Deşi măsura implementării unui sistem de bonusare fără precedent la achiziţie s-a dovedit a fi una de succes pentru vânzările maşinilor electrice, calculele pe care şi le fac acum autorităţile din Norvegia arată că bugetul de stat a fost afectat serios în această perioadă.
Astfel, din cauza faptului că posesorii unei maşini de acest tip sunt scutiţi de taxele de achiziţie extrem de ridicate în Norvegia, au parcările gratuite şi utilizează gratis punctele de încărcare amplasate în oraşele ţării, "gaura" financiară a statului a ajuns la 350-500 de milioane de euro.Acest lucru a dus la apariţia unor voci din ce în ce mai ridicate care cer recalcularea bonusurilor şi eliminarea facilităţilor pentru maşinile electrice de lux, cum ar fi Tesla Model S, care a adunat 3% din vînzările totale de maşini din Norvegia în 2014. "Scopul nostru este de a prezenta o înţelegere pe marginea viitoarelor taxe la achiziţia maşinilor şi a combustibilului. Rezultatul final al analizei va fi anunţat odată cu revizuirea bugetului de stat", a anunţat astăzi ministrul norvegian de Finanţe.
Evident, reacţia organizaţiilor ecologice nu a întârziat să apară. Astfel, Asociaţia Norvegiană a Maşinilor Electrice a anunţat că beneficiile ar trebui menţinute deoarece "doar 2% dintre maşinile care circulă pe străzile norvegiene sunt electrice". Un alt argument al organizaţiei este faptul că, având în vedere faptul că electricitatea este produsă în Norvegia aproape în totalitate prin hidrocentrale, aportul maşinilor electrice la eliminarea gazelor cu efect de seră este unul imens la scară naţională.
Norvegia a sărbătorit în luna martie maşina electrică cu numărul 50.000 vândută în cei trei ani de la startul schemei de bonusare, în hora vânzărilor ridicate intrând de atunci şi alte modele electrice, precum Nissan Leaf, VW Golf electric sau Ford Focus electric.
Ceva ce inca parlamentarul roman habar-n-are cu ce se mananca. Din pacate.