Autoritatea Rutieră din Norvegia a anunțat oficial statisticile de vânzări pe piața mașinilor noi în anul 2018. Iar Norvegia nu-i dezamăgește pe cei care vor să vadă o explozie a vânzărilor de mașini cu emisii zero: 31.2% dintre mașinile noi vândute în statul scandinav în 2018 sunt 100% electrice.
În 2017, cota de piață a mașinilor pur electrice era de 20.8%. Altfel spus, dacă în 2017 unul din cinci norvegieni a ales o mașină electrică, în 2018 lucrurile au stat sensibil mai bine: fiecare una din trei mașini vândute pe piața din Norvegia a fost 100% electrică. În 2013, cota de piață a electricelor era de "doar" 5.5%, o valoare pe care oricum nicio altă țară nu a reușit s-o egaleze până astăzi.
Electricele în Norvegia, mai bine decât Dacia în România
Pentru înțelegerea mai exactă a pieței auto norvegiene, este de reținut faptul că, în contextul în care România și Norvegia sunt piețe care în 2018 au vândut aproximativ același număr de mașini noi, ponderea modelelor electrice în vânzările din statul nordic (31.2%) este ușor mai mare decât ponderea modelelor Dacia în vânzările din România (27.6% în ianuarie-noiembrie 2018).
Conform oficialilor norvegieni, scopul final al pieței scandinave este de a elimina complet mașinile cu motoare cu ardere internă de pe străzi și șosele.
"Două treimi dintre mașinile vândute anul trecut sunt încă alimentate cuy carburant fosil, deci avem un drum lung de străbătut până acolo", declară Oeyvind Solberg Thorsen, președintele Federației Norvegiene a Transporturilor.49.1% mașini electrificate
Statistica este și mai interesantă dacă luăm în calcul, pe lângă modelele electrice, și mașinile hibride plug-in: cele două categorii de autoturisme au adunat în 2018 nu mai puțin de 49.1% din vânzările de mașini noi din Norvegia.
La capitolul modele cu sisteme de propulsie alternativă, clasamentul vânzărilor norvegiene așază Nissan Leaf pe locul întâi. Electrica japoneză este urmată în ordine de Volkswagen e-Golf, BMW i3, Tesla Model X și Mitsubishi Outlander PHEV.
Vânzările de mașini electrice din Norvegia au crescut susținut începând cu 2010 în contextul în care guvernul statului nordic a eliminat taxele de achiziție pentru acest tip de modele, iar posesorii acestora beneficiază de o serie de avantaje majore, printre care se numără parcarea gratuită în orașe, benzi dedicate de rulare pe bulevarde și încărcare gratuită la stații dedicate.
via NYPost
Si HUO romanilor SH-tedei-afumatori, care daca ar pune la ciorap (fie el gaurit) macar jumate din salariu, in DOAR 60-70 ani si-ar putea lua FIECARE cite un TESLA-X !!!!
Compari două mentalități total diferite.
Nu-ți convine de cei care conduc diesel, fă o favoare societății și dă-ți foc în fața parlamentului, pe motivul că nu suporți dieselul.
De fel nu vorbesc vulgar, însă mediocritatea ăstora ca tine, uneori mă disperă.
Bă, tu dictezi oamenilor ce să cumpere ? Că dacă ție nu-ți convine dieselul, nimeni să nu cumpere diesel, că așa vrei tu ?
Băă bolșevicule, că așa gândire ai, de dictator.
Tu să faci figuri la tine în curte, doar acolo tu ești șef.
Eu sunt posesor de diesel, ce-o să-mi faci? O să mă iei la bataie în trafic că ai tu o problemă cu motoarele diesel ?
Compari două țări cu mentalități și conduceri total diferite.
Decât să te agiți pe aici, mai bine ți-ai cere drepturile în stradă, că mai au ăștia puțin și vând țara asta cu voi cu tot la ruși.
Și chiar nu-mi pasă câte hate-uri o să-mi iau la comment-ul ăsta, asta e realitatea, nu vă convine, asta e.
Bravo Norvegiei și fără ură pe România.
Altfel nu luai de buna intepatura mea amicala la adresa hiper-electro-optimistilor ACE+Edikk.
Anyway, Irony Mode Off, merita stiut ca "ecologica" Norvegie are o amprenta a emisiilor de codoi nasparlie rau, cu toate E-trocaletele ei.
@ Dan
Voturile roșii le-ai luat pentru că nu ti-ai dat seama de ironia din primul comentariu.
Bravo Norvegia, asa arata o tara care nu e condusa de cretini :)
eu daca iti vand 1000kg de prune din care iti faci 100L de tuica; dupa care te imbeti pana ajungi sa dormi pe linia de tren insemna ca eu sunt vinovat ca tu ai ajuns acasa taiat in 3 bucati?
intreb doar
Acum Norvegia, pe de altă parte, ce să facă cu rezervele de petrol ? Le vinde, este normal, cum normal ar fi să nu se mai considere un reper în zona electricelor pentru că din cinci milioane de persoane și o piață auto de un milion, din care o treime electrice, este exagerat să ne închinăm ca la o minune, până la urmă mai există două treimi care nu au electrice.
Deci ce gargara facem noi aici ca aia sunt doar 5 milioane si jumatate din ei aleg masini electrice sau hibride ...
La romani se merge cu gandire limitata pe temen cat mai scurt, ca si cum toti ar mai trai 5 ani si nu au copii care sa sufere dupa urma poluarii cu particule gerele de diesel :(
Altii gandesc ca isi iau diesel daca conduc minim 20.000 km pe an, la noi se ia diesel si daca fac 500 km pe an :)
Bravo tarile evoluate: si aici daca e sa ne uitam cine adopta tehnologia hibrida si electrica vom vedea ca sunt tarile cu cele mai ridicate niveluri de trai: in special nordicii si vesticii + elvetienii.
Norvegia este a patra cea mai bogată țară din lume, ceea ce înseamnă atât salarii foarte mari (salariul mediu anual este de circa 50.000 de euro), dar și un nivel ridicat de taxe și impozite.
Pentru a avea o mașină nouă în Norvegia trebuie plătit cu 50% mai mult decât prețul mașinii. Cel puțin, deoarece, în funcție de motorizare, dimensiuni și nivelul de poluare, majoritatea modelelor necesită 70-80% mai mulți bani la achiziție. Și sunt și cazuri în care taxele totalizează mai mult decât valoarea mașinii noi, deci trebuie plătit mai mult decât dublul prețului…
Ei bine, cine vrea o mașină electrică este scutit taxe. Adică o mașină electrică 100%, deși mai scumpă comparativ cu una convențională similară, ajunge la același nivel de preț (sau chiar mai ieftină) cu o mașina convențională comparabilă.
Proprietarii de mașini electrice sunt scutiți de plata mai multor taxe: vignieta, taxa de autostradă, plata pentru parcare sau plata pentru feriboturi. La care se mai adaugă avantajul utilizării benzilor dedicate transportului în comun, deci economia de timp la orele aglomerate.