După cum ne-a explicat Marius Teodorescu, directorul şcolii de şoferi Teo, încă nu există un cadru legal pentru finalizarea procesului de şcolarizare a elevilor în vederea obţinerii permisului pentru categoriile AM şi A2, noutăţile introduse de poliţişti la începutult anului, iar procesul de examinare pentru categoriile A1 şi A, existente anterior, a fost blocat din cauza aceloraşi probleme.
Altfel spus, schimbarea legii fără implementarea din timp a normelor metodologice a blocat procesul de obţinere a permiselor de conducere pentru mopede şi motociclete încă din ultima parte a anului precedent. Singurii candidaţi care au obţinut permisul de conducere pentru categoriile respective au fost cei care au promovat partea teoretică a examenului înainte de intrarea în vigoare a noii legislaţii.
PERMISUL PENTRU CATEGORIA AM, INDISPONIBIL
În tot acest timp, conducătorii mopedelor care nu aveau permis de conducere pentru nicio altă categorie s-au trezit obligaţi să-şi lase vehiculele în parcare, deoarece conducerea acestora devenea ilegală în lipsa unui permis de conducere.
În ciuda faptului că legislaţia existentă nu include metodologia obţinerii respectivei categorii, există deja sancţiuni pentru cei care încalcă legea, fiind emise o serie de dosare penale pentru cei care au încălcat această prevedere şi au condus mopede pe drumurile fără să deţină un permis de conducere. Potrivit lui Marius Teodorescu, cei mai afectaţi de noua măsură sunt cetăţenii cu venituri modeste, care foloseau mopedele în cadrul slujbei, mulţi dintre ei fiind nevoiţi să recurgă la alte mijloace de transport în imposibilitatea de a obţine permisul de conducere pentru categoria AM.Pe lângă amânările nedefinite cauzate de metodologia inexistentă, candidaţii care vroiau să obţină permisul de conducere pentru mopede sau motociclete au în faţă cheltuieli mai mari, spune directorul general al şcolii de şoferi Teo. Astfel, tarifele pentru categoriile A1 şi A au crescut cu 42.5%, urcând de la 700 la 1000 lei. Costurile ridicate sunt datorate atât numărului crescut de ore de conducere, fiind implicate şi şedinte în trafic, dar şi de amorsarea cheltuielilor cu echipamentele care trebuie achiziţionate pentru a oferi acest pachet. Din păcate, candidaţii care urmează în prezent cursurile pentru categoriile meţionate mai sus un pot participa la orele de şcolarizare care vor fi derulate în trafic, neexistând un cadru legal pentru derularea acestor şedinţe.
CAMERELE VIDEO LA EXAMENUL PRACTIC, O IDEE EXCELENTĂ
Introducerea camerelor video la examenul auto este o idee excelentă, spune Marius Teodorescu, directorul şcolii de şoferi Teo. Deşi măsura nu a intrat încă în vigoare, directorul respectivei şcoli de şoferi spune că măsura aduce o serie de beneficii, deşi va implica anumite costuri în vederea implementării. Printre beneficii se numără posibilitatea introducerii contestaţiilor pentru proba practică, deşi aceasta nu a fost încă stipulată de poliţişti, alături de cel mai important beneficiu: eliminarea posibilităţilor de fraudare a examenului.
Alături de partea teoretică derulată prin mijloace informatice, introducerea camerelor video la partea practică a examenului auto este una dintre cele mai bune măsuri propuse de Poliţia Română. Marius Teodorescu ne-a declarat că măsura va ajuta şcolile de şoferi care au o rată bună de promovabilitate, acestea urmând să aibă o dovadă clară a capacităţii candidaţilor care le-au urmat cursurile. Mai mult decât atât, Teodorescu ne-a explicat faptul că noul proiect de lege, discutat ieri la Ministerul Transporturilor, va include o clauză care permite suspendarea licenţelor pentru şcolile de şoferi care nu au o rată bună de promovabilitate, eliminând "fabricile de infractori pe patru roţi", cum le-a numit domnul Teodorescu.
au trecut 3 luni de la implementarea ideei si in tot acest timp nu sa facut nimik.........si probabil nu se va face nimik in privinta asta pentru inca cateva luni..........
si atunci ma intreb.......de ce te mai amendeaza(sau aresteaza)politia cand te prinde cu mopedu pe strada.......ce drept au daca momentam nu exista nici un mod de a participa la un test in a lua respectiv CATEGORIE...........
@Automarket........ne puteti explica cum sta treba la capitolu asta....
chiar e obligata lumea sa nu circule cu mopedele?????????
În cazul în care nu au permis de conducere pentru nicio categorie, nu au voie să circule cu mopede pe drumurile publice.
2. Cu cat un lucru devine mai complicat cu atat scad sansele ca el sa functioneze bine.
Problema tine atat de cei care pregatesc oamenii cat si de cei care ii examineaza,ca sa nu mai zic de clinicile ce elibereaza fisa medicala sau avizul psihologic.
3.Partea teoretica stufoasa si intrebarile cretine duc la confuzie in randul candidatilor.
In concluzie aceste modificari in afara scoaterii de pe sosele a unor mopedisti nu aduce nici un beneficiu traficului!!!
Problemele adevarate sunt in alta parte,asta e doar praf in ochi!
3.Politia trebuie eliminata din sistem! Exista profesori ,ingineri competenti autorizati ca lectori de Ministerul Transporturilor,de ce n-ar putea examina ,platiti din taxa de examinare si nu de la buget!
Absolvind cursul de legislatie rutiera am dobandit dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice conform art. 160 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a OUG 195 / 2002, modificat in 2006 conform OUG 63 / 06.09.2006, publicat in Monitorul Oficial nr. 876 din 26.10.2006.
Certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera pe care l-am obtinut reprezinta permisul de conducere pentru categoria MOPEDE.
Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, prevede, printre altele, urmatoarele:
- considerentul (5) din preambulul Directivei spune că: ”Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obtinute înainte de data aplicării sale”;
- art. 13 alin. 2 din Directiva prevede ca “Nici un drept de conducere acordat inainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrans in vreun fel prin dispozitiile prezentei directive”;
- art. 13 alin. 1 din Directiva prevede “Cu ajutorul Comisiei, statele membre stabilesc echivalari intre drepturile dobandite inainte de punerea in aplicare a prezentei directive si categoriile definite la articolul 4 din directiva”;
- art. 7 alin. 1 din Directiva prevede ca “Permisele de conducere se elibereaza numai solicitantilor care:
- (a) au promovat un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului si un test teoretic si indeplinesc normele medicale in conformitate cu dispozitiile anexelor ….;
- (b) au promovat un test teoretic doar in ceea ce priveste categoria AM;
- in Anexa II a Directivei – “Cerinte minime pentru examenul de conducere”, nu sunt prevazute dispozitii privind categoria AM;
- la “Proba de verificare a aptitudinilor si comportamentului”, nu se face nici o referire la categoria AM;
- in cadrul “Aptitudinile si comportamentul ce urmeaza a fi verificate”, nu este mentionata categoria AM;
- numai in Anexa III a Directivei sunt referiri asupra categoriei AM, acestea vizand normele minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui moped.
Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere NU condiționează obținerea permisului pentru categoria AM de promovarea unei probe practice de conducere. Conform art. 7 alin. 1 lit. (b) din Directiva se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care au promovat un test teoretic.
Retragerea incepand cu 19 ianuarie 2013 a dreptului de a conduce mopede pe care l-am dobandit anterior datei de 19 ianuarie 2013 reprezinta o incalcare a prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere.
Pe data de 19 mai 2013 s-au implinit 4 luni de cand ni s-a retras dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice , drept pe care l-am dobandit anterior datei datei de 19 ianuarie 2013.
Ca urmare, cineva trebuie sa raspunda pentru aceste incalcari ale prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere.
Personal, imi mentin propunerile facute anterior ( pe care le-am transmis prin mail-uri la MAI in cadrul procedurii de consultare interministerială şi transparenţă decizională a celor 2(doua) proiecte:
1. Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013;
2. Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, postat pe site-ul MAI in data de 18.03.2013),
deoarece aceste propuneri sunt in concordanta cu prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, si anume:
1. Propun ca masura tranzitorie prevazuta la art. II alin (2) din Proiectul de HOTARARE pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin HG 1391 / 2006, sa aiba urmatorul continut:
“Se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care detin atestat / certificat / adeverinta de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei de 19 ianuarie 2013 si fac dovada, in urma unui examen medical, ca sunt apti din punct de vedere fizic si mental pentru conducerea unui moped”.
2. Propun ca art. 6 (3) din Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, sa aiba urmatorul continut:
“ Persoanele care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate, sunt exceptate de la examinarea teoretica si practica in vederea obtinerii permisului de conducere pentru mopede. Acestor persoane li se vor elibera permis de conducere pentru categoria AM in baza urmatoarelor documente:
a) cererea-tip, semnată de solicitant prevăzută în anexa nr. …..;
b) dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate;
c) documentul eliberat de unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă ca solicitantul este apt pentru conducerea vehiculelor din categoria AM;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) copia actului de identitate valabil;
f) dovada de plată a taxei aferente eliberarii permisului de conducere ”.