Luni, 05.11.2012
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Se spune că angajaţii restaurantelor premium ale lumii recunosc clienţii care se pretează acestui tip de stabiliment după un mic amănunt: modul în care se uită la preţuri pe meniu. De obicei, cei care comandă fără să-şi arunce ochii şi în partea din dreapta a meniului sunt cei care sunt obişnuiţi cu astfel de restaurante. Ei sunt cei pe umerii cărora cade imaginea restaurantului: cu cât sunt ei mai mulţumiţi, cu atât creşte valoarea şi imaginea respectivului local.
Clienţii care stau la baza imaginii BMW nu se uită la portofel când vine vorba de o nouă generaţie a Seriei 3. Există fani care aşteaptă momentul renaşterii celui mai iubit model al bavarezilor mai ceva decât aşteaptă fanii Apple lansarea unui iPhone. Iar cea mai bună dovadă în acest sens este faptul că fanii lui Seria 3 E30 merg în continuare mândri cu maşinile lor chiar şi la 30 de ani de la lansarea modelului.
Există însă o soluţie şi pentru cei care vor un BMW, dar cărora ochii le cad constant pe lucruri "lumeşti" precum consumul. Numele său: BMW 320d EfficientDynamics Edition. Vestea bună: are 163 de cai şi este un Seria 3 veritabil. Vestea proastă: costă, totuşi, cam mult. Să vedem însă de ce.
BMW Seria 3 (2012-2015)
2.0 320d EfficientDynamics Edition
- Pret de pornire 36.580 €
- Pret model testat 53.918 €
- Taxa auto 272 €
Motor / Transmisie
Sub capota lui 320d EfficientDynamics (ED) Edition se ascunde o variantă tunată "în jos" a motorului diesel de 2.0 litri de pe versiunea "simplă" 320d. Motorul de 184 de cai putere dezvoltă 163 CP în versiunea ED, ceea ce penalizează modelul bavarez la capitolul performanţe şi feeling sportiv. Diferenţa nu este însă imensă, iar câştigurile sunt pe măsură.
Practic, logica apariţiei acestui motor în linia Seriei 3 are în spate două poveşti. Prima se leagă de încercarea celor de la BMW de a-i agăţa pe clienţii care îşi doresc un diesel de peste 150 de cai, dar care să nu consume cu o găleată peste minionele 316d (116 CP) şi 318d (143 CP). A doua are legătură cu un exerciţiu tehnologic pe care inginerii BMW îl fac cu ocazia lansării fiecărui model din gamă. Parcă-i văd adunaţi în faţa mesei, încercând să găsească soluţiile prin care un motor de 2.0 litri urmează să fie complet transformat dintr-unul de capacitate medie într-un de capacitate medie şi performanţe eco de top.
Una peste alta, motorul este de lăudat pentru elasticitatea de care dă dovadă pe plajele importante de viteză. Nu rupe barierele clasice (nici măcar pe modul Sport), stabilindu-şi câteva limite peste care nu trece, dar este plăcut să vezi că rulezi pe autostradă în treapta a şasea de la 60 de kilometri pe oră până spre 200 fără a avea vreun moment senzaţia că sub capotă stă un urs care se îneacă. E adevărat, cutia manuală de pe maşina testată este lungă, moale, plictisitoare şi pare în urmă cu o generaţie faţă de maşina în sine. Partea bună e că maşina poate fi comandată împreună cu o transmisie automată din partea bună a eşicherului tehnologic BMW. Caz în care mai umplem cu o stea nota finală la acest capitol.
Consum
Ok, am avut o cutie manuală perfectibilă şi un motor din care lipseau 20 de cai pentru a fi perfect. Dar ştiţi ceva? Atunci când rulezi fără probleme zile întregi pe autostrăzile germane cu 170 de kilometri pe oră, când intri în oraşe şi dai de aglomerări urbane sau când urci serpentine în modul sport încercând să inventezi trase fără ca cifra medie a consumului să sară de 5.0 litri/100 km, începi să vezi de ce BMW îşi promovează maşinile raportându-le la senzaţia de bucurie. "Bucuria este BMW" nu doar la capitolul dinamică, ci şi în portofel.
În cartea tehnică, BMW anunţă un consum mediu de 4.1, cifră perfect atacabilă de un şofer care nu depăşeşte vitezele clasice: 50/90/130.
Una peste alta, 320d EfficientDynamics este cea mai bună versiune pe care un şofer care se gândeşte la consum o poate alege în acest segment. Cel mai apropiat concurent direct e abia la 4.3 litri/100 km (Volvo S60), iar unii, precum Lexus IS 2.2, sunt penalizaţi de motorul de cilindree mare şi anunţă o medie care sare de 5.0 litri/100 km.
Performanţe
Vă spuneam atunci când vorbeam de motor că se simte diferenţa dintre un 320d clasic şi 320d EfficientDynamics. Transmisie, răspuns, comportament. Dacă pe stradă detectezi imediat schimbarea, pe hârtie avem o diferenţă de 0.5 secunde pentru 0-100 în favoarea lui 320d, viteza maximă fiind şi ea cu 5 km/h mai ridicată.
Partea interesantă este că niciunul dintre concurenţii direcţi ai lui 320d EfficientDynamics nu reuşeşte să se atingă de performanţele modelului bavarez. Dacă acesta face 0-100 k/h în 8 secunde fix, Audi A4 2.0 TDi de 177 CP vine cu 8.2 secunde, Mercedes-Benz C-Klasse 220 CDI vine cu 8.4 secunde, în timp ce Volvo şi Lexus nu coboară sub 9, respectiv 10 secunde. Deci da, avem un motor care se simte slăbit, însă inginerii BMW au avut grijă să se oprească acolo unde ceilalţi nu ajung.
Interior
Ne-am mai întâlnit cu interiorul lui Seria 3 şi într-un test realizat iarna trecută prin România. Nu s-a schimbat nimic şi am ştiut la ce să ne aşteptăm. E adevărat, atunci vorbeam de echiparea Sport, în timp ce maşina testată acum a venit fără "fiţele" unei versiuni superioare, dar cu adăugiri în punctele esenţiale. Formele s-au păstrat totuşi, iar liniile noului Seria 3 - preluate direct de la fraţii mai mari - te fac să te simţi ca acasă în modelul bavarez imediat după ce te-ai aşezat pe scaunul şoferului.
Întreaga atenţie îţi este atrasă de display-ul imens de deasupra planşei de bord, acesta fiind centrul de comandă al maşinii. De acolo îţi pui la punct setările tehnice, audio sau dinamice, navigaţia sau conexiunile. De fapt, în general, butonul iDrive te scoate din orice încurcătură, iar după cele câteva secunde de care ai nevoie pentru a te obişnui cu joystick-ul rotativ aşezat pe consola centrală reuşeşti să digeri rapid maşina. Nu ai ce să-i reproşezi la capitolul materiale - ce-ar putea să fie prost la o maşină de 36.000 de euro cu câteva generaţii bune în spate? - iar modul în care acestea sunt aşezate te fac să te simţi în centrul universului.
Preţ de achiziţie
Nu te aştepţi ca BMW să-ţi ofere un motor cu cel mai bun consum şi cele mai bune performanţe din categoria sa la un preţ care să fie mai scăzut decât cel al concurenţei directe. E normal. Şi oarecum logic. Totuşi, cei 36.000 de euro pe care-i dai pe versiunea de bază a lui 320d EfficientDynamics (exact acelaşi preţ vine şi în cazul lui 320d "clasic", deci alegerea e strict în funcţie de preferinţe) reprezintă o sumă normală pentru acest segment. Volvo şi Lexus coboară ştacheta jos, înspre 30-33 de mii de euro, iar Audi îşi prezintă 2.0 TDi-ul de 177 CP la acelaşi nivel cu Seria 3. În sfârşit, Mercedes-Benz vine cu o politică diferită de preţ şi urcă ştacheta la buza sumei de 40.000 de euro.
Ai, deci, o plajă de 10.000 de euro din care alegi viitorul tău diesel de peste 150 de cai în clasa medie premium, iar BMW 320d ED se aşează puţin deasupra mediei. Bineînţeles că lucrurile tind să urce binişor dacă vrei să îţi dotezi serios maşina. De exemplu, maşina testată de noi a sărit de 50.000 de euro şi asta fără cutie automată adiţională. Totul stă însă în alegeri şi, evident, în negocierea cu dealerul.
Siguranţă
După testul pe care EuroNCAP l-a realizat cu noul Seria 3 în postura de subiect, organizaţia independentă europeană a concluzionat că modelul bavarez trebuie să primească cinci stele la general şi 95% dintre punctele totale la categoria protecţia pasagerilor adulţi. Era normal şi nimeni nu se aştepta la altceva de la cel mai bine vândut model al mărcii din Munchen.
Pe lângă banalele airbaguri de toate tipurile, ABS şi sistemele de control dinamic al stabilităţii şi tracţiunii (DSC şi DTC), Seria 3 vine cu o mulţime de elemente de siguranţă activă: funcţie de avertizare la schimbarea şi la părăsirea benzii de mers pentru şoferii neatenţi şi somnoroşi, funcţie de recunoaştere a semnelor de circulaţie şi pilot automat cu funcţie de frânare, util în situaţiile în care rularea pe autostradă devine atât de plictisitoare încât scade timpii de reacţie.
Ţinută de drum
Chiar dacă este o variantă gâtuită a lui 320d, BMW 320d EfficientDynamics face parte din familia BMW, iar asta se vede la fiecare manevră pe care o realizezi. De la simplul sprint (8.0 secunde pentru 0-100 în condiţiile unui consum mediu de 4.1 litri/100 km) şi până la comportamentul pe drumurile virajate din munţii Germaniei, tracţiunea spate şi modul Sport te ajută să-i găseşti maşinii zona de confort în care operează spectaculos la nevoie şi echilibrat în rest. Evident, ai însă şi limite. Iar un exemplu ar fi anvelopele destinate special acestei versiuni, care vin cu o rezistenţă la înaintare foarte scăzută pentru optimizarea consumuluim, dar care au probleme de aderenţă atunci când încerci să trezeşti sportivul de sub blana de oaie.
În majoritatea timpului vei rula însă în modurile Normal sau Eco Pro, ceea ce te va face mai puţin atent şi receptiv la modul în care suspensiile şi anvelopele reacţionează la manevre dinamice. Iar aici nu avem absolut nimic de obiectat: echilibru, calm şi fineţe.
Vizibilitate
Dimensiunile nu îl fac pe Seria 3 o maşină greu de manevrat, nici măcar în parcările înghesuite. Luneta, deşi nu foarte generoasă, este suplinită cu succes de camera pentru marşarier sau, în cazul clienţilor cu dare de mână, de camera cu vedere panoramică.
Pe şosea, suprafaţa vitrată bine proporţionată face ca vizibilitatea celui de la volan să nu fie obturată. Poate doar montantul frontal să pună ceva probleme în virajele strânse. În rest, oglinzile laterale şi cea retrovizoare, toate cu funcţie antiorbire, se achită bine de sarcini.
Merită subliniată eficienţa sistemului de faruri adaptive cu asistent de fază lungă. Acesta nu variază doar între cele două stări ale luminilor de întuneric, ci lucrează complex. Astfel, farurile emit trei fascicule de lumină (laterale şi central) care sunt obturate alternativ atunci când din sens opus sau în faţă se află o maşină. Altfel spus, pe două dintre zone mergi în continuare cu faza lungă, fără ca acest lucru să-i deranjeze pe cei din faţă. Sistemul este unul care merită toţi banii.
Tehnologie
Principalele elemente care-l scot în faţă pe noul Seria 3 sunt monitorul de 10 inch şi head-up display-ul color care te face să te simţi ca în epoca glaciară atunci când treci înapoi la volanul maşinii tale produse acum patru ani. Primul reuşeşte să acopere tot ce înseamnă comunicare între maşină şi şofer, în timp ce al doilea te face să înveţi că informaţiile vitale pot fi proiectate pe parbriz fără ca acestea să te încurce în vreun fel. Ba din contră. Nu vei mai fi nevoit să schimbi privirea şi să priveşti monitorul atunci când trebuie să virezi după cum îţi indică navigaţia, pentru că vezi asta în parbriz. Nu trebuie să priveşti spre dreapta când schimbi postul de radio, pentru că posturile îţi sunt afişate pe parbriz. Normal, atunci când cruise controlul adaptiv îţi indică faptul că te apropii cam tare de cel care rulează în faţa ta, aceeaşi zonă inferioară a parbrizului îţi explică asta. În principiu, tot ce trebuie să ştie şoferul este în raza de acţiune a privirii sale, ceea ce face ca totul să fie mult, mult mai simplu.
Dacă vrei şi artificii, ai la dispoziţie un sistem audio semnat Harmann/Kardon şi îţi poţi "umple" maşina cu sisteme de siguranţă activă precum avertizarea ieşirii de pe banda de rulare. Totul e în meniu.
Design
După un an în care ne-am obişnuit cu noul Seria 3 văzându-l pe străzi, şocul trecerii de la faruri clasice la legătura dintre grilă şi blocurile optice s-a mai atenuat. Spatele este preluat aproape fără schimbări de la Seria 5, iar profilul rămâne punctul forte al modelului german.
În versiunea EfficientDynamics, jantele de 16 inch nu sunt chiar cel mai fericit mod de a păşi frumos, dar forma acestora este specială şi garantează faptul că rezistenţa de rulare este cât se poate de scăzută. Uneori, în viaţă, nu le poţi avea pe toate.
Ne-a placut
- Consum excepţional
- Tehnologie de ultimă oră
- Performanţe mai bune decât ale concurenţei
Nu ne-a placut
- Cutie lungă şi depăşită
- Preţ relativ piperat
- Aderenţa anvelopelor speciale
Date tehnice - BMW Seria 3 (2012-2015) 2.0 320d EfficientDynamics Edition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Noua generație BMW iX3 va fi prima dezvoltată pe mult așteptata arhitectură Neue Klasse a germanilor. SUV-ul cu zero emisii va fi produs în Ungaria, la Debrecen, de la finalul anului 2025. (Joi, 27 Martie)
-
Constructorul german de automobile a pubicat o serie de imagini, dar și informații, despre noul concept Vision Driving Experience. Acesta anticipează viitorul i3 Neue Klasse și, implicit, viitorul M3 electric. (Luni, 17 Februarie)
-
BMW Group România a încheiat anul 2024 cu performanțe record. Pentru prima oară, a fost depășit pragul de 6.000 de autovehicule înmatriculate la noi în țară, iar BMW rămâne lider în segmentul premium. (Joi, 30 Ianuarie)
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie 2024)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie 2024)
mi s-a parut ca a schelalait Samba aici mai devreme dar ce sa faci mai sunt si din astia
Un proprietar de BMW nu-si face probleme cu consumul incat sa se uite la zecimi de litru.
Dar mai sti, cu taxele astea idioate, totul e posibil.
Drum bun si sa ne vedem sanatosi !
Se apropie macar un pic de Hyundai?
PS Vad ca iar au iesit maimuticile de laborator la comentat. Ca de obicei, scopul e doar de a starni comentarii, nu pentru ca ar avea ceva de spus :)
Da' 5% dupa cum arata poza 34 e mult, nu? Pt. o masina cu motor de 2 litri si 163 de cai.
In conditiile in care cei care l-au testat, CU SIGURANTA nu au adoptat cel mai economic stil de condus, ca deh, primesti o masina la teste, vrei sa vezi ce poate.
Asa ce va mai place sa starniti toate rahaturile de subiecte!!! La aproape toate masinile se pot obtine consumurile din cartea tehnica.
Problema adevarata e la soferii care se astepta sa mearga si sportiv, dar sa si obtina valorile din manual si la cei care sunt de-a dreptu' in pom cu soferia.
De aia au si inceput sa puna indicator de schimbare a treptelor pt. mers economic la mai toate masinile, pt. ca antitalentele si logica proasta sunt majoritare.
Si mai du-te pe la vreun test-drive inainte sa aberezi. Acest motor poate indica cu usurinta si 3,8% intr-un regim de mers constant, cu acul vitezometrului "inghetat".
Si nu, nu sunt fan BMW, sunt chiar de partea cealalta, fan Merc.
Adica nu v-au placut fix lucrurile care o fac Efficient Dynamics: cutia de viteze, cauciucurile cu rezistenta scazut la inaintare. Trebuia sa dati si ceva minusuri.
Intr-un fel e distractiv cum toate testele, indiferent de tipul masinii, se fac din postura de pilot. Testati serie 3 ED si, desi are performante mai bune la toate capitolele decat concurenta, depunctati transmisia care o propulseaza la 100 kmh in 8s.
Ai punctat excelent. Permite-mi sa te felicit pentru gandirea sanatoasa si sa te citez:
"La aproape toate masinile se pot obtine consumurile din cartea tehnica.
Problema adevarata e la soferii care se astepta sa mearga si sportiv, dar sa si obtina valorile din manual si la cei care sunt de-a dreptu' in pom cu soferia.
De aia au si inceput sa puna indicator de schimbare a treptelor pt. mers economic la mai toate masinile, pt. ca antitalentele si logica proasta sunt majoritare."
iar pretul ... pretul este de BMW ... iar garantia este de BMW nu de hyundai ... nici masina nu este tocmai un Hyundai, ca sa ai nevoie sa iei ochiul cumparatorului cu altceva decat cu masina.
Unele lucruri sunt făcute pentru compromis. Compromitem transmisia şi aderenţa pentru un consum mai bun. Lucruri asumate de ei. De asta consumul e foarte bun, iar celelalte nu.
Pentru a crea o maşină bună la un capitol, trebuie să tai din altele. E la fel ca-n viaţă, nu prea poţi să faci facultatea de matematică aplicată şi Literele în acelaşi timp. Şi îţi asumi pierderile dintr-o parte. E fix atât de simplu.
asemanator cu cel specificat de producator ,io de ex am mers cu un plin 930 km si becul nu s-a aprins mai indica calc. de bord aprox .150 km de mers pana la gol ,mentionez ca am un 318 cu 143 cai ,cu rspect
Cred ca BMW ne invata cam prost :)) .
Design fara repros din pct meu de vedere.
Poate un mic - la marirea dimensiunii, parca parca se apropie de 5-ar si nu e ok. Sper sa se opreasca aici cu treaba asta pe viitoarele modele.