supape. Iata ca astazi, dupa ceva timp, avem din nou un compact supersportiv de la Renault, si anume Megane RS.
Senzatie de putere
Putem spune ca aceasta masina este o combinatie buna intre un produs de top al constructorului francez si un hatchback sportiv. Din punct de vedere vizual nu este la fel de agresiv ca un Ford Focus RS, spre exemplu, dar spoilerul fata, reflectoarele si jantele de 18 inch din aliaj iti dau o senzatie deosebita. Motorul cu patru cilindri in linie are doi litri, este turboalimentat si este o dezvoltare a unei unitati pe care am intalnit-o prima data in echiparea lui Vel Satis. Francezii au muncit din greu pentru a reusi sa-i mareasca mult puterea, aducand modificari la arborele cotit, la pistoane si la turbina. De asemenea, au montat niste injectoare mai mari si un centru electronic de comanda modificat. Rezultatul obtinut: 225 CP la 5.500 rpm si un cuplu viguros, de 300 Nm la numai 3.000 rpm – 90% din acest cuplu este disponibil pe o plaja de turatie cuprinsa intre 2.000 si 6.000 rpm. Tractiunea este pe puntea fata, iar transmisia se face prin intermediul unei cutii de viteza manuala, cu 6 rapoarte, de origine Nissan. Insa, spre deosebire de Focus RS, nu are diferentialul fata modificat.
Pe hartie, bara de torsiune a lui Megane RS pare a-l dezavantaja in fata unui rival ca Focus RS, ce foloseste suspensii independente pe puntea spate. Insa Renault a reusit sa transforme acest lucru intr-un avantaj, intarind bara de torsiune si producand arcuri si amortizoare tip sport.
RS se misca bine
Ajungem acum si la comportamentul rutier al masinii. Puternicul propulsor al lui Megane RS face din aceasta masina unul dintre hatchback-urile sport de top aparute in 2004. Desi la o acceleratie puternica de pe loc rotile patineaza putin in gol, acceleratia ramane una buna, masina ajungand la 100 km/h in 6,5 secunde, adica aproximativ in acelasi timp cu Alfa 147 GTA si cu cateva zecimi de secunda mai repede decat un Focus RS. Mai mult decat atat, potenta sa este demonstrata in primul rand de transmisie. Incercati sa accelerati de 60 la 90 km/h in treapta a treia si in treapta a patra: Renault are trei, respectiv patru secunde moarte, in timp ce GTA necesita 3,8, respectiv 5,3 secunde. Unul dintre minusurile acesteia este reprezentat insa de schimbarea vitezelor. In primul rand, schimbatorul este destul de in fata la punctul mort, dand impresia ca se afla in treapta intai. In al doilea rand, cursa lui putea fi si mai precisa. Din fericire insa, efortul depus de Renault pentru a avea o suspensie fata cat mai sportiva a fost incununata de succes. La iesirea dintr-un viraj inchis, am avut surpriza sa descoperim cat de puternica poate fi aceasta masina. Insa, atentie: o fi ea sportiva, dar daca o impingeti pana la limita, inevitabilele legi ale fizicii vor interveni intr-un mod destul de brutal...
Ce ar mai fi de spus? Ca Renault ar trebui sa mai lucreze putin la directie. Desi este asistata, aceasta inca nu iti da impresia ca stapanesti masina, adica ai o senzatie asemanatoare cu cea lasata de un Megane de serie.
Pune masina pe trasa intr-un viraj, schimba brusc directia si vei observa ca asistenta variaza incofortabil. Pe de alta parte, sasiul este reusit, insa mai are si el niste mici scapari cand „il iei la intrebari”.Se poate si mai bine
Per total, Megane-ul ne-a placut, insa mai trebuie dezvoltat de Renault pentru a tine pasul cu rivalii sai. Aici intervine insa si alt mod de a privi masina, la care ne-am gandit dupa ce am testat-o. Poate ne-am obisnuit ca atunci cand apare sigla Renault Sport pe spatele unei masini, aceasta sa fie una pur sportiva. Acest model a fost gandit mai degraba ca un hatchback cu calitati atletice, dar care sa nu fie salbatic. Sa poata fi si confortabil, sa fie si bine echipat – pentru ca asa este – si sa nu fie dedicat doar celor dornici de adrenalina. Daca iti doresti o masina mai putin „hardcore”, vei descoperi ca poti convietui bine cu un Megane RS. Este confortabil chiar si pe drumuri ceva mai accidentate si de putine ori simti nevoia sa le ceri scuze pasagerilor pentru socuri, asa cum s-ar intampla intr-un Focus RS. De asemenea, nici Focus RS si nici Seat Leon Cupra R nu au o ambianta interioara la fel de placuta. 147 GTA este mai somptuoasa, insa nu are aceeasi ergonomie ca cea a lui Megane RS.
Habitaclul acestuia este dominat de centurile de siguranta si de cusaturile tapiteriilor de piele in culoarea caroseriei – portocaliu, in cazul nostru. In plus, scaunele sport sunt comode, chiar daca ar fi putut sa ofere o sustinere laterala mai buna. Pedalierul de aluminiu perforat se simte bine la picior. Distanta dintre ambreiaj si frana este buna, dar cea dintre frana si acceleratie – care este pozitionata mult sub tunel - este destul de mica, acestea ultime aspecte ridicand mici probleme unei persoane cu numar mare la picior.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din new_drivetest
-
Hyundai Veracruz isi propune sa se bata cu mai-marii segmentului SUV-urilor cu gabarit ridicat. Veste buna este ca modelul coreean reuseste sa intre in lupta. Ramane de vazut cate runde castiga. (04.12)
-
Islanda este o tara a contrastelor. Volkswagen Golf este un model ale carui generatii difera in extrem de putine privinte. Este si cazul celei de-a sasea generatii. (22.11)
-
Noul Renault Megane reuseste sa intre in segmentul compact cu un avantaj care pana nu demult parea imposibil pentru Renault: designul. Razboiul cu Golf si Focus se ascute. (19.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Comentarii (0)